vanaf welke prijsklasse keuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:15

alle paarden worden bij ons volledig gekeurd bij aankoop.dus ook op foto.

SylviaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:18

Gewoon altijd keuren...dat scheelt misschien een hoop tranen naderhand!!!

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:21

ligt er aan wat je wilt gaan doen, wil je wedstrijden gaan rijden enz. dan zou ik ook alle keuringen laten doen of het paardje nou 1000 of 5000 euro is.
als het recreatief is in ieder geval de klinische keuring. (vanaf 0,00 euro)

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:22

appelbolfan schreef:
Citaat:
Liezel1 schreef:
klinisch bij elk paard... (het gaat hier over regulieren rijpaarden, niet over shet "grasmaaiers" ofzo..)
rontgenologisch nog nooit gedaan.. past niet in het plaatje van de paarden die ik rij/koop..

even off-topic »»»

wou je zeggen dat shetjes grasmaaiers zijn...!

Als je dat bedoelt:
niet alle shetlanders zijn dik en onbeleerd » oftewel grasmaaiers!
kijk maar eens naar die menwedstrijden, die shetjes hebben hartstikke veel conditie. Waarschijnlijk meer dan een rijpaard. En de shetjes die voor shows gebruikt worden stellen anders ook wel iets meer voor dan een 'grasmaaier'

Heel veel mensen zie shetlanders altijd als dikke mollige rotbeesten die eigenwijs zijn.
Dat zijn ze dus niet! Soms een keer wel, maar dat komt vaak door de manier waarop ze afgericht zijn.

Als je dat niet bedoelt:
Wat bedoel je dan wel met dat 'grasmaaier'..?
en sorry dat ik jullie hier mee lastig val
maar ik kan het niet hebben dat mensen of dieren in hokjes geplaatst worden. Omdat dat gewoon niet eerlijk is...

zo bedoelde ik het inderdaad ook niet.. Het ging hier om ons specifiek geval. WIJ hebben een mini shet grasmaaier, die gezelschap is voor de 5 ijslanders. (als ze jonkies naar de opfok gaan, blijft de 6 jarige merrie met hem over. Zo staat er nooit een paard alleen.
Hij wordt af en toe gereden, (gehobbeld) blokje om en dan heeft hij weer genoeg gewerkt voor 1 maand
deze mini is op de hedelse paardenmarkt gekocht voor nog geen 50 euro. die is dus ook echt niet gekeurd! Hij is gewoon gezelschap...
dat bedoelde ik ermee, was dus persoonlijk. WIJ hebben een grasmaaire/gezelschaps shet (met de conditie van een stoeptegel overigens) maar hij is zo gaaf!!

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:23

ik zou elk rijpaard zowel klinisch als op de foto laten keuren

ikke

Re: vanaf welke prijsklasse keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:35

Eehhmmm, de eerlijkheid gebied me te zeggen NIET
Bij mijn eerste paard vroeg ik een goede vriend en paardenman en zijn antwoord: Als ome Martien (de manege-eigenaar) zegt dat het goed is, dan koop 'm maar. Die eerste is dus ongekeurd aangekocht en overleefde zowel ome Martien als de goede vriend........
Mijn huidige paard was net een jaar en 8 mnd, daar is het dus niet zo heel erg zinvol bij, naar mijn idee. Ook die is dus ongekeurd meegenomen en iedereen die hem ziet vindt hem geweldig, zelfs Hannah van Litsenburg en ik ken maar weinig mensen die zo aan IJslanders zitten als Hannah.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:23

ikke schreef:
Ook die is dus ongekeurd meegenomen en iedereen die hem ziet vindt hem geweldig, zelfs Hannah van Litsenburg en ik ken maar weinig mensen die zo aan IJslanders zitten als Hannah.

dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij gezond is

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:33

bij mij is het niet de prijsklasse, maar ook wat je ermee gaat doen. Als ik een 3 jarige koop voor minder dan 4000 euro, gaat hij ook op foto. Dit omdat ik wil voorkomen dat hij al niet goed is voor ik er veel geld, tijd en liefde insteek.

