Als de paarden het gras weer op gaan hoe doen jullie dat?.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:45

Bij mij gaat hij eerst op een stukje land bij de boer, iedere dag een uurtje extra. Daarna gaat hij het grote land op bij de rijvereniging.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:40

Bij ons gaan ze eerst ook een paar uurtjes en dan een halve dag en dan uiteindelijk hele dagen !.Die van mij is vorige jaar eigelijk vanaf het begin hele dag de wei op geweest.

Ireen_

Re: Als de paarden het gras weer op gaan hoe doen jullie dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:45

Meteen het hele stuk land dat ze krijgen per groep, maar het wordt langzaam opgebouwd (niet meteen de hele dag dus).

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:55

mijn paard stond al de hele dag buiten en ik heb hem nu ook al 's nachts buiten. dus ik hoef niks af te zetten aangezien er bijna nog geen gras is En als het wel gaat groeien is het snel genoeg op, omdat ze met zijn 8en op de wei staan.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:18

Banjer gaat gelijk de hele dag op een groot stuk land, met de kudde (ongeveer 25-30 merries)...

Ik zit van te voren wel elke dag voor te grazen... beginnend bij 30-45 minuten, en dat bouw ik voordat ze het land op gaan op tot 3-3,5 uur.

Steff_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 07:32

zonnebloem18 schreef:
De helft afzetten en dan om de zoveel tijd afwisselen om het stuk bij te laten groeien.

En zo doen wij het ook

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 07:41

Wij hebben drie grote stukken. Eerst de paarden een paar dagen een half uurtje op de wei en vervolgens elke dag een half uurtje tot een uur meer tot dat ze er de hele dag op kunnen. Maar eerst gaan de schapen een weekje op het eerste stuk, vervolgens op het tweede stuk, op het derde stuk. Als de schapen op het derde stuk staan gaan de paarden op het tweede stuk. En dan gaan alle hekken op.We hebben land zat voor twee paarden en 13 schapen.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 19:58

monsera schreef:
Ik zou ze gewoon samen zetten.Ik denk dat je vorig jaar een te klein stukje er steeds bij hebt gegeven.Ik heb ook 2 pony's en de ene is de baas over de andere maar als je ze genoeg ruimte geeft kunnnen ze wel naast elkaar eten.

Als je ze nu op het hele stuk land zet hebben ze genoeg te eten en zullen ze niet gaan ruzie maken om eten er is genoeg voor beide.Ik zou wel zorgen dat je genoeg overhoud om te verplaatsen ik zou het stuk denk ik in 3 delen verdelen.Zeker in de zomer als het een tijdje erg droog is dan groeit het gras bijn niet meer en heb je denk ik aan 2 stukken niet genoeg maar je kunt natuurlijk dan ook hooi bij gaan voeren.

Die van ons gaan met zijn allen tegelijk het land op ik denk dat we 1 grote groep hebben met 20 paarden en dan hebben we nog 4 kampjes met kleine groepjes voor paarden die niet in de groep kunnen staan.Of eigenaren die het niet durfen om ze in de groep te zetten.Wij laten ze eerst een uur staan en elke dag een beetje langer.S'nachts staan ze binnen.

Hoi,

Thanks voor je antwoord. Ik ga het gewoon proberen. uit elkaar halen kan ik altijd nog doen. En ik geef ze gewoon een groot stuk zonder wat bij te geven. Hoe zou ik het dan doen met verhuizen naar het volgende stukje. Wacht je daar dan bepaald aantal weken mee. want aangezien ze nogal graag eten denk ik wel dat het gauw kaal is het land.

Jes

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:30

Het verhuizen moet je even bekijken.Als ze het eenmaal goed doen op het stukje gaan ze denk ik niet raar doen omdat er minder gras staat. Er staat voor beide minder gras.Die van mij laat ik altijd wel even op een flink kort stuk staan maar dat komt omdat ze snel de neiging hebben om dik te worden.Als die van jou dat niet hebben kun je ze wat eerder over plaatsen.Soms is het ook wel even nodig om ze wat langer op het kale stuk te laten omdat het andere stuk tijd nodig heeft om weer aan te groeien.Maar dan kun je altijd ook een plakje hooi gaan bij voeren.De plakje hooi een flink eind uit elkaar leggen.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 11:49

Nou die van mij worden ook wel redelijk snel dik. Ik heb een wat oudere die wel wat moet bijkomen van van de winter. De andere is gewoon. Ga het vanmiddag uit proberen.
Bedankt voor de tips.

Jessica

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:15

die van mijn gaan al vanak jongst af, gelijk dag en nacht de wei op,
ze is nu op 1 mei naar buiten gegaan en ze staan dag en nacht in de wei en dan minimaal 5 maanden, hangt beetje van t weer af

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:18

Hoi,

Bij ons word de wei in stukjes afgezet anders krijgen ze veel te veel binnen.
Dit is de eerste snede en de wei is al een paar keer bemest en tegen onkruid gespoten dus zit nogal veel in om het in 1 keer te geven.

En dat gaat goed samen ze vechten niet en staan er met mijn drieen op.

Groetjes

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:24

Bij ons wordt het ook opgebouwd, van een paar uur naar dag en nacht buiten. Er zijn stukken afgezet en groepen gemaakt, de groepen zijn samengesteld op basis van eerdere ervaringen. Is een stuk kaal, dan gaan ze naar een nieuw stuk.

Werkt prima en als ze de ruimte hebben gaat het ook met dominante paarden goed.

manonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:57

Ik graas ook voor dat ze echt het land op gaan en bouw dat dan op. Mijn pony gaat dan gelijk op het land met de kudde ( net zoals Banjer)
Mijn nieuwe paard, zet ik eerst op een klein stukje kijken of hij wel naar me toe komt en daarna gaat hij ook met de kudde mee.