oudere pony verkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rinskee

Re: oudere pony verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:53

ik denk dat je voor jezelf de voordelen voor het paard tegen de nadelen af moet strepen.
als jou paard gelukkiger is met een jongere ruiter die ook nog heel veel van jou paardje kan leren zou ik dat doen als je je paard kan missen.

zoals ook al in topic gezegt wordt sommige mensen stellen een contract op voor het geval dat het paard zomaar weg gaat.
ik zelf denk niet dat als ik een eigen pony koop dat hij weer weg gaat tenzij het niet klikt ofzo

succes met de beslissing.

leelovestoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 18:12

ja mensen, bedankt voor de reacties.

ik ben er niet uit, nog lang niet denk ik. ik denk dat ik vanzelf wel iemand tegen kom die intresse heeft........

2006 word ons laatste wedstrijd jaar, dus voor die tijd wil ik ze nog niet weg doen. ik wil genieten van de laatste wedstrijden die we rijden en dan zie ik wel. mijn doel met de wedstrijden is dat we er plezier in hebben. (en L2+10 vind ik ook wel leuk!!! nog negen punten te gaan!)

als ik twee paarden zou kunnen houden zou ik het doen, maar ze is best jaloers en dat zou dus ook geen optie zijn!

contract opstellen ga ik zeker doen. bedankt voor de tip.

het is een vrij makkelijke pony qua wennen op een plek, dus ik geloof wel dat als ik een geschikt klein meisje of jongetje tegen kom dat de keuze misschien iets gemakkelijker word........

groetjes

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 00:04

Als ze echt bestemd is voor een nieuwe eigenaar, komt diegene wel op je weg.
Als ze niet perse weg hoeft, zou ik ook heel egoistisch zijn en haar zelf houden. Heb je er al eens aan gedacht om er een veulentje mee te fokken? Heeft ze al eerder een veulen gehad? (Ga er van uit, omdat je "ze" zei, dat het een merrie is)

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 01:02

een oudere pony of paard is nog prima te verkopen hoor
wij kochten het paard van mn moeder als 16 jarige, is nu 21 en gaat niet meer weg

ik zelf koop een paard voor het leven, dus echt to hij/zij op is, zo heb ik mn pony alweer 10 jaar ook al is ze niet meer geschikt om op te rijde, ze mag blijven tot ze pijn krijgt eerder gaat ze neit weg
maar ik snap ook goed dat niet iedereen de mogenlijkheid heeft om er dan een 2e paard bij te kopen waar wel fanatiek mee gereden kan worden
als jouw pony nog fit genoeg is en er plezier in zal hebben om als kindrpony verder te gaan, dan kan je haar gerust verkopen
zou alleen wel proberne te voorkomen dat ze steeds weer doorverkocht gaat worden, dat is niet leuk en zeker niet voor zo'n oud diertje

wij hebben overigens toen we t paard van mn moeder kopchtne ene contractje getekend dat als we haar zouden verkopen we de vorige eigenaresse dta eerst zouden laten weten en haar de kans gaven om t paard terug te kopen
niet dat zoiets rechtsgeldig is hoor maar dat meisje wilde persee dat we dat tekenden, bovendien zou ik haar het sowieso laten weten als t paard verkocht zou worden
zou dat andersom in haar plaats nml zelf ook graag willen wten

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 01:25

Het valt me toch weer op dat ik hier keer op keer slechte dingen over maneges hoor, vraag me af of ik het vroeger als manegeruiter dan zo goed getroffen heb. Kan me echt niet voorstellen dat die eigenaar een 20 jarige pony zou kopen. Hij heeft er een paar staan die oud zijn maar die heeft al 15 jaar ofzo en lopen veel minder, en als ie wat koopt is het tussen de 4 en de 10.

maargoed even ontopic zeg maar, ik kan me voorstellen dat jij verder wilt in de paardensport en daar past die pony nie tmeer bij omdat je gewoon groot bent geworden. Dat is niet heel egoistisch komt opzich heel vaak voor. Een meisje van 12 kan er nog rustig haar pony tijd mee doorrijden en misshcien is dat voor de pony ook leuker. Het enige waarbij je moet oppassen is dat ze geen handelscircuit gaan doorlopen en dat is misschien bij een oudere pony eerder het geval en nog nadeliger dan bij een jonge. Dus ja als je zo'n contract opstelt waarbij ze verplicht zijn om hem aan jou terug te verkopen als ze hem niet meer willen ofzo. Dan hou je in ieder geval in de gaten waar hij heen gaat.

traan_beauty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:13

Ik heb eigenlijk niet echt een mening hierover
Maar zeker uitkijken bij het verkopen.. Contract lijkt me wel heel slim! Lijkt me vreselijk om hem later op marktplaats weer trug te vinden..

Maar weet je..
Ik kan het me niet voorstellen dat als je te klein voor je pony bent, je hem weg doet.. vooral als hij al zo oud is!? Ik moet er niet aan denken.. Beetje longeren,, knuffelen en rustig op de fiets met haar aan de hand rijden kan allemaal nog!? is bij jou een pony dan alleen om te rijden?

Natuurlijk begrijp ik ook jou kant dat je hem aan een klein meisje wil verkopen hoor, dan heeft ze het vast ook fijn! Maar heb geen haast met het verkopen. Ooit komt er vast iemand die haar wil kopen

Groetjes!

Ps. ik heb niet het hele topic aandachtig gelezen..

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:19

amondi schreef:
Wat is ouder? Boven de 20 zou ik kijken of ze niet als weidegenoot van het nieuwe paard kan dienen.
Want wie koopt nu een echt oude pony? Misschien een manege...

