Waarom ben je begonnen om met sporen te rijden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BJuwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:31

Ben met sporen gaan rijden omdat ze gek wordt als je met zweep gaat rijden en ze hier en daar wel wat gecorrigeerd moest worden. Maar kan zonder sporen ook goed rijden.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:37

hele stomme reden eigenlijk... iedereen reed ermee toendertijd, dus ja.. dat koop je er zelf ook een stel. ( was toen 11 ofzo?)
waren van die zielige knopspoortjes die zo kort waren datz e absoluut geen nut hadden, dus echt erg was het niet
nu rij ik er normaliter wel mee, maar heb geen problemen ermee om ze een periode van een paar weken af te doen. paarden reageren prima op zit en kuit.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re: Waarom ben je begonnen om met sporen te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:41

Ik ben met sporen gaan rijden, toen ik op Lion reed, een manegepaard. Als ik de zweep gebruikte, liep hij alleen maar onder me uit. En zonder zweep liep hij gewoon niet goed vooruit. Dus ben ik sporen gaan gebruiken. Het bleek dat ie toen veel fijner reageerden en hij liep eindelijk op een goede, normale tempo. Toen Lion niet meer gereden kon worden ging ik op Lucky Boy. Als je hierbij de zweep gebruikte ging hij bokken en alleen maar onder me vandaan lopen. Dus ook bij hem ging ik met sporen rijden. Tot ik een keer mijn sporen vergeten was en met rijden liep ie niet lekker. Ik pakte dus even de zweep en ineens vond ik hem lekker actief lopen (wel iets te, maar goed.. daar kun je aan werken) Ik vind Lucky met zweep fijner lopen dan met sporen. Dus eigenlijk ligt het eraan welk paard je rijd. De ene heeft de zweep nodig, bij de andere niets en bij weer een andere alle 2 ofzo.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:50

Ik gebruik ze alleen als het echt nodig is.
Gelukkig zijn de paarden die ik op moment berijd voorwaarts genoeg.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:30

ehm, toen ik mijn paard net had knopjes,, maar nu ik zelf groter ben met wat langere sporen warom ik dat doe? ehm omdat ik niet met mijn hak tegne de buik aan heof te komen maar een klein prikje met mijn sporen kan geven en mijn been stiller ermee kan houden..

Yinka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:40

ik rij gewoon met zweep. 1 keer sporen gebruikt maar paard snapte niet wat hij er mee aan moest

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:43

Uhm ik was L2 dus ging bijna M en dan moet je met sporen rijden. Maar nu rijd ik eigenlijk alles met sporen...behalve hele jonkies..maar vind het heel fijn dat je af n toe n prikkie kan geven om ze scherp te houden

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:17

ik wissel wat af
meestal zonder spoor, maar als ze al een week ofzo lammelen en door men been heen lopen doe ik enkele keren een spoortje om om ze weer even attent te maken

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:51

Ik ben met sporen beginnen rijden op aanraden van mijn instructrice!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:03

Ik ben begonnen met hele kleine knopspoortjes om mijn pony net iets beter aan de hulpen te krijgen de hulpen wat beter te verfijnen..Dit deed ik niet elke x als ik ging rijden, maar mijn pony zn geheugen moet af en toe opgefrist worden om haar door te laten hebbe dat been ook egt been is..

De laatste maanden rij ik met dressuursporen? Of hoe je die dingen ook noemt, ze zijn iig 2/2.5 cm lang..Dit is omdat ik beetje te lange benen heb voor mijn pony en er op deze manier wel bijkan En ze sinds ik met deze sporen rij veel lekkerder loopt en veel beter luisterd

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:07

Bij mij omdat ik in het viertal mee reed en de rest allemaal met sporen om reed. En tja iedereen moet ong hetzelfde hebben.

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:13

Ik ben ook met sporen gaan rijden omdat ik M1 startte. Sindsdien rij ik eigelijk alle paarden met sporen (behalve die net onder het zadel zijn). Ik kan prima zo rijden dat ik mijn sporen niet elke pas er in prik. Als je paard afstompt op je sporen gebruik je ze niet goed. Ik rij mijn paarden ook wel eens zonder om even te checken en ze lopen zowel met als zonder gelijk. Het enige verschil voor mij is dat ik ze soms net wat bij kan prikken. Het is dus echt voor het verfijnen en net het laatste stukje afwerken.

