Merrie in draf (kijk even naar de foto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:48

Tuurlijk zet je dat aan het denken, maar ik wil je niet onnodig bang maken

Maar als je je echt zorgen maakt, zou ik gewoon de da een keer laten kijken.
Als alles ok is, stoor jeje er ook niet meer aan als je dat ziet in de wei

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 11:51

Ik moet binnenkort een afspraak maken om haar en mams te laten enten. Dus misschien dat ik er dan eens naar vraag of ze er eens naar wil kijken. Dan hoeft ze er niet speciaal voor aan te komen. Mocht er iets zijn, dan kan ze altijd nog een keertje extra komen.

Bedankt!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:16

Het ziet er in mijn ogen erg ontspannen uit. Mijn springpaardje doet dit ook en heeft rijtechnisch nergens problemen mee, hij ontspant gewoon erg lekker en sjokt graag zachtjes door de bak en de wei. Als ik hem dan uit mezelf (met longeren) voorwaartser ga houden, dan komt hij wel iets omhoog in zijn hoofd hals houding.

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:30

mijn merrie doet precies hetzelfde en bijna net zo diep als de foto's van die andere merrie. Met rijden heb ik nergens last van en ik ben net begonnen met inrijden.

Ik zou me er niet te veel zorgen om maken. Op het moment dat je haar aan het "opjagen" bent, stuur je haar van je weg (uit de kudde) en een van de stappen van het join up is dat het paard zijn hoofd laat zakken als hij terug wil komen in de kudde. Dus het kan ook zijn dat ze je toenadering zoekt op deze manier. Ze spreekt dus echte paardetaal op zo'n moment.

Ik ken de situatie natuurlijk niet precies, maar het is een mogelijkheid. Net als alle andere.

Maar VOORAL niet te veel zorgen maken. Jouw paard is niet de enige die het doet.

edit: Misschien banketstaaf ik wel uit mijn nek hoor
Maar hier dacht ik aan bij dat andere paardje dat los liep in de bak

Rytm

Re: Merrie in draf (kijk even naar de foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:46

Een van onze jonge beesten doet dit ook aan de longeerlijn. Met rijden is het helemaal over.. Ik zie het gewoon als teken van ontspanning..

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:47

Het hoeft natuurlijk helemaal niets te betekenen te hebben, maar als je het niet vertrouwd zou ik gewoon een dierenarts raadplegen. Dit zou kunnen duidelijk op een vorm van ataxie. Maar het hoeft natuurlijk ook niets te zijn. Tja, bij twijfel zou ik hem gewoon na laten kijken. Dan heb je iig zekerheid dat er wel of niets aan de hand is!

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:04

Mijn paardje kan soms ook tijdens buitenrit of gewoon rijden ineens helemaal uitgestrekt gaan lopen.
Dit doet hij in stap en draf, hij stofzuigert dan echt over de grond.
De rest loopt hij gewoon opgericht, het is hier dus echt ontspanning.

Ik denk dat het bij jou ook gewoon ontspanning is hoor!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:58

Het is niet iets om je zorgen over te maken. Atactisch kun je (vrij makkelijk) nagaan. Zet je paard maar eens op een verharde ondergrond en probeer hem aan de hand recht achteruit te laten stappen. Paarden die vaak attactisch zijn gaan helemaal scheef 1 kant op.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:59

RUBYWHITE schreef:
Het is niet iets om je zorgen over te maken. Atactisch kun je (vrij makkelijk) nagaan. Zet je paard maar eens op een verharde ondergrond en probeer hem aan de hand recht achteruit te laten stappen. Paarden die vaak attactisch zijn gaan helemaal scheef 1 kant op.

Dat hoeft ook niet altijd. Zou er iig niet al mijn geld op inzetten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:05

idd VValar

Het paard wat ik ken, daar dacht iedereen van dat hij alleen wat slap was van achter door de jongigheid.
Die hield zich gewoon staande als je aan de staart trok en dat soort tests
Toch werd hij, ook tot mijn verbazing, zwaar ataxtisch verklaard.

