Stel, paard trapt hond, wie is schuldig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Re: Stel, paard trapt hond, wie is schuldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:16

Ik vind dat als mijn hond een paard bijt dat ik verantwoordelijk ben.
Ik heb zelf 2 labradors en die gaan regelmatig met mij mee, ook als ik op Iris zit, dus die zijn paarden gewent. Nu doet mijn paard nix, en dat weten mijn honden, ze worden wel eens terecht gezet door mijn paard, maar nu denkt die jongste van mij dat hij dat bij ieder paard mag en kan doen. Dus als ik een paard zie aankomen, zorg ik dat die jongste hond bij mij zit. Ik laat dan het paard voorbij gaan. Kruimel mag kijken, maar dat moet hij lekker met zijn oogjes doen.
Die oudste hond die doet dat niet, die intresseert het ook niet.

Maar ik vind dat je als hondenbezitter ook rekening kan houden met de paarden. Als je een paard ziet aankomen, houd je hond even vast!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:47

Jol1 schreef:
Antheman, maar jouw wei is toch geen uitlaatplaats voor honden? Wat een belachelijke zaak dat jouw verzekering moest betalen. Bij ons lopen ook altijd mensen door de wei die hun hond uitlaten en sowieso niet aanlijnen. We hebben een dijk dus moeten overpad geven. Mooi dat ik een bordje verboden voor honden op ga hangen. Gaan ze hun hond maar ergens anders uitlaten. Ik durf niet te garanderen dat mijn paard geen mep uitdeelt. (Ze heeft ooit ook al eens een lastige geit gelanceerd, dus...)

Ik denk dat je dit kunt vergelijken met het volgende: Er is een inbreker in je huis. Jij pakt een knuppel, gaat naar onderen en slaat op die inbreker in. Dan wordt jij opgepakt, hoewel die inbreker op een plaats was waar hij niet mocht zijn.
Zo zal het dan ook wel bij de hond en het paard zijn.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:59

Ja maar in het geval van noodweer gaat dat verhaal niet op. Een paard handelt waarschijnlijk ook in paniek als hij wordt aangevallen. Het is dus logisch dat hij dan gaat slaan. Mensen die uit noodweer een inbreker aangevallen hebben, worden meestal ook vrijgesproken.

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:40

Remember schreef:

Waar is LDRD, die weet toch altijd een hoop van dit soort dingen af ?

Die zit niet altíjd achter de computer , zit ook nog wel eens schades af te wijzen (tenminste dat doen verzekeraars toch?) .

Juridisch zit het kort gezegd zo in elkaar:

Jij bent als bezitter (meestal is dat de eigenaar) aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen van jouw dier. Slaat jouw paard dus een hond, waar je ook met dat paard bent, dan ben je aansprakelijk.
Daarna ga je bekijken hoe het met de schadevergoedingsverplichting zit.
Als de eigenaar van de hond deze gewoon los heeft lopen, zal er zeker sprake zijn van eigen schuld aan de kant van de hondenbezitter. Zoveel eigen schuld zelfs dat je (in de meeste gevallen) kunt spreken van 100% eigen schuld, waarmee de schadevergoedingsverplichting van de paardeneigenaar geheel komt te vervallen.
Je bent dus wél aansprakelijk, maar hoeft geen schade te betalen.
Dit bepalen van het percentage eigen schuld is altijd sterk afhankelijk van de feitelijke omstandigheden.

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:18

ik vond deze vraag zo ingewikkeld dat ik het mijn verzekeringsagent heb voorgelegd.
hij heeft het voor mij uitgezocht bij twee verzekerings maatschappijen en van beide kregen wij ong. het zelfde antwoordt terug: als eigenaar/ruiter van het paard ben je op de openbare weg en daar vallen ruiterpaden in het bos ook onder ten alle tijden verantwoordelijk voor de gedragingen van je paard ( je hoort je paard onder controle te hebben) dus als een hond je paard bijt moet jij er wel voor zorgen dat je paard niet slaat, wordt je paard aangevallen door de hond, moet je aangifte doen bij de beheerder van het bos of natuurreservaat, hij kan de eigenaar van de hond sommeren de hond of aangelijnt of gemuilkorft mee te nemen.
in het uiterste geval als er meerdere klachten over de hond zijn heeft de beheerder het recht de eigenaar van de hond de toegang tot het bos te ontzeggen als de hond niet aangelijnt is.
gebeurt dit op een weiland dan is de eigenaar van de hond verantwoordelijk omdat de hond niet in het weiland mag komen, alleen dan moet er op je hek wel een waarschuwing staan van"verboden toegang" en e.v.t "verboden om honden uit te laten" anders ben je nog verantwoordelijk.
het bordje "verboden toegang" is zowiezo noodzakelijk als je weiland aan de openbare weg ligt omdat er altijd wel kinderen zijn die het paard of de pony even willen aaien en als het paard of de pony per ongeluk bijt draai jij voor de medische kosten op.
het is allemaal heel ingewikkeld, maar het komt er op neer dat als je buiten gaat rijden je een mobile telefoon mee moet hebben + het nummer van de politie of boswachter/terreinbeheerder.

dancertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:21

heb het zelf ook gehad en het is duidelijk de schuld van de eigenaar als de hond gebeten heeft

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:28

Ik maak regelmatig op het strand mee dat er een hond achter me aan komt rennen, ik stop altijd en ik keer de neus van mijn paard naar de hond toe ( anders is het bye bye hond). je hebt er wel eens eigenaren bij zitten die dan zeggen: "mijn hond doet niets hoor!" ja maar mijn paard wel.....
Ik weet dat je honden op het strand aangelijnd moet houden maar goed dat gebeurt dus echt bijna nooit. Tja goeie vraag over wie zou er nou schuldig zijn volgens de verzekeringsregels

Groetjes Kim

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:38

ik heb ook wel eens gehad dat er een hond achter willem aan kwam rennen alleen willem vind paarden nogal leuk dus die moet vanzelf snuffelen wat de honden weer eng vinden

ik vind dat de hondeneigenaren als er een paard naderd hun hond bij hen moeten roepen(doe ik tenslotte ook op het strand als ik mijn hond uitlaat), maar helaas weigeren veel mensen dat. ik heb wel eens op een brug staan schreuwen of ze hun hond bij hen wilde roepen omdatie als een gek naar wilde eenden aan het blaffen was. ik ging stuiterend dat bruggetje op en af. eenmaal boven gekomen vraag ik hetnog eens, kijken ze me aan(net alsof ze me van 2 meter afstand niet hebben horen schreeuwen) en zeggen ze, kan ik toch nix aan doen datie blaft??

ik probeer dat soort situaties maar te vermijden

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:40

Ik ga dit topic verder even in de gaten houden.
Als ik het zo lees, is het allemaal maar verwarrend

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:49

hier heb das van de week rusie om gehad met een vrouw he....
ik liep buiten maar pony waar mee liep is wel is gegrepen door een hond in dr hals sindsdien heb ze het niet meer op honden.
dus we kwamen langs een groep mensen met honden en kinderen,kinderen begonnen natuurlijk al te gillen pony pony dus paarde al beetje opgefokt.
wij liepen op het fietspad en hun op voetpad vervolgens toen we er langs lopen laat 1 van die mensen die honde op de paarde afschiete richting de achterbenen. mijn reactie was gelijk hou u hond bij u ze trapt.
vervolgens krijg ik 1 van die mensen dreigend op me af wat zei je...
dus ik nou dat je je hond bij je moet houde omdat je uhm steeds dichterbij de achterbenen van paard laat lopen met gevolg dat ze dadelijk trapt ....tja toen begon mevrouw ff jou paard trapt niet en dat zie ik aan dr en ik heb zelf ook 6 paarden dus naja ik begon pissig te worde en zei ik ken me eigen paard toch wel heel gezeik over en dat niet mijn probleem was als ze getrapt had dus ik legde uit dan wel mijn probleem was en dat was niet waar ik had er geen verstand van en zei kende mijn paard bter als mijzelf
tsja vervolgens ben gwoon maar door gelopen.....
had bij me eigen zoiets van wees blij dat ik waarschuw.......

