Zeer dominant paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:02

loveomara schreef:
Ik zou ook niet beginnen met slaan, zeker niet met een nieuw paard (vertrouwen opbouwen?). Vind wel dat je hem kan waarschuwen met je stem maar direct een tik over de neus geven??

Ik denk dat het juist met een nieuw paard belangrijk is om te laten weten dat jij de baas bent en niet hij. Als een paard je letterlijk aanvalt is waarschuwen niet alleen een beetje erg weinig 'straf', maar kan het ook nog eens levensgevaarlijk zijn.

Het paard van TS klinkt me niet in de oren als een paard die na een 'hey' of 'nee' zichzelf terugtrekt en de aanval staakt. Sterker nog, ze geeft zelf al aan dat als ze corrigeert hij extra in de aanval gaat.

Aan TS: Ik heb eigenlijk maar 1 advies en dat is weg met dat paard, zo snel mogelijk. Je schrijft zelf dat je vader nog niet zo handig is met paarden en dit probleem kan echt gevaarlijke situaties opleveren.

findi

Re: Zeer dominant paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:59

[quote="ellepel"]

een dier nooit slaan op het hoofd als het je bijt!
en waarom niet?
jij slaat met je hand, volgende keer komt er en klein meisje aan die hem wil aaien, wat denk je wat dat paard denkt als die die hand ziet?
niet doen dus, kans is groot dat ie nog kwader word.[quote]

Mijn paard weet goed genoeg wanneer ze een klap krijgt en wanneer niet. Als ze bijt, spelletjes an het spelen is krijgt ze een klap en doet ze meestal van de voren haar hoofd weg als ze het voelt aankomen nog nooit problemen gehad met aaien. nu is ze tenminste braaf als er een kleine haar komt aaien.

ik ben hier nu wel aan het spreken over terecht straffen.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:06

Hmmm...klinkt als een errug slim paard zonder manieren. De mijne is ook slim, maar dit hoeft hij bij mij niet te proberen hoor! Aanpakken! Anders is er straks niets meer mee te doen. Laat hem naar je luisteren, doe oefeningetjes met hem. Ben er ook niet echt een expert in hoor, maar dit moet je niet pikken.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:09

de enigste tip die ik kan geven:

niet van je kan laten gaan. vooral nu niet, dat is cruciaal.
in de eerste paar weken worden de rollen bepaald. als hij nu het idee krijgt dat hij de baas kan spelen over jou, zal het heel veel moeite kosten om dat terug te draaien.

duidelijk zijn, duidelijk je grenzen aangeven en ook consequent zijn. dus wat niet mag, mag over een kwartier ook niet, en over een dag ook niet. zo geef jij veiligheid aan het paard en kan hij op je vertrouwen.

ik zou het aardig eng vinden, een groot paard dat zo dreigt, ik wens je sterkte, en niet over je heen laten lopen hoor!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:11

ik abonneer me hier even op.
ik heb een soorgelijk probleem
boulonnais (bijna3) dat net onder het zadel is (paar keer opgezeten en wat rondgestapt)
loopt aan de hand over me heen, naar de weide aan de overkant van de weg brengen is al een groot risico, loslaten in de stal moet je al vlug zijn om niet platgedrumt ter worden (staan snachts aangebonden)
longeren/loswerken in een piste => no way, komt op me afgegalopeerd en mept gericht achter me of loopt over me.
rij haar nu op een trensbit, dit gaat vrij goed, maar las ze het in haar kop krijgt is ze weg

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:13

Ik zou iig wel straffen en flink ook, het is logisch dat je vertrouwen met een paard op moet bouwen, maar dat vertrouwen groeit niet extra als je alleen maar lief bent, dat groeit extra als je hem ook duidelijk zijn grenzen laat zien.

Mijn instructrice had een soort van spreuk waar ik het erg mee eens was en dus nog steeds uitvoer, en hij is heel simpel:
Paard lief, ik lief, paard stout, ik nog veel stouter.

Ben het dus ook met Urielle eens dat het desnoods maar even hard tegen hard moet, doe je dat niet, paard blijft winnen, gaat naar de volgende, paard wint weer en ga zo maar door, totdat paard bij de slacht staat omdat die staatsgevaarlijk is verklaard, en dat is zielig.

Succes met je beraad, denk dat grondwerk wel wat op zal lossen, maar daar moet je idd wel de tijd voor hebben.

