paard verkocht, kopers willen paard na 4 weken terugbrengen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:26

Urielle schreef:
Oosterhoff, dat bestaat nou toch niet. Ik kan een zwarte toch ook niet terugbrengen omdat ik er achter gekomen ben dat mijn favoriete jury liever een schimmel ziet en nou voldoet hij niet meer aan mijn wensen?
Dit kan ook niet, maar als jij denkt een paard te kopen waar je mee wilt fokken en dit heb je duidelijk vermeld en paard blijkt achteraf niet drachtig te krijgen te zijn vanwege een lichamelijk gebrek, dan heb je idd kans dat je de koop kunt laten ontbinden.
Het ligt er maar net aan wat voor rechter je treft. Iig heeft de koper ten alletijde zelf een onderzochtsplicht en zal zij/hij moeten aantonen dat het paard dit gebrek al had. Niet laten keuren, al is het maar klinisch is erg dom. Zeker als je het paard totaal niet kent.

In het geval van de Ts, je hoeft 'm zeker niet zonder meer terug te nemen. Ookal eisen ze van alles en nog wat, je mogen ook niet zomaar op je erf bivakkeren, ivm huisvredebreuk.. Wat je verder gaat doen, ligt er maar net aan hoe jij je er persoonlijk over voelt. Paard terug nemen en zelf een goed huis zoeken, evt. voor minder geld terugkopen en dan de huidige kopers nog wel een keuring laten betalen, want wie weet wat zij er mee hebben gedaan?? Of permanent de deur dicht houden.

Mocht het tot een rechtzaak komen, probeer dan getuigen te vinden die evt. bij een proefrijden of verkoop aanwezig waren. Zoals heb je ze gevraagd of ze een keuring wilde, duidelijk vermeld dat het een paard met gebruiksaanwijzing is enz enz.

xxkimmiexx

Re: paard verkocht, kopers willen paard na 4 weken terugbren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:35

@sammie: er zaten rontgenfoto's van 4 jaar geleden bij die hun goed genoeg vonden, er zat geen keuringsrapport meer bij ofzo, ze wilde hem verder ook niet laten keuren want ze vertrouwde mij dat hij goed was, wat hij ook was!
er waren zeker getuigen bij en die hebben mij ook jankend horen zeggen tegen dat meisje dat ze hem er wel doorheen moest rijden!!
dat meisje had haar vinstructrice meegenomen en die zei tegen haar dat ze het wel een paardje was waar ze aan moest rijden en dat het niet de makkelijkste was, maar zij zei vol overtuiging dat ze dat wel aankon!!
ik vind het echt zo moeilijk, het liefst zou ik hem terugnemen maar ik denk dat ik er zoveel werk aan heb om hem weer goed te krijgen, alleen zijn uiterlijk al!! ik snap echt niet dat mensen een paard in vier weken zo kunnen verpesten!!

BonnieSP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:47

als er geen koop contract is hoef je hem niet terug te nemen hab het zelfde mee gemaakt met mijn ruin maar die was zelfs goedgekeur voor recreatie ik wist dat ie een 'rare' knie had zij ook en de da zei dat ie goed was voor recreatie toen het raport kwam stond er dat ie niet helemaal rad was . 2 weken daarna kon ie niet op of om en wilde ze de andere helft niet betalen (enterug brengen was ook geen optie had al een ander paard). maar mn advocaat heeft dit voor me op gelost omdat je particulier bent moet het denk ik te doen zijn sterkte

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:52

wat naar voor je zeg... ik zou het echt moeilijk vinden, kiezen tussen je verstand en je hart.

maar je zegt zelf dat je geen stal meer hebt, dus je kan je paard nieteens kwijt.

mensen dreigen heel veel, maar vaak is het bluf. ik hoop het in dit geval ook, en dat hij verkocht wordt aan mensen die WEL verstand van paarden hebben.

succes en sterkte.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:25

Je moet nu je verstand gebruiken en niet je hart. Je bent eerlijk geweest over het paard, dus die mensen wisten waar ze aan begonnen.
Als je dit paard nu terug koopt heb je kans dat het nooit meer kunt verkopen, omdat andere mensen het dier voor je verpest hebben.
Het is heel hard wat ik zeg, want het doet ongeloofelijk veel pijn. Maar nooit en te nimmer dit paard meer terug nemen, want je weet niet wat ze er mee gedaan hebben......
Het beste advies wat je die mensen kunt geven, is dat ze hun dochter goed les laten nemen op dit dier. Dat is de enige mogelijkheid in mijn ogen.....

