ijzers er steeds af:(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:56

Arabesk schreef:
elk paard kan zonder ijzers! Ook als hij op de weg loopt.

Kijk even op www.hoefnatuurlijk.nl

Niet als het paard bepaalde scheuren heeft. Een scheur die tot op de kroonrand doorloopt en door de hoornwand heengaat los je niet op zonder ijzers.

Ik zou als ik jou was gewoon even overleggen met de smid. Misschien zijn de takken te lang (of gaan de achterijzers er ook af?). Of zijn de ijzers net wat te ruim gelegd
Een goede smid zal met je meedenken en proberen om een oplossing te vinden.
Vet helpt niet om hoeven vochtiger te maken.

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:28

Arabesk schreef:
elk paard kan zonder ijzers! Ook als hij op de weg loopt.

Kijk even op www.hoefnatuurlijk.nl

Onzin!
Niet elk paard kan zonder beslag.
Om die van mij maar even als voorbeeld te nemen, hij moet op wiggen staan anders krijgt hij weer een peesblessure.

Bovendien is niet iedereen zo overtuigd van het positieve aan natuurlijk bekappen.
Jij vind het prettig voor jou paarden, praat alsjeblieft niet voor iemand anders zijn paarden.

Iedereen zou zijn paarden liever zonder ijzers zien (nog goedkoper ook) maar dat is niet altijd mogelijk.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:40

ik heb dit ook gehad! alleen dan in het land.. de hoefsmid heeft de ijzers er anders opgeslagen en tsja hoef was helemaal kort daardoor.. maar nu slaat ze ze eigenlijk nooit meer af.. moet de zomer natuurlijk nog wel afwachten! maar bij mij kwam het ook omdat de hoef gescheurd was en daardoor de heof te kort was..

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:08

Citaat:
Iedereen zou zijn paarden liever zonder ijzers zien (nog goedkoper ook) maar dat is niet altijd mogelijk.

grote dikke onzin, ik betaalde 80 euro aan rondom beslag eens in de 6 weken en nu 40 euro per natuurlijke bekapbeurt per 4 weken, verder heb ik een cursus moeten doen à 120 euro en vijlen, handschoenen en renetten aan moeten schaffen. Mijn paard mag geen biks eten en niet op stro staan, ik moet dus speciaal voer aanschaffen en rubbermatten en vlas kopen als bodembedekking, bovenop het stalgeld.

Natuurlijk bekappen ga je niet doen omat het goedkoper en gemakkelijker is dan hoefijzers, maar omdat je ervan overtuigd bent dat het beter is voor het welzijn van je paard

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:24

Het staat ook niet voor niks tussen haakjes, dat lijkt me namelijk ook niet het belangrijkste argument.
Speciaal voer, rubbermatten en vlas hebben niks met natuurlijk bekappen te maken, of wel?

Maar als ik mijn pony zonder ijzer zou zetten dan zou ik dan op de normale manier doen en dan zou het wel degelijk goedkoper zijn.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:28

Citaat:
Speciaal voer, rubbermatten en vlas hebben niks met natuurlijk bekappen te maken, of wel?

dat heeft er alles mee te maken, je zal de levensomstandigheden van je paard dastisch aan moeten pakken, iwl het natuurlijk bekappen kans van slagen hebben, maar dat zal een goede nat. bekapper je vertellen bij het intake gesprek en als je daartoe niet bereid bent, zal hij (of zij) er niet eens aan beginnen!

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:29

helaas is het voor mijn paard ook niet mogelijk om zonder ijzers door het leven te gaan..
maar misschien kan je hoefsmid er andere ijzers onderzetten, met niet zulke lange takten..
bij ons op stal staat ook een paard, met hetzelfde probleem, en deze heeft andere ijzers gekregen, waardoor ze er nu wel onder blijven zitten..
maar nog wel met springschoenen naar buiten!

