Veulen, jaarling of tweejarige kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:03

Nogmaals sorry, ben gewoon een beetje van de wijs gebracht

Demian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 09:44

Bedankt voor de reacties. Ik ben een beetje bang dat als ik een 2-jarige koop dat ie al is gelongeerd ofzo... Je ziet steeds vaker dat mensen voor de gein/uit ongeduld al veulens en jaarlingen gaan longeren en ook tweejarigen al intensief werk op de volte laten doen. Ik wil dus absoluut niet dat er al dat soort geintjes mee zijn uitgehaald. Het paard zal sowieso helemaal gekeurd worden, maar psysiche problemen kom je pas later achter en de kans dat een veulen die heeft is een stuk kleiner.

Het blijft moeilijk

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:56

De mijne kwam rechtstreeks uit de opfok.
Zorg dat je een paard van een betrouwbaar adres haalt, bij mensen die al langer in de paarden zitten en vraag ze echt het hemd van het lijf.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:59

ik zou een ingereden paard kopen.
Deze zijn echt niet verpest, verprutst of wat ook.

Hier kun je lekker mee aan de slag, lekker gaan rijden, frutten zo veel je wilt.

Met een paard tot de 3 kun je eigenlijk niet meer als een keer per 10 min poetsen.
Want langer is niet eerlijk voor een jong diertje, daar kunnen ze niet goed de aandacht bij houden.
En héél erg vaak zie je dat ook fout gaan.
Op bokt hebben daar al genoeg voorbeelden van gestaan.

daantje88

Re: Veulen, jaarling of tweejarige kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:55

Ik snap dat je die keuze moeilijk vind, maar je moet hem uiteindelijk wel zelf maken
Ikzelf heb mijn Hafje vanaf zijn 6e levensmaand, en heb er heel bewust voor gekozen. Ik denk dat er over alle 3 de mogelijkheden wel voor- en nadelen te zeggen zijn.
Wat ik je kan vertellen is dat het inderdaad superleuk is om je pony/paard te zien opgroeien, de band die je met hem krijgt. Het vertrouwen etc, en de kleine dingetjes die je hem aanleert. Dan ben je als "mama" heel trots op je "kindje" als hij goed op je reageerd
Bijv. ik heb hem een bepaalde volgorde aangeleerd van voetjes uitkrabben, nu tilt hij ze makkelijker op en weet vaak al welk voetje er aan de beurt is.
Nu verschilt het natuurlijk per paard/pony, maar dit is in elk geval een stukje van mijn ervaring met een veulen!

Heel veel suc6 met je keuze

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:29

runningkawa schreef:
ik zou een ingereden paard kopen.
Deze zijn echt niet verpest, verprutst of wat ook.

Hier kun je lekker mee aan de slag, lekker gaan rijden, frutten zo veel je wilt.

Met een paard tot de 3 kun je eigenlijk niet meer als een keer per 10 min poetsen.
Want langer is niet eerlijk voor een jong diertje, daar kunnen ze niet goed de aandacht bij houden.
En héél erg vaak zie je dat ook fout gaan.
Op bokt hebben daar al genoeg voorbeelden van gestaan.

Met een jong paard moet je weten wat je doet en hier gaat het vaak mis. Ik mag van mezelf maar 1 keer per week eventjes met mijn paard aan het werk. Naar les is nog veel te intensief, dus dat gaat nog niet. Ga je dat wel doen met een jong paard, dan gaat het fout.
Maar weet je je netjes in te houden tegenover je paard, dan krijg je er veel voor terug.

Demian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 12:08

Ik weet wat een jong paard inhoud. Hij zal sowieso de eerste drie jaar van zijn leven met soortgenootjes op de wei staan.

Runningkawa, ik zie ook vaak topics langskomen waarbij mensen niet kunnen wachten of vragen stellen waarvan je 't antwoord al had moeten weten vóórdat je eraan begon... Maar ik zie hier ook mensen die een paardje kopen die later een naar verleden blijkt te hebben. Als ik eraan begin wil het paardje sowieso nooit van z'n leven weg doen. Ik wil dus wel meteen de goede keuze maken.

Andjena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:41

Ik zou in elk geval als je besluit om een veulen te kopen geen D- pony kopen maar een paard omdat je anders het risico loopt dat je er over 3/4 jaar te groot voor bent

Jadeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:50

een paardje van 4 of 5 jaar kan nooit kwaad!!

Tibamar

Re: Veulen, jaarling of tweejarige kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:51

Als je zelf veel ervaring hebt met eigen paard hebben enzo en paarden inrijden kun je dit doen ja.
Anders zou ik het je niet aanraden, kun je beter bij een leerpaard beginnen.
Als je het toch doet maakt het op zich niet veel uit wat je doet, ligt eraan of je snel of minder snel wilt rijden.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:57

Andjena schreef:
Ik zou in elk geval als je besluit om een veulen te kopen geen D- pony kopen maar een paard omdat je anders het risico loopt dat je er over 3/4 jaar te groot voor bent

Dat hangt helemaal van de bouw van de pony af en wat je ermee wil doen. Ik rij met mijn 1.68 op een Criollo van 1.48 en dat past uitstekend.

Als je wedstrijden wil gaan rijden zal je wel rekening moeten houden met ras en stokmaat ivm geschiktheid in bouw en karakter. Bij recreatie is dit minder kritisch.

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:57

Bedenk je even dat als je een veulen koopt, je geen flauw benul hebt hoe het uit gaat vallen. In 3 jaar kan veel gebeuren, misschien word het wel helemaal niet wat je wilde. Dan ben je wel 2.5 jaar verder, ook financieel. Ik zou denk ik op zoek gaan naar een twenter vers uit de opfok. In de nazomer/herfst heb je daar vaak veel in te kiezen.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:02

Of je een veulen of iets ouder wil hangt denk ik ook af van wat je kan betalen, jaarlingen zijn vaak goedkoper, maar je bent meer kwijt aan opfok en je moet langer wachten voordat je ermee kan wat je wil.

De geschiedenis hangt af van de fokker. Ga dus naar een goede fokker die zijn dieren behandeld zoals jij het graag ziet. Dat kost je waarschijnlijk extra, maar dan kan je ook gemakkelijker een paard kiezen waar je meteen mee kan beginnen, omdat je zeker weet wat ermee gedaan is. En de fokker draagt het risico van eventuele ongelukken in de eerste 3 jaar ipv jij.

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:14

Ik heb zelf ook een Jaarling gekocht die nu bijna 2 is en ik heb er geen sec spijt van gehad...

Ik heb voor een jong paard gekozen omdat ik indd een paar verzorg paarden had gehad die achteraf een naar verleden hadden gehad en wij daar nix van wisten en dan sta je toch maar mooi met een onhandelbaar diertje...

Maar goed het is wel zo dat je maar moet afwachten of hij 3 gaat worden.. Ik ben van de zomer mijn paardje ook bijna kwijt geweest door een stomme val.. Maar gelukkig doet hij het nog en ben ik heel erg blij met hem....

Succes met je keus!

Demian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 10:04

Andjena schreef:

Ik ben volwassen en ik pas nog op 'n d-pony Ik heb geen sportambities in de dressuur