fietsen met je pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:51

Toen hij last van zijn rug had en ik niet kon rijden, ben ik altijd met hem gaan fietsen.
Wel hoofdstel in voor extra controle maar hij was altijd braaf

het blijft wel altijd een groot risico

Woplala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:06

Ik fiets heel vaak met mijn shet ze heeft dan wel eens haast omdat ze het helemaal geweldig vindt, maar ze zal er zomaar niet keihard vandoor gaan of wegspringen..als ik merk dat ze wat drukker is doe ik ook haar hoofdstelletje in dan gaat het iets makkelijker..
Ik denk dat het overigens wel gevaarlijker is met een paard dan met een shet/kleine pony..een kleintje kan je vaak toch net even wat beter houden dan een paard
Met een paard zou ik het nooit doen, je zicht op de weg en het andere verkeer is minder want je ziet minder goed wat er aan de kant van je paard gebeurd. Bij een shet kan je er makkelijk overheen kijken

eriky

Re: fietsen met je pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:21

Als ik me d-pony naar de wei moet brengen doe ik dat ook vaak langs de fiets.
Is erg makkelijk vooral als hij vlug is dan kun je hem lekker laten draven.
Heb pas een keer een klein ongelukje gehad maar dat was met een b-pony.
Die zat met zijn hoef in het achterwiel, maar dat was ook allemaal goed afgelopen.

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:36

mijn pony heeft het altijd wel gedaan! toen ze veulen was moet het toch maars gaan probere:P

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:03

ook wel is gedaan met m'n vorige verzorgpony. Samen met een vriendin van mij gingen we naar de manege fietsen en weer terug

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:15

Ik laat Saar sinds kort ook vaak mee lopen naast de fiets, dat leek me in het begin ook niet zo veilig, maar heb het toch geprobeerd en het ging super Saar gaat alleen naast de fiets in het doodlopende straatje waar ze naast staat, dus als ik dr een keer per ongeluk los laat kan ik haar daarna altijd weer pakken omdat ze dan omringt is met weilanden waar hekken voor staan.

Amytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:44

Ik fiets heel vaak met me shetlander
en ik heb het ook wel eens met me
tinker gedaan, als me shetlander gaat
draven dan moet ze nog wat gekke
sprongen maken maar gelukkig is ze
wel zo slim om het niet mijn kant op te
doen

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:57

Met mijn vorige pony, een E-pony van 1.51 meter heb ik het wel eens gedaan. Ging erg goed.
Nu met mijn Welsh A van 1.20 meter doe ik het ook wel eens voor de afwisseling en dat gaat ook goed. Eerst had hij niet zoveel respect voor mijn fiets, bijv. tegen mijnstuur op botsen maar daar stopte hij snel mee.
Ik vind het wel belangrijk een hoofdstel in te doen, hoe braaf je pony ook is en zeker niet de drukke wegen op gaan als dat niet nodig is.

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 01:12

Het is eigenlijk best wel gevaarlijk. Stel dat ie op hol slaat vaneen tractor dan ben je toch echt de pineut. Je kan je rem wel indrukken maar als je je stuur maar met 1 hand vast hebt flikker je om. Ik doe het trouwens niet meer je kan er net zo goed naast lopen
stiekem wel handig want je pony loopt en jij kan aan z'n hals hangen

Speedake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 01:40

Wat mevrouw hier boven constateerd heeft zij goed waargenomen ik ga volledig met haar mee. ik ben nieuw ehier dus ik wil alles weten

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 08:51

suusapluus schreef:
Het is eigenlijk best wel gevaarlijk. Stel dat ie op hol slaat vaneen tractor dan ben je toch echt de pineut. Je kan je rem wel indrukken maar als je je stuur maar met 1 hand vast hebt flikker je om. Ik doe het trouwens niet meer je kan er net zo goed naast lopen
stiekem wel handig want je pony loopt en jij kan aan z'n hals hangen

Tenzij je een terugtrap rem hebt.

Ik fietst ook regelmatig met de pony's, gewoon hoofdstel aan daar een halster overheen. In principe begeleid ik ze aan het halster en gebruik ik het bit alleen wanneer ze iets te stoer worden.

Ik gebruik dus altijd m'n oude opoefiets met terugtrap rem. Dan kun je ook gewoon remmen met 1 hand aan het stuur.

