Mag je werkgever van je eisen dat je niet mag paardrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 07:54

Helaas MOETEN we in een huis wonen, en we brengen er nog al wat uurtjes door We WILLEN paardrijden en dat doen de meesten toch maar gemiddeld 2 uur per week logisch dat er thuis meer ongelukken gebeuren dan op een paardenrug

Mijn behandelende neuroloog zei tegen mij dat zijn dochter nooit, maar dan ook nooit op een paard mag

Wij ruiters vinden het geen risicosport, niet in overdreven zin althans....... Maar verzekeringen, werkgevers en andere belanghebbenden kijken naar de statistieken........ en daar wordt rekening gehouden met het aantal mensen dat de sport beoeffend, het aantal uren in de week dat de sport beoeffend wordt en het aantal ongevallen dat door de sport veroorzaakt wordt. tja en dan blijkt dat paardrijden toch echt een risico sport is.

Ik zelf heb denk ik, even grof gerekend hoor...... van mijn 8ste tot 12 de eens in de week 1 uur dat is... 200 uur

van mijn 12de tot 16de elke dag een uur 1450
van mijn 16de tot 26 ste elke dag 2,5 uur 10000
van mijn 26ste tot 32 ste elke dag een uur 2000
van mijn 32 ste tot 36 ste elke dag 1,5 uur 2000

totaal vlieguren ongeveer grof geteld 15500

Ik heb in die jaren 4 keer een ritje ziekenhuis gekregen...... en al met al misschien tvier maanden echt uit de running geweest......

dus op zich valt het risicosport voor mij wel mee

Op mijn brommurt was ik gevaarlijker
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 25-02-06 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Juco

Re: Mag je werkgever van je eisen dat je niet mag paardrijde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 07:56

Jebent wel verplicht om als je eenmaal in de ziektewet zit zsm aan je herstel te werken en geen dingen te doen die dat belemmeren.

Ik heb post traumatische dystrofie aan mijn voet. Hierdoor kan ik niet mijn werk als verpleegkundige uitvoeren (wel als secretaresse). Ik kan er wel mee paardrijden, niet zoals voorheen maar beter dan lopen.

Nu rijd ik een heel braaf paard, maar ik kan me voordtellen dat ik als ik val, niet meer mag rijden van de ARBO.
Zo kan ik ook problemen krijgen als ik niet metkrukken loop, naar het revalidatiecentrum ga of andere dingen ga doen die het herstel belemmeren.

Maar als je niet ziek bent kunnen ze het je niet zomaar verbieden.

Ik het trouwens opgelopen na een val van de trap...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 08:00

ook zo iets moois, ik ben 4 weken geleden nogal gekwakt en daarbij mijn schouder uit de kom gehad, dus even twee weken niet gereden...... dan krijg ik dus last van mijn rug zodra ik dan weer opstap is mijn rugpijn weg :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 08:25

Juco schreef:
Jebent wel verplicht om als je eenmaal in de ziektewet zit zsm aan je herstel te werken en geen dingen te doen die dat belemmeren.

Ik heb post traumatische dystrofie aan mijn voet. Hierdoor kan ik niet mijn werk als verpleegkundige uitvoeren (wel als secretaresse). Ik kan er wel mee paardrijden, niet zoals voorheen maar beter dan lopen.

Nu rijd ik een heel braaf paard, maar ik kan me voordtellen dat ik als ik val, niet meer mag rijden van de ARBO.
Zo kan ik ook problemen krijgen als ik niet metkrukken loop, naar het revalidatiecentrum ga of andere dingen ga doen die het herstel belemmeren.

Maar als je niet ziek bent kunnen ze het je niet zomaar verbieden.

Ik het trouwens opgelopen na een val van de trap...

Ik heb ook dystrofie aan mijn voet en bij waren ze ( de Arbo/artsen/uwv) juist blij dat ik nog reed, als was het toen 1x per week. Blijf je toch een beetje conditie houden en je been wordt niet zoveel dunner.
Ik ben afgekeurd voor in de winkel staan. Heb nu een functie als lerares en daar kan ik alles zelf doseren. Wil ik een dag wat meer zitten, geen probleem, voel ik me goed en kan ik wat meer lopen, ook goed.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:13

Mijn man had een collega die inderdaad niet meer mocht voetballen van z'n baas! Was wel nadat hij voor de zoveelste keer een week of meer uit de running was, hij had altijd wat. Rare vond ik eigenlijk dat het ook nog eens om de schoonzoon van de baas ging. (bedankt pa!).