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:53

piggeljay schreef:
ik vond deze vraag zo ingewikkeld dat ik het mijn verzekeringsagent heb voorgelegd.
hij heeft het voor mij uitgezocht bij twee verzekerings maatschappijen en van beide kregen wij ong. het zelfde antwoordt terug: als eigenaar/ruiter van het paard ben je op de openbare weg en daar vallen ruiterpaden in het bos ook onder ten alle tijden verantwoordelijk voor de gedragingen van je paard ( je hoort je paard onder controle te hebben) dus als een hond je paard bijt moet jij er wel voor zorgen dat je paard niet slaat, wordt je paard aangevallen door de hond, moet je aangifte doen bij de beheerder van het bos of natuurreservaat, hij kan de eigenaar van de hond sommeren de hond of aangelijnt of gemuilkorft mee te nemen.
in het uiterste geval als er meerdere klachten over de hond zijn heeft de beheerder het recht de eigenaar van de hond de toegang tot het bos te ontzeggen als de hond niet aangelijnt is.
gebeurt dit op een weiland dan is de eigenaar van de hond verantwoordelijk omdat de hond niet in het weiland mag komen, alleen dan moet er op je hek wel een waarschuwing staan van"verboden toegang" en e.v.t "verboden om honden uit te laten" anders ben je nog verantwoordelijk.
het bordje "verboden toegang" is zowiezo noodzakelijk als je weiland aan de openbare weg ligt omdat er altijd wel kinderen zijn die het paard of de pony even willen aaien en als het paard of de pony per ongeluk bijt draai jij voor de medische kosten op.
het is allemaal heel ingewikkeld, maar het komt er op neer dat als je buiten gaat rijden je een mobile telefoon mee moet hebben + het nummer van de politie of boswachter/terreinbeheerder.

Dat is duidelijk. Wij hebben een weiland dat aan de openbare weg ligt. Dus dan moet ik maatregelen nemen.
Wel schandalig dat als de hond het paard aanvalt dat het paard dan niet mag trappen. Ik vind dat zelfverdediging. Als ik het zo lees moet je maar gewoon je paard laten bijten door die hond en daarna aangifte doen. Schandalige regel!

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:56

piggeljay schreef:

Dat is duidelijk. Wij hebben een weiland dat aan de openbare weg ligt. Dus dan moet ik maatregelen nemen.
Wel schandalig dat als de hond het paard aanvalt dat het paard dan niet mag trappen. Ik vind dat zelfverdediging. Als ik het zo lees moet je maar gewoon je paard laten bijten door die hond en daarna aangifte doen. Schandalige regel!

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:04

wij hebben overal om onze weides bordjes hangen met 'honden zijn niet toegstaan' o.i.d. in eerste plaats vanwege de ziektes die jonge honden bij zich dragen, maar ook vanwege de verzekering.
bij ons heeft ooit ook een vrouw in de wei gelopen, kwamen de pinken(jonge koeien) uit enthousiasme naar haar toe rennen. De vrouw dacht dat ze aangevallen werd, wilde weg rennen maar viel en brak haar enkel. onze verzekering is toen ook aansprakelijk gesteld. Hoe het precies is gegaan weet ik ook niet maar zo ongeveer wel.

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:08

Cow_horse schreef:
Ik ga dit topic verder even in de gaten houden.
Als ik het zo lees, is het allemaal maar verwarrend

Nee hoor, helemaal niet verwarrend, maar alle reacties van mensen die er geen verstand van hebben maken het verwarrend.
Ook "verzekeringsagenten" weten over deze materie te weinig om hierover iets zinnigs te kunnen zeggen en er wordt van alles door elkaar gehaald.

Patricia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:06

Dit is bij ons ook een keer gebeurt.
De weide waar de paarden toen liepen ligt tegenover het huis van de buren. (Maar wel eigen grond, niet van de buren)
De hond van deze buren liep eigenlijk altijd los. Hij ging fietsers blaffend achterna, joeg de paarden op, lag midden op de weg enz.
Dit ging zolang goed tot één van de paarden een keer uitgehaald heeft naar de hond en deze dood was.
Gelukkig is dit bij ons met een sisser afgelopen. De buren en wij vonden het niet nodig dit via de verzekering uit te vechten. We waren het erover eens dat de hond niet in de wei had mogen komen. En al helemaal niet op de paarden op te jagen. Te zien aan de benen van het paard had de hond ook flink gebeten.
Aan de andere kant had het paard de hond niet dood mogen trappen, dus tja, vecht dat maar uit via de verzekering.

Uiteindelijk vielen onze DA kosten erg mee. De buren waren waarschijnlijk een stuk duurder uit bij de aanschaf van een nieuwe hond.
Deze hond behoort nu achter een stroomdraadje te blijven (wat hij niet doet). Het verschil is dat deze hond een stuk vriendelijker is en voor de paarden aan de kant gaat.
Maar om het zekere voor het onzekere te nemen staan de paarden zo min mogelijk in de betreffende wei en als ze er wel staan waarschuwen we de buren.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 13:08

Het bos waar ik rij is af en meer een park, dus de enige manier om te voorkomen dat er honden achter ons aankomen is niet meer in het bos rijden. En dat vind ik geen optie.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:39

MRmichiel schreef:
bij ons heeft ooit ook een vrouw in de wei gelopen, kwamen de pinken(jonge koeien) uit enthousiasme naar haar toe rennen. De vrouw dacht dat ze aangevallen werd, wilde weg rennen maar viel en brak haar enkel. onze verzekering is toen ook aansprakelijk gesteld. Hoe het precies is gegaan weet ik ook niet maar zo ongeveer wel.

