(manege)paard kopen wat met de buigproef niet doorgekomen is

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paard met atrose kopen

Ja, waarom niet?
Geen stemmen
Nee, alleen maar problemen
Geen stemmen
Als je niet teveel van hem vraagt
1 (100%)
Dat kan mijn portemonnee niet aan
Geen stemmen
Anders..
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1

alex66

Re: (manege)paard kopen wat met de buigproef niet doorgekome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:25

een ex manege paard van 17jr zal op de foto ook wel niet helemaal top zijn, bijna niet een paard van 17jr is dat maar als je het paard al langer kent en hij heeft nog nooit kreupel gelopen zou ik er gewoon voor gaan.

er zal voor dat paard neem ik aan ook niet meer de hooftprijs worden gevraagt

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:17

Ik denk dat de meeste mensen met een eigen paard wel zullen weten dat de kosten niet in de aanschaf van het paard zitten, maar in het onderhoud. De kosten aan een paard dat niet goed is, kunnen behoorlijk oplopen. Ik weet waar ik over praat, want ik heb zelf een paard met artrose. Als je nu de keuze hebt, dan zou ik toch voor een gezond paard gaan of in ieder geval het been verder laten onderzoeken. Reken maar dat je ervan baalt als je het paard net gekocht hebt en ze is elke keer kreupel. Dat wil je echt niet!!!!!!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:07

nee niet doen dat is al beginnen met ellende

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:39

Ik mis nog steeds een heel belangrijk punt: Hoe lang kent zij het paard al en hoe heeft hij/zij zich in die tijd gehouden??
Ik heb een ex-manege paard gehad, ze was twaalf toen ik haar kocht, ongekeurd en ze is 29 geworden. Arthrose is inderdaad haar einde geworden, maar dat heeft pas het laatste half jaar opgespeeld. Daarvoor heeft ze nooit een stap kreupel gelopen, op die enkele keer na dat ze weer eens lomp gedaan had.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:56

ikke schreef:
Ik mis nog steeds een heel belangrijk punt: Hoe lang kent zij het paard al en hoe heeft hij/zij zich in die tijd gehouden??
Ik heb een ex-manege paard gehad, ze was twaalf toen ik haar kocht, ongekeurd en ze is 29 geworden. Arthrose is inderdaad haar einde geworden, maar dat heeft pas het laatste half jaar opgespeeld. Daarvoor heeft ze nooit een stap kreupel gelopen, op die enkele keer na dat ze weer eens lomp gedaan had.

Maar als je paardje op haar twaalfde beginnende atrtrose had gehad was ze ook niet door een byugproef heen gekomen. Als een buigproef al uitwijst dat er iets niet geod is waarom dan al beginnen met ellende

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:21

JenniferJane schreef:
Hallo,

Een kennis wil graag een managepaard kopen deze heeft ze vanmid laten keuren en hij is niet door de buigproef gekomen.
De dierenarst zei dat er voor 50% kans is dat hij Artrose kan hebben of krijgen.(weet even niet precies)

Nu is ze aan je het twijfelen of ze hem nu wel of niet moet kopen.
Wat zouden jullie doen?

Niet door een buigproef betekent negatief koopadvies. En als je dat in de wind slaat, waarom zou je dan in hemelsnaam keuren?
Geen hand vol, maar een land vol.
Ik zou ook voor een recreatiepaard dat risico dus niet gaan lopen.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:30

Hmm.. Moeilijk, ik zou er toch nog goed over nadenken..
Mijn paard was ook niet voor 100% door de buigproef heen, voor 90 ofzo, hij moest één stap teveel zetten voor het wegdraven ofzo..
Nu gaat alles super, hij loopt dressuur en recreatief. Maar hij had ook wel een positief advies..
Hmm.. Moeilijk.. succes met de keuze iig.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:32

..ff heel wat anders..maar daar had ik het met mn stalgenootje nog over..ik heb mn eerste paardje gekocht toen ik 14 was(nu dus bijna 16 jaar geleden )...maar toen wist ik nog geen eens van keuringen af...was weg van die knol dus we kochten hem...hahahahaha...erg he!..maar nog nooit kreupel geweest!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:22

weet je wat het is, ik ben helemaal niet van de keuringen. vind het nog steeds onzin.
als ze op de benen goed zijn dan kan het in de rug helemaal verkeer zitten of constant aan dekoliek of noem maar op.

levende wenzens mankeren noueenmaal wel eens wat, de 1 erger dan de ander. het feit dat wij allemaal dingen van ze verwachten en ze maar al die truukjes moeten doen helpt ook mee aan slijtage en andere gebreken.

op mijn vorige stal stonden wel goeie dure paarden(ik vond ze iig duur ) maar allemaal mankeerden ze wel wat. en ze zijn allemaal door de klinische en rontgenologische keuring gegaan. 1 is er gekeurd, alles goed, maar op haar 6e toch artrose in de knie geconstateerd.. hoe had je dat dan kunnen voorkomen?? ik geloof niet dat van schie de minste is waar jeje paard heen kan laten brengen.

