Wat voor bit voor jong paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:05

Ik heb al 2,5 jaar de trensen van HH er bij Torro erin hangen.. Watertrens.

Goedkoop, en bijna hetzelfde als die peperdure KK.

monteaura

Re: Wat voor bit voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:08

Een watertrens vind ik nou echt helemaal niks. Omdat ik wilde wachten een nieuw bitje te kopen, is mijn pony ingereden met een watertrens, een mega-dunne. Nou echt niet fijn, en ik merk gewoon dat de druk VEEL gelijker blijft met een Bustrensje.

(ik moest trouwens laatst wel lachen, er was een meisje van stal, met eigen paard uiteraard: Goh wel apart zeg dat je dat allemaal uit elkaar kunt houden, wat zijn t eigelijk, die trensen ofzo?)

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:11

deze wil ik
Afbeelding
(anatomisch gevormde dubbelgebroken D-trens)

heb verder alleen een KK stang&trens en een robart dubbelgebroken bustrens maar de zijkant neigt iets meernaar d-trens dan de gewone bustrens,

de rest idd gewone RVS of rubber bitjes, die veeeeel goedkoper zijn dan de KK bitten enzo en ze zijn gewoon prima in gebruik
ik bedoel, 80 euro voor een bit en 210,- voor mn stang en de onderlegtrens samen is gewoon te gek voor woorden eigenlijk

maar mn rvs D-trens is nogsteeds in superstaat, kan helaas niet meer met enkelgebroken bitten rijden ivm blijvend hangend rooster bij Quentin, en wisteria is de komende tijd nog aan het wisselen dus zal ook nog wel even een hangend rooster houden en dan is dubbelgebroken fijner

een simele rvs dubbelgebroken D-trens ben ik helaas nog nergens tegen gekomen, vandaar toen dat robart bit voor Q gekocht

Sisim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:15

Oscar schreef:
Rianneke, met dat laatste ben ik het niet helemaal eens
Een dik bit hoeft niet perse zachter te zijn dan een wat dunner bit.
Het gaat nl. ook om hoe de mond van een paard gevormd is. Sommige paarden hebben niet genoeg ruimte in hun mond om een dik bit te kunnen 'plaatsen' en dan werkt het alleen maar averechts.

Ik heb laatst, in volgens mij Bit, gelezen dat uit onderzoek is gebleken dat dikke bitten scherper zijn dan de wat dunnere bitten. Het is zwaarder op de lagen in de mond namelijk.

Verder, waar is het paard op ingereden? Wat is het gewend? Daar zou ik in de eerste instantie mee doorgaan en je uiteindelijke bit keuze laten afhangen van het paard. Voel eerst hoe het is met het bit wat ie gewend is.

Succes met je jonge paard. Je vormt het voor de rest van zijn/haar leven. Heb geduld.

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 11:38

@ Renske20, ik ga m'n bit kopen in Kerckaert,in België, ik weet niet wat voor merk dat ze daar hebben, maar ik denk dat de prijs daar véél lager is

@Sisim, dat weet ik juist niet, op onze manege staat iemand die paarden verkoopt voor andere mensen, en die bracht hem mee naar de manege, dus ik heb zijn vroegere eigenaar en hoofdstel nooit gezien. Ik ga gewoon proberen met een dubbelgebroken D-trens mety bol tussenstukje, een enkelgebroken D-trens heb ik ook nog wel in m'n kast, dus als dat niet lukt kan ik nog altijd overstappen.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:45

Ik gebruik het liefst een zo dik mogelijke watertrens. In principe begin ik met enkel gebroken, maar dubbelgebroken kan ook prima.
Mijn paard heb ik laatst de dubbelgebroken kk ultra bustrens van aurigan erin gelegd. Nou, op een veel dikkere enkelgebroken watertrens loopt ze veel beter.
Al die dunne bitten vind ik niets voor jonge paarden. En wondjes van watertrensen heb ik nog niet gehad, dus ik merk weinig verschil tussen bustrens en watertrens, beide evengoed.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:15

venusjah schreef:
@ Jus_dOrange , bedankt voor de foto en informatie! Mijn vriendin rijd met zo'n bit. Spijtig dat zo'n bit niet op dressuur mag. Ik denk dat ik de dubbelgebroken D-trens met bol tussenstukje ga kopen.

Normaal gezien mag je met een kneveltrens wel op dressuur hoor Tatjana
Stond een tijd geleden in de Equitime , zal het even opzoeken

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:22

Volgens Equitime mag je bij de wedstrijden jonge paarden bij lrv (ik denk wel dat je dat zult doen?) starten met een kneveltrens OP VOORWAARDE dat de knevels niet zijn vastgemaakt aan de bakstukken. Dus niet zoals bij Carmen Ook is het toegstaan om met een mexicaanse neusriem te starten , mocht je dat interesseren

Zelf ben ik er ook nog niet uit welk bit ik voor [***] ga kopen , er is mij altijd verteld dat een D-trens juist scherp is , nu dat dat niet het geval is denk ik dat ik er toch maar 1 ga kopen Ik wil liever niet meteen een ijzeren geval in haar mond stoppen , dat vind ik nou net niet vriendelijk (maar dat is mijn mening natuurlijk )

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:01

Je hebt van die bitten waar allemaal gaten zijn ingeboord.. Doet niet ectra zeer in de mond ofzo.. Hierdoor is het lichter en valt het niet ineens zo zwaar in de mond..

