Probleem 2 paarden en met 1 weggaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjafrane

Re: Probleem 2 paarden en met 1 weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:23

hoi ik heb dit probleem ook. Als de ander weg gaat heef ik het achter gebleven paard een voerbal. en dat werk heeel erg goed moet ik zeggen. beter dan hooi. en ze doen er ook langer mee. en negeren. nou veel succes er mee

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:26

Herkenbaar probleem, mijn 3 jarige merrie hangt heel erg aan mijn 8 jarige merrie. Momenteel heb ik 3 paarden maar ik heb er een tijdje 2 gehad. Als we dan met de 8jarige op pad gingen draafde de 3jarige net zolang in haar box tot ze drijfnat was. (ze was toen net geen jaar oud). Hoe sneu het ook is, ik heb het gedrag genegeerd. Het werd later wel beter. Nu heb ik 3 paarden en als we met 2 hiervan naar les gaan blijft ze ook alleen achter. Ze hinnekt dan wel en is wat ongedurig maar dat is 10min. Verder staat ze nu rustig op stal, ze weet wel dat ze terug komen. Het is dus min of meer vanzelf over gegaan.

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:16

Ik heb dat probleem ook, onze eerste twee paarden (alle twee merries) staan al dik 1,5 jaar samen.
De een (degene die er als tweede bij kwam) kan wel alleen staan, maar als ik deze weghaal word de andere dus knettergek. Zo gek dat ze gaat klauteren in haar box, ze slaat afentoen keihard tegen de boventralies aan, totdat het natuurlijk een keer foutgaat en achterover klapt Maar dat risico willen we niet nemen dus geven we madame maar iedere keer haar zin.
Ik kan niet eens een keer rustig met de een gaan buiten rijden zonder dat de ander gewoon blijft staan (zolang ik in de binnenbak blijf gaat het, dan ziet ze haar iig nog). Het gaat wel als ze op de wei staan, dan zien ze tenminste nog iets . En het scheelt wel nu we er nog een paard bij hebben, deze staat aan de andere kant van haar.

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:16

Mocht je er nog een paard bij willen maar niet een pensiongast over de vloer, dan heb ik misschien een oplossing. Ik zoek voor mijn paard, 11 jarige KWPN, een nieuw adresje waar hij als weide-/gezelschapspaard kan fungeren. Hij kan/mag niet veel meer i.v.m. blessures aan beide voorbenen, maar kan nog uitstekend functioneren als "vriendje" voor andermans paard .
Mocht er iemand anders geïnteresseerd zijn: het is een serieuze aanbieding! Verdere informatie via pm.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 20:28

Ik lees veel over dezelfde ervaringen.
Waar het dan voor mij op neerkomt is.. de een op stal zetten.
Ik durf gewoonweg niet de ander alleen op de wei achter te laten. Zip al helemaal niet, gezien zijn gedrag met lint en ALS ie dan erdoor gaat, zal ie dat in vervolg ook doen.
Zip is druk op stal, Banish weet ik niet. Die is wat paniekeriger, denk omdat Zip de baas is?
Mja, de stal, hij kan niet door de opening. De rand is ong 1.30m en de deur 1.40m en de dakspant hangt op 1.90m., dus daartussendoor kan ie zn kop steken. De stal is 3 mtr breed en 4 mtr lang en Zip is ong 1.56m.
Een echte bak heb ik nog niet.

Bah, ik zal zeker niet op mn gemak gaan rijden zo. Ik kan ook moeilijk elke keer gaan rijden als alleen mn vriend thuis is. Maar dan het idee die schuur af te sluiten en te gaan rijden...

sasjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:33

heejj had het zelfde probleem met mijn ponys zodra er 1 van de 4 wegging werden de andere gek maar als je gewoon weg gaat en ze laat en dat vaak doet raken ze er aan gewend en weten dat de ander terug komt gewoon proberen dus

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:15

Ook hier geld de regel: samen uit, samen thuis.
Althans dat vind de een, de andere is niet zo moeilijk maar naarmate ik hem langer heb begint ook hij wel te reageren als zijn buuf niet direct achter hem aan komt de stal in of naar buiten.

Maar goed de fjord is dus het ergst, zij wil absoluut niet eten alleen, draaft zichzelf nog eens de vernieling in (is 25 jaar en staat voor het grootste deel op rust) en stopt pas als ze of haar vriendje weer ziet of als je haar vastpakt (is dan nog wel ongedurig).
Op stal is het niets anders dan rondjes draven en roepen.

