Paard bijt als haar zadel opgelegd word !!! HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knapmannetje

Re: Paard bijt als haar zadel opgelegd word !!! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:20

Werkelijk waar mijn bek valt weer open van de echte kenners!!!! Als je paard zadel c.q. singeldrang heeft, dan ligt het zadel niet goed of past het niet. Lekker kort door de bocht. Mijn paard word regelmatig nagekeken en heeft geen rugproblemen of een slecht zittend zadel. Hij heeft wel degelijk last van zadel/singel drang. Tevens vindt hij dekens niet leuk. Dus als hij wil bijten (hij dreigt want hij hoeft het niet in zijn hoofd te halen om het echt te doen) dan mankeert hij wat, yeh read! Ik straf hem gewoon zodra hij wil bijten. En of ik hem nu een tik geef of met mijn stem, dat vind ik normaal. Waarom word de TS niet gelloft als ze zegt dat het zadel nu wel goed is? Je weet heel haar achtergrond niet misschien heeft ze wel meer verstand van paarden dan jij????

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:31

Ik neem aan dat je altijd dezelfde persoon ernaar laat kijken?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:31

Knapmannetje ik snap je veerhaal niet helemaal?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:39

laartjuh schreef:

ze bedoelt volgens mij dat je hem gewoon mag slaan als ie bijt.
dat schijnt normaal te zijn..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:12

Dus je slaat je paard en je vind dat normaal?
Lijkt me dus niet...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:29

laartjuh schreef:
Dus je slaat je paard en je vind dat normaal?
Lijkt me dus niet...

ik vind dat niet normaal nee
maar knapmannetje blijkbaar wel

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:36

Sla je je kinderen ook als ze stout zijn?? (of als je die nog niet hebt ga je ze slaan)???

Weet je wanneer het misschien normaal is als je je paard een knal verkoopt? als je paard "hysterisch" word, mijn pony heeft zomer exceem en afelopen jaar begon ze zo erg tege me op te schuren dat mijn arm gekneust+blauw was en niet wouw stoppen! toen heb ik haar een knal verkocht ja maar ik had dus ook alle reden aangezien ik niet nog meer kneuzingen wouw.

Mijn paard kan het ook niet helpen dat ze zomer exceem heeft maar dan moet ze niet zo hard gaan schuren dat mijn arm gekneust word en bijna uit de kom schiet

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:39

laartje tegen wie heb je het in je laatste bericht ?
zou handig zijn als je de quote even gebruikt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:42

ehh jah srry da was voor knapmannetje bedoeld

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:44

laartjuh schreef:
ehh jah srry da was voor knapmannetje bedoeld

dat dacht ik al

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:47

jah toen wastie stil (knapmannetje)

waarom sla je je paarden dan, je kan het op andere manieren oplossen of heb je gewoon geen geduld daarvoor

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:52

Volgens mij doen veel paarden dit, hoor. Bij ons doet denk ik de helft van de paarden dit. Als het zadel er op wordt gelegd leggen ze hun oren in de nek en happen ze een keer. Als er gesingeld wordt gaan ze trappen en bijten. Deze paarden hebben geen rugproblemen hoor. Ik zou het ook niet fijn vinden als iemand een riem om mijn buik zou doen en dan strak aan zou trekken.
Je moet zo'n paard zeker geen klap verkopen!

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:58

Tjaldur, paarden doen dit echt niet zomaar. 9 van de 10 keer is er echt iets niet goed en reageren paarden zo.....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:01

Tjaldur schreef:

Volgens mij doen veel paarden dit, hoor. Bij ons doet denk ik de helft van de paarden dit. Als het zadel er op wordt gelegd leggen ze hun oren in de nek en happen ze een keer.