Ik heb zelf 1x een paard bij iemand gezet die hem 2 weken mocht proberen op proef. Je wilt niet weten hoe ik dat paard terug heb gekregen. Ben weer maanden bezig geweest om haar rustig te krijgen en haar zelfvertrouwen op te peppen...... Ze hebben haar volledig verziekt..... Die mensen hadden nog niet betaald, dus ik heb die merrie zo snel mogelijk terug gehaald. Maar als er nu mensen zijn die een paard bij mij kopen en ik weet zeker dat het niks mankeert, krijgen ze absoluut hun geld niet terug. Je moet een jaar investeren in een paard voor je er een band mee heb opgebouw, en dan nog moet je daar hard aan werken. Voor mijn gevoel geven mensen het veel te gauw op of zien ze iets anders wat hun mooier of beter lijkt.......

Mijn advies : niet terug!!! Probeer hier ook rechtmatig je gelijk in te krijgen door een advocaat oid..... Sterkte!

SuperQuinta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 22:37

bedankt voor jullie adviezen..
tot nu toe zegt ons gevoel ook niet terugnemen..
we wachten wel af tot ze weer iets laten horen..

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 07:26

Ik zeg ook niet terug nemen, (al zegt je hart anders). Deze mensen die wisten dat het een paard met gebruiksaanwijzing was, en wisten dus ook waar ze aan begonnen.

xxkimmiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:23

@moony: ja ik heb idd gezegt dat hij een gebruiksaanwijzing had, snap niet dat mensen dan al zo vroeg opgeven!!
denk nu echt iedere minuut aan m'n paardje, vind het zo erg voor hem....
maar weet ook dat als ik hem terugneem het niet meer het paardje is dat ik had..
zo moeilijk allemaal, bedankt voor de racties!!

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:34

Vervelende kwestie.
Aan de ene kant zou je inderdaad het paard terugnemen, maar wel voor veel minder geld dan dat je ervoor gekregen hebt.
Aan de andere kant zou je het paard daar laten.Hun hebben hem gekocht, meisje reed er toen goed mee weg, zelf hebben jullie nooit geen problemen gehad, hun hebben het paard niet laten keuren, dat is hun risico geweest.Last van de rug is geen verborgen gebrek.Tijdens de keruing hadden ze wel gemerkt als het paard echt onwijs veel pijn in de rug zou hebben.Maar hun hebben hem niet laten keuren, dus het is hun eigen schuld.

Ik zou in goed overleg het paard terugnemen, maar voor veel minder geld.Absoluut niet meer dan de helft.Jij kan straks DA kosten betalen om het paard weer goed te krijgen.

Of

Schakel een advocaat in.Eventueel met je rechtsbijstand.

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:44

Deze mensen wisten voor de koop al dat het paard niet makkelik was. Jij hebt ze dat uitgebreid verteld¿? Dan hoef jij het paard om die reden niet terug te nemen absoluut niet!
En dat van de rug: als ze kunnen aantonen dat het VOOR de koop al aanwezig was, ja dan is het wat anders.. Maar ook al wilden ze het paard niet laten keuren, ze mogen het als nog doen binnen die 6mnd?. Ik heb zelf heeeel veel gedonder gehad met mijn paard die ik toen had verkocht. En kontakt gehad met advocatenkantoors. Die weten je het wel te vertellen. En er heeft toen een heeel artikel in de hoefslag gestaan.
Ik wens je heel veel succes, want dit zijn echt geen leuke dingen..

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:53

Stukje uit de Bit!
Indien een koper na de koop "mankementen" aan het paard constateerd,dan dient de koper dit binnen twee maanden na de ontdekking aan de verkoper te melden.
Doet de koper dit niet,dan verliest hij zijn recht de koopovereenkomst op grond van non-conformiteit te ontbinden
Indien sprake is van een consumentenverkoop (een koopovereenkomstwaarbij de koper een particulier is en de verkoper een profesional) dan kan de koper binnen een termijn van 6 maanden nadat het paard is geleverd de koopovereenkomst ontbinden en eisen dat de verkoper het paard terug neemt.
Overigens geldt wel dat de koper een gebrek moet melden binnen twee maanden.
Een belangrijk verschil tussen consumentenkoop en een gewone koopovereenkomst is,dat de bewijslast bij de consumentenkoop bij de verkoper ligt
De verkoper dient aan te tonen dat er geen sprake was van een gebrek ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst
Bij een gewone koopovereenkomst dient de koper aan te tonen dat wel sprake van een gebrekdat ten tijde van de koopovereenkomst aanwezig moet zijn geweest.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:53

