een vraag over het slachten hoe en wat ..........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anchieee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:21

dat komt waarschijnlijk omdat ik het schrijf als ik het zou vertellen zou het heel anders overkomen want ik bedoel gewoon dat ze dat als eerste zouden doen zodat je je paard niet meer herkent als jouw paard, jouw paard zonder hoofd is jouw paard niet meer

tuurlijk word ie verder ontleed maar toen het mij werd verteld ging ik daar gewoon even over nadenken

lotttttttt

Re: een vraag over het slachten hoe en wat ..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:25

jawel hoor , dan is het gewoon jouw paard zonder hoofd...

paasei , moet r niet aan denken...

Anchieee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:28

als de slachterij jou al de slachtprijs heeft betaalt is het jou paard niet meer hoor, met of zonder hoofd , maakt niet uit

maar zo bedoel ik het natuurlijk niet :p

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:28

maar je krijgt verder niet te zien hoor,dat ze hem gaan ontleden,vaak wordt na het schot nog gevraagd of je het paard wil zien,dan kan je snel even kijken,wel wordt heel snel daarna de halsslagader door geneden,omdat het schot het paard alleen maar "hersendood" maakt,dat betekend dat hij nog wel ademt en zijn hart klopt nog,maar zijn bewustijn is hij kwijt,dus verder is er geen hersenactiviteit meer.

meestal willen mensen niet meer kijken,en zullen ze het doorsnijden van de halsslagader niet meemaken...laat staan dat je meemaakt hoe het dier verder verwerkt wordt...

dat is dus ook wel een beetje een nadeel aan het paard naar de slacht brengen,de tijd van afscheid nemen is kort,terwijl als je het dier laat inslapen meer tijd na de dood hebt om er nog bij te zitten en afscheid te nemen...

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:29

Anchieee_ schreef:
ze hakken niet meteen het hoofd eraf waar je bij bent nee. maar ik wou alleen even zeggen dat ze dat wel als eerste doen om die reden.
sjonge jonge wat een probleem meteen, oke misschien zeg ik het niet duidelijk maar om nou zo te reageren

Niet waar je bij bent nee, maar waarom zeg je dit dan steeds?:
Anchieee_ schreef:
ik bedoel gewoon dat ze dat als eerste zouden doen zodat je je paard niet meer herkent als jouw paard, jouw paard zonder hoofd is jouw paard niet meer

Dan is het hele ontleden al begonnen en het lijkt mij toch dat niemand daar bij wil zijn.
En sjonge jonge wat een probleem meteen, ja vind je het gek? Verplaats je eens in de TS die jouw "verhaal" leest, vind ik de reacties nog mild hoor

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:31

Ik denk dat ik m'n paard ook zou laten slachten. Gewoon omdat je paard dan in 1x weg is.
De discussie kan je daar idd eeuwig over volgen.

Sterkte ermee, TS!

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:32

er zelf bij blijven met het schieten is iets waar je heel veel respect van mij voor verdient,
ik heb zelf op een slachthuis gewerkt, en heb geen problemen om dieren te doden voor de slacht, maar mijn eigen paard word wel even wat anders.

de pin die door de hersens gaat is op zich niet dodelijk, doordat de schedel verbrijzeld, worden de botsplinters de hersenen ingeschoren, waardoor het paard hersenbloedingen krijgt en op slag hersendood is.
de stuipen die een dier dan trekt zijn erg akelig om te zien, maar worden veroorzaakt door de hersenbloedingen en het paard merkt daar niets meer van.
het paard valt direct om en word opgehangen op dood te bloeden.
respect dus voor degenen die dit kunnen aanzien bij hun eigen paard.
voor een paard van een ander kan ik het wel, maar mijn eigen diertje.. *slik*

ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik hoop dat je wat aan mijn bijdrage hebt.
je topic kan ik niet openen, maar ik denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt. en als mijn paard iets zou krijgen waardoor hij geen dierwaardig leven meer kon hebben, zou ik ook kiezen voor de slacht.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:37

Twee weken geleden hebben we een van onze paarden daar nog heen gebracht.