Men verbaasde zich erom dat je erop kon rijden
En het stomme was, dat ging weer gewoon, ook volte 10 meter met daarin een overgang.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 14:11

RUBYWHITE schreef:

Ik wilde net gaan typen dat het dat dan waarschijnlijk niet zou zijn. Want af en toe heeft ze weinig zin om naar buiten te gaan. Dan zet ik haar altijd in haar achteruit. Dan gaat ze namelijk wel naar buiten.
Maar dan loopt ze altijd gewoon recht uit.
Maar helaas, dat is dus ook geen gouden regel....

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:36

Wij hadden een atactisch paard, die overigens wel recht naar achteren kon. Deze merrie kon je de staartwortel plat op de rug neer leggen zonder enig verweer. Ik zou zeggen op deze foto dat het idd gewoon op ontspanning lijkt. Als die dierenarts binnenkort langs komt kun je het altijd eens overleggen.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:06

De foto's van jarrah vind ik erg ontspannen ogen, ik noem dit altijd stofzuigen. Dat is echt over de rug lopen, en daar zie ik niks ergs in. De foto's van de TS vind ik niet vergelijkbaar, pony loopt er gewoon een stuk minder vrolijk etc bij.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 16:08

Dat ze er minder vrolijk bij loopt vind ik wat raar hoor.
Komt misschien dat de zon niet schijnt ofzo, het hele plaatje is wat somber. Maar goed, ik zal vanavond kijken of ik nog andere foto's er bij kan zetten.

Het is trouwens een paard. Nog geen 2 jaar, maar wel 1.60....

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:12

ik weet niet of ze vaak actief draaft, maar zoals je deze foto laat zien lijkt het niet echt op een actieve draf.

als ze actief draaft heeft ze haar hoofd dan ook zo naar beneden?

ik vind het er inderdaad ook gewoon ontspannen uitzien..

maar, verder zou ik niet gaan speculeren, of jezelf gek lopen maken, als je het niet vertrouwd zou IK de dierenarts erbij halen!!

wij hadden een pony op stal die een vergroeide wervel in zijn rug had, maar die liet er niks van merken tijdens het rijden, maar bij hem zag je wat aan zijn achterbenen, hij is toen naar de enige echte bottenkraker in Nederland geweest (Schiel ofzo) en, hij zei dat het een super pony werd na dat hij er mee bezig was gegaan, maar het gaat nog niet echt beter!!

Dus, ik zou de dierenarts erbij roepen, en om ZIJN mening vragen.

je kan natuurlijk ook kijken of hij regelmatig met zijn benen loopt!!

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:13

Ja, het is gewoon moeilijk vergelijken. Ik begreep eerst uit je verhaal dat ze altijd zo loopt, maar nu snap ik dat ze het gewoon soms doet. De foto van jarrah is een duidelijke foto, als ze zoiets vaker doet is het in mijn ogen een soort van ontspanning. vaak briesen ze er ook bij, en ziet het er echt heel lekker uit. Dat kan jij het beste beoordelen.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 16:17

Nee, ze doet het zeker niet altijd, maar het viel mij toch wel op. Dat als ik een foto wilde maken van haar in draf, dat ze dan regelmatig haar hoofd laat zaken.
Ik kan niet merken dat ze echt ergens last van heeft ofzo. Of dat ze pijn heeft. Tenminste zo reageerd ze ook niet als ik haar sta te poetsen ofzo.
Het klopt wel de de foto's die ik hier heb geplaatst, zijn niet echt een actieve draf. Ik was toen namelijk alleen en was dus en aan het opjagen en haar aan het laten rennen.
En dat valt niet mee, want Madame vindt namelijk alles prima.
Je kan in je handen gaan klappen, rare sprongen maken, ze vind het allemaal de doods gewoonste zaak van de wereld. Alleen als ik met een lange zweep aan kom en rond draai, daarvoor gaat ze in draf.
Ik plaats vanavond andere foto's.
Kunnen we verder kijken.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:21

trudydejong schreef:
RUBYWHITE schreef:

Ik wilde net gaan typen dat het dat dan waarschijnlijk niet zou zijn. Want af en toe heeft ze weinig zin om naar buiten te gaan. Dan zet ik haar altijd in haar achteruit. Dan gaat ze namelijk wel naar buiten.
Maar dan loopt ze altijd gewoon recht uit.
Maar helaas, dat is dus ook geen gouden regel....

