Waarom kauwen, spelen, schuimen, ... (bit)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QueJira

Re: Waarom kauwen, spelen, schuimen, ... (bit)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:06

Ik zal ook maar even mijn reactie neerzetten die ik ook al op een ander forum had gezet bij dit onderwerp:

Schuimen kan inderdaad een teken van ontspanning zijn,zelfs als het paard zonder bit wordt gereden kan het een schuimlaagje om zijn mond hebben,dus dan is goed
Maar overmatig schuimen is weer niet goed(dus echt van die vlokken waar de hoefslag dan mee vol ligt) ook zijn er paarden die van die slijmslierten produceren;is ook niet goed. 2 bovengenoemde zijn een teken dat door de druk van het bit op de tong het paard niet kan slikken en daardoor overmatig schuimt/kwijlt.Hier wordt alleen vaak niet aan gedacht evenals het notenkraker effect van eigenlijk alle gangbare bitten.
Het is dus niet per defenitie slecht als je paard schuimt/kwijlt, MAAR ook zeker nier per defenitie goed(zoals velen wel denken: schuimen= ontspannen,gaat dus lang niet altijd op.)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:32

ijsklontje schreef:
volgens mij kan niemand dat, dus alane je steekt niet verkeerd in elkaar. Als wij mensen proberen te slikken en ademen resulteert dit of wel in verslikken of in lucht in je maag.

Da's waar. Het punt is echter dat het bit de speekselvorming opwekt en het paard dus extra geprikkeld wordt om te slikken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:35

Alane schreef:
Leuke theorie, op paard natuurlijk.
[denkt] kudde paarden op een weide vredig grazend schrikt van iets en gaan aan de kletter maar niet voordat ze de mond leeg gespuwd hebben hun mond afvegen en verder rennen [/denkt]

Ze spugen hun eten idd niet uit en vegen ook hun mond niet af . Ze houden het eten in hun mond terwijl ze rennen. Ze zullen het al rennend dus niet blijven kauwen en doorslikken. Dat doen ze pas wanneer ze weer stil staan.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:44

en wat is dan het verschil met een bit?

Heleen_B

Re: Waarom kauwen, spelen, schuimen, ... (bit)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:46

het ene paard schuimt ook sneller dan het andere natuurlijk...

bij ons op stal is een pony... zo gauw ze het bit in heeft schuimt ze al zo ongeveer..

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:03

Volgens mij is het zo: als paarden begrijpen wat er van ze gevraagd wordt, en goed opletten en mee willen werken, dan gaan ze kauwen. Niet alleen onder het zadel, maar ook als je op de grond met ze bezig bent en bijvoorbeeld bij een join-up.
Als ze niets in hun mond hebben maken ze minder speeksel, en dus ook minder schuim, maar als ze iets in hun mond hebben (bijvoorbeeld een bit, gras, pepermuntje oid) dan maken ze meer speeksel, en dús meer schuim. Het kauwen heeft dus niks met het bit te maken, maar met het begrijpen van de ruiter.
Ze schuimen dus met een bit meer, omdat ze dan meer speeksel maken, niet omdat ze het bit wel of niet fijn vinden..
Van denken jullie van mijn theorie?

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:52

Weet je wanneer mijn pony 'schuimt'?
Als ze tijdens een buitenrit geen zin heeft d'r speeksel in te slikken omdat er zoveel te zien valt
Als ik dan een halstertje in zou hebben zou ze niet schuimen omdat ze door het metaal niet zoveel speeksel aanmaakt.
Tijdens het dressuur rijden heeft ze veel minder afleiding en schuimt ze eigenlijk nooit. Hoe ontspannen ze ook is.
En de een maakt meer speeksel aan dan de ander, dus ik denk dat sommige met n halstertje ook wel zouden kunnen 'schuimen'.

En overd at kauwen: Mijn pony houdt het bit vast als ze gespannen is. Als ze erop kauwt is ze misschien wel ontspannen, maar als ze er helemaal niets mee doet onspant ze net zo goed.
Sommige paarden lopen zo te klieren met dat bit, dta dan 'spelen' genoemd wordt, dat ik het er gewoon irritant uit vind zien