Het belangrijkste is echter dat je paard/pony netjes is opgevoed. Als een paard netjes met je mee draaft aan de hand dan zal die dit ook aan de fiets doen!!
Het probleem is denk ik dat 9 van de 10 paarden hun baasje leiden dit is aan de hand lastig en irritant...aan de fiets is het gevaarlijk!

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:20

tot je paard/pony ervandoor gaat of schrikt
heb het meegemaakt met notabene een EZEL
en ik vertel je eht is geen pretje om meegesleurt te worden! en het loslaten is het ergste je maakt zo'n idiote smakker op je smoel... ezel is er goed vanafgekomen, ik minder

laat staan als je een groot paard van 1.50 bij je hebt!

ik vind het onverantwoord

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:09

ja daarom doe ik het ook niet meer hihi

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:35

Ik fiets al bijna 10 jaar met mn pony's....
Eerst met mn shetlander, toen met mijn haflinger en nu met de welshes. Ik heb nog nooit problemen gehad ermee, wel ligt het er heel erg aan hoe je ze vast hebt, de lengte van je touwtje maakt echt een enorm verschil....
Tja en een tractor, die hoor je zelf toch ook wel aankomen, dan stap je even af en ga je in een inham staan en als die er niet is loop je erlangst en dan midden op de weg tot je wel een inham vindt, dan kan die tractor je niet inhalen en die boer ziet heus wel dat je paarje het niet leuk vind en die zal echt wel drie keer nadenken als ie je dan ook nog eens ziet afstappen... Tuurlijk heb je ook onvoorziene dingen, maar als je hem goed vast hebt en je hebt goede remmen dan kan er echt niet zo heel veel fout gaan. Je moet er natuurlijk ook geen heethoofd langs laten lopen, dan zoek je de problemen ook op ja, maar een goede verkeersmakke pony kan naar mijn idee best...

Woplala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 14:50

Het is ieder voor zich maar met een paard zou ik het nooit doen, alleen op eigen weg evt. maar niet tussen het andere verkeer...
Het ligt er ook wel aan of je paard/pony verkeersmak is etc. maar in mn vorige berichtje zei ik het ook al: ik zou wel met mn shet fietsen, want dat doe ik nl. al tig jaar, maar met een paard, nee, lijkt me toch iets minder geslaagd...

ilovelucky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:07

Met mijn oude pony deden we het altijd die was dan ook sppr braaf behalve 1 keer ( me opa fietste hem bijna altijd) Toen schrok die van een hond en viel me opa van de fiets maar had gelukkig niet behalve een rot humeur !!

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:51

Ik fiets al jaren, altijd met allebei mijn paarden gedaan (1.50m en 1.63m) met een halster zelfs...ik heb wel een terugtrap rem maar het blijft gevaarlijk, die van mij waren braaf maar toch is het gevaarlijk.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:43

ik fiets ook regelmatig voor de afwisseling en conditietraining Kan nu eenmaal niet op m'n shetten zitten
Het kan idd gevaarlijk zijn. Maar door extra op te letten, ver vooruit kijken en je pony netjes leren mee te lopen, dan vind ik het wel te doen Liefst doe ik Lotje met bitje in, want die vind het zo gaaf dat ze gaat racen
Ik vind het erg leuk om te doen

IvoIce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:00

Ik fietste regelmatig met mijn shet, handige manier van beweging geven als je een keer wat minder tijd hebt.
Met mijn mini fietste ik ook wel eens, die had allee nwel eens de neiging stil te gaan staan
Gister voor het eerst weer gedaan, ging super.
En inderdaad, als je paard maar goed opgevoed is en respect heeft voor jou en je fiets

Sonja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:07

ik heb het nog nooit gedaan ..
lijkt me best wel gevaarlijk.. als ie nou schrikt en opeens weg springt..

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:00

doe het afentoe wel is niet vaak meer.
ook wel is gedana dat ik bij een vriendin achterop ging en dan hield ik het paard vast.
gign altijd prima

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:05

Verplaatst naar VMR

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:11

Ik fiets regelmatig met men shetlander..dit gaat super goed!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:27

ik doe het heeel af en toe met [paard]. Eigenlijk alleen op rustige stukjes waarvan ik weet dat ik het verkeer kan ontwijken (brede weg, veel inhammen ed)

visitor1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:02

wij brengen onze volbloeden naar de wei aan de fiets.... het kan zeker met een paard wat niet heel schrikkerig is...

ik zou wel iedereen van shet tot volbloed aanraden om een bit in te doen...