hooi door heel de stal gooien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 18:31

ja ze krijgen het in 1 keer

sax89 schreef:
hooinet of hooiruif lijkt me het makkelijkst, en anders gewoon buiten neerleggen...
Als het nat word is ook niet zo erg.. Als het maar niet doorweekt raakt..

dat heb ik al uitgelegd (nu ongeveer 3 keer verwezen)
Met dit weer raakt het zowiezo doorweekt.
Maar die van mij eten het al niet meer als het een beetje vochtig is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:34

Een hooi ruif met zo'n dakje voor in de wei?

Schuren kan dan nog wel, maar omgooien niet meer en het word ook niet nat.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:37

CKdamour schreef:
ja ze krijgen het in 1 keer.

Misschien dat dat het probleem is. Op zich is de hoeveelheid over een hele dag gezien niet zo veel (ben ik ook met je eens) maar op het moment van voeren wel. Dus ze eten waar ze op dat moment zin in hebben. Door het slechte weer staan ze meer in de stal, vervelen ze zich etc en gaan ze met het hooi lopen klieren. Doordat het dan door de hele stal ligt dan hoeven ze het niet meer (dan is het eerder viezig/vochtig etc) en blijft het dus liggen.

Is in bijv. 2x voeren ('s ochtends en 's avonds) niet mogelijk?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:43

Een van de paarden hier doet het ook. Ze krijgt nu iets minder en een deel in de hooiruif. Ze eet eerst alles van de vloer en eet daarna naar behoefte uit de ruif. Zodra ze genoeg heeft gooit ze het de hele stal door. Misschien iets minder geven of iets vaker een beetje. Desnoods in een ruif. Of je zet maakt een soort bak van hekjes die stefig op de grond staan. Alleen de zijkanten van ongeveer 50 cm hoog. Of hoger en dan sla je brede stukken, genoeg om een paarden hoofd of nek door te laten maar niet het hele lijf, over en zet je daar geen hek. Dan leg je daar een baal hooi in. Snapje? Zo kun je wel in de loopstal blijven voeren op de grond maar kunnen ze het niet zo makkelijk de hele stal door slepen.

CKdamour

Re: hooi door heel de stal gooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 18:44

Nee dat is niet mogelijk. Ik heb echt alleen vanaf 5 uur de mogelijkheid ze te voeren. 's avonds dus.
Ik heb eerst zowiezo getwijfeld bij de aanschaf aangezien ik hoorde dat het zowiezo niet goed is een paard 1 keer de hele portie te voeren maar zij zijn ook altijd maar 1 keer gevoerd bij de oude eigenares. En dezelfde porties.

Vergeten te melden.. ze hadden eerst 2 inloopstallen. Toen gebeurde dit niet. 1 dient nu als opslag voor hooi en stro en sinds ze samen in 1 stal moeten is dit pas

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:47

Tja ik heb het idee dat het een soort combinatie is van slecht weer, verveling, 2 paarden in een kleinere ruimte dan normaal......

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:55

bij mijn geiten (vergelijkbare situatie denk ik) is het ook omdat ze wat teveel krijgen. En ook niet alleen als er vers gras staat. Vanaf ik merk dat het overal rond begint te liggen krijgen ze minder hooi. Dan zijn ze er zuiniger op. Als je het zo even uittest met minder geven zullen ze er lichamelijk niet snel op achteruitgaan. Ze eten het nu 'toch' niet dus kan je het beter niet geven.

Wel af en toe terug opbouwen, zoals manzano zei kan het een periode zijn.

CKdamour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 19:47

ponyzotje schreef:
bij mijn geiten (vergelijkbare situatie denk ik) is het ook omdat ze wat teveel krijgen. En ook niet alleen als er vers gras staat. Vanaf ik merk dat het overal rond begint te liggen krijgen ze minder hooi. Dan zijn ze er zuiniger op. Als je het zo even uittest met minder geven zullen ze er lichamelijk niet snel op achteruitgaan. Ze eten het nu 'toch' niet dus kan je het beter niet geven.

Wel af en toe terug opbouwen, zoals manzano zei kan het een periode zijn.

oke.. dan ga ik dat doen. Bedankt