En ook dat slaat nergens op. Die vrouw had niks bij jullie in de wei te zoeken. Het zit allemaal erg krom in mekaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:53

In Belgie moet je een bordje aan je wei hangen privaat of verboden toegang.Als iemand je wei betreed en word geschopt door je paard en er hangt zo'n bordje niet kan je alles betalen.Hangt er wel een bordje dan is het de risico voor de mensen.

Toen onze paarden nog ergens anders stonden hebben wij last gehad van kinderen die steeds de wei betraden.Bovendien deden ze tussen draden open waardoor er paarden bij elkaar kwamen die vochten.We hebben toen de politie gebeld en gevraagd hoe het zat.Sindsdien hadden we bordjes hangen verboden te betreden.Betreden is op eigen risico.
Net als je een hond heb,hang zo'n bordje aan je hek.Opgepast hier waak ik .dan ben je niet in fout .Zonder bordje wel.Dus wij zijn keurig voorzien van bordjes overal Op het hek van de tuin,aan de wei.Ik zal er nog één op de kont van het paard moeten plakken.
Pas op dicht naderen op eigen risico

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:54

Als ik mijn hond los heb lopen en hij wordt getrapt door een paard dan zou ik daar zelf aansprakelijk voor voelen. Dan had ik hem niet goed onder appel. Ik vind het trouwens wat anders als ik in een situatie zat als vorige week: ik had mijn hond los in een park waar wel een ruiterpad is maar er liep een paard buiten dat pad. Ik kan niet weten dat iemand daar met een paard komt dus mijn hond had het eerder door als ik. Als dit paard had getrapt vind ik dat zowel ik als de ruiter verantwoordelijk zou zijn.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:10

ik heb ook een keer zoiets meegemaakt.

Ik ging mijn paard longeren op het strand. Ik kon er zo naar toe wandelen was heel dichtbij toen.

Ik was aan het longeren op het strand zie ik vanaf de oprit van het strand een boxer aan komen rennen zonder baas die was nog niet eens zichtbaar. Hij rende gelijk naar mijn paard toe. En ging er rondjes omheen draaien en rennen en blaffen.

Ik ben stil gaan staan ik dacht dat de hond dan wel rustiger zou worden maar integendeel.

De baas was ondertussen vanaf de oprit aan het roepen maar ze kwam de hond niet halen. Op den duur ben ik verder met ro gaan lopen zodra ik stil stond maakte de hond hap bewegingen naar ro in haar staart. De eigenaar van de hond kwam hem niet halen dus ik ben naar haar gaan lopen om van die hond af te komen. Ondertussen hapt die hond in de benen en staart van ro. Dus Ro haalt uit en RAAK. Die hond krijsde en vloog naar achter. Ik neem dit mijn paard niet kwalijk want werd gek van dat beest.

De hond rende gelijk naar zijn baas toe. En ik liep erachter aan om te praten maar ze rende in paniek weg (heel die bek van die hond bloedde en zag er allemaal niet uit) Ik was zelf ook geschrokken maar kon niet eens die mevrouw aanspreken.

Een andere mevrouw die ik niet kende ving mij op en zij dat ik er niks aan kon doen want die hond luisterde absoluut niet.

Op den duur is die mevrouw stal gegaan en was het nog maar de vraag of die hond het zou redden.
Nou hij heeft het uiteindelijk gered mist veel tanden is blind aan 1 oog en zijn tong is een stuk vanaf.

Wij zijn verzekerd met ons paard.

De verzekering heeft de operatie vergoed van de hond, maar wij zaten niet fout.

Dit hebben ze gedaan omdat die operatie goedkoper was dan alles uit te gaan zoeken. Ze moesten onderzoeken doen hoe het zat als ik naast mijn paard loop. En wanneer de honden los mochten op het strand enz. Dan zouden ze nieuwe borden moeten maken en dat alles was meer als die operatie .

Vind het nog steeds allemaal onterecht en het is allemaal op een zeer onredelijke manier gegaan. Dan krijg je achteraf zon bloemetje weet je wel pfff hoef ik dan echt niet meer.

En mijn paard slaat honden zodra ze nu achter zich haar bevinden haalt ze finaal uit en gericht!

