paard gaat liggen in de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Re: paard gaat liggen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:23

heb je een rubbere tussenschot?
Wij hebben om die reden expres een houten tussenschot erin gezet. Deze komt echt tot de bodem dus ze kunnen er niet onder schieten. Ook veiliger als er een paard naast staat want dan kan hij deze niet raken.
Je trailer wordt er wel een stukje zwaarder door en bij het schot omzetten heb je een paar sterke armen nodig. Maarja dat heb ik er wel voor over als je ziet wat er kan gebeuren bij verkeerd gaan liggen.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 19:30

laulau85 schreef:
heb je een rubbere tussenschot?
Wij hebben om die reden expres een houten tussenschot erin gezet. Deze komt echt tot de bodem dus ze kunnen er niet onder schieten. Ook veiliger als er een paard naast staat want dan kan hij deze niet raken.
Je trailer wordt er wel een stukje zwaarder door en bij het schot omzetten heb je een paar sterke armen nodig. Maarja dat heb ik er wel voor over als je ziet wat er kan gebeuren bij verkeerd gaan liggen.

Ik weet niet precies wat voor schot het is maar hij gaat in ieder geval bijna tot de grond, er kan geen been of hoef tussen komen.

Sjonniej schreef:
Aangezien je zegt de laatste tijd, zet je haar dan met een deken op de trailer??

Mijn oude pony liet zich ook vallen als hij een wat dikker deken op had. Alleen een fleecedekentje ging goed, maar met een ander deken op liet hij zich ook tegen het schot aanvallen.

Nee hij gaat eigenlijk altijd met een fleecedeken op de trailer, maar zonder doet hij het ook.

pantarhei schreef:
Ik denk dat je paard zijn evenwicht is verloren tijdens een van de laatste ritten voordat die dit gedrag is gaan vertonen en geen vertrouwen meer heeft in de trailer. Lijkt me een probleem dat je alleen met veel rust en geduld moet oplossen, bij voorkeur door een deskundige op dit gebied. denk hierbij aan Marijke de Jong (paardenbegrijpen.nl) of Balingehof. Succes

Wat jij zegt kan wel kloppen, een tijdje terug zijn we met de trailer naar de les gegaan en voordat we het erf af waren stond hij al te bokken in de trailer. Hij stond toen samen met een ander paard.
We zijn een keer gestopt om te kijken wat er aan de hand was en toen hij weer wat rustiger werd zijn we verder gereden. Na een paar minuten was het stil in de trailer, maar toen we 10 minuten later aankwamen bij de bak en de klep open deden had ie zichzelf zowat opgehangen omdat ie was gaan liggen (of omgevallen maar dat lijkt me niet waarschijnlijk aangezien hij niet veel ruimte had).
Na deze ervaring gaat hij eigenlijk steeds liggen zodra hij ook maar half in de trailer staat, zelf als we er bij blijven en hem wat voer geven enzovoort. De trailer in gaan is verder geen probleem.

In ieder geval bedankt voor alle reacties, ik ga eens kijken of ik iemand kan vinden die ons kan helpen dit op te lossen.

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:28

Ok maar het is dus in ieder geval een stevig schot. Want je hebt ook van die rubbere schotten en dan kunnen ze gewoon languit gaan liggen...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:03

Mijn pony heeft eht een keer gedaan die ging lekker liggen slapen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:07

Tja, als hij verder niet als een imbiciel om zich heen gaat slaan zou ik hem lekker laten liggen

Geeft helemaal niks, er zijn wel meer paarden die dat doen, en als ze verder gewoon braaf de wagen op gaat, zal ze waarschijnlijk dit liggend als het fijnst aanschouwen.

Ik zou haar dan dus niet dwingen om te blijven staan Liggend heb je ook veel minder kans op blessures

lien_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 10:39

KiWiKo schreef:
Tja, als hij verder niet als een imbiciel om zich heen gaat slaan zou ik hem lekker laten liggen

Geeft helemaal niks, er zijn wel meer paarden die dat doen, en als ze verder gewoon braaf de wagen op gaat, zal ze waarschijnlijk dit liggend als het fijnst aanschouwen.

Ik zou haar dan dus niet dwingen om te blijven staan Liggend heb je ook veel minder kans op blessures

Het probleem is juist dat er geen ruimte is om te gaan liggen in een 2 paardstrailer, als hij dat doet dan ligt ie vast. Want als we met de trailer weg gaan dan gaat het andere paard ook mee. Daar komt nog bij dat hij niet rustig gaat liggen maar hij laat zich in paniek gewoon omvallen, met alle kans op blessures.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:41

Tja dan misschien toch alleen vervoeren in de twee paards, heeft ie genoeg ruimte.......

Ik snap wel dat dit niet altijd tot de mogelijkheden behoord hoor

Lastig probleem

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:38

Weet je zeker dat hij vast igt dan? Mijn pony had ook maar weinig ruimte en toen ik hem te hulp wilde schietne omdat ik dacht dat hij gevallen was of zo stond hi gewoon op zn gemakje op

lien_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 12:12

ja ik weet zeker dat hij dan vast ligt want dat is al eens gebeurd, toen moesten we het hele schot er tussenuit halen voor hij weer op kon staan..

@KiWiKo: het is idd een lastig probleem want we hebben maar 1 trailer + auto

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:14

Ja dan word het inderdaad lastig

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:26

Iedereen met trailerproblemen kan ik aanraden kontakt op te nemen met Petra Vlasblom (site: www.2moons.nl). Zij geeft trailertrainingen en doet dat fantastisch. Hoewel laten vallen in de trailer iets anders is dan niet laden, weet ik zeker dat zij er een oplossing voor kan vinden.

Ons paard was niet te laden of alleen met veel geweld. Petra heeft haar in 2,5 uur bijna volledig van haar angst afgeholpen (alleen als ze er net instaat is ze eerst nog een beetje onrustig). Ze loopt er nu aan een lost touwtje in...

Mocht iemand meer willen weten dan hoor ik het wel.

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:54

ik denk wat veel hier zeggen dat het idd een evenwichtsprobleem zijn, dat er een keer een mindere ervaring hiermee was
mijn paard bijvoorbeeld heeft vaak zat met 2en gestaan, tot die drachtig was van haar laatste veulen, toen was ze zo dik dat het eigenlijk wat aan de krappe kant was voor haar, sindsdien wilt ze niet meer met schot ertussen staan.....wat ik heel erg vervelend vind want hierdoor kan ik niet zo vaak op concours, wel kan ik haar gewoon vervoeren in de trailer, als we het schot maar opzij zetten pf eruit laten...

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:27

De mijne deed dit ook! Ik heb hem naar dreamstables gebracht (inmiddels failliet) zij zijn met hem gaan oefenen. Een iemand ging met de trailer rijden en de ander stond met een walky talky in de trailer om zijn voetjes uit elkaar te halen net voor een bocht. Hij stond namelijk te dicht met zijn voeten bij elkaar uit angst en verkrampte daardoor. (De mijne liet zich namelijk vallen in de bochten omdat hij bang was zijn evenwicht te verliezen) Zo heeeeeel vaak geoefend en nu gaat het super!!

Kliko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:29

KiWiKo schreef:
Tja dan misschien toch alleen vervoeren in de twee paards, heeft ie genoeg ruimte.......

En inderdaad, ik vervoer hem ook in een anderhalfpaards, zodat hij lekker de ruimte heeft om zijn evenwicht te bewaren en eens een keer een stapje opzij kan doen...