Dutske zo 1 had ik er ook, heb hem nog steeds, maar zo 1 is hij niet meer

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:40

Dutstke, ik denk dat jij ook goed moet laten zien wie er de baas is...
Dit zou de mijne dus echt niet hoeven flikken!
Dan had ik 'm al lang naar de andere kant van de wei geschopt!
(bij wijze van spreke dan he!)

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:56

helpt gewoon niet!
als ik probeer los te werken => toen ze op me afkwam om te schoppen heb ik de longeerzweep meermaals langs haar heen en op aar gezwiept => ze liep er gewoon door...
ze is gewoon erg lomp, en heeft waarschijnlijk een erg hoge pijngrens, want van een goede klap of schop is ze totaal niet onder de indruk...
ze heeft me eens proberen te pletten tegen de muur.
ik wilde haar terug duwen, ze duwde nog meer.
ik had toevallig een borstel (met steel) in men handen, en heb die keihard in haar ribben geramd.
dan maakte ze juist genoeg plaats (lees 10 cm) dat ik ertussen uit kon glippen.
maar op ander momente kan ik haar door lichte druk wel opzij (als ze aangebonden staat op stal) en achteruit zetten.
en andere momenten (meestal) loopt ze gewoon door en over en op alles wat ze denkt dat in haar weg staat (ze maakt zelfs een omweg zodat er iets in haar weg zou kunnen staan )

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:53

Dutske het is toch een soort van geen respect hebben voor jou, en een beetje slimmigheid want ze weet duidelijk wanneer ze wel en niet kan winnen
Vastgebonden maakt het natuurlijk een stuk moeilijker, maar als ze los is kan ze dus alle kanten op.

Een flinke tik weggeven kan iedereen, je moet er daarbij ook voor zorgen dat je uitstraalt dat jij de baas bent, en dat ze dus bv tijdens het longeren echt niet op je af hoeft te stormen.
Een grote mond opzetten terwijl je eigenlijk denkt oeioei daar komt ze hebben ze meteen door.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 07:50

ik sla wel hoor als ik gebeten word,en reken erop dat ik hard trappen kan, maar t gaat erom waarom dat dier bijt

vind dat je dat toch eerst moet uitzoeken, t is nog een vreemd dier die je niet goed kent, wie weet wat er allemaal mee gebeurt is?
vandaar dat ik deze link ook gaf:

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... ijten.html

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 07:54

Sorrie hoor, maar een paard die denkt zich zo te gedragen tegenover mij, heeft echt een majoor probleem Ik had hem echt helemaal de paddock doorgeskupt.

En een paard dat mij bijt, echt bijt, mag blij zijn als hij nog kan eten nadat ie van mij een rechtse directe heeft gekregen....

Nieuw of niet nieuw op stal, gedragen doet het dier gewoon.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 09:22

Hoi, ben er weer (ik ben pas verhuisd en heb thuis nog geen internet - moet dus via werk of via ouders thuis).
Ik heb gisteren dus met de vorige eigenaar gebeld en die verschrok wel van mijn verhaal. Was nooit gebeurd bij haar. Het bijterige wel, dreigen nooit. Er van uit gaande dat ze de waarheid spreekt besluit ik dat hij zich nog niet goed thuis voelt en vandaar zijn reactie.

Gisteren bij de da was hij een lammetje. Halstertje ging zonder problemen om!

Goed nieuws dus, maar dan vraag ik me toch af hoe het komt dat hij zich tegen mij keerde...
Ik (en met mij de mensen in mijn buurt die ook met paarden omgaan) beschouw mezelf als streng maar rechtvaardig voor paarden.

Deze week wordt het dus een beetje de kat uit de boom kijken. Dit gedrag wordt in geen geval getolereerd en zal afgestrafd worden.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:30

Tja, tuurlijk zal je er wel uitkomen als je er genoeg tijd en aandacht aan geeft. Maar heb je daar zin in? Je wilt een braaf en vriendelijk paard waarmee een minder ervaren ruiter aan de gang kan. Geloof niet dat dit van toepassing is op het paard wat jij zojuist beschrijft. Ik geloof dat ik er voor zou kiezen het paard terug te sturen. Waarom zou je je zoveel moeilijkheden op de hals halen? Suk6 deze week, ik wens je wijsheid toe in het nemen van je besluit.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:52

Sily schreef:

Een flinke tik weggeven kan iedereen, je moet er daarbij ook voor zorgen dat je uitstraalt dat jij de baas bent, en dat ze dus bv tijdens het longeren echt niet op je af hoeft te stormen.
Een grote mond opzetten terwijl je eigenlijk denkt oeioei daar komt ze hebben ze meteen door.

