zelf oefenen? of trailer training?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ijsklontje

Re: zelf oefenen? of trailer training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:59

karoliena schreef:
Misschien heel raar maar zijn er meer mensen die al geprobeed hebben om stro op de klep te leggen? Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Mijn pony vind namelijk de klep eng en de rest niet. Kreeg deze tip gisteren ga het morgen utiproberen

Volgens mij wordt dat glad. Mij werd ook altijd afgeraden uberhaupt stro in de trailer te leggen. Zeker weten doe ik het niet Ik zou ff reacties afwachten van andere bokkers. Als je paardje uitglijdt op de klep ben je verder van huis.

stefoo schreef:
als ik jou was zou ik het gewoon zelf doen,, het moet toch ooit gebeuren.. in je ééntje zal nu nog wat lastig zijn maar je kan je paard zegmaar ook in de trailer takelen.. Je hebt je paard met het halster om voor de trailer klep staan.. iemand loopt met het halster touw de trailer in maar iemand anders blijft staan met het paard bij de klep.. de persoon die in de trailer is gelopen gaat achter de voorbalk staan en draait het halstertouw er 1 of 2 keer om en zorgt dat het touw straks staat zodat het hoofd van het paard iets naar voren staat. hij krijgt een vanuit de trailer druk op het hoofd en zal snel een stapje zetten voordat zijn hoofd eraf ligt.. ( als je paard dan schuin gaat staan probeer je het nog een keer ) en blijf vooral rustig anders word je paard ook gek.. Succes:P

Hierbij kan ik me alleen maar aansluiten bij Cissy. Volgens mij geeft de ts ook aan het niet meer met geweld te willen doen. Bahalve dat je trailer aan stukjes is, is je paard waarschijnlijk ook geblesseerd.
Een echte afrader deze tip

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:02

stefoo schreef:
als ik jou was zou ik het gewoon zelf doen,, het moet toch ooit gebeuren.. in je ééntje zal nu nog wat lastig zijn maar je kan je paard zegmaar ook in de trailer takelen.. Je hebt je paard met het halster om voor de trailer klep staan.. iemand loopt met het halster touw de trailer in maar iemand anders blijft staan met het paard bij de klep.. de persoon die in de trailer is gelopen gaat achter de voorbalk staan en draait het halstertouw er 1 of 2 keer om en zorgt dat het touw straks staat zodat het hoofd van het paard iets naar voren staat. hij krijgt een vanuit de trailer druk op het hoofd en zal snel een stapje zetten voordat zijn hoofd eraf ligt.. ( als je paard dan schuin gaat staan probeer je het nog een keer ) en blijf vooral rustig anders word je paard ook gek.. Succes:P

Door iemand die er hetzelfe over dacht als jou is het helemaal fout gegaan met mijn paard. Lees het eerste bericht van mij in dit topic maar.
Zulke dingen moet je alleen doen als je van je paard af wilt

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:02

Mmm, ja hij is er niet echt bang voor de klep maar vind er gewoon iets niet leuk aan dus wil hij er niet op. Mijn andere pony wel. Ik heb van die houtsnippers in de trailer liggen misschien als ik daarvan wat op de klep leg, dat word neit glad als het goed is.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:05

Alles wat je tussen de klep en de hoeven van je paard legt wordt glad.

Hier staan ook handige tips:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/trailer.htm

Ik heb ook volgens die manier geoefend, het heeft wel geholpen, maar Anouar had inmiddels zo'n trauma dat ik het gewoon niet meer zelf kon oplossen.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:06

hangt er van af wat je op je klep hebt, heb je een houten klep met latjes of met rubber of met een gietvloer, in principe hoef je niks op te klep te leggen en moet ie er gewoon overheen lopen. Als je besluit stro te gebruiken doe dat dat heel weinig want teveel kan inderdaad glad worden. Misschien is je klep al wel glad waardoor hij er niet op durft?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:08

ik heb ook zelf geoefend! zorg in ieder geval dat je een lichtje in de trailer hebt en aanzetr! dan ziet ie waar die heen gaat en dat het geen donker hol is... ik heb mijn paard gelokt met wat snoepjes en brave woordjes! vaak genoeg gehad dat we al op de klep stonden en mevrouw opeens weer der van af wou maar gewoon blijven proberen! het beste is altijd zonder geweld en angst je beestje er op zien te krijgen! heb je later veel plezier van