Als er gesingeld wordt gaan ze trappen en bijten. Deze paarden hebben geen rugproblemen hoor. Ik zou het ook niet fijn vinden als iemand een riem om mijn buik zou doen en dan strak aan zou trekken.
Je moet zo'n paard zeker geen klap verkopen!

hoe weet je eigenlijk zeker of ze geen rugproblemen hebben
je ziet dit gedraag ook veel bij manege paarden
manegepaarden hebben over het algemeen zeer slecht passende zadels
en een fysio of osteopaath komt er nooit aan te pas (te duur)

mijn paarden doen het NOOIT !!
staan gewoon met hun oren naar voren of neutraal
ik heb vroeger 1 keer een paard gehad die het deed
en deze had wel degelijk rugproblemen + 2 wervels die niet goed zaten
dat veel paarden het doen wil nog niet zeggen dat het normaal is

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:19

Ik heb maar halve informatie gegeven: deze paarden staan bij de beste paardenfysiotherpeut van Nederland. Die zal het dus wel weten. Ik zeg niet dat dit paard geen rugproblemen heeft, maar ik zie het wel vaker.

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:23

Ik ben het met de mensen eens die zeggen dat er veel paarden zijn die dit doen doordat ze een slechtpassend zadel hebben. Maar ik denk dat je ook verder moet kijken dan je neus lang is. Als paarden eenmaal een slecht zadel hebben gehad en dat pijn deed zullen ze die reactie blijven behouden als er een goed zadel opligt. Ik vind het dus wat kort door de bocht om te zeggen dat het nu weer aan het zadel ligt. Als het wel goed ligt zal ie hetzelfde reageren denk ik.. En de vergeljking met kinderen is onnozel aangezien je daar ook verbaal mee kunt communiceren en straffen in de trant van vroeg naar bed/niet uitgaan kunt toepassen. Je paard snapt het niet als je zegt dat ie geen worteltjes krijgt als ie niet lief is.

Maargoed ik zou jezelf ervan overtuigen dat het goed ligt en dit betekent door een paar goede zadelmakers laten controleren, als ze allemaal positief zijn kun je er wel vanuit gaan dat het goed is. Dan kun je er voor kiezen om hem een mep te geven als ie bijt of wat ik een poos heb gedaan is hem op de poetsplaats vast te zetten zodat ie me iig niet kon grijpen bij het zadelen. Als hij het zadel dan erop heeft liggen natuurlijk belonen. Als hij dreigt moet je dat niet toestaan maar een brul geven.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:39

Ok ik ben hier begonnen met de eerste blz met reacties door te lezen. Er zaten verstandige en naar mijn mening ook hele DOMME opmerkingen tussen.
Idd zoals sommige zeiden probeer eerst de reden te achterhalen. Dat heb je al gedaan je zegt het zadel paste gewoon weg niet, daardoor heeft jou paard een zadel als bedreiging ervaren.
Een angst voor iets verhelp je niet met brute kracht maar met vertrouwen. Neem jezelf asl voorbeeld, hoe handelde je ouders als jij iets eng vond? Gaven ze je klappen totdat je het deed?? HOPELIJK niet!
Oftewel ga rustig te werk, haal er iemand bij die ervaring heeft met zulke paarden en idd als het beter gaat belonen.
Ik ben bezig met het inrijden van mijn fries en hij vertoont ook dit gedrag, Ik ben nu al weer een tijd bezig om hem rustig weer vertrouwen te geven en neem van mij aan het werkt.

Er komen nou vast reacties van ja maar geen een paard is het zelfde en bij mij werkt dat niet... bla bla bla.

Er is EEN conclusie, bij paarden los je ANGST of PIJN niet op met dom weg klappen geven.
De mensen die dit wel denken handelen uit onkunde!!!Of zijn zelf thuis niks anders gewend.

Heel veel succes in ieder geval!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:55

Tjaldur schreef:
Ik heb maar halve informatie gegeven: deze paarden staan bij de beste paardenfysiotherpeut van Nederland. Die zal het dus wel weten. Ik zeg niet dat dit paard geen rugproblemen heeft, maar ik zie het wel vaker.

is er ook wel eens naar de zadels gekeken? Een fisio lost het gevolg op maar niet de oorzaak als het aan het zadel ligt.....

SanJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:03

Mijn paard doet / deed het ook. Toen ik hem net was ging hij al kwaad kijken als ik alleen maar met het zadel aan kwam lopen, dan waren de poppen al aan het dansen. Bijten en proberen te bijten aan de orde van de dag.

Ik heb toen gelijk een afspraak gemaakt met de DA en binnen een week was hij helemaal nagekeken, daarna voor de zekerheid nog een keer een fysio erbij. De afspraak met de zadelmaker was al gemaakt en die kwam 3 dagen daarna. Zadel is helemaal opnieuw gevuld en daarna is de zadelmaker nog een keer geweest om te kijken. Gelukkig is daar nu niks meer mis mee.

Mijn paard kijkt nog steeds kwaad als ik met het zadel aankom. Nu is het alleen zo dat hij alleen kwaad wordt als ik de beweging maak om het zadel op zijn rug te leggen en als het dan ligt is er niks meer aan de hand en met singelen ook al niet. Met deken opleggen doet hij overigens precies hetzelfde. Wat denken jullie, is dit een trauma van een vroeger niet passend zadel ofzo? Want alles is nu toch goed?

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:26

mijn paard is "Ingereden" op een manege... maar heeft na 6 jaar nog steeds de assosiatie zadel=rijden=vervelende kindjes=pijn
Ze heeft nu een goed zadel maar doet het nog steeds... het is al een stuk minder als ik haar los opzadel... ze mag best laten zien dat ze het niet leuk vind maar niet door mij te bijten door dr los te zetten geef je haar andere mogelijkheden tot het uiten... daarnaast zijn we begonnen met leuke dingen doen met het zadel op.. bijvoorbeeld zadel op en dan gaan grazen en dan pas opstappen.

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 07:46

laartjuh schreef:
Sla je je kinderen ook als ze stout zijn?? (of als je die nog niet hebt ga je ze slaan)???

Weet je wanneer het misschien normaal is als je je paard een knal verkoopt? als je paard "hysterisch" word, mijn pony heeft zomer exceem en afelopen jaar begon ze zo erg tege me op te schuren dat mijn arm gekneust+blauw was en niet wouw stoppen! toen heb ik haar een knal verkocht ja maar ik had dus ook alle reden aangezien ik niet nog meer kneuzingen wouw.

Mijn paard kan het ook niet helpen dat ze zomer exceem heeft maar dan moet ze niet zo hard gaan schuren dat mijn arm gekneust word en bijna uit de kom schiet

Dus als een paard jeuk heeft is het wel gerechtvaardigd om je paard een knal te verkopen???? In mijn ogen dus niet!!!!! Mijn paard heeft sinds hij zadelmak is gemaakt zadel-singel drang dus als hij mij wil bijten moet ik zeggen, braaf paard. En als ik de deken opleg hier heb je mijn arm neem daar een hapje uit. Wat een rare gedachtengang. Als hij een aandoening heeft mag je hem wel een kanl verkopen maar als hij geen aandoening heeft niet.

knapmannetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 07:48

harnessmaker schreef:

Jep

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 07:49

unamie schreef:
laartjuh schreef:

ze bedoelt volgens mij dat je hem gewoon mag slaan als ie bijt.
dat schijnt normaal te zijn..

Ja wat moet ik zeggen braaf paard

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 07:50

laartjuh schreef:
jah toen wastie stil (knapmannetje)

waarom sla je je paarden dan, je kan het op andere manieren oplossen of heb je gewoon geen geduld daarvoor

Zit niet de hele dag op het net. Heb ook nog andere dingen te doen. Maar je verlangde antwoord staat er.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 07:53

knapmannetje schreef:
harnessmaker schreef:

Jep

knapmannetje schreef:
Ja wat moet ik zeggen braaf paard

misschien eens laten kijken door een ander persoon
normaal gedrag is het zeker niet
de aanpak ook niet trouwens

wat je anders zou moeten ??
de OORZAAK zoeken!!
want die ligt zeker weten niet bij het paard