Precies, en dat is het belangrijkste! Je moet geestelijk ook boven je paard staan.

Ik weet nog wel, een pony Chanel, niet te vangen in de wei, die joegen we eerst in een apart afgezet stukje zodat we haar konden pakken. Mijn zusje, die toch wel over zich heen laat lopen, zowel door mensen als door paarden, bewaakte een uitgang, en Chanel, die al aan haar kon zien dat ze twijfelde, rende in volle vaart op mn zusje af, die bang is en opzij gaat. Terwijl toen we de rollen omdraaide, en ik mijzelf groot maakte inde uitgang, maakte ze een stop en stond ze voor mn neus stil. Ze weten precies wat je denkt.

Ik heb ook kort een arabisch ruintje verzorgt die helaas ook erg dominant was, tegen je op steigeren, over je heen lopen (en echt letterlijk óver je heen). Hij was zogenaamd ook overal bang voor, zoals water, trekkers, durfde de schuur niet in, kon niet vast staan...
Ik heb hem toen even gelongeerd, maar ik kon hem niet van mij weg drijven, hij vloog me elke keer aan. Dus elke keer als hij naar mijn mening te dichtbij kwam, dus in mijn 'persoonlijke' ruimte, zette ik hem achteruit, maar omdat hij vrij dominant was had ie daar geen zin in en begon hij tegen me op te steigeren. Toen heb ik hem met de longeerzweep een mep op zijn borst/buik gegeven, waardoor die omlaag kwam, en toen heb ik mijzelf heel boos gemaakt en hem 40 meter achteruit laten lopen (onder luid geschreeuw van mij, met wijzende vingers), maar omdat ik zo boos was en ik dat dus schijnbaar ook uitstaalde, was het paard nder de indruk en liep ie als een lammetje achteruit.... Daarna was het longeren erg makkelijk, hij betrad nooit meer mijn 'persoonlijke' ruimte (als ik stopte stopte hij meteen ook, wel zo'n meter achter me), ik kon hem ineens afspuiten, aan trekkers vast binden, hij stond binnen gewoon vast. Het was een hele andere pony geworden Maar onder het zadel was hij altijd al braaf en dat is ook niet veranderd.

Maargoed, dat is dan een pony, dit is een belg, waar je zoiezo denk ik als mens zijnde al meer respect voor hebt. Ik denk inderdaad dat het dier zich zo gedraagt omdat het een paar keer gelukt is zo zijn zin te krijgen en dat vergeten ze niet.
Kunst is dus om nu te leren dat het bij jullie, en dan vooral je vader, niet lukt. Ik zou wel alles samen met je vader doen, het paard moet vooral respect krijgen voor hem.
Opzich is respect makkelijk te winnen hoor, en uit respect komt weer vertrouwen. Je moet alleen wel altijd (en dat moet je eigenlijk bij elk paard) opletten dat het paard respect voor je houdt. Tegen je aan douwen, omver lopen en bijten moet je nooit toelaten, ook niet als hij schrikt ofzo, een paard in de natuur loopt ook niet tegen een boom aan hoor als ze schrikken, dus ze kunnen jouw ook prima ontwijken.
Je moet ook opletten hoe je het paard leid, laat het paard nooit het voortouw nemen. Zorg dat ie maximaal met zijn hoofd naast je loopt, maar hij mag niet verder voor jou komen. Als je dat toelaat vertel je hem weer dat jij hem wel 'volgt'. en dat wil je nou juist niet.

Ik denk dat hij bij jouw zo reageerde omdat hij enigzins niet verwacht had dat hij gestrafd zou worden voor zijn bijterige. Maar misschien dat hij het nu wel accepteerd.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:56