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:09

Ik heb een houten klep met rubber bekleed, de treden en de klep zelfs ook

stefoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:28

[/quote]
Door iemand die er hetzelfe over dacht als jou is het helemaal fout gegaan met mijn paard. Lees het eerste bericht van mij in dit topic maar.
Zulke dingen moet je alleen doen als je van je paard af wilt[/quote]

hmm dat is wel vervelend maar die mannen zijn kennerlijk niet echt paarden vriend.. maar bij sommige paarden helpt het wel ( bij ons ) maar als je paard nog raar gaat doen moet je ook wel het touw los laten zodat je paard naar achter kan gaan.. wij doen heel aardig en lief en hebben alle tijd van de wereld en dat merkt het paard dus die kan ook een beetje rond kijken waar hij nou heen gaat.. nu zijn we al een paar keer weg geweest met paard en trailer en hij gaat er steeds makkelijker in.. Maar ik denk dat iedereen zelf ook wel kan bedenken wat het beste is en wat hij of zij wil.. maargoed bij de ene lukt het en de andere niet

stefoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:06

stefoo schreef:

Hierbij kan ik me alleen maar aansluiten bij Cissy. Volgens mij geeft de ts ook aan het niet meer met geweld te willen doen. Bahalve dat je trailer aan stukjes is, is je paard waarschijnlijk ook geblesseerd.
Een echte afrader deze tip
[/quote]

wat ik bedoel is niet echt geweld hoor,, das wel erg ver gedacht
als je paard naar achter wil moet je hem gewoon naar achter laten gaan. met dat touw weet hij teminste waar hij heen moet. maar iedere paard is weer moeilijker dan de andere en iedere ruiter is moeilijker dan de ander

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:12

Bar schreef:
Professionele hulp lijkt mij ook het beste. Logisch lijkt het me dan dat ook jou geleerd wordt hoe je je beestje moet laden.
www.paardenbegrijpen.nl is ook erg goed in trailerladen.
Zij werkt op basis van no cure no pay. Dus als het haar niet lukt hoef je niet te betalen.
Maar volgens mij krijgt zij elk paard op een hele nette manier in de trailer.

Succes ermee!

Marijke van paardenbegrijpen heeft mij geholpen met mijn merrie die wilde niet meer de trailer op en als ze erop stond vloog ze er weer uit. Ik kan je haar zeker aanbevelen!

Suc6 ik weet hoe vervelend het is als je paard niet de trailer op wil

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:21

Mijn paard is als jaarling van de klep van een vrachtwagen gevallen en was niet te laden zonder sedatie. Sinds een maand loopt ze met haar oortjes naar voren van uit de stal zo de trailer op, maar dat heeft wel 2 jaar gekost. Mijn paard ging gewoon niet, bleef voor of half op de klep staan en in die 2 jaar heb ik zonder stress gewoon gewacht tot ze wel ging, al dan niet met een longeerlijn. Jouw paard heeft nog weinig ervaring met trailer laden, en jij hebt er waarschijnlijk ook nog niet zoveel ervaring mee, dus ik zou gewoon hulp vragen. Hier op bokt zijn (zoals eerder in dit topic genoemd) meerdere personen bekend die jou en je paard prima kunnen helpen. Veel succes ermee!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 16:35

Mijn laadprobleem is dus vandaag opgelost. Op de zwarte stukken van de klep heb ik wat hooi gelegd en in mijn rechterhand de snoepjes emmer vastgehouden en met een paar minuten is hij er uti zichzelf zonder dwang opgelopen. Vandaag al drie keer, dus volgens mij si het veilig genoeg om te zeggen dat het probleem verholpen is. Hij vond eht zwart op de laadklep dus gewoon eng.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:50

leuk om te horen dat het gelukt is! en snoepjes werken ook wel in je voordeel! toen ik mijn paard kocht had ze in haar hele leven nog maar 1 keer op de trailer gestaan en dat was met haar moeder! en met wat snpejes stond ze er zo op! beter uren bezig om een paard gewoon netjes in de trailer heben te staan dan dat je straks met een paard zit met een trauma voor de trailer!

trouwens nog een tip! doe het zeiltje zeker de eerste keer dicht!!! de pony van een vriendin van me is namelijk een keer uit de trailer gesprongen touw had ie kapot gerukt en was omgedraait in een 1,5 paards trailer en op de stang had ie afgezet! ze waren net bij ons het erf af gedraait en dat beest kwam gelukkig in paniek naar zen stal toe! hij mankeerde niks maar het had veel erger af kunnen lopen als je bedenkt dat ie op een gegeven moment half bungelde omdat zen achterbenen achter de klep bleven steken! zulke dingen hoor je zelden maar het kan echt gebeuren!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:12