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:17

Bij m'n vorige bijrijdpaard werd het aangeraden door de eigenaresse. Heb ik toen ook een tijdje gedaan dat een zweepje en geen sporen effectiever was. Een mini-tikje was voldoende en daarna bijna nooit meer met gereden. Bij huidige bijrijdpaardje is het niet nodig.

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:29

Sporen dienen voor verveining *hoe je het ook schrijft* van de hulpen.. Daarom rijd ik met sporen..

Amy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:39

Ik rijd met sporen voor net het extra beetje dat eruit kan, bv met wijken, of voor buiging. Ik rijd ook gerust een paar dagen niet met sporen. Hij wordt er niet sneller van, maar gewoon idd voor verfijning van hulpen.

Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:51

Hulpen verfijnen, maar ik gebruikte ze pas toen ik L2 ging, en in de M is het sowieso verplicht.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:06

Ik heb er een keer mee gereden bij mijn pony, en ben extra voorzichtig ermee geweest. Heb stille benen, en ik raakte haar zachtjes met de zijkant van de spoor aan..
Goed.. ik ben maanden bezig geweest madame weer te 'leren' stilstaan en achterwaards gaan.
Ze was DIEP, DIEP beledigt! Met opstappen heb ik haar ook niet geprikt, ik heb steeds super opgelet, omdat ik weet dat ze onverwacht kan reageren.

Voor mij dus geen sporen meer.. Gelukkig heeft ze ze ook niet nodig, dat ik ze ben gaan gebruiken is omdat ze een periode wat slomer was, stom van mij want dan zou er best wel eens iets aan de hand kunnen zijn.. en dat was toen dus ook zo (gas in haar darmen). Gelukkig is alles weer goed

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:34

Ik ben begonnen met inieminie knopspoortjes omdat mijn laarzen heel ruim zaten om mijn enkel en dat reed niet fijn.

Maar dat is al lang geleden, ik rijd nu met knopsporen van 2cm om mijn paard attent te maken op mijn been en om kleine aanwijzingen te kunnen geven als ze iets niet begrijpt met alleen mijn kuit.

Ik hoop dat als ze straks lekker aan het been is het ook zonder sporen kan...maar dat gaat nog wel even duren denk ik.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:39

mijn verzorgpony is door een ander meisje in gereden met SPOOR en ik reed dus eerst zonder spoor, maar nu meot ik wel met spoor want ze reageert zonder niet meer.en voor de zweep is ze als de dood want ze is vroeger met de longeerlijn geslagen tijdens het longeren dus ik heb eigenlijk maar 1 optie en dat is met spoor.ik kan wel zonder gaan rijden maar dan moet je met zweep erbij anders reageert ze niet.ik rijd zonder spoor op de manege(logisch maar oke)dus alleen op mijn verzorgpone

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:41

ik rijd met sporen omdat ik te klein ben en anders kan ik mijn paard beauty niet aan sporen zij is nammelijk 1.65 en ik 1.52

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:42

ik rijd met sporen omdat ik te klein ben en anders kan ik mijn paard beauty niet aan sporen zij is nammelijk 1.65 en ik 1.52

sam98

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:43

sorry dat ik het berichtje er twee keer heb staan hij deed het niet

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:45

Ik begon met sporen te rijden op aanraden van de instructie.
Toen ik een andere stijl ging rijden ben ik er mee gestopt, maar toch weer op aanraden van instructie mee begonnen

Intervarno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:49

Om mijn hulpen te verfijnen, bijv. bij het aanspringen in galop. Mijn pony springt snel verkeerd aan of ze springt over. Met spoortjes om kan ik duidelijker de goede galop aangeven.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:24

omdat willem na jaren manegepaard te zijn geweest niet eens meer wist wat een hulp was

nu ben ik weer aan het leren om ze zo min mogelijk te gebruiken en dat gaat goed. af en toe rij ik zonder(als ik buitenritten maak zowiezo) en dan wildie nog wel eens negeren, maar over het algemeen reageertie wel.
maar met wedstrijden e.d moet ik toch echt de punten op de i zetten enzo, dus ik heb ze dan gewoon nodig. het afgestompte is er niet helemaal uit.

al moet ik zeggen dat sinds ik met groffe wiel sporen rij ik ze weinig hoef te gebruiken en hij met 1 prik reageert