Misschien heeft hij energie teveel?
mijn paard was ook bijna niet te hanteren, omdat hij z'n energie niet kwijt kon. (lees: continu op m'n tenen staan, niet stil willen staan, als ie een keer los mocht keihard wegrennen op me afkomen en een flinke bok geven, mij meesleuren door het bos, bijten en happen, steigeren) Toen ik van stal was verhuisd (waar hij z'n energie wel kwijt kon) was het meteen een heel ander paard.
Ook ik heb grondwerkoefeningen gedaan om dit eruit te krijgen en dat is aardig gelukt.
Ik kan me wel vinden in je methode om hem meteen aan te pakken. Neem aan dat het gewoon een tikje was op z'n snuit en geen ram was? Ik heb het een hele tijd vriendelijk geprobeerd ("nee" zeggen en de snuit wegduwen) Toen dat na een jaar nóg niet over was ben ik ook maar tikjes uit gaan delen onderbouwend met m'n stem en dat werkt al aardig de laatste tijd.
Ook als ik hem af en toe nog achteruit zet wil hij weleens happen. Ook dan laat ik hem dus even weten dat ik daar niet van gedient ben. Ik bouw het nu wel af met alleen m'n stem, zodat hij al reageert op m'n stemverheffing. Als hij dan écht een keer doorgaat kan ik alsnog een stapje verder gaan. Natuurlijk beloon ik hem uitbundig als hij het wel heel erg braaf doet. Ik blijf ook altijd de oefening herhalen tot hij het "normaal" kan doen.
de opmerking over dat het in het wild er nog harder aan toe gaat is zeker waar, maar vergeet niet dat wij mensen zijn en veel minder sterk dan het paard. Wij hebben iets anders en dat is een grotere hersenpan. Door je paard opdrachten te geven zet je hem aan het werk en is hij afgeleid. De ergste straf die je je paard kan geven is hem verbannen uit de groep: negeren, wegsturen, aan het werk zetten.

Je kan wel gaan lopen slaan enzo, maar heb je ooit weleens paarden zien "spelen" met mekaar? Dat gaat er ook erg hard aan toe met bijten en steigeren tegen mekaar en noem maar op.

Ik zou hem trouwens ook weer terug brengen. Waarom een paard op de hals brengen waar nog van alles mee moet gebeuren eer dat er kinderen op kunnen rijden dan dat je zo een ander "rustiger" paardje kan kopen waar je dus veel minder werk aan hebt. Daarnaast loop je onnodige risico's om verwond te raken.
succes ermee hoop dat het allemaal nog goed komt

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:00

ellepel schreef:
ik sla wel hoor als ik gebeten word,en reken erop dat ik hard trappen kan, maar t gaat erom waarom dat dier bijt

vind dat je dat toch eerst moet uitzoeken, t is nog een vreemd dier die je niet goed kent, wie weet wat er allemaal mee gebeurt is?
vandaar dat ik deze link ook gaf:

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... ijten.html

Goeie site! Ik heb er zelf heel veel aan!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:17

Of je geeft het paard terug aan de oude eigenaar, of je houdt het en gaat ermee aan de slag. Dit paard probeert dus inderdaad boven jou te gaan staan in de rangorde. Dit moet je dus niet toleren (doe je ook niet) anders is er helemaal geen land mee te bezeilen.

Mijn oplossing: ga NH doen met hem. Heb je dit nog nooit gedaan, laat dan eerst even een professional met je paard werken, het is niet goed en zelfs gevaarlijk om NH uit te proberen op dit paard als je dat nog nooit gedaan hebt. Zelf ben ik meer een aanhanger van Parelli. http://www.parelli.ch/holland/ . Wat ik zou doen als ik jou was zou ik contact opnemen met Eddy Modde. Hij is de enige parelli-instructeur in Belgie en Nederland en hij weet echt wel waar hij mee bezig is. Laat hem eerst met jou paard werken, zodat de ergste dominantie weg is. Daarna kan jij (eventueel onder leiding van Eddy) verder werken met je paard.
Dit is Eddy's eigen website: http://www.instructeur.parelli.nl/
en hier staan zijn contact gegevens: http://www.instructeur.parelli.nl/contact.html

Als je liever geen Parelli wilt kun je natuurlijk ook contact opnemen met Emiel Voest.

Ik hoop voor jou en je paard dat je dit gaat doen, dit lijkt me namelijk de enige goede oplossing.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 13:48

Ik heb het er gisterenavond nog eens met mijn pa over gehad. We hebben besloten het deze week af te wachten. Kijken hoe hij reageert op onze grenzen. Inacceptabel gedrag zal streng afgestrafd worden: wegjagen met veel kabaal wanneer hij begint te dreigen, hard terugbijten wanneer hij bijt en we zullen lief zijn wanneer hij lief is.
Ik denk dat we op enkele dagen tijd wel al zullen merken of hij hier snel op reageert.
Tijdens het zadelen heeft hij een aantal keer met zijn voorbeen geslaan (en gericht!), mijn pa heeft hem toen telkens met een zweepje op zijn been getikt, onder een zeer luid "nee!". Na een keer of 5 begon hij toch in de smiezen te krijgen dat het niet mocht en nam de 'sla-frequentie' toch al drastisch af.