Poeh dat klinkt niet fijn nee, wij hebben ze aan een kettign staan die aan de wand van de trailer vast zit.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:14

Anouar15 schreef:
stefoo schreef:

Zulke dingen moet je alleen doen als je van je paard af wilt

Dat lieren zou ik dus ook echt niet doen.
Ik ken nog de hardere variant: Longeerlijn om buik, het handvat gebruiken om lijn door te steken. De lijn tussen de voorbenen naar het halster, en dan maar lieren aan de stang. Als het paard trekt, dan trekt het de longeerlijn strak om de buik.
Dit soort dingen werken eigenlijk niet, zijn zelfs gevaarlijk. Ik zou het dus zeker niet doen. Ik heb meerdere keren gezien dat het foutging.

stefoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:12

[/quote]
Dat lieren zou ik dus ook echt niet doen.
Ik ken nog de hardere variant: Longeerlijn om buik, het handvat gebruiken om lijn door te steken. De lijn tussen de voorbenen naar het halster, en dan maar lieren aan de stang. Als het paard trekt, dan trekt het de longeerlijn strak om de buik.
Dit soort dingen werken eigenlijk niet, zijn zelfs gevaarlijk. Ik zou het dus zeker niet doen. Ik heb meerdere keren gezien dat het foutging.[/quote]

Als je paard trekt moet je natuurlijk wel loslaten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:19

Citaat:
Als je paard trekt moet je natuurlijk wel loslaten

ja maar dat is meestal niet de eerste reactie die je hebt.... en dan ben je dus wel te laat, om naar niet te spreken van het touw wat dan 2x om de balk gewonden zit en hopelijk wel op tijd loslaat...
kortom gewoon niet doen op die manier.

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:36

Ik denk dat het voor ieder paard verschillend is, ik zelf heb een fjord die gewoon met haar voorbenen op de klep gaat staan en dan op rust gaat staan dus geen angst maar gewoon tot hier en niet verder!!
Ik ben voor een tijd geleden elke dag gaan oefenen met voer dus elke keer dat ze een stapje verder ging wat lekkers geven, op een gegeven moment liep ze er gewoon 3 x achter elkaar in en uit op een normale manier!
Ze heeft nu nog steeds wel dat ze de ene keer vlotter erop staat dan de andere keer, maar bij haar bereik ik het meest met gewoon geduld en geen andere mensen er bij!
En er moet zeer zeker niemand achter gaan staan die denkt goh ik zal haar ff een tikje op haar kont geven want dan gaat ze er dus never nooit in!!
Maar ik heb bij ons op stal ook paarden gezien waar je zo'n heksenbezem alleen maar tegen de kont aan hoefde te leggen en dan liepen ze er in dus dat ging totaal zonder geweld!!
Mijn ideaal is gewoon dat ik er alleen kan laden en als ik geduld met haar heb lukt dat!!

Maar ik ga 3 juni een cursus "natuurlijk leiderschap"met haar doen en daar doen ze ook workshops trailer laden, als die eerste cursus me bevalt zit ik er wel over na te denken om de cursus trailer laden ook te doen.
Ik vind het wel dat zo'n cursus waar je het zelf moet doen beter is (denk ik) dan wanneer andere je paard trainen de trailer op te gaan, omdat je het thuis toch ook zelf moet doen!!Maar goed dat is mijn mening en ieder is anders!!!!!

sucses met wat je ook gaat doen

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:12

Ik denk er net zo over als Cissy...

Heb zelf bij Emiel Voest de cursus gedaan, werkt echt super !!!
Het is inderdaad niet "even" uit te leggen

Helaas kijken mensen veel naar me als ik bezig ben en ze denken dan dat het zo simpel is.
Gevoel ervoor , dat moet je hebben.
Het juiste moment van druk geven en toestaan.....1x te laat en er is een probleem en je begint van voor af aan.

Als je het niet zeker weet: vraag deskundige hulp!!!
Geen hulp van stalgenoten die het allemaal zo goed weten...
Succes ermee !!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:22

Citaat:
Helaas kijken mensen veel naar me als ik bezig ben en ze denken dan dat het zo simpel is. Gevoel ervoor, dat moet je hebben.
Het juiste moment van druk geven en toestaan.....1x te laat en er is een probleem en je begint van voor af aan.

haha, dan ben ik het nou weer roerend met jou eens!
was het maar zo simpel dan hadden niet zoveel mensen problemen met trailer laden..... zucht....

leuk onderschrift trouwens ElCamino, ik ben er ook een.....