oudere paarden...tot welke leeftijd nog rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:39

Daarom; voorbeelden zat dat een paard van boven de ... nog héél lang te rijden is zonder beperkingen!

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 23:26

Maar waar trek je de grens van wanneer ze het nog leuk vinden??

Sommige mensen zeggen dat hun paard het nog leuk vind en het aankan,
terwijl echt overduidelijk is dat het arme paardje wel wat minder gereden mag worden...

Dat vind ik dus niet kunnen!!
Dan dwing je je paard gewoon!

mana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 23:33

JA EN ALS JE DAN TOG MET EEN OUD PAARD IN DE WEDSTRIJD ZIT EN HAALD GEEN BEHOORLIJKE PUNTEN MEER, MOET JE OOK NI LOPEN ZEIKEN DAT HET PAARD SLOOM IS OF DAT HET AAN DE JURY LIGT

JE KAN OOK GAAN NADENKEN DAT HET PAARD HET GEWOON NI MEER AAN KAN

loesje688

Re: oudere paarden...tot welke leeftijd nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 23:50

Ik reed met m'n pony in de M1 nog best een aantal winstpunten en prijzen weg en ze was 21 Echt nog een superconditie voor die leeftijd, 't ligt er ook een beetje aan hoe ze is verzorgt, als je ze stil zet worden ze echt heel snel oud.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 00:42

Ligt helemaal aan het dier denk ik. Mijn 23 jarige reed gisteren nog 4 maal foutloos rond in een b parcour. Hij vind springen dan ook fantastisch. Helaas waren er maar 8 deelnemers dit keer, dus hij moest nog flink aanpoten ook. (Mijn man reed hem ook en is toch al gauw 30 kg zwaarder als ik)

Maar er zijn ook paarden die al op jongere leefdtijd echt oud en stijf zijn. Dus je moet je goed laten voorlichten door de verkopers.

Wien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:01

Ik rijd op een arabiertje van 26 jaar en die is gewoon niet te houden als je met hem naar buiten gaat... Ik rijd er ook nog wel dressuur mee, daar knapt hij helemaal van op! Als je dat een tijdje niet hebt gedaan dan loopt hij zelf naar de bak van nou gaan we hier rijden!!
Bij mij op stal zijn er wel mensen die het er niet mee eens zijn, maar die zetten hun paarden op hun 19de met pensioen en die lopen nu helemaal stijf en vervelen zich de hele dag... Lopen gewoon letterlek op die tien min. die ze die dag even in de bak mogen rondlopen te wachten... Ik vind dat zielig!
Laatst had hij wat aan zijn benen en toen had de dierenarts gezegd dat hij elke dag minstens een half uur moet lopen (dus draven en galopperen)!!
Een paardje van 25 die trok ook gewoon nog elke week een huifkar!! Maar toen kreeg hij last van zijn evenwichtsproblemen, maar was verder helemaal gezond en toen werdt hij met pensioen gezet en toen was hij binnen een jaar weg!!
Natuurlijk ligt het wel gewoon aan het dier zelf, maar ik vind dat sommige mensen hun paarden zo vroeg met pensieon zetten!! Terwijl ze gewoon nog lekker bosritten kunnen maken!!!

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:05

Inderdaad, zolang een paard gezond blijft en het werken aan kan, is het het beste om de conditie gewoon op peil te houden en gewoon te blijven rijden/mennen etc. Je ziet wel meer paarden die als ze eenmaal met pensioen gaan zowat wegkwijnen.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:11

Saskia9 schreef:
Maar waar trek je de grens van wanneer ze het nog leuk vinden??

DAAR herken je de echte paardenman. Iemand die gewoon ziet en voelt of het paard het nog aankan.
Die omslag kan heel snel gaan. Waar mijn oude paard met Hemelvaart nog als een jonge meid door het bos dacht te moeten scheuren, was het in juli volkomen duidelijk dat de pijp ECHT leeg was en dat het niet meer hoefde.
Voor Mana: leeftijd heeft niks met prestatie te maken. Ik ken meer oude paarden dan jonge die de sterren van de hemel lopen op wedstrijden............

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:24

Saskia9 schreef:
Maar ik vind dit dan ook TE!

Ik ben met jou eens,
Er moet een grens zijn waarop niet meer fanatiek getraind kan worden,
Sommige mensen denken alleen aan zichzelf en niet aan het paard,

Dus die trainen hun hele oude paard gewoon door en door en zien dus niet dat het paard eigenlijk toe is aan rustige buitenritjes in plaats van heftige trainen en wedstrijd!!

nou ik train ook nog hoor, en rambo is 29! ik rij wel geen wedstrijden, en zal vast niet zo veeleisend zijn als mensen die fanatiek wedstrijden rijden, maar ik rij niet alleen in het bos met hem. 1 keer in de week het bos in, ook wel buiten in en uitstappen en zo, maar we houden de spieren ook goed in model door in de bak te rijden.
netjes, verzamelt, een uurtje ongeveer. waarvan ik wel een langere tijd instap en inrij, want het duurt wat langer tot zijn motor op gang komt natuurlijk. maar als hij helemaal warmgelopen is, en we hebben een goede dag, schudt hij de changementen zo uit zijn zak hoor! dit doe ik niet vaak meer, alleen als hij een echte -kijk-ik-ben-een-dressuurpaard- dag heeft. (hij heeft z2 gelopen)

hij wil nog graag werken, en het is alleen maar goed voor hem. spieren behouden en soepel houden. natuurlijk moet je in de gaten houden of hij het nog leuk vindt. maar bo vindt van wel

