Beugelriemen op of onder het zweetblad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:05

Barco schreef:
Ik heb altijd het gevoel dat ik anders minder bewegingsvrijheid heb.(als ze onder de zweetbladen doorlopen)

En daarom kies ik voor onder de zweetbladen door.
Het is dat de beugelriemen zo zaten toen ik het zadel (2e hands) kocht, anders had ik het waars niet zo gedaan.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:16

ER op. Bij Stubben kunnen ze niet onder de zweetbladen.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:26

gewoon erop.. altijd mee gereden en vind het prima zitten dus van mij hoeft het niet anders

Phrono

Re: Beugelriemen op of onder het zweetblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:06

Ik heb laatst eens gelezen dat de garantie op de boom vervalt als je ze onderlangs draagt. Ik weet niet wat daar waar van is, maar ik draag ze onderlangs.
Ik heb zo'n extra longeerriempje aan mijn zadel zitten zodat de zweetbladen niet klapperen tijdens het longeren. Erg lastig als je dan de beugels onderlangs draagt dus ik ga ze toch maar over de zweetbladen doen denk ik.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:21

wij hebben een zadelmakerij bij onze winkel.
het kan niet echt kwaad ze eronder te doen dat kan het leer goed hebben, persoonlijk vind ik het mooier en je zweetbladen slijten er niet zo erg van. bij ieder zadel is het mogelijk, bij zadels waar het oorspronkelijk niet kan kun je het het besten even laten loshalen bij een zadelmaker. wij zijn wel een hele erge voorstander om de gesp aan de onderkant te doen van de beugelriem, de gesp aan de bovenzijde is niet erg bevordelijk voor dat flapje en het zit ook nog lekkerder.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 20:00

Famke_a4pje, bedoel je zo'n stijgbeugelkoppelriem?
Is dat niet heel erg lastig met rijden?
Dat schuurt toch ook over de singel heen met rijden?

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:05

Eronder.. Vindt ik 10x lekkerder rijden

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:48

marloezzke schreef:
wij hebben een zadelmakerij bij onze winkel.
het kan niet echt kwaad ze eronder te doen dat kan het leer goed hebben, persoonlijk vind ik het mooier en je zweetbladen slijten er niet zo erg van. bij ieder zadel is het mogelijk, bij zadels waar het oorspronkelijk niet kan kun je het het besten even laten loshalen bij een zadelmaker. wij zijn wel een hele erge voorstander om de gesp aan de onderkant te doen van de beugelriem, de gesp aan de bovenzijde is niet erg bevordelijk voor dat flapje en het zit ook nog lekkerder.

Maar de gesp onder maakt het verstellen wel bijzonder lastig. Ik heb juist op aanraden van de zadelmaker extra lange gewone beugelriemen besteld bij de Maestoso. Kunnen de gespen gewoon onder het rokje waar ze horen en de flap kan dan door de passant op het zweetblad (bij mij kan het flapje hier normaal niet door, ik heb te lange benen).
Bij de Maestoso zul je in het zweetblad moeten snijden wil je de beugelriemen onder het zweetblad door willen hebben. Dit is uiteraard niet de bedoeling van het zadel.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:16

Ik heb ze eronder, dan blijven de zweetbladen mooier.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:17

valt wel mee hoor wat betreft dat verstellen.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:59

Yetse schreef:

Ik weet niet precies hoe het heet.
Het ligt over de singel heen ja, maar het schuurt verder niet.
Het is dat riempje dat aan het zweetblad zit;

Afbeelding

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:05

Er onder; ik heb een wintec 500 vzh, en zo blijven de zweetbladen langer mooi, en heb ik niet die lastige beugelriemen onder mn benen liggen. De ssingelstoten lsijten hierdoor niet extra, omdat er bij een los flapje over de singelstoten zit.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:24