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 07:37

smurf schreef:
Citaat:

dat heeft er alles mee te maken, je zal de levensomstandigheden van je paard dastisch aan moeten pakken, iwl het natuurlijk bekappen kans van slagen hebben, maar dat zal een goede nat. bekapper je vertellen bij het intake gesprek en als je daartoe niet bereid bent, zal hij (of zij) er niet eens aan beginnen!

als jij alles zo nartuulijk wil doen waarom heb je dan een paard ?
En niet iedereen is het zelfde en dat geld ook voor de paarden wat jij met je paardje doet moet je zelf weten
dus wat wij doen moeten we ook zelf weten en de vraag was wat te doen dat me ijzers steeds afgaat en niet of ze nu natuurlijk moet bekappen of gewoon

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 07:43

Citaat:
als jij alles zo nartuulijk wil doen waarom heb je dan een paard ?

ik had dit paard al toen ik tot deze inzichten kwam, o.a. door het vortdurend verliezen van de voorijzers.
Het paard dat ik nu heb, is niet mijn eerste paard, ik rijd pas 37 jaar paard, maar het is wel mijn laatste paard!

Ik geef hier alleen een mogelijkheid aan, ik zeg niet dat jij of wie dan ook het ook zo moet doen, ik geef alleen aan hoe het ook zou kunnen

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 07:46

Om eerlijk te zijn kom je dwingent over maar het zal
Ts ik zou gewoon het probleem bij je hoefsmit legen en wil die niks doen dan andere smid bellen sterkte er mee

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 07:57

miriamrocky schreef:
Om eerlijk te zijn kom je dwingent over maar het zal
Ts ik zou gewoon het probleem bij je hoefsmit legen en wil die niks doen dan andere smid bellen sterkte er mee

precies wat ik wou zeggen!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 08:02

Wat is dwingend, moeten we het dan zo zeggen?

"natuurlijk bekappen zou eventueel buitengewoon misschien wel een alternatief kunnen zijn voor ijzers die er steeds afvallen, maar neem vooral geen aanstoot aan ons"

dat beter???

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 08:12

ik zal jullie niet meer lastig vallen met alternatieven,ik hoop dat jullie een oplossing vinden voor jullie problemen. Het kan nooit kwaad om alternatieven te zoeken, succes ermee

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:31

Voor het lopen voor de kar zou je ook aan hoefschoenen kunnen denken als de hoeven echt te veel afslijten...

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:09

Arabesk schreef:
Wat is dwingend, moeten we het dan zo zeggen?

"natuurlijk bekappen zou eventueel buitengewoon misschien wel een alternatief kunnen zijn voor ijzers die er steeds afvallen, maar neem vooral geen aanstoot aan ons"

dat beter???

IK zeg niet dat natuurlijk bekappen niet goed is, maar soms kun je gewoon niet zonder ijzers.
Ik zie mijn paard ook liever zonder ijzers. Maar ze heeft dus een scheur in haar hoef (oorzaak: gewoon domme pech). De (zeer goede) hoefsmid heeft hier dus een ijzer onder gezet en de scheur met kunsthoorn behandeld. Hij is een traditioneel bekapper zoals sommigen het noemen, maar wel iemand die ook gewoon toegeeft dat een ijzerloze hoef in de meeste gevallen beter is. Daarom heeft hij er ook voor gekozen om de andere hoeven niet van ijzers te voorzien. Verder verlegd hij niet onnodig, als hij denkt dat een ijzer nog wat weken meekan, dan verlegd hij niet. Elke nagel verzwakt de hoef altijd een beetje.
Hiervoor heb ik er een half jaar een smid bij gehad die er geen ijzers onder wilde zetten. Dit resulteerde in het steeds verder scheuren totdat een oppervlakkige scheur verder ging en tot aan de kroonrand zat. De nieuwe smid probeert zo min mogelijk nagels te gebruiken om de hoef zo veel mogelijk 'vrij' te houden. Als de hoef weer hersteld is (wat dus lang gaat duren), dan gaat het ijzer er ook weer af.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:47

de paarden van de bereden politie van Houston kunnen zonder ijzers inmiddels