Citaat:

Stelletje watjes.......
Mijn oude paard maakte het bos nog heftig onveilig op haar 28e. Die was niet te stoppen hoor, gewoon plankgas, zo hard als ze kon (mocht van mij }> )
Hoe regelmatiger je rijdt, hoe langer ze het volhouden.

helemaal mee eens!!! rust roest. en dat merk je echt. als je heb elke dag beweging geeft, blijft hij lekker soepel. en een goede gallop op zn tijd is ook erg lekker

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:31

Ligt inderdaad aan het paard en wat je er precies mee wil en op welk niveau. Mijn paardje is 29 en ik maak nog heerlijke buitenritten met hem. Daar geniet hij ook van. Dressuur doe ik niet meer. Ik denk dat het nog wel best zou kunnen, maar ik vind het leuker om bij wijze van pensioen alleen nog maar buitenritten met hem te maken. Laatst heb ik nog wel even met hem gesprongen. Dat vindt hij ook altijd leuk en het is nooit slecht om de spiertjes even op te rekken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:46

Juist op hogere leeftijd moet je meer aandacht besteden aan het dressuren, zodat je bewust het lijf soepel en sterk houdt.
En hoe je het ziet dat een paard er plezier in heeft, tja, dat moet je gewoon zien

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:09

ikke schreef:
DAAR herken je de echte paardenman. Iemand die gewoon ziet en voelt of het paard het nog aankan.

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten. En daarop staat geen enkele leeftijd. Je kan moeilijk een paard een uurlang dressuurmatig op Z-niveau trainen, zijn papieren pakken en zeggen "owh, morgen wordt hij 20, nu wordt hij te oud en gaan we afbouwen.'"

Maar als je je paard kent dan weet je ook wanneer hij er genoeg van heeft. Ik heb ook op manegeponys gereden die 'op' waren. Dat zijn dieren die als een zombie ronddwalen, doen alsof niets hun interesseert en die je echt vooruit moet duwen.
Mijn paard daarentegen staat te springen (bij wijze van spreken ) als ze mag rijden. Ze is net als zeven jaar geleden nog oplettend, kijkt af en toe eens vrolijk rond naar de bakkabouters, loopt op het einde van een lessuur nog even snel en reageerd nog even snel als toen ze begon, en zolang ze veel gereden wordt loopt ze ook in prima conditie en ziet ze er stralend uit.
Ze heeft alleen moeite met werken in warm weer, maar dat heeft ze altijd al gehad. Als ik 's zomers bij temperaturen boven de 25 graden wil rijden, moet ik het niet in mijn hoofd halen om zes dagen na elkaar intensief te gaan rijden. De eerste dagen gaat het nog goed, maar daarna voel ik echt dat ze het niet leuk vind en dat het teveel is, ze reageert heel anders en trager op de hulpen, heeft een automatische blik op... Dan geef ik haar ook wat rustdagen of ik doe wat leuks en lichts voor de rest van de week en dan is ze weer helemaal de oude.

Dus vanaf het moment dat ze het zo aangeeft dat ze zich niet meer van de jongste is gun ik haar haar oude dag met plezier, maar zolang zij denkt dat ze de etterbak moet uithangen behandel ik haar als een etterbak

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:07

Zo hebben wij dus een manegepony lopen die ongeveer 36 is. Die bruist nog van energie, ondanks dat hij geen kies meer in zijn mond heeft en hier dus aangepast voer voor krijgt.
Hij komt bijna standaard de bak 'binnenhuppelen'. Na de eerste draf is hij al een stuk gekalmeerd en aan het einde van de les is hij meestal wel echt moe. Hij loopt meestal alleen beginnerslessen, maar daar is hij soms toch echt te druk voor en dan loopt hij weer een keertje met de gevorderden mee. Maar deze pony loopt natuurlijk niet meer fulltime mee, hij mag van ons niet meer springen, juist omdat hij dat zó leuk vindt dat dan alle remmen bij hem los gaan en hij na een half uur echt doodop is, maar toch doorgaat omdat hij springen zo leuk vindt. En alleen als het druk is op zaterdag loopt hij wel eens twee keer op 1 dag, maar dan wel met een paar uur ertussen, zodat hij goed kan uitrusten van de eerste les. Hij doet het nog prima, dit is echt een pony die weg zal kwijnen als we die helemaal met pensioen in de wei zouden zetten.
Ten eerste verveeld hij zich dan te pletter, hij kan niet grazen ivm zijn gebit en hij kikt op alle aandacht die hij krijgt als hij wel mag werken.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:50