Jee, dit is vervelend zeg! Misschien kan je aanbieden het paard voor die mensen te verkopen op voorwaarde dat die meid hem niet meer rijdt en dat ze accoord gaan met de prijs wat 80 % is van het door hun betaalde bedrag... Dan hoef jij verder niet te investeren en los je het misschien toch voor je eigen gevoel naar het dier toe nog redelijk op...

Je hoeft het natuurlijk niet te doen, maar het zou een tegemoetkoming kunnen zijn.
Sterkte in ieder geval...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:58

Ik denk dat jij als verkoper aan alle verplichtingen hebt voldaan...ruimschoots zelfs .
Dat het met het paard niet klikt daar kun jij verder niets aan doen.
Jij hoeft je paard niet terug te nemen...
Ik weet niet of je een rechtbijstands verzekering hebt,dan kun je die inschakelen als het nodig is.

Deze mensen zijn dit paard blijkbaar niet waard...ik hoor schoppen en wonden van sporen ...ronduit schande.
In die korte periode kan men wel degelijk een paard vernielen .

Ik vind het heel naar dat je dit moet meemaken,je paard verkopen is tenslotte al erg genoeg.
Ik wens je heel veel sterkte

Groetjes,Tinky

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:28

Ik heb met mijn pony ongeveer hetzelfde meegemaakt. Het is ook een pony met een behoorlijke gebruiksaanwijzing.
De pony staakte bij haar nieuwe tehuis, dit werd allemaal geweten aan haar gevoelige rug.

Uiteindelijk hebben we haar wel terug genomen, maar dat was mede omdat er nog een aantal andere dingen achteraan kwamen. Nu rijd er een ander meisje op en doet mijn pony wel weer alles.

Ik heb niet alles precies gevolgd (ik ben nog maar 16 en mijn moeder heeft het meeste geregeld), maar volgens mij staan jullie juridisch wel sterk. De koper wilde geen keuring en zoals hierboven staat moet bij een verkoop van particulier naar particulier de koper aantonen dat jou pony al een gevoelige rug had toen hij bij jullie stond.

vivian001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:36

Mocht het allemaal toch zover komen dat ze het op de spits drijven, zorg voor bewijsmateriaal. Misschien heb je een video opname (van bijv. een dressuurwedstrijd) als bewijs dat het paard wel goed kon lopen zonder rugproblemen. Evt. dierenartsverklaring dat hij niet voor rugproblemen is behandeld.
Sterkte met deze ellende.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:49

Het paard terug nemen zou je alleen uit eigen overweging moeten doen. Ze kunnen echt niet bij jou op het erf gaan staan wachten tot ze het geld krijgen, doen ze dat wel bel je de politie

Je hebt het paard verkocht en eerlijk verteld hoe of wat. Een paard na 4wkn terugbrengen omdat hij niet bevalt, zo werkt het niet. Dat ze hem bij aankoop niet hebben laten keuren is zowiezo niet slim van hun kant (onderzoeksplicht). Maar is er uit die keuring dan iets medisch gekomen? Nee toch? Dan hebben ze ook geen poot om op te staan.

Een rechtzaak kan soms jaren duren, het lijkt tegenwoordig haast wel of je alles zwart op wit moet zetten voor een paard het erf verlaat. Mensen vergeten kennelijk nog al eens dat ze levende have kopen en wat kun je nu in 4wkn tijd zeggen over het rijden? Dan had ze na die keren dat jij bent komen helpen niet moeten zeggen dat het goed ging.

xxkimmiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:05

hij heeft nooit geen rugproblemen gehad, dat kan mijn dierenarts zo bevestigen.
ik heb ook genoeg getuige op stal die weten dat dit paardje kerngezond verkocht is.
maar ja het blijft allemaal moeilijk..
bedankt voor al jullie lieve reacties!!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:06

ik mis hier ook het feit hoe het dier er op dit moment uitziet.
je zegt zelf dat alle spieren weg zijn en dat het paard wondjes aan de buik heeft.
dit is voor jullie lijkt mij toch ook bewijsmateriaal dat ze zelf niet goed met het paard zijn omgegaan?

xxkimmiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:15

@lowara: ja dat is zeker bewijsmateriaal, hij zag er echt supermooi verzorgd en bespierd uit!
het ergste is nog dat de mensen beweren dat hij die wond op zijn buik al had!! nou daar heb ik gelukkig ook genoeg getuigen voor die kunnen zeggen dat hij die dus echt niet had!!