Ik ben zelf niet mee geweest. Ik moest daarvoor te vroeg naar school. Jammer, ik was toch wel benieuwd hoe dat ging. (Al klinkt dat behoorlijk raar. )

Het gaat heel snel. Je laadt het paard uit, paard wordt mee naar binnen genomen, deur gaat voor je dicht, ze schieten het paard gelijk neer en de deur gaat weer open zodat je het paard kan zien hangen.
Natuurlijk zijn er mensen die nog uitgebreidt afscheid willen nemen van het paard en dan duurt het uiteraard wat langer.

Ik vind dat je het paard zo wel 'netjes' hebt afgeleverd.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:43

phoe,ik heb altijd gezegd dat als er een eind aan mijn paarden hun leven gemaakt moet worden,en ze kunnen nog zelf lopen gaan ze naar de slager....

als ze niet meer kunnen lopen dan worden ze ingeslapen,dit omdat ik het 3x flink mis heb zien gaan ij inslapen,ook bij mijn eigen oude paard was het nu niet echt een fijn gezicht...

maar als ik eraan denk dat ik mijn gambitje zou zien hangen....mijn stoere paard,mijn hemel,krijg er gewoon pijn van in mijn buik...nee,zou dat niet hoeven te zien,aan de andere kant voel ik me dan weer een lafbek..oo vreselijk...

Anchieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:08

oke nouja het was misschien een banketstaaf reactie ook al was ie niet banketstaaf bedoeld, sorry beetje ongepast op dit topic

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:43

Kan hier echt niet goed tegen . . . mn paardje moet nu verkocht worden, zie ik het al helemaal voor me, dat ze ooit zo terrecht komt, is natuurlijk niet zo, en al is het over 30 jaar zo, ik wil het niet weten
Ik zou het niet kunnen hoor, naar de slacht brengen.. Als ik een oud paard zou hebben zou ik hem een mooie oude dag laten hebben. Als mn paard ineens door weet ik veel wat afgemaakt zou moeten worden weet ik niet of ik wel voor de slacht zou kunnen gaan, ik denk het niet..

Perlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:47

Anchieee_ schreef:
ze hakken niet meteen het hoofd eraf waar je bij bent nee. maar ik wou alleen even zeggen dat ze dat wel als eerste doen om die reden.
sjonge jonge wat een probleem meteen, oke misschien zeg ik het niet duidelijk maar om nou zo te reageren

Ze snijden de halsslagader door ipv het hoofd meteen afhakken. En dat ze het hoofd er later wel af halen heeft denk ik niet als reden dat je het paard dan niet meer herkent. Zie ik het nut ook niet van in...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:49

Mijn eerste pony, ligt netjes begraven in de wei.
Wanneer het paard wat ik nu heb ingeslapen of geslacht moet worden. Zal slachten toch de beste optie zijn, simpelweg omdat het minder pijnlijk en sneller is voor het paard.
Een paar jaar geleden is van een goede vriendin een paard ingeslapen. Gelukkig weinig weerstand tegen de injecties, maar het wachten op rendac duurde erg lang.

Ik werk zelf overigens bij een slager. Geen paardenslager maar toch. Sensatieverhalen zul je niet zien. Gewoon werk. Een geliefd paard is ook werk voor de slagers, vlees wordt verwerkt meer niet...Goed toch

Perlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:54

Coby, moet je zelf ook dieren slachten? En zijn de meesten die daar werken dierenliefhebbers, of is dat heel verschillend?
Pure interesse waar uiteraard niet perse een antwoord op gegeven hoeft te worden als je niet wilt

luna1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 06:44

hallo allemaal wat een reacties
dank jullie wel.
en inderdaad voor de een is het anders als voor de ander.
dit is mijn verslag op verslag van de dag sorry dat de link het niet doet hij staat op de eerste pagina met de titel dag meisje...

