Waarde paard met OCD

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:26

pittig_ding schreef:
Ik zou het paard toch voor de sport willen gaan gebruiken.
Haar volle zus heeft geen OCD, dus het hoeft niet erfelijk te zijn.
Misschien een veulen fokken.
Maar aangezien de DA zegt dat ze haar niet moeten opereren, dan zou je toch zeggen dat het wel mee valt?

Misschien is het nu nog niet nodig om te opereren maar is er wel een kans dat er later een operatie nodig is?

Bovendien lijkt het mij verstandiger om wat langer te zoeken naar een gezond paard, maar dat is mijn mening.

Als jij denkt dat het allemaal goed zit & het een leuk paard vind; waarom niet dan?!

trisca

Re: Waarde paard met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:26

is ze niet gevoelig op de buigproef? Ik zou in ieder geval je eigen veearts even de foto's laten bekijken, die is wat objectiever vaak en kent jou.

Het is het risico wat mensen bang maakt, maar 1 op de 3 heeft een OCD hoorde ik pas. Dus je hebt groot gelijk dat de kans zeer groot is dat veel mensen een paard hebben met een OCD zonder dat ze het zelf weten.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:30

OCD is WEL erfelijk, merries kunnen niet een PROK goedkeuring krijgen. Als jij nu al zegt dat je een veulen wilt dan moet je deze laten staan. En niet opereren kan natuurlijk ook betekenen: een wonder dat het paard nog loopt, ik durf er niet in te snijden.

Hier een link naar een topic van iemand die door OCD haar PROK niet haalt terwijl de merrie reserve kampioen is:
viewtopic.php?f=15&t=547934

Dat is zeker dezelfde? Dan weet je toch ook de antwoorden al?
Als je deze koopt, loop je grote risico's. Hoe mooi het paard ook is.
Aanschafwaarde.......€1000,00? Ik zeg maar wat, geen hand vol maar een land vol paarden. En de meeste goedgezond en verzekerbaar.
Laatst bijgewerkt door Frantic op 06-03-06 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:30

Er zijn vast wel mesnen die interesse in zo'n paard hebben en haar 'durven' te koop, dan is het gewoon: wat de gek ervoor geeft.

Zelf heb ik 2 weken terug mijn paard in laten slapen wegens ocd, ik begin er dus niet meer aan.

Het ligt ook zeer aan de mate en de plek, maar de meeste mensen schrikt het wel af hoorde ik van mijn instructrice. Zij had een leuke ruin met een ocd en die wou ze verkopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:31

KiWiKo schreef:
Paard heeft een gebrek en ook de OCD zal de prestatie uiteindelijk beinvloedden

Elk paard istrouwens de slachtwaarde waard, de rest is emotionele waarde

Dit vind ik echt vreselijk kort door de bocht.

Als het paard klinisch goed is, en de OCD zit op een operabele plaats is het niet zo'n beperking. In dat geval zou ik de OCD eruit laten halen voor je geld in de opleiding gaat steken.

Als fokmerrie heb je er weinig aan, maar als sportpaard kan zo'n dier nog een prima toekomst hebben, beetje afhankelijk van de aard van de OCD.

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 15:33

Paard is voor de rest wel klinisch en rontgenologisch toen goedgekeurd begreep ik van de eigenaar, maar ze wilden haar voor PROK goed hebben dat is toen mislukt.
Aangezien buigproef bij het klinische stuk hoort, was dat dus gewoon goed en had ze er geen enkel last van.

Ja, ik heb gehoord 1 op 4 paarden heeft OCD, maar we zitten bij elkaar in de buurt.

En stel dat dat eigenaar zegt dat ze hem eerst zullen opereren en dat ik haar daarna koop??
Heb ik het risico niet, maar als ze geneest, steigt de prijs...

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:33

Ik zou er toch mee oppassen. Ik weet het, mss heeft mijn paard ook OCD en rijdt ik er vrolijk mee door en krijgt hij er nooit last van.