Hij kan op dat moment wel niet meer waard zijn, maar als ik hem ooit nog eens wil verkopen, zou hij echt op foto moeten. Als je dan van te voren weet dat hij goed is op foto kan het een hoop ellende en verdriet besparen, meer als een keuring kost naar mijn idee.

Klinisch zou ik echt iedereen in ieder geval aanraden. Dat is niet duur en je paard wordt even door een deskundige gecontroleerd. Van de week hoorde ik ook weer een paard met een lekke hardklep. Je zou dan maar niet keuren...

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:44

ik heb mijn twee paarden van 2 en 3 jaar alleen klinisch laten keuren en me daarbij laten adviseren door de keurende dierenarts. Op termijn gaat een van de twee weer weg en dan laat ik denk ik degene die ik wil houden wel op de foto zetten, voor de zekerheid en als mijn merrie een predicaat haalt op de keuring denk ik ook dat ik laat PROKKEN, weet je iets meer en is ze meer waard

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:48

Ik heb mijn P.R.E(andalusier) gekocht voor 7500 euro, alleen klinisch laten keuren, maar alleen omdat ik de verzekering gewoon over kon nemen, hij was al eerder gekeurd.
Gelukkig dat ze bij Interpolis daar niet moeilijk over deden, scheelt weer een hoop geld........

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:54

Naast de klinische keuring altijd even een fotootje laten maken van de voorvoetjes en de spronggewrichten is mij geadviseerd. Dat hoeft dan niet eens in het officiele rapport, maar je kan voor jezelf een advies vragen aan de DA.

Ook een goedkoop paard kan een boel ellende en verdriet veroorzaken als ie niet goed blijkt te zijn. De mijne was ook relatief goedkoop, maar ik heb wel de zekerheid dat ze goed is!

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:04

Als ik een paard koop wordt er zoiezo een klinische keuring gedaan, een veulen/jaaring mag volstaan met gezondheidsverklaring daar vind ik buigproeven niet nodig.
Vanaf €3500 gaat een paard ook op de foto.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:33

Tulandro schreef:
Elk paard waar ik me aan ga hechten wil ik helemaal gekeurd hebben, je kan tenminste aangeboren afwijkingen etc uitsluiten. Ik zie zoveel ellende om me heen.

Eens . En een paard wat je eventueel voor de handel koopt, ook helemaal laten keuren. Dit ivm de investering die je doet, die moet je ook weer terugverdienen .

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 13:04

trisca schreef:
Klinisch zou ik echt iedereen in ieder geval aanraden. Dat is niet duur en je paard wordt even door een deskundige gecontroleerd. Van de week hoorde ik ook weer een paard met een lekke hardklep. Je zou dan maar niet keuren...

Kunnen ze dat dan zien? Dan moet je toch het paard helemaal binneste buiten draaien bij wijze van spreken..
Ik heb er ooit één laten keuren toen die verkocht werd, maar dan namen ze alleen foto's van de benen...
xxx

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:13

In principe altijd klinisch en op de foto's. Kaliber heb ik alleen niet laten keuren. Was al 3,5-jarige volledig goedgekeurd en daarvan kon ik de verzekering nog over nemen. Twee jaar terug waren zijn voorbenen nog op de foto geweest en die waren goed. Bovendien zou hij dat jaar 13 worden en reed ik hem al 1,5 jaar zonder enkel probleem in de sport (en daarvoor zijn eigenaar al zo'n 10 jaar). Aangeboren afwijkingen komen meestal in zo'n tijdsbestek wel naar voren.
Ook was ik toch al aan hem gehecht en schatte mezelf zo in dat ik zelfs met een een kleine bemerking hem toch zou willen hebben, hoe stom dat ook zou zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:18

KimS schreef:
trisca schreef:

Kunnen ze dat dan zien? Dan moet je toch het paard helemaal binneste buiten draaien bij wijze van spreken..
Ik heb er ooit één laten keuren toen die verkocht werd, maar dan namen ze alleen foto's van de benen...
xxx