ik bedoel hiermee gewoon te zeggen dat je je niet door die keuringen moet laten afschrikken. als ze iets willen zien, dan zien ze het. ik ken nl ook een geval van een paard dat liep meer kreupel dan goed. nee er zou iets in de rug zitten, ingespoten en al. kissing spine en weet ik het... de verzekering weigerde hem af te keuren, die zagen nl nix aan de foto's. ze was al half afscheid aan het nemen, tot frenk jespers(ook niet de minste) in the picture kwam. die heeft heem een tijd in traing genomen en wat bleek?? meneer vond dat getroetel en nix doen wel leuk. hij loopt als een trein en had gewoon een chronisch probleem van geen zin. lichamelijks was er niets.

door dat soort voorbeelden ben ik heel anders naar keuringen gaan kijken.. het hoeft echt geen garantie te geven. en ik heb nog meer verhalen maar goed, mijn verhaal is al lang zat

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:29

sandr0 schreef:
ikke schreef:

Maar als je paardje op haar twaalfde beginnende atrtrose had gehad was ze ook niet door een byugproef heen gekomen. Als een buigproef al uitwijst dat er iets niet geod is waarom dan al beginnen met ellende

Ik heb paarden afgekeurd zien worden, die ik ongegekeurd zo gekocht zou hebben. Ik heb eens een Fjord voor iemand opgehaald, nou zo zou ik wel 100 Fjorden willen hebben, wat een wereldbeest. Dat beest is afgekeurt op de buigproef, terwijl dat volkomen nergens over ging. keuren best, maar weet wel wat je door wie laat keuren........

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:42

sandr0 schreef:
ikke schreef:

ik ga er dan ook van uit dat de keuring dor een vakbekwaam iemand gebeurt. En een buigproef is dan toch wel t minste waar ik een paard goed na wil zien lopen. Ik heb mijn paard alleen klinisch laten keuren en m daarna gelijk op laten nemen in de verzekering ( dit als vangnetje voor medische kosten)

Ik heb paarden afgekeurd zien worden, die ik ongegekeurd zo gekocht zou hebben. Ik heb eens een Fjord voor iemand opgehaald, nou zo zou ik wel 100 Fjorden willen hebben, wat een wereldbeest. Dat beest is afgekeurt op de buigproef, terwijl dat volkomen nergens over ging. keuren best, maar weet wel wat je door wie laat keuren........
[/quote]
[/quote]

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:36

ja maar wie bepaald wie vakbekwaam is??
de voorbeelden die ik net gaf gingen over dierenartsen die vrij bekend zijn hier op bokt en toch kunnen ze de verkeerde conclusies trekken.

er kan altijd wel iets mis gegaan zijn. ik heb het nooit zo op die buigproeven. merel is ook nietgekeurd, maar vanwege haar kissing spine e.d heeft ze toch een klinische keuring gehad en zijn haar rug en benen op de foto gezet.

behalve een botwoekering in de rug, kwam ze met allemaal 1en terug... had ze geen rugklachten gehad, da was ze nooit gekeurd en had ik toch een paard wat super benen heeft.

maar mijn paarden zijn ook niet verzekerd, willem was al 16, dus kon niet meer(en anders zou ik het ook niet gedaan hebben) en merel heeft in de 2,5 jaardat we haar hebben alleen haar rug gehad en verders nix, dus vind het niet nodig om een dure verzekering af te sluiten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:39

sandr0 schreef:
ik ga er dan ook van uit dat de keuring dor een vakbekwaam iemand gebeurt. En een buigproef is dan toch wel t minste waar ik een paard goed na wil zien lopen. Ik heb mijn paard alleen klinisch laten keuren en m daarna gelijk op laten nemen in de verzekering ( dit als vangnetje voor medische kosten)

Hhhmmm, het is maar betrekkelijk. Een goede vriend en dierenarts zei eens: geef maar op wat je wilt, ik zet er de buigproef wel naar. Waarmee hij aan wilde geven dat de uitkomst van een buigproef door de dierenarts wordt bepaalt, niet door het paard.
In het geval van TS hecht ik meer er waarde aan als zo'n paard al twee of meer jaren probleemloos in de lessen meeloopt; dat zegt mij meer dan een buigproef.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:45

juist als een paard meerdere jaren probleemloos in de les loopt kan het een leven als recreatie paard ook wel aan

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:36

alex66 schreef:
juist als een paard meerdere jaren probleemloos in de les loopt kan het een leven als recreatie paard ook wel aan

toch niet als er al aan word gegeven dat t paard beginnende artose heeft????? Ik heb een paard met artrose gehad en t iend is geen pretje. dan kan je toch beter beginnen met een paard waarvan in ieder geval ( zover mogelijk) bekent is dat ie gezond is en dat je niet gelijk met problemen begint????

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:32

sandr0 schreef:
alex66 schreef:

toch niet als er al aan word gegeven dat t paard beginnende artose heeft????? Ik heb een paard met artrose gehad en t iend is geen pretje. dan kan je toch beter beginnen met een paard waarvan in ieder geval ( zover mogelijk) bekent is dat ie gezond is en dat je niet gelijk met problemen begint????

Uit een buigproef komt geen arthrose. Dat is ook niet gezegd, er is gezegd dat er mogelijk arthrose zou kunnen zijn. Als zo'n paard dan al meerdere jaren probleemloos in de lessen loopt, dan zal die arthrose-kans wel loslopen. Daarnaast, wat is je doel met het paard. Als je Z2-ambities hebt, zit je waarschijnlijk verkeerd; als je gewoon nog jaren plezier wilt met een lekker gereden paard, dan zie ik het probleem niet.