Maar je gaat nu geld investeren in een dier waar je zeker van weet dat het iets heeft.

Ik moet zeggen dat ik het ook nou niet echt verstandig vind om een 3 (bijna 4) jarige mét OCD te trainen op een M niveau, hoe veel kwaliteit hij ook heeft. Een 3 jarige is nog in de groei en aangezien dus ook de botten zich nog aan het ontwikkelen zijn, en er zit al een probleem, lijkt het mij dat je grote problemen uitlokt door al zware training te gaan doen.

Ik zou (bedoel ik niet negatief) eerder kijken naar een gezond en correct paard dan een bewegingswonder die van vandaag op morgen ineens niet meer kan. Pijnlijk voor het paard, voor jou emotioneel en voor jou financieel.

Nevermind85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:35

pittig_ding schreef:
Maar aangezien de DA zegt dat ze haar niet moeten opereren, dan zou je toch zeggen dat het wel mee valt?

Omdat haar zus het niet heeft, is het niet erfelijk?!
Euhm ja ...

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 15:37

amondi schreef:
OCD is WEL erfelijk, merries kunnen niet een PROK goedkeuring krijgen. Als jij nu al zegt dat je een veulen wilt dan moet je deze laten staan. En niet opereren kan natuurlijk ook betekenen: een wonder dat het paard nog loopt, ik durf er niet in te snijden.

Hier een link naar een topic van iemand die door OCD haar PROK niet haalt terwijl de merrie reserve kampioen is:
viewtopic.php?f=15&t=547934

Dat is zeker dezelfde? Dan weet je toch ook de antwoorden al?
Als je deze koopt, loop je grote risico's. Hoe mooi het paard ook is.
Aanschafwaarde.......€1000,00? Ik zeg maar wat, geen hand vol maar een land vol paarden. En de meeste goedgezond en verzekerbaar.

Nee, het gaat niet om dit paard.
Had wel gekund. Paard staat in Den Helder ergens.

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 15:42

Nevermind85 schreef:
pittig_ding schreef:

Omdat haar zus het niet heeft, is het niet erfelijk?!
Euhm ja ...

Je moet wel lezen wat er staat, het HOEFT niet erfelijk te zijn!!
Het kan inderdaad wel, maar hoeft niet. Kan ook met de opfok te maken hebben!!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:47

Ik ga met Zep mee.
Daarbij een paard met OCD kan prima mee komen op hoger niveau mits het op een acceptabele plek zit. In de knie is overigens wel de verrotste plek om het te hebben.
Maar als het een klein chipje is zou ik ervoor kiezen om het eruit te laten halen. Als je dat voor elkaar kan krijgen dat de eigenaar het betaald zou ik het paard voor een sportpaard er denk ik niet om laten staan als ze verder goed is.
Fokmerrie kan je vergeten. OCD is wel degelijk erfelijk, dat haar volle zus het niet heeft heeft er niks mee te maken, maar zij heeft het wel, dus kan ze het doorgeven

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:47

Het is wel erfelijk! Niet alles wat erfelijk is, komt ook tot uiting! Anders zou het wel héél makkelijk zijn om perfect de kleur van een veulen te bepalen, of hij hoefkatrol zal hebben, ocd ed ...

Dus je neemt graag het risico om veel geld in een dek te steken e.d. om dan tot de conclusie te komen dat je het veulen moet afmaken omdat het erge OCD heeft. Daarbij stel dat je ze(veulen) verkoopt, ik vind dit immoreel, straks verkoop je een veulen aan mensen die niet eens weten dat ze (als het een merrie is) mogelijks OCD vererft.

JustWendy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:49

Niet aan beginnen! En zeker niet afgaan op wat 1 dierenarts zegt!
Ik heb heb het wel eens beleefd dat eigenaar van het paard en de dierenarts onder 1 hoedje speelden. Er zijn vast meer zulke goede paarden die wel helemaal ocd vrij zin!