Het is geen gouden regel maar werkt veelal in de praktijk wel Hoeveel mensen laten zich niet een jong paard aanpraten die zo onregelmatig loopt met als verkooppraatje: jong dier, moet zijn balans nog vinden en sterker worden

Dan blijkt het paard achteraf niet goed te zijn Belangrijk is je intuïtie en als je het niet vertrouwd of niet kundig genoeg bent raadpleeg iemand (bijv. een da) die dat wel is.

Er zijn meerdere (jonge) paarden die met de neus zo over de grond lopen, wat verschillende redenen kan hebben.

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:35

Tulandro schreef:
Ja, het is gewoon moeilijk vergelijken. Ik begreep eerst uit je verhaal dat ze altijd zo loopt, maar nu snap ik dat ze het gewoon soms doet. De foto van jarrah is een duidelijke foto, als ze zoiets vaker doet is het in mijn ogen een soort van ontspanning. vaak briesen ze er ook bij, en ziet het er echt heel lekker uit. Dat kan jij het beste beoordelen.

Zo lijkt het idd....
Als ze zo naar beneden loopt, lijkt ze idd lekker actief met goed ruggebruikt te lopen. Het probleem is echter dat ze vrijwel nooit met dr hoofd omhoog loopt en al brengt ze hem wel omhoog, is ze dr hele balans kwijt. Ze zet dr rug vast en gaat lopen krabbelen...

Afbeelding
Dit is een van de weinige foto's die ik in de afgelopen 2 jaar heb gemaakt waar ze dus wél haar hoofd omhoog heeft. Je ziet dat ze dan dr rug spant en niet meer lekker door het lijf loopt...

Het is dus idd niet helemaal hetzelfde, maar ik vind dit topic wel interessant....

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 16:40

Ja inderdaad. Bij jou is het goed te zien. Als ze haar hoofd laat hangen, loopt ze lekker door het lichaam en zo inderdaad niet.
Eens kijken of ik dat bij Zoe ook kan zien.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:55

Zo.. dat heb ik echt nog nooit gezien! Het ziet er inderdaad uit alsof het paard pijn heeft.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:24

trudydejong schreef:
Ja, ze loopt ook niet altijd zo. Maar wel regelmatig.....
Afbeelding

Dit is niet zo'n rare houding. Paardje lijkt wat rustig te sjokken in draf, de oortjes staan op half 7.
Op die eerste foto kan ik niets bijzondres zien. Je weet immers niet wat erachter zit.
Maar loopt je paard ook wel eens lekker actief met de staart opmhoog en de oortjes er op? Jonge dieren horen namelijk ook geregeld even vrolijk te zijn. Als je paard dat nooit doet, dan zou ik er wel iemand anders naar laten kijken.

Atactisch kan overigens ook heel minimaal voorkomen. Dan zie je net een lichte onregelmatigheid in een scherpe wending. Heeft jouw paard dat ook?

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 20:53

Lichte onregelmatigheid is mij eigenlijk nooit opgevallen.
Hier wat foto's van gisteren:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:13

Vind vooral dat ze op de tweede foto lijkt alsof ze uit balans is. Kan natuurlijk aan de foto liggen, maar is dat in het echt ook zo? Kan ze wel goed remmen/wenden, of heeft ze daar ook moeite mee?

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 07:38

Ja, wenden kan ze wel goed. Op het remmen heb ik eigenlijk nooit echt gelet moet ik eerlijk zeggen....
Ik heb haar gisteren nog even buiten gedaan en toen nog even goed naar haar gekeken. Maar ze is dan buiten en gaat dan draven. Laat haar hoofd zakken en schud dan wat heen en weer, knort wat en gaat weer verder. In de galop doet ze dat overigens niet, haar hoofd laten zakken.