Leeftijd hoeft inderdaad niet altijd iets te zeggen,
Maar je hebt ook mensen die een ouder paard hebben,
die zeggen dat het beestje het nog leuk vind en het nog aankan,
Terwijl iedereen ziet dat het beestje op is,
Tijdens wedstrijden sloft het dier,valt in slaap tijdens de proef..
Dan is er toch geen sprake van het nog leuk vinden??
En als de ruiter na zo'n proef flink de sporen in het dier zijn buik port en hem op zijn flikker geeft..
Nee daar kan ik met mijn hoofd niet bij..
Dat noem ik dus mensen die een bord voor hun kop hebben!
Zulke mensen heb ik geen respect voor,
Maar omdat hun zeggen dat het dier het nog leuk vind,terwijl iedereen duidelijk ziet van niet..
Ik vraag me gewoon af,waar ligt de grens??
Jullie zeggen dus inderdaad van als hij het nog aankan,maar wat als mensen het niet willen zien dat hij het ECHT niet meer aankan??
Is toch zielig voor het dier dan??

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:39

haha, wat leuk die pony van 36!!!
laatst kwam ik op de manege met rambo, waar hij tien jaar gestaan heeft. we kwamen erheen om in de bak te rijden met spiegels (lastig een buitenbak zonder spiegels bij ons op stal) we kwamen met de trailer, en dat vond hij al leuk. hij was helemaal opgewonden, huppelde ook zowat hij was helemaal energiek en liet goed horen dat hij er was. het leek wel een hengst!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:42

haha, wat leuk die pony van 36!!!
laatst kwam ik op de manege met rambo, waar hij tien jaar gestaan heeft. we kwamen erheen om in de bak te rijden met spiegels (lastig een buitenbak zonder spiegels bij ons op stal) we kwamen met de trailer, en dat vond hij al leuk. hij was helemaal opgewonden, huppelde ook zowat hij was helemaal energiek en liet goed horen dat hij er was. het leek wel een hengst!

p.s: hij is 29 en nog supermooi!

Afbeelding toen was hij 22, check zijn lekker spieren

nu is hij zo: 29 jaar
Afbeelding

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:04

Phoe.. Eehh lang. Ik reed een paard van mensen, die was 22 (?) jaar en ik kon dr nog steeds niet houden op het strand.
Een 19- jarig paard van een vriendin van me loopt nog met succes ZZ springen.. Dus ja, als je je paard goed verzorgd enz. kun je er echt lang plezier van hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:29

milo schreef:
nu is hij zo: 29 jaar

Hhmmm, die ziet er niet uit alsof ie het morgen op gaat geven
Houdt hem maar lekker in beweging, dan gaat ie nog jaren mee.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:33

Verschilt denk ik per paard.
Mijn ruin is 15 jaar en ziet er topfit uit. Moet ook dagelijks beweging krijgen anders is hij zo fris als wat.
Het is net hoe je het paard verzorgd en traint denk ik

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:09

Oude ster merrie van 24 die bij ons op stal staat is 4 jaar niet gereden
en hij word wel elke dag met onze paarden losgelaten,
ik ga binnekort weer rustig beginnen met af en toe stappen
erop.. Maar rug is ook behoorlijk doorgezakt
het is net waneer het paard 'op' is, dat merk je vanzelf!
En beweging doe ik meer voor het paard dan voor mezelf
maar als wij hem niet zoude houden zou die naar de slacht gaan
dat zou ik niet over me hart krijgen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:12

Die van mij wordt in juni 21 en wordt nog bijna elke dag dressuurmatig bereden en les er zelf nog elke week mee. Tijdens de les oefenen we nog wel eens een galopwisseltje en werken we af en toe nog eens naar de piaffe toe.
Hij heeft echt nog een superconditie en wordt alleen nog maar sterker in zijn lichaam.
Zie een foto in mijn profiel, daar zou je ook niet zeggen dat hij de 20 is gepasseerd.

En mijn instructeur traint bij Hinrichs. Daar staat ook nog een paard die elke dag gewoon getraind wordt en met alle gemak de passage of piaffe loopt.

Dus een 'oudje' kun je best in beweging houden. Maar inderdaad alleen wel als hij het fysiek en psychisch nog aan kan.
Anders moet zo'n paard gewoon lekker kunnen genieten van zijn pensioen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:13

Oja, en dat paard is 27 dacht ik. Vergeten te vermelden.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:40

en wat doen julil met paarden die half of helemaal met pensioen zijn?
Blijven ze in de stal op een manege staan met dagelijks weidegang? Of doen jullie ze stallen bij een boerderij of evt rusthuis?

Ik heb nu voor het eerst te maken over een aantal jaar met een oud paard (ze is nu 16) en ik vroeg mij gewono af wat de meeste doen met een oud gepensioeneerd paard.

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:01

16 jaar is toch niet oud???
Mijn paardje van 29 is niet echt met pensioen, maar ook weer wel: we doen alleen nog maar echt leuke dingen. Hij staat dag en nacht buiten in de wei met een inloopstal.

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:01

Ow sorry, je zegt OVER EEN AANTAL JAAR