Maar als je een leuk adres weet kan je haar misschien in bruikleen afstaan.

Je laatste suggestie is een hele goede, maar om een oude pony de wei in te sturen is gewoon WREED. Een pony heeft aandacht nodig als je hem de wei instuurt kwijnt hij gewoon weg. ik snap niet dat mensen denken dat in de wei staan zo leuk is voor een ouder dier. Ze willen gewoon nog nuttig zijn! en je kunt geowon blijven rijden tot ze neervallen. Mocht een oudere pony chronisch ziek of kreupel zijn, dan moet je zo barmhartig zijn om het uit zijn lijden te verlossen en niet met pijn de wei in te sturen!

Er zijn genoeg mensen die een ouder dier nog willen, trouwens, om verschillende redenen.

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 16:44

Mijn pony is nu bijna 23, toen hij 1 jaar was hebben we hem gekregen. Het is een arabiertje waar ik heel wat mee te stellen heb gehad in z'n jonge jaren . Ik was dertien toen hij kwam en heb tot mijn 21ste wedstrijden met hem gereden (was uiteindelijk m dresuur en l springen) Mijn ouders hebben er wel aangedacht hem toen te verkopen maar hij is gebleven als recreatiepony . Tot iets meer dan een jaar geleden reed ik er nog vrij veel mee, maar nu heeft hij artrose en spat en gaat alleen nog mee op stapritjes in het bos. Naar mijn idee heeft hij het prima zo en mag hij blijven tot het niet meer gaat.

kuss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:04

Ik vind er niets egoistisch aan... Die pony kan wel 30 worden. Waarom zou je hem houden terwijl je er niet mee kan doen wat je wil en hij eigenlijk te klein voor je is. Iemand anders kan er heel veel plezier aan beleven! Als je er een goed tehuis voor kan vinden zou ik het gewoon doen. Succes ermee!! Kuss

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:51

Deze vraag hoort meer thuis op Vraag Maar Raak. Verplaatst

HrapOptRam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:30

leelovestoes schreef:
hoihoi

wat zijn jullie ervaringen met het verkopen van een wat oudere pony?

ik heb een oudere pony die nu nog erg fit is en nog L2 dressuur loopt bij de paarden. soms wil ik weleens verder, maar krijg al kriebels bij het idee dat ik dr zou verkopen. moet er aan de ene kant niet aan denken. aan de andere kant: waarom zou ze bij een lief klein meisje niet een heerlijk leven kunnen hebben?

moeilijke keuze, wat zijn jullie ervaringen? waar liepen jullie tegenaan?

groetjes leonie

Leonie
Ik heb zelf 2 jaar geleden van iemand een draver gekocht .
Vlak daarna had ik het met een klant daar over (wist dat zij een oudere ijslander had) en zij vroeg of ik evt. interesse had om hem nog een goed tehuis kon geven.
Hrappur toen 21 jaar was in zo'n 5 jaar niet meer zo gereden,was een beetje eenzaam geworden.
Ik hoefde daar niet zo lang over na te denken en hebben hem(eigenlijk HET)erbij genomen voor 100,-- euro ink.trailer.
Wij hebben wel de afspraken gemaakt, mocht er wat zijn of weg willen doen dat wij dat in overleg met elkaar beslissen.
Heb een halfjaartje een beetje conditie opgebouwd en rijd er nu dagelijks mee
Hij is helemaal weer tot leven gekomen!!!!!!!

Groetjes Annet

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 20:06

Wij hebben onze pony van 14 vorig jaar verkocht, hij staat nu bij een meisje van 10 waar hij het prima naar zijn zin heeft en minder hard hoeft te werken.

Hij heeft het prima naar zijn zin en zij is er heel blij mee.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:22

Ik heb een oudje van 26 gekocht, puur om hem een beter leven te geven... Mijn zusjes vinden het een gave pony om te verzorgen! Dit beestje gaat nooit meer weg bij mij... Snap niet waarom je je pony weg zou willen?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:16

Heb niet alles gelezen maar als het aan mij lag dan werd de pony van mijn schoonzusje ook nog verkocht. Die is 21, schoonzusje kijkt er absoluut niet naar om en ik heb de zorg op me genomen maar zie er nu weer vanaf omdat het mij te zwaar is om voor 3 paarden te zorgen. Zaterdag komen er mensen kijken, ze is gek op knuffelen en vind het buiten rijden erg leuk dus waarom dan niet naar een zorgzaam baasje die haar lekker knuffelt Lachen

R4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:10

Ik zou hem niet verkopen, hij is al wat ouder.

Maar eigenlijk ligt het aan de rede waarom je hem wilt verkopen.
Als je hem niet wilt verkopen maar toch wel weer wilt dat er een klein ruitertje op kan gaan rijden kan je hem ook verhuren aan mensen, zodat die er weer op kunnen rijden.
Dan is hij toch nog van jouw en heeft hij plezier

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:11

Saskia9 schreef:
Maar wat is de reden dat je haar te koop zou willen zetten dan?

Persoonlijk vind ik het heel egoistisch,
Je paard heeft je vaak jarenlang gedragen,en nu hij of zij te oud is doe je hem maar weg,
het is toch geen fiets,
In sommige gevallen snap ik het wel hoor,Maar ik zie ook vaak gebeuren dat mensen ze opeens weg doen omdat ze niet meer presteren nu ze zo oud zijn...
Ik vind dat dat wel meer respectvoller kan!

ja dat vind ik nou ook, waarom?? maar ik heb verder nu geen tijd om het hele topic te lezen, dus mocht je hier anwtoord op hebben gegeven zie ik dat volgende keer wel Knipoog