Dus als ik aan het buitenrijden ben wil ik best de mensen gelegenheid geven om hun hond aan te lijnen en ik zelf heb ook honden en houd ze altijd in de gaten of ik paarden zie aankomen. Dan lijn ik ze meteen aan omdat ik weet dat ze erachter aan gaaan.

Maar sommige mensen zijn daar te beroerd voor.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 15:22

Ik vind dat het best kan gebeuren dat een hond achter een paard aan rent, honden moeten het ook leren. Als ik zie dat de baas moeite doet om de hond bij zich te krijgen stop ik altijd wel even, maar sommige mensen kijken alleen maar toe. Daar kan ik echt boos om worden. En dan maar roepen: Hij wil alleen maar spelen, hij doet echt niks!
Jaja, voed je beest op.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:23

dit is dus eigenlijk zielig voor die hond. als die vrouw nu niet te beroerd was geweest om haar hond op te halen, was hij ook niet zo gewond geweest.

Ik kan me voorstellen dat je paard het ook zat wordt en jij kan er idd nix aan doen.

Ik wil dit dus voorkomen, dus als ik een paard zie aankomen, dan lijn ik kruimel aan, omdat ik weet dat hij dat ook doet en niet uit valsigheid, maar gewoon omdat hij wil spelen.
Dus waarom zou ik mijn hond en paard en ruiter in gevaar brengen.

Maar ik kan me goed voorstellen dat je flink geschrokken bent, en zeker als je ziet dat de hond ook nog eens onder het bloed zit.

Arethe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:30

ik heb hier ook zo'n lastig geval..
de stallen van mijn bijrijdpaarden liggen aan een park, om bij het ruiterpad te komen moeten we door het park heen, er is gewoon geen andere weg.

daar zijn dus ook regelmatig mensen met honden.
laatst dus ook gehad toen ik met mijn paardje terugstapte naar stal van het ruiterpad (over het fietspad) dat er 2 van die pittbull-achtige honden op ons afstormden.
een van de twee dook meteen richting de achterbenen van mijn paard en die probeerde ik weg te jagen met een wat zwaardere boze stem.. (FOEI HE, EN NU WEGWEZEN)
de eigenaresse van de honden liep zo'n 50 meter verder aan de overkant van het veld, ineens komt ze aanrennen en begint me toch te bleren..
helemaal schreeuwen en krijsen dat ik daar niet mag komen en al helemaal geen recht heb om haar hond weg te jagen etc..
heb toen vriendelijk geprobeerd uit te leggen dat ten eerste zij haar honden aan de lijn moet houden, helemaal als ze zo op een paard afvliegen, en dat mijn paard trapt, en dat ik dacht dat ze liever had dat ik haar hond wegjaagde dan dat hij straks een gebroken kaak had..
toen begon ze erover dat we alleen via een bepaalde route naar het ruiterpad mochten en dat ze het wetboek uit dr hoofd kende en maar schreeuwen enzo..
uiteindelijk ben ik rustig doorgelopen aangezien ze maar bleef doorgaan, heb wel nog een keer herhaald dat ik haar gewaarschuwd heb dat mijn paard trapt naar honden en dat het nu haar eigen verantwoording was..
pfffft wat kunnen mensen lastig zijn..

ik heb trouwens altijd te horen gekregen dat je mensen met loslopende honden moet waarschuwen dat je paard trapt naar honden en als ze er dan niets aan doen dat het hun eigen verantwoording is..
maar dit klopt dus niet of zit er toch een kern van waarheid in?

horsegek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:47

haay,

iik denk de hond want die loopt de hele tijd achter jou paard aan en mensen moeten nie top het ruiterpad hun hond loslaten

-x-x- liesje

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:45

Als ik zie dat de hond vervelend wordt draai ik mijn paard om en ga de hond achterna. Dan moet je die eigenaar eens zijn best zien doen, zijn hond ineens wel bij zich te roepen......
Het zal er ook zeker aan liggen waar je woont. Hier zijn de mensen nogal ikkerig en vinden ze het bos hun eigendom terwijl de ruiters voor gebruik moeten betalen via een jaarkaart.
Ik vind trouwens heel dat gedoe met aansprakelijkheid aardig krom. Hond luistert niet en valt een paard aan, paard verdedigt zich en krijgt de schuld. We hebben trouwens ook al eens een hond gehad die probeerde in de voet van mijn dochter te bijten. Eigenaar stond natuurlijk net toevallig grassprieten te tellen....