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:18

Wat een rotsituatie zeg!!

Mijn advies is niet terugnemen. Volgens mij staan jullie namelijk gewoon in je recht, omdat de kopers geen keuring hebben gedaan. Dat was hun eigen keus.

Sterkte ermee!

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:33

Jeetje Kim, wat moelijk voor je. Je verkoopt je paard en hoopt dat hij het goed krijgt en dan dit. Ik wens je heel veel sterkte hiermee

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:38

ik zou hem terugnemen. als ze zijn buik opentrapt, en hem verkeerd behandeld zou ik mijn paard daar nooit achterlaten. de wetenschap dat hij weet-ik-veel-waar eindigt zou ik niet aankunnen.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:50

Jeetje wat een rotsituatie. Gevoelsmatig zou ik 'm ook direct gaan halen, maar ja, wat schiet je er mee op. Heel erg lastig en ontzettend vervelend. Ik kan je geen advies geven, alleen maar veel sterkte wensen!

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:59

Wacht even, ik lees dus in het bericht van de zus van de TS dat de nieuwe eigenaresse van het paard onkundig is, nog erger; het dier zodanig bewerkt met sporen dat er een wond op de buik is veroorzaakt? Het probleem ligt overduidelijk bij het geduld van de nieuwe eigenaresse, en dat is bijzonder, bijzonder spijtig voor het paard...

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 00:00

stel ze anders eens voor het paard te laten keuren op z'n rug.. Laat ze bijwijzevan een fysio naar het paardje laen kijken, die kan heus wel meer vertellen.. Wel moet je er zelf dan bij zijn, zodat je het zelf kan zien etc.. Mijn paard is ook een poos "verkeerd'gereden geweest puur doordat mensen niet naar me wilde luisteren ( hun rede Z dressuur en ikke maar M ) dus hun wisten wel wat ze deden,ja m'n paard in puin rijden!! Ik heb hem dus wel terug genomen, omdat dit alles in een proeftijd was gebeurd.Bij hem werd het zo erg dat hij geestelijk naar de knoppe ging, at slecht, werd mager en sloeg z'n kop tegen de muur kapot..
Thuis gekomen met hem heb ik hem lekker een maand de wei in gedaan en alleen maar heel veel aandacht gegeven.. Toen rustig aan gelongeerd en weer eens geprobeerd te rijden... Enigste wat hij deed was recht omhoog, had ik hem daar doorheen liep die teugelkreupel.. Na zo een maandje het hebben aangezien heb ik een fysio gebeld, en die heeft hem behandeld, z'n hele nek en hals zaten vast.. Hij is 2x behandeld en is nu weer zo goed als de oude.. nooi zou hij helemaal de oude worden, hij gaat niet meer 1 2 3 de trailer op sinds die weg is geweest, is eenkenniger geworden, en veel dominater naar de andere paarden in de wei 9 waar hij daarvoor ook altijd al mee samen heeft gelopen) Nu op het moment van dit schrijven, staat hij bij een kennisje vanme omdat we daar vh weekend een snertrit hadden, en ik m'n auto kapot heb dus hem niet mee terug kon nemen.. Conclusie, hij eet weer heel slecht, en staat achter in een hoekje in de stal.. Gelukkig heb ik een auto geregeld zodat ik hem morgen wie weet weer lekker naar huis kan halen...
Maar ik bedoel er meer mee te zeggen, pas op met terug name, ik ben nu bijna 2 jaar verder, maar m'n paard heeft dus nog steeds last van die ervaring, niet meer qua rijden, maar wel geestelijk.. Toen ik nog concoursen reed, stond hij altijd swinters in pension, nooit was dat een probleem, nu staat hij 3 daags bij kennisen, en meneer is helemaal over de zeik..
Heb je eigenlijk alwel eens even met je DA gebeld en hem dit verhaal verteld? Wie weet kan hij je ook verder helpen, hij weet neem ik aan ook wel wat regeltjes vd wet zo gezegd

ik wens je heel veel succes