hallo iedereen,

ten eerste fijn dat jullie dit lezen.
gisteren is mijn nachtmerrie waarheid geworden.
ze is ziek en ze wordt nooit meer beter .
mijn paardje luna is en merrie van bijna 6 jaar oud.
ze is bontgekleurd en nu bijna 3 jaar van mij.
ik heb haar zelf beleerd alles ze kon niks.
nu heeft ze door nalatigheid/verwaarlozing ,hoe je het ook wil noemen, zonneallergie en nu blijkt sinds gister dat ze ook ataxie heeft.....
dit is een zware klap mede dat dit betekent dat ze de zomer niet zal halen of wel maar dan onder hele zware medicijnen en met veel pijn.
pijn heeft ze al lang genoeg gehad het is nu klaar.
zodra we in het voorjaar zitten en het word mooier weer laat ik haar gaan.
ik breng haar zelf weg naar de slager in nijkerk en ik zal haar missen maar het is goed zo....
ze is klaar hier.
ik bedank haar met heel mijn hart voor alle liefde, troost en haar geweldige zoon maar ze moet gaan.
we gaan genieten van de tijd die we hebben en dan begeleid ik haar tot het eind, als ik dit zelf aankan.
het is heel raar en misschien wel gek maar ik heb er vrede mee en ik denk zij ook.

bedankt voor het lezen en alle lieve berichtjes en/of gedichten zijn welkom .

groet gemma

p.s ataxie is geheel pijnloos ze kunnen er erg oud mee worden maar omdat luna zomers heel erg veel last heeft,lees 3de graads verbrandingen hoe ik haar ook bescherm, van de zon heeft de dierenarts me aangeraden haar in het voorjaar in te laten slapen ,slachten klinkt me nog iets te cru in mijn oren.
dit advies komt hard aan maar het is niet anders

het komt er op neer dat haar lichaam het niet meer aan kan.
ze is moe chagarijnig tegen haar zoon ik wist het even niet meer maar ik heb besloten om voor volgende week een afspraak te maken.
ik kan het niet nog meer warme dagen of dagen waarop de zon fel schijnt ik kan het gewoon niet meer.
ze heeft dan pijn.

ik zal mijn keuze nadr uitleggen over het slachten.....
ik kies voor het slachten omdat ze in de bloei van haar leven is.
ze is jong en zo wil ik me haar ook herrineren.
dat klinkt stom maar ik weet hoe luna is ze gaan vechten geheid zo is ze gewoon ze vecht al heel haar leven.
daarnaast heeft mijn moeder een nare ervarong gehad met een hond deze werd ook thuis ingeslapen en na het 1ste spuitje stond hij op zwalkte naar mijn moeder,die aan de overkant op de bank zat, en zakte recht voor haar ogen neer......
ik denk dat ik verder niet meer hoef te vertellen hoe jeje dan voelt.
daarnaast woon ik op 1 van de hoofdwegen van amersfoort deze voert je naar het centrum en dan mijn paardje als ze eenmaal ingeslapen en wel naar de voorkant van mijn huis is gesleept ook nog eens een halve dag onder en zeil moet zien liggen de plek waar mijn paarden elke dag langs moeten.....
nee dankje dat is voor mij niet eerlijk tegenover haar zoon van bijna 1 jaar ook niet lijkt me.
het is voor mij goed zo ik breng haar weg,mijn vriend rijdt hoor,neem afscheid ,wil wel graag haar halster en misschien knip ik van te voren een stuk van haar staart af dat weet ik nog niet,en laat haar gaan dan zal ik me haar herrineren zoals ze was niet liggend op haar zij.

ik hoop dat jullie nu mijn beslising,voor degenen die dat niet deden,
repecteren en ik hoop dat jullie het ook begrijpen voor vragen kun je me altijd pben.

gr gemma

luna1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 13:42

UPDATE

mijn meisje gaat mij vrijdag 10 maart om 7 uur verlaten.
zit nog steeds te shaken heb hem net gebeld een erg aardige man moet ik zeggen.
ze is gelukkig de eerste.