Nou ja ik laat haar maar begaan, eigenlijk is het normaal wat ze doet want een paard is nu eenmaal een kuddedier.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:45

Op stal rondjes draven/draaien is anders niet zo best voor de pezen e.d.
Dan heb ik ze liever in een wat ruimere paddock oid.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 01:21

Wij laten onze 2 paarden ook niet alleen buiten achter. Ze worden knetter,als ze alleen moeten blijven. Buiten lopen ze alles kapot, dus ze worden binnen gezet. De ruin heeft eens zijn deur grendel eruit getrapt, met als resultaat dat hij de merrie tegemoet kwam midden op de weg. Gelukkig was ze al bijna weer thuis.

De merrie legt de hele stal inhoud achter in haar box, ze staat dus te schrapen. Door de bovendeuren dicht te doen bij de achterblijver, zijn alle problemen opgelost. Ze staan al 3 jaar samen. De achterblijver is niet meer doorweekt zoals in het 1e jaar, maar echt heel rustig zijn ze er nooit op geworden, ik reken er ook niet meer op, dat dat ooit gebeuren gaat , gewoon negeren en lekker gaan rijden.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 08:49

Mijne deed dat ook altijd, werd ook knetter als ze alleen werd gelaten, maar ik heb het gewoon genegeerd. Heb haar gewoon in het grote land laten staan, met de gedachte 'ze zoekt het zelf maar even uit'. Nu na een jaar heeft ze er eigenlijk geen last meer van, ze hinnekt 3x en gaat dan toch maar gewoon grazen..

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:08

Wij hadden twee paarden. De haflingermerrie stond rechtop in dr stal als ik met de andere weg was, hooi voeren etc. hielp dan ook echt niet.
Ik zette haar meestal buiten, dan ging ze eerst rondjes rennen, en hysterisch doen, maar later stond ze wel rustig gras te eten .

Toen mijn andere merrie een paar dagen weg was en even ergens anders stond, werd ze na een tijdje wel rustig, maar toen ze weer terug was, werd het echt weer precies hetzelfde. Niet te doen eigenlijk, maar je kunt er dus weinig aan doen.
Als het er echt in zit, haal je dat er ook niet meer uit .

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:23

Ik heb wel een oplossing...

Mijn merrie erbij zetten

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 12:26

Sabiha?
Krijgen de mijne dadelijk nog ruzie

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:46

Tuurlijk niet, Sabiha is heel sociaal hoor. Maar als je in de wei komt, wil ze alle aandacht voor zichzelf

Maaruhh super wonen daar... Kamertje vrij voor mij

Nieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:04

Heb ook zo'n knettergek paard. Ik heb haar sinds vorige zomer en op dat half jaar tijd heeft ze zich heel hard gehecht aan mijn pony. Omgekeerd is het wat minder.... Ik kan met mijn merrie perfect weggaan bij mijn pony, aan de stal met uitloop, maar op de weide minder(crossen langsheen de draad) Omgekeerd pony weghalen bij merrie is catastrofe...in haar uitloop is ze dan aan het bokken en steigeren,hinniken en ligt haar stal vol zand uit de uitloop plus de beton ervoor, nat van de zenuwen. Op de weide moet ik er zeker mee oppassen, als ik mijn pony wegneem loopt ze door alle draden heen of springt ze erover. Dus oplossing...
als ik met mijn pony wegga, steek ik ze altijd in de stal met bovendeur open en geef ze wat hooi, voor de rest negeren.

Er staat nochtans een paard een paar stallen verder, maar die accepteert ze blijkbaar niet als gezelschap...
Khoop dat het betert als we verhuizen naar ons huis met weide. Daar komt mijn shet en veulen er ook bij, hopelijk gaat ze zich daar wat aan hechten..

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 15:43

Dit probleem hadden wij ook. Drie paarden en vaak met 2 op pad en eentje alleen achterblijven. Die werd eerst gewoon knettergek.
Tot ik hem eens een 'snack-a-bal' gaf boordensvol met brokjes. Ik had ook het gaatje waar die eruitkomen wat meer dichtgeplakt met tape. Resulaat : hij heeft ongeveer 3 uur nodig om alle brokjes eruit te rollen.
Hij kent dit nu. Enkel wanneer hij alleen achterblijft op stal, krijgt hij de snack-a-bal. Meestal is hij zo druk bezig met dit ding dat hij het vaak niet door heeft dat zijn vriendjes reeds op de trailer staan & weg zijn. Vaak zijn we langer dan 3 uur weg, maar dan begint hij wel aan zijn hooinet te knabbelen.
Ik had nooit gedacht dat zo'n stom speelgoedje als een snack-a-bal zo'n positieve invloed op hem zou hebben.
Geloof me, hij ging vroeger echt helemaal uit de bol. Steigeren, bokken en van kop tot staart bezweet van de stress.
Nu vindt hij het prima. Enige nadeel, zijn stal is helemaal doorrolt van de snack-a-bal, dus achteraf moet er wel evenjtes een verse baal houtmout in .
Groetjes, Patsy.

