Kan je ook te klein zijn voor een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:08

Hmmmm als dat waar zou zijn dat je te klein kan zijn voor een paard, dan had ik problemen gehad
Ik ben 3 turven hoog en mijn paarden wel 10
Het grootste paard wat ik nu rijd, net ingereden, is 1.93m en ik ben 1.63m. Dat is toch wel een heftig verschil. Maar te klein voor mijn paarden, nee denk het niet. Het is anders rijden, dat wel, maar dat wil niet zeggen dat je gelijk te klein bent voor je paard.

Anoniem

Re: Kan je ook te klein zijn voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:32

Ik ben denk ik niet te klein voor een paard (ben 1.64) maar ik vind het gewoon helemaal niet fijn rijden. Ik word zo hoog opgegooid.. weeg niet zoveel namelijk. nee geef mij maar pony's

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:35

tuurlijk kan je te klein zijn voor je paard.
mijn broertje van 11 met zijn 1.55 heeft ook wel eens op willem gereden. hij rijd er zo op weg, maar meer dan stap draf en galop in een rondje komtie niet doordatie van die kleine pootjes heeft en de hulpen niet kan geven.

ikm oet zelf zeggen dat ik met mijn 1.77 ook veel moeite heb om willem met zijn 1.78 bij te benen. ik heb nl korte benen en heb veel moeite om zijn gangen te volgen en daarbij niet als een trekpoppetje ophem te gaan zitten
ga ik op merel met haar 1.61, dan kan ik mijn benen we stil houden en vind ik dat qua hoogte veel fijner.

dus nu weet ik het zeker, zo'n bakbeest komt er voor mij niet meer ik heb ook liever ponies of tot max 1.65

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:52

Ja, ik ben maar 1.65 en als een paard tegen de 1.80 loopt of groter is, krijg ik zo'n paard niet netjes bij elkaar gereden. Een beetje hobbelen kan ik wel maar degelijk dressuren zit er niet in en ik denk zo als hij een beetje zin heeft met springen dat ik gewoon maar mee moet liften

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:56

Wij hadden op de ponyclub altijd een meisje met een grote D pony en die werd in de dressuur er echt op af gestraft dat ze te klein was voor de pony. Ze reed M springen en M1 dressuur al en het beest was echt superbraaf voor haar, maar sommige jury's vonden het niks. Als je haar zag zou je idd ook zeggen dat ze te klein was, maar ze had m super aan het lopen dus dan is er imo niks mis mee!

Fake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:41

Denk dat het wel kan.
Maar zou het niet doen als je het paard niet aan kan.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:24

ik ben zelf maar ongeveer 1.60 en vind het persoonlijk niet erg prettig om op een paard te zitten van 180 ik vind dat ik dan niet helemaal goed mee kan gaan met de bewegingen en ik er niet genoeg op kan inspelen.
maar dat is persoonlijk.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:06

Ik, met mijn 160 en maatje sprietje, heb een tijdje een forse KWPNmerrie gereden maar dat vonden veel mensen er niet uit zien. Maar ben echt pony mensje, dus de grootste die ik nu heb lopen is 107.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:09

hmm ik denk dat je ook het probleem krijgt dat je de hulpen niet goed kan geven, of dat zo'n paard sneller met je aan de haal gaat omdat je klein bent...

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 20:14

Ik zal zelf ook maar ff mijn mening geven in mijn topic

Ik vroeg me dat af omdat ik zelf klein van stuk ben en ik op paarden van > 1.80 echt niet goed kan blijven zitten. Ik kan er wel op rijden en ze lopen ook netjes, maar ik zit niet echt comfortabel op zo'n grote. Ik denk dat het door de beenligging komt, want ik niet ver onder het zadel uit.

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:30

Te klein zijn voor een paard is niet echt fijn. Net zo als bij te groot zijn worden hulpen geven erg lastig. Ik ben zelf ook niet al te groot (1,65m) en voel me 10x fijner op een pony van 1,44m dan op een paard van 160m.

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:18

ik ken een meisje, rond de 1,60, rijd op een mega paard. Komt net met haar benen onder het zadel uit. Maar ze zijn een combi, pffff..
als dat paard echt keihoog bokt dan zet zei zich vast in het zadel joh

Maar ik denk dat je dan ook wel een goed zadel moet hebben, ben je erg klein, op een groot paard

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:45

je eigen lengte moet je gewoon afstemmen op het type zadel, en dat heeft niets met de hoogte van je paard te maken hoor.

Ik kan zelf totaal niet overweg met pony's, wel weer met pony's van het koudbloed soort, IJslanders, Haflingers etc.

Ik vind zelf het lekkere bewegen en de grote passen van de grotere paarden juist lekker rijden én zitten en dan is het weer niet per definitie waar dat als je als wat kleiner persoon goed op de wat grotere paarden kunt rijden, je dan ook vanzelfsprekend op kleinere paarden c.q. pony's goed kunt sturen..