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:08

Heb je daar toevallig een foto van?
Lijkt me wel raar , met van die gaten erin

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:10

beukiej schreef:
Je hebt van die bitten waar allemaal gaten zijn ingeboord.. Doet niet ectra zeer in de mond ofzo.. Hierdoor is het lichter en valt het niet ineens zo zwaar in de mond..

Zo een heb ik wel 'ns gezien, die gaten lijken me eigenlijk niet zo lekker zitten...

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:15

venusjah schreef:
Zonder bit & met kneveltrens mag ik niet op wedstrijd. Dus is geen optie, en is een kneveltrens niet hard in de mond?

met een knevel trens mag je wel starten hoor ook in de dressuur ik ben er zelf ook mee gestart! ik rijd zelf ook mijn paard vanaf het inrijden met kneveltrens (dubbel gebroken) hij loopt er heerlijk op! nog steeds, bit ligt gewoon heel stil in de mond en aangezien hij het er nog steeds goed op doet rijd ik er nog steeds mee. Zeker een zeer vriendelijk bitje!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:21

beukiej schreef:

DAt zijn fluitbitten. Die zijn bedoelt voor paarden die het bit vastpakken. Dan maakt het bit een soort fluitgeluid en zouden ze weer los moeten laten. Die gaten zijn best wel scherp vind ik, geen bit voor jonge paarden.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:27

Maar als ik het goed begrijp is een rubberen kneveltrens superzacht?
Anders moet ik dringend eens naar de paardenwinkel

remie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:32

ik gebruik liever een kneveltrensje of een fulmertrens bij een jong paard, die is niet te dik en niet te dun. plus dat je hem nooit door de mond kunt trekken en dat is bij somige mensen ook heel goed met een jong paard je kunt ze in enkel gebroken of dubbel gebroken krijgen of met een koperen rolletje er tussen. De fulmertrens heeft als extra dat de ringen die bij een kneveltrens vast zitten aan de scharen nu gewoon kunnen draaien. zeg maar zoals bij een gewone trens Deze trensen liggen ook mooi stil in de mond is mijn ervaring.

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 19:34

Ah ok,ik dacht dus dat dat niet mocht btw , hij is aangekomen vandaag hé

@ Remie, wat is een fulmertrens?

remie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:35

het zelfde eingelijk als een knefel trens alleen de ringen zitten er los aan en kunnen draaien. net iets vriendelijker dus

fulmer trens
Afbeelding

kneveltrens
Afbeelding

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:38

beukiej schreef:

volgens mij zijn die bitten juist scherper omdat een paard die gaatjes voelen..

Er zijn lichtgewicht (aluminium) dikke bustrensen.. die heb ik ook en die zijn super licht!

Mijn 4 jarige die nog niet is ingereden heeft een flexibel wit rubber bit in. Bij deze net zoals bij een watertrens BITSCHIJVEN! van die rubberen,.. anders gaan er velletjes tussen de ring en het bit inzitten.. aaauuuwww!

ik zou nooit een dun bit gebruiken.. van geen enkel type.... persoonlijk...

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 21:13

Bedankt voor de reacties en de uitleg!

remie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:19

ik zou er iig geen fluit bit inhangen

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:51

ik heb het niet zo op rubberen bitjes etc. gewoon een zacht bitje als bijv een dubbelgebroken kneveltrens in een normale dikte (te dik is ook niet goed) is heel erg zacht en dus niks mis mee

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:59

dit is op zich wel een handig topic voor mij!
misschien heeft er iemand nog tips voor mij hoeft niet persee hier kan ook per pb
mijn paard heb ik beleerd met een gewoon simpel vrij dik trensje...er hebben al verschillende mensen naar gekeken en het ligt gewoon goed in de mond en ze kauwt en schuimt er lekker op los! toch is ze super gevoelig en beweegt te veel met haar hoofd... heb toen een rubber stangetje geprobeert maar toen had ze dus geen rem meer...heb wel eens gelezen dat een enkel gebroken bit iedere keer op de tong of gehemelte slaat ofzo...ieder artikel over bitten verschilt ook weer van wat goed en niet goed zou zijn... iedereen geeft ook weer verschillende tips en weet nu ook ff niet meer wat ik er mee aan moet doen! wil gewoon dat mijn paardje niet zo veel last heeft van het bit... wie heeft de beste tip voor mij

arabiergek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:10

wat hierboven st aat heb ik ook last van ,,

er is mij advies gegeven in de winkel en ze zeiden dat voor jonge paarden .. een licht gewicht bustrensje.. niet zo heel dik maar ook niet zo dun.
ik heb er op dit moment een best wel dikke watertrens inzitten,,
maar ik merk niet dat ze er veel problemen mee heeft .. alleen ze reageerd er niet echt goed op..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:15

bij mij reageert ze gewoon super netjes op dat bit alleen is ze te onrustig met haar hoofd en dat is echt vanwege haar bit...en nee ik ruk niet bij iedere pas in der mond

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:09

Ik ga toch voor een rubberen kneveltrens gaan.
Heb zelf al verschillende bitten uitgeprobeerd (bustrens metaal , watertrens metaal) en niets vind ze goed
En bitringen vind ik niet echt handig bij een jong paard.