Nee, maar een dierenarts kan ht wel horen.
Tijdens een trainingsweekend vondt de dierenarts een lekke hartklep (ze was 23), maar ze was wel die ochtend geklokt op 41km/u en dat was NIET haar topsnelheid! Uiteindelijk is ze lekkend en wel 29 geworden en was arthrose de reden dat ze moest gaan....
Ook dat is dus kennelijk relatief.
nadina schreef:
ikke schreef:
Ook die is dus ongekeurd meegenomen en iedereen die hem ziet vindt hem geweldig, zelfs Hannah van Litsenburg en ik ken maar weinig mensen die zo aan IJslanders zitten als Hannah.

dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij gezond is

Nee, maar wat wil je keuren aan een 1,5 jarige?? Hij had goede, rechte gangen, geen rare geluiden van binnen en zag er netjes gebouwd uit (voor zover je dat aan een 1,5 jarige kunt zien). Wat moet een dierenarts hieraan toevoegen?? Daarnaast heb ik niet de hoofdprijs betaald, maar een nette reële prijs. Een paard wat meer dan 3000 moet kosten, ga ik niet eens kijken.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 13:32

zijn er ook dingen die je zelf al kan zien in principe?
Vb draven op de harde rechtuit en op de volte..
Ben daar heel benieuwd naar
xxx

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:45

je kan in principe al wel een algemene indruk van het paard krijgen. Je hebt minder risico als het paard recht op de benen staat bijvoorbeeld. De ogen moeten helder zijn en na inspanning moet het paard niet veel gluid maken (cornage). De vacht moet niet erg afstaan, gewoon de algemene fitheid.
Verder altijd even op het harde laten draven.
Als je op het harde draaft even kijken of de beweging goed naar voren is( geen gezwabbel). In de bocht moet het paard niet veel moeite hebben om erdoor te komen.
Op de volte moet het paard regelmatig blijven op beide zijden. Wel zullen alle paarden voorzichtiger gaan lopen op het harde.

Als het paard onder het zadel is even letten op de beweging. Is hij regelmatig, zijn beide achter en voorbenen evenlang van de grond? Kijk of hij niet verkanteld in de heup of rug. Wat doet het paard als je er even spanningt opzet?
Kan het paard naar beide kanten door de kaak komen?

Dit zijn wat dingen waar ik op let,

Mijn paardje waar ik het eerder over had is trouwens goedgekeurd, ik ga haar morgen halen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 14:12

dank je wel voor de tips!
En proficiat met de goedkeuring van je paard!
xxx

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:24

klinisch keuren altijd, rontgen afh. van prijsklasse maar vooral van mijn 'onderbuikgevoel'

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:29

Hoe gaat dat eigenlijk dat keuren?
Welke dierenarts doet het? Die van de verkoper, of die van de koper. Wie zoekt hem uit?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 19:02

ik denk zelf dat je als koper zelf een dierenarts aanstelt. Misschien best degene die je al had voor eerdere paarden, of anders degene die jij wilt dat daarna jouw paard altijd zal gaan behandelen.
Als je de veearts neemt van de verkoper, kan dat soms wel eens "oneerlijk" verlopen denk ik zelf.

Ik herinner me dat klinisch keuren bestaat uit luisteren naar hart en longen (gewoon met stethoscoop), draven en stappen op de harde rechtuit en op de volte, en buigproef. Misschien kijken ze ook even de ogen na enzo. Maar dat is het ongeveer

Bij röntgenologische keuring doen ze eerst de klinische en daarna maken ze foto's. Meestal van de voorbenen (hoeven en kogels vooral) en achterbenen (spronggewrichten)
Verbeter me gerust als er iets niet klopt!!
xxx

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:25

@ Liezel1:

woeps,,sorry
voel me altijd zwaar aangevallen als iemand zo over shetjes begint
maar jij bedoelde het gelukkig goed!! anders was ik je persoonlijk komen halen!

enne over dat keuren weet ik eigenlijk beetj niets
wist niet eens dat dat kon

pascalle9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:11

Weet iemand wat het ongeveer kost om een paard röntgenologisch te laten keuren?

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:14

Sammie schreef:
€0,--

Ja altijd!

Pascalle9: Rontgenologische keuring kost rond de 400 euro.