Als we volgend weekend de indruk hebben dat zijn gedrag niet te veranderen is zonder grote kosten/moeite gaat hij onherroepelijk terug.

Ik besef zeker en vast dat een week absoluut niet genoeg is om dit soort gedrag af te zweren, maar ik ben wel van mening dat je op die tijd wel een degelijke inschatting kunt maken van de omvang van het probleem.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:01

Ben ik met je eens Stellabella, ik denk dat je een goede keuze maakt

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:42

Ik snap die reacties niet dat je geen 'agressie' moet gebruiken als iemand een tik geeft. Wel eens van dichtbij bekeken hoe het er in een kudde toegaat? Daar kan de dominatie merrie een stout 'kind' ook behoorlijk de groep uit meppen. Respect daar draait het om. En je moet vol overtuigind zijn want ik denk dat deze het zo in de smiezen heeft als je ook maar een fractie onzeker bent. Heel positief benaderen en vertrouwen durven geven, al het goede super belonen en al het stoute heet streng afstraffen. Daarna niet boos blijven maar weer opnieuw vanuit je nulpunt beginnen.

Maar als ik zo ook de onervarenheid van je vader hoor, zou ik er niet aan beginnen...

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:52

Informeer anders in de buurt, of iemand al ervaring heeft met Natural Horsemanship, of Parelli.
Dit werkt meestal het beste bij dominante paarden (in de buurt ook zo'n 'monster' meegemaakt, dat meisje is ook parelli gaan doen, en het beestje zou nu niet braver kunnen zijn)
(Ikzelf heb morgen mijn eerste 'les'..)

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:03

Hoe is je paard in kudde verband? Is hij dan de leider? Zo ja zou je eens kunnen proberen om een paard erbij te zetten die (in een kudde) altijd de leider is. Zo leer hij dat hij het soms ook met een lager plaatsje moet doen. Ik zou inderdaad wat al meer mensen zeggen ontzettend consequent met hem zijn.

Je kan ook een dominantie spel met hem doen. Je kan hier bijvoorbeeld de methode van Emiel Voest of Monty Roberts gebruiken. Let hierbij wel op dat je een dominant paard hebt en dat hij niet 1 2 3 je leiding zal accepteren en je mag niet stoppen voordat hij je accepteerd als leider anders wint hij en ben je nog verder van huis. Misschien is er iemand op je stal die al bekend is met dominatie spelletjes en die jou kan helpen. Een paard accepteerd jou leiding trouwens als hij zoch overgeeft door te gaan kouwen en likken.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 19:35

Bedankt iedereen voor de tips. Het is leuk je eigen voorzichtige gedachtengang bevestigd te zien!

Wat mijn vader betreft: misschien moet ik toch een beetje nuanceren: hij is niet de beste ruiter, maar gaat wel al 15 jaar goed met paarden om.

Hoe hij in de kudde is:
het klikt erg goed met mijn merrie van bijna 3. Ze hebben elkaar eerst wel genoeg 'uitgeprobeerd' - slaan, achtervolginske spelen, gillen, ... maar na een uurtje stonden ze gezellig naast elkaar te eten.
Met mijn ruin van 12 is het nog wat afwachten. Guinness is tot vorig jaar hengst geweest en tolereert niet eender welk paard in de weide. Het nieuwe paard geeft echter niet op en ik heb de indruk dat de rollen ondertussen omgekeerd zijn: de twee 'jongelingen' staan fijn samen te eten, Guinness staat een beetje apart. Da's wel jammer, maar ook dat bekijk ik nog een paar dagen voor ik beslis ze al/niet meer samen te zetten.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:43

Ellepel....
Reken maar dat ik hard kan trappen?!
Weten we ook gelijk wat jij met paard doet...

Een paard dat fout zit moet je wel corrigeren ja.. Ze wegen meestal rond de 600 kg zwaarder dan jou//

Maar ff "lekker" hard schoppen?!
Ik hoop dat je een keer terug getrapt word!! Sorry als dit bot over komt, maar zo'n opmerking vind ik niet normaal!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:45

en @ the TS
Sterkte met je paard en ik hoop dat ie bijdraait!