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:48

bij mijn 2 verzorgpony's heb ik dat ook. Eigelijk alleen als Fleurtje weg gaat. Dan word Lancelot(pension shet) helemaal gek. Maar op zaterdag en zondag gaan we met Bella en Fleur weg. Dus zetten we hem op stal waar ook andere paarden staan. Met veel hooi dat die zich niet zo gek maakt. Het helpt weldegelijk! Dat er nog andere paarden zijn. Maar er is ook nog een shetje die heel zelfstandig is... daar heeft hij dus helemaal nix aan. En dan word die ook nog gek als die met dat shetje in de wei staat. Dus altijd gewoon lekker op stal bij de andere paardjes met veel hooi. Dan verveeld die zich ook niet!

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:52

Ik stond ook op een kleine stal met een hengst nog een merrie en mijn ruin. Wij hebben ze in apparte weides gedaan om dit probleem niet te hebben en dat werkt heel goed. Het is alleen jammer dat ze niet meer samen kunnen spelen of schoffie krabben. Misschien is dit een idee ze in apparte weides te zetten.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 17:13

Voorlopig blijft het een probleem.

Van de week, donderdag;
ik pak Banish uit de wei en neem m mee naar de stal, 15 meter?
Zip gaat hinneken, heen en weer rennen. Banish ook onrustig.
Uiteindelijk stopt ie wel, hij ziet Banish. Maar gedraagt zich weer als hengst.
Vanmiddag weer, smid kwam terug, nu zo'n 10 meter? Gelukkig iets minder. Pfffff
Toen ik Banish even op pad richting weg liet lopen, werd Zip weer niet goed, maar maar...

Mijn vriendin zei dat ik meteen vanaf begin de paarden uit elkaar had moeten halen. Zou dat?

Ik durf gewoon niet een paard op stal te zetten en gewoon 'relaxt' weg te gaan!

Zo staan ze (s'avonds laat geklikt):
Afbeelding

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:12

Het spenen van veulens bouwen ze ook op, kun jij ook niet zoiets doen?
Ik neem dat het op den duur rustiger moet worden en dat je het dan wat kunt uitbreiden... Hoop ik voor je

banish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:24

Heej!
Ik denk dat Banish rustig blijft op stal als je hem wat te eten geeft. Zeker weten doe ik dat uiteraard niet, maar ik ken hem al wat jaartjes en ik heb hem op stal nog niet raar zien doen als hij alleen was.
In Noordwijk had hij heel erg 'verlatingsangst'. Als ik dan om de stal heen liep als hij in de bak stond, ging hij heel hard rennen, heen en weer. Later werd dat iets minder. Bij Cees in Stompwijk kon ik hem zelfs alleen in een kampje zetten en dan weglopen.

Ik denk dat een shet erbij (of een ander RUINTJE!) wel een goede oplossing zou zijn. Dan blijft er geen een alleen achter. Moet de shet alleen geen verlatingangst krijgen, maar die kun je dat meteen vanaf het begin aanleren. (Af en toe in zijn eentje uit de groep halen en op stal wat voeren.)

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:40

Branca: je hebt ook wel een beetje enge stallen om weg te gaan met 1 als de ander raar zou kunnen doen. wij hebben van die corton stallen die compleet dicht kunnen. ook met ons veulen dumpten we toen gewoon in een stal als ik met de merrie ging rijdne, en gewoon de boel afsluiten.
geeft een stuk meer veiligheids gevoel dan in de stallen op die foto's. ( maar de hele boel verbouwen is ook weer zowat )

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 10:25

Ik ben van de week gaan wandelen met Zip, Banish rennen in de wei (ondanks mank pootje).. hinniken!
Even uit zicht gaan staan. Hij stond te hinniken achterin wei. Later liep ie weer terug richting stal en stond daar. Teruggelopen en weer hetzelfde. Weer even uit zicht, zelfde.

Wat is er eng aan de stallen? De openingen? Daar denk ik ook wel eens aan, maar bijv die linkse is zo smal, daar gaan ze toch echt niet doorheen klimmen. Dat is ook expres Zip zn stal. (zijn 4x3)
Als we gaan verbouwen aan de schuur, krijgen ze originele stalfronten (met opening) en lijmblokkenwanden. Maarja, is nog niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:00

Ik heb eens een paard dat los is gekomen in de trailer een poging zien doen om door de smalle opening aan de achterkant te klauteren...

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 11:21

Heee.... hou op! Brrrr