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:51

Bij ons is een meisje (jaar of 19) die zelf ongeveer 1.60 is en rijdt op een paard van ruim 1.75. Buiten het feit dat ik het geen mooi gezicht vind omdat de combinatie gewoon niet klopt kan zij het paard ook niet goed sluiten (wat haar bij kleinere paarden wel gewoon lukt) en wil het paard nogal eens met haar aan de haal gaan.
In mijn ogen kun je dus wel degelijk te klein zijn voor een paard.

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:24

ik eerder in mijn jeudige jaren ( ahum) Reed altijd op het grootste paard van de manege. Ik was 8 jaar ongeveer. Nog niet groter dan 1.10 geloof ik en reed op een paard van 1.80 hoog.
Moet er wel bij vertellen dat het een heel oud paard was en nooit een stap verkeerd deed maar ik deed er wel alles mee. Moet altijd de bak rand gebruiken om op te stijgen. Vondt het wel lollig.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:27

Ik denk dat je pas te klein bent als je met je benen niet onder het zadel uitkomt, maarja dan kan je altijd nog overwegen om zonder zadel te gaan rijden De vraag is dan alleen nog: hoe kom je er op hahaha!

Ik ben zelf overigens 1.57 en mijn verzorgpaard is denk ik bijna 1.75 (en nog niet uitgegroeid) Behalve het opstappen ben ik verder nog geen problemen tegen gekomen.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:44

ik dnek dat het idd moeilijker is met drijven.. maar een jaar geleden had ik mijn paard en die is 1,72 en het heeft me flink moeite gekost om haar bij elkaar te rijden.. en denk dat dat echt wel qwa lengte was.. maar op een groot paard leer je automatisch langer rijden!.. en nu heb ik der wel aardig voor elkaar.. ze heeft wel een handje naar om onder me uti te lopen.. maar daar zijn we super hard mee bezig dat ze dat niet doet.. en ik ben zelf maar 1,67 dus zo groot ben ik niet.. en toch vind ik het eerlijk gezegt er niet vreemd uit zien op dit moment.. maar van de zomer nog zkeer wel! zie profiel

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:55

mSz_iriS schreef:
Ik vind ook niet dat je te klein kunt zijn voor een paard. Het is maar net bij net zoals te groot zijn voor een pony, dat het plaatje wat minder mooi oogt. Maar echt te klein zijn lijkt mij niet.

Idd, ben het met bovenstaande eens

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:03

weettje he het lastigste blijft het opstappen:P

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:05

Opzich kan dat wel als je geen overwicht op je paard hebt

Maar op me 12e reed ik ook alleen nog maar paarden van 1,70

Arielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:56

ik moet ook altijd opstappen met een krukje, anders scheur ik uit m'n broek, omdat ik m'n been zo hoog omhoog moet gooien..
ik ben 1.57 mijn paardje 1.72..
de grootte maakt niet zoveel uit, meer of je 'm aan kan..

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:14

Op een bosrit in drente hadden we dus vanuit de manege daar twee paarden..
Ik zat op een paard van 1.89.. Nou, die was wel te groot hoor! Ik kwam amper met mn benen onder het zadel uit..
Ik weet niet precies hoe groot ik toen was, maar ik was in ieder geval al 16.

Ook toen we voor een paard gingen kijken, heb ik er 1 van 1.86 onder mn kont gehad.
Maar die was ook gewoon écht te groot. Hij was ook veel te sterk, dat merk je dan ook. Als hij zijn hoofd naar beneden deed, kon ik daar níks aan veranderen..
*heb er ook maar 1x op gereden*

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:02

Ik ben ong. 1.56 en ik heb gemerkt dat ik niet zo fijn kan rijden op paarden als op pony´s. Je kan nooit zo goed inwerken en je krijgt een paard nooit zo fijn bijelkaar gereden. Als je een wat ouder, ervaren paard hebt, zou het misschien nog wel gaan, maar echt veel moet je er denk ik niet van verwachten. Als je een jong paard hebt, wat lekker gek kan doen en nog al eens vervelend kan zijn, werkt het niet.

Of probeer is een hoofdstel bij een kopschuw paard om te doen als je mijn maat hebt!!! Dar gaat niet lukken!

Kortom, doe mij maar een ponytje.

Ghjkl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:26

Volgens mij ben je niet snel te klein, het is maar net wat je paard gewend is. Als je hem leert dat druk halverwege zijn buik been is dan snapt ie dat echt wel. Ik vind het er allen niet uitzien.
En waarom zou je ze niet aankunnen? Heeft toch niks met lengte te maken?

Debby Mac Donald (of hoe je het ook schrijft) en Brentina, vind ik geen mooie combinatie! Maar ze rijden wel mooi GP en halen nog medailles ook!!!
En wat te denken van Janette Haazen?
Da

Ghjkl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:02

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... 520(v.Jazz),%2520Jeannette%2520Haazen.jpg&imgrefurl=http://appl.horses.nl/nieuw-horses/newsshow.php%3Fid%3D3577&h=206&w=225&sz=19&tbnid=mh9JLRGEFn_V2M:&tbnh=93&tbnw=102&hl=nl&start=2&prev=/images%3Fq%3Dhaazen%2Bnartan%26svnum%3D10%26hl%3Dnl%26lr%3D