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 15:52

We zijn inderdaad al wel tot de conclusie dat een veulen fokken niet te doen is met haar.
Kreeg zo juist een email van mijn dierenarst, waarin zij schrijft dat ze een Stempelhengst kent die OCD heeft.
Wegens haar beroep mag ze geen naam geven....

Gribaldi is nog geen stempelhengst toch???

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:54

(sorry, maar als ze jou dat in vertrouwen verteld moet je dan mss niet hier op Bokt gooien)

Maar idd er zijn meerdere ggk hengsten die niet 100 % (meer) zijn.

montiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:54

kunnen all1 merrie's OCD krijgen??????

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:55

Ach er zijn idd wel meer hengsten die wat vererven.
Maargoed daar gaat het nu niet over volgens mij

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:56

Nee. Maar dan nog, dat zijn insinuaties die not done zijn op Bokt. Ik ken een Henzo met OCD! So what.....

Ik vind het een hele rare opmerking van de DA, valt onder het hoofdstuk roddels waar niemand bij gebaat is.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:57

Ik zou het niet doen. Ik heb zojuist mijn 2 jarige merrie laten opereren wegens ocd in de sprong. Als ik dit van tevoren had geweten had ik haar niet gekocht (was ook wel moeilijk natuurlijk, want toen was ze 2 maanden).
Overigens liep ze er niet slecht op, maar omdat ze nog zo jong is, was het risico dat ze er last van zou kunnen krijgen erg groot. Overigens vind ik 4 jaar ook nog erg jong en ik zou het risico niet aandurven. Fokken met de mijne kan ik dus ook vergeten.

Ben nu toch wel benieuwd wie die stempelhengst is....

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:59

Ik ben ook op zoek naar een paard. Maar als er maar ièts mis is op de röntgenfoto's dan blijft ie staan. Maakt de zoektocht wel moeilijker....

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:00

amondi schreef:
Nee. Maar dan nog, dat zijn insinuaties die not done zijn op Bokt. Ik ken een Henzo met OCD! So what.....

Ik vind het een hele rare opmerking van de DA, valt onder het hoofdstuk roddels waar niemand bij gebaat is.

Precies wat ik bedoel !

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 16:05

Ik denk dat de DA hiermee wilde bewijzen dat er meerdere paarden zijn met OCD. Ze gaf mij trouwens niet echt een advies om het wel of niet te doen.
Wat ze wel vroeg is of dat de merrie nu al zwaar in het werk staat, zo ja: dan bestaat de kans dat ze er geen last van hoeft te krijgen.

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:09

Ik zou het risico niet nemen. Er zijn zoveel paarden met blessures. Als je er al een koopt met een 'afwijking' heb je nóg meer kans op een paard dat je straks stil moet zetten. ( en er zijn er al zoveel in de paardenwereld met blessures).

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:19

OCD is er in verschillende klasses. Een paard met OCD in en lage klasse kan vaak nog prima presteren. OCD kan echter wel met de jaren erger worden bijvoorbeeld wanneer een splinter los raakt en verschuift of op pezen spieren en gewrichten gaat drukken. Tevens hebben ze nooit kunnen aantonen (vanaf de hengsten) dat OCD erfelijk is. Hengsten die OCD hebben worden niet toegelaten als dekhengst. Heb dit laatst in een cursus van het KWPN gehad. Ze zijn geloof ik wel bezig om een manier te zoeken om te of het erfelijk is

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:20

OCD is er in verschillende klasses. Een paard met OCD in en lage klasse kan vaak nog prima presteren. OCD kan echter wel met de jaren erger worden bijvoorbeeld wanneer een splinter los raakt en verschuift of op pezen spieren en gewrichten gaat drukken. Tevens hebben ze nooit kunnen aantonen (vanaf de hengsten) dat OCD erfelijk is. Hengsten die OCD hebben worden niet toegelaten als dekhengst. Heb dit laatst in een cursus van het KWPN gehad. Ze zijn geloof ik wel bezig om een manier te zoeken om te of het erfelijk is