Op het dressuurzadel (Kieffer) van de eigenares van Duvel zitten de beugelriemen onderlangs. Eerlijk gezegd vond ik dat nooit echt heel fijn rijden. Ik heb nu zelf een zadel (County Competitor) en daar kunnen ze ook onder, maar ik heb ze er bovenlangs. Vind ik prettiger rijden. Bovendien werkt het veiligheidsmechanisme van de beugelriemhaak minder goed als je ze eronder hebt, oftewel, je beugelriem zal minder snel van de haak glijden als je eraf valt en met je voet in de beugel blijft haken (met alle gevolgen van dien). Hierom is het bij springwedstrijden verboden om te rijden met je beugelriemen onderlangs.
Het is dus veiliger om bovenlangs te rijden.
Bij mijn County zijn ze voorheen denk ik zowel bovenlangs als onderlangs gebruikt, maar ik vind niet dat er erge slijtage is van de beugelriemen op het zweetblad. Het is zichtbaar ja, maar niet als ik er op zit, want dan ligt mijn been daar.

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:28

Ik heb ook een wintec 500 sport, en de beugelriemen over de zweetbladen. Het slijt helemaal niet op de zweetbladen, maar ik heb dan ook kunststof beugelriemen.

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:35

Ik heb ze onder de zweetbladen. Zo blijft het zweet blad nog mooi (ik had een nieuw zadel dus dat wil ik zo mooi mogelijk houden) en dat mijn benen dan gelijk verplicht zijn om stiller te liggen. In kan in elk geval niet meer uitbundig met mijn benen zwabberen als dat zo moeten

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:54

Famke_a4pje schreef:
Yetse schreef:

Ik weet niet precies hoe het heet.
Het ligt over de singel heen ja, maar het schuurt verder niet.
Het is dat riempje dat aan het zweetblad zit;

http://www.kellystackshop.com/Resources ... sabell.gif

DAt heb ik ook bij mijn wintec pro. Door dat riempje kunnen je beugels bijna niet naar achteren bewegen als je ze onderlangs draagt. ik heb ze dus bovenlangs, en het rijd prima.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:07

Er op. Zo heb ik veel meer bewegingsvrijheid vind ik.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:10

Er onder..
Ik had het nog nooit gedaan.. Maar mijn vriend had dat wel.. En toen ik daar dus mee reed vond ik het een stuk lekkerder rijden eigenlijk!

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:14

Ik heb een vzh zadel... eerst had ikme beugelriemen ook erop maar ik irriteerde me aan de riemen die de heel tijd in mijn benen zaten.. toen ontdekte ik dat ze der ook onder kunnen.. ik vind het zalig om mee te rijden!!!en verder maakt het voor het zweetblad niet zoveel uit al sje het goed onderhoudt... het ligt eraan wat je zelf het prettigst vind rijdne dnek ik!

moniquebosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:20

ik heb ook een kentaur en heb ze er ook gewoon onder zitten hoor dus kan wel.

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:27

Ik heb ze er nu ook onder liggen, puur om het behoud van het zadel... wat al duur genoeg was

Bij mijn vorig zadel lagen ze eronder wat op den duur een soort van "opbolling" gaf op het zweetblad, waarvan ik mijn bovenbenen ook blauwe plekken kreeg.

Volgens mij kan het niet bij alle zadels en zou bij een val de veiligheidssluiting ook niet altijd werken... heb ik me laten vertellen.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:30

Bij het dressuurzadel eronder.. Bij het veelzijdigheids erboven.. (daar kunne ze er niet onder)

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:34

Ik heb ze er gewoon op zitten. Mijn KN zadel is al 18 jaar oud en al sinds die tijd zitten ze er gewoon op, de slijtage valt enorm mee. Die zie je bij goed onderhoud niet tot nauwelijks, dus daarom hoef ik het ook niet te doen.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:42

Bij mijn dressuurzadel draag ik ze er onder, zo blijft inderdaad mijn zadel gewoon veel mooier en zit het veel fijner.
Ook heb ik mijn gespen aan de onderkant bij de beugels zitten, helemaal ideaal!
Bij mijn springzadel draag ik ze gewoon bovenlangs .

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:31

Eronder. Heb ik het idee dat ik stiller kan zitten, en ik vind het mooier.