gr gemma

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:05

ik wens je heel veel sterkte toe.
Ik weet helaas hoe zeer het doet om de beslissing te nemen om er een punt achter te zetten. Ik heb er gelukkig een prachtige herinnering er aan toen ik Ziorgio heb laten inslapen (geen gevecht en hij legde zijn koppie in mn handen). Voor mijn gevoel is hij heel liefdevol en rustig ingeslapen en ik vond het heel waardig.
Sterkte

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:29

Veel srerkte voor je moedige beslissing...
Iedereen wordt hier eens mee geconfronteerd maar het kompt toch altijd aan als een enorme schok...
Ik weet eigenlijk niet wat ik zou kiezen, slacht of inslapen. Heb van alletwee 'goede' voorbeelden gezien die niet uit de hand liepen.
Maar alsnog, heel veel respect hoor voor je...
Neem je iets mee van manen of staart ?

Bella_Donna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:58

heel veel sterkte!
ik heb ook nog een stukje staart/manen van 2 paarden hier die een koliek operatie niet hebben overleeft. Ik doe er verder niks mee het is wel fijn dat je af en toe toch nog een beetje "aan ze kan zitten" maar ja je moet zelf weten wat je doet.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:23

ik zit hier helemaal met kippenvel!
ik heb het hele topic gelezen en snap dat je moeite hebt met je beslissing.
zelf zou ik mijn paardje toch laten inslapen, maar dat komt door mij principe als vegetariër... maar dan moet ik wel weten dat hij eerst verdooft word voordat de "dodelijke spuit" komt...

wel succes op 10maart!!

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:48

Veel succes op 10 maart! Ik hoop dat alles vredig en rustig mag verlopen voor jullie allebij.
Ik denk dat dat wel goed komt; want de slagerij in Nijkerk is naar mijn ervaringen zeer goed.
Succes!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:47

Perlina schreef:
Coby, moet je zelf ook dieren slachten? En zijn de meesten die daar werken dierenliefhebbers, of is dat heel verschillend?
Pure interesse waar uiteraard niet perse een antwoord op gegeven hoeft te worden als je niet wilt

Nee, ik slacht zelf niet. Er werken best veel dierenliefhebbers

noby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:16

oh jeetje zeg.. al die verhalen te lezen ik moet zeggen dat ik er niet voor zou kiezen om mijn paardje te slachten ieder zijn eigen keuze natuurlijk.
door een ongeluk heb ik mijn veulentje in moeten laten slapen en dit ging er gemoedelijk. hij werd inderdaad eerst verdoofd en hij sliep al toen het gebeurde het ging gelukkig heel snel hoewel het in mijn beleving natuurlijk een eeuwigheid duurde.
het prettige van het inslapen vond ik dat ik uitvoerig afscheid heb kunnen nemen,nu kwam het voor mij natuurlijk onverwachts en als je kiest voor de slacht bereid je je natuurlijk voor. in ieder geval heel veel sterkte ik begrijp dat het erg moeilijk is.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 01:51

Ik wens je voor vrijdag en de komende dagen heel veel sterkte toe

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 08:29

Citaat:
ik zit hier helemaal met kippenvel!
ik heb het hele topic gelezen en snap dat je moeite hebt met je beslissing.
zelf zou ik mijn paardje toch laten inslapen, maar dat komt door mij principe als vegetariër... maar dan moet ik wel weten dat hij eerst verdooft word voordat de "dodelijke spuit" komt...

wel succes op 10maart!!

Dit geld het zelfde voor mij. Ik heb helemaal een raar gevoel in m'n maag nadat ik dit topic gelezen hebt. Ik zou denk ook kiezen voor inslapen maar hopelijk hoef ik me daar voorlopig niet in te verdiepen want mijne wordt de 10de 1 jaar. Voor jou dus een rot dag en voor mij een leuke dag.

Ik heb net in je profiel gekeken voor foto's. Ik vind het een leuk paardje en het is zonde dat je haar al op zo'n jonge leeftijd moet laten gaan.

Sterkte ermee!