Indezz schreef:Ben zelf aan het overwegen om paarden te gaan stallen. Nu heb ik eigenlijk een paar vraagjes :
1. Staat paard/pony bij een manege of pensionstal?
2. Wat betaal je per maand?
3. Zelf uitmesten of wordt dit gedaan?
4. Zelf voeren of wordt dit gedaan?
5. Beschikking voor een buitenbak en/of binnenbak?
6. Weidegang of niet?
Ben heel benieuwd naar jullie reacties en ervaringen. Tips e.d. zijn van harte welkom voor waar ik o.a. op moet letten. Of wat jullie prettig vinden, en wat vervelend.....
Ik heb mijn paarden aan huis staan maar ik zal het even invullen wat ik graag zou willen doen/hebben:
Vraag 1: bij voorkeur op een pension ivm 'irritante' pennykindjes 
Vraag 2: niet van toepassing
Vraag 3: zelf uitmesten. Ik ben veels te pietluttig wat dat betreft en doe het dus liever zelf
Vraag 4: wordt bij voorkeur gedaan maar dan wel in overleg met mij. Dus ik wil graag aangeven wat mijn paarden moeten krijgen, welk en hoeveel brok (die ik dan zelf kan halen) en hoeveel hooi en/of voordroog. En als ik meer of minder wil voeren dat men zich daar dan ook aan houdt.
Vraag 5: Verlichte buitenbak waarvan de bodem 's winters bij nat weer goed blijft is voldoende voor mij.
Vraag 6: Absoluut weidegang! Ook 's winters bij voorkeur min. 4-6 uur per dag naar buiten al is het maar in een paddock/buitenbak met hooi.
Verder is een wasplaats met (bij voorkeur) warm en koud water wel fijn net als een ruime zadelkamer voor je klanten. Grote hangbeugels bij de stallen om dekens op te laten drogen zodat deze niet in de zadelkamer rond zwerven.
En afhankelijk of je het kleinschalig wil houden zou ik proberen om per paard/pony een aparte maandprijs te bereken.
Neem een vaste prijs voor een kale stal en reken extra voor bodembedekking, aantal kg brok/muesli, hoeveelheid hooi, wel of niet zelf uitmesten/voeren/binnen en buiten zetten. Een sobere pony met alleen 's winters een stal en een minimum aan brok zal IMO minder hoeven te betalen dan een sportpaard die veel binnen staat (dus veel bodembedekking verbruikt) en veel brok krijgt.