Ik heb vorig jaar m'n arm gebroken door een trap van m'n fjord, ben ik toch een paar maanden zoet mee geweest, werk niet maar denk dat een werkgever daar niet blij mee had geweest.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:20

mwah.. als ze dat gaan verplichten dan kunnen ze ook wel mensen niet gaan verzekeren die roken, of mensen met overgewicht verplicht naar een afvalkamp sturen, want anders wordt je niet aangenomen.

Ik denk dat ook het punt van risicosporten valt onder de moeilijke discussie van waar trek je de grens. Zelf zou ik het onzin vinden als er beperkingen zouden komen op sportgebied.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:55

Ik ben bang dat ze hier ook een keer naar het amerikaanse model gaan kijken: Ziek of invalide door het werk, dan een uitkering. Ziek of invalide door privé gebeurtenis, dan zelf verzekeren.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:55

Denk inderdaad dat dit eraan gaat komen..............

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:58

En ga er dan maar vanuit dat de verzekeraar zegt: Paardrijden is een risico-sport, dus de premie wordt hoger.

Wollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:02

Paardrijden wordt op dit moment lang niet bij alle verzekeraard tot een risicosport gerekend. Bij de maatschappij waar ik werk in ieder geval niet!
Als ze het wel allemaal tot een risicosport zouden maken, dan is het hele systeem natuurlijk zo fraudegevoelig als de pest. Ben je van je paard gevallen? Nee van de trap....

Wollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:05

Ik ben zelf eens 2 maanden uit de running gweest. De hernia die ik al had, werd na een val acherover met een paard nog een stukje groter.

Mijn werkgever was niet blij en liet dit ook duidelijk merken. Wat ik wel krom vond is dat ik voor de rest in 5 jaar tijd nog NOOIT een ziektedag had gehad....

Ik heb ook meer dan een jaar niet gereden, maar van de orthopeed (die zelf ook rijdt) mocht ik er daarna gewoon weer op. Je moet doen waar je je goed bij voelt. Heeft alleen maar positief effect!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:27

ik zou het echt niet pikken als mijn werkgever me het zou verbieden.

laatst was nog op het nieuws hoeveel blessures er wel nietbij het nederlandse hockey vielen. om maar over voetbal e.d nog niet te praten. maar dan is het ineens een ander verhaal.

en dalijk als er prive iets gebeur zelf verzekeren?? tuurlijk komt dat erniet. wat zijn we aan het hameren op veel bewegen en gezond sporten(ook fitness is blessure gevoeilg als je het verkeerd aanpakt, je zal toch maar van de lopende band knallen )
bij mijnverzekering krijg ik zelfs korting op de sportschool
nee hoor... dat wat ze willen doen dat alsje doktersadvies hebt genegeerd en stug door blijft roken en dan iets aan je longen krijgt komt er ook niet, of door overwicht nietgeholpen worden want je hebt jezelf tenslotte vet gevreten(daar komt het zo ongeveer opneer dan)
dat kunnen ze niet maken, want wie zegt er dat die longproblemen van het roken komen?? ja je hebt verhoogde kans, maar ik zie nog steeds mensen doodgaan aan longproblemen die hunhele leven geen sigaret hebben aangeraakt.

maar goed heel erg offtopic
lekker blijven rijden ze kunnen je wettelijk nix maken. je kan zo maar een auto ongeval krijgen en hoppa een whiplash, is het dan ook fout omdat je toevallig op weg was naar je paard?? kortom, als je geenpaardhad gehad had je daar nietgereden en dus dat ongeval niet gehad.
dat is allemaal veel te ver zoeken maar dat ga je dan wel krijgen

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:48

lekker zou dat zijn. ik zit nu thuis omdat ik donderdag van mijn paard ben gevallen. nu kan ik dus niet werken, hij was er niet blij mee..

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:56

Ik heb eens, dank zij m'n paard, 10 weken in de ziektewet gezeten. Vond m'n baas vervelend, maar heeft nooit een woord gerept over niet meer paardrijden

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:24

Mijn baas heeft die opmerking ook wel eens gemaakt hoor maar hij zegt het dan wel met een lach.
Hij gaat zelf ook 2 weken in het jaar lekker skieen dus tja... weet niet wat gevaarlijker is.
Skieen wat je 2 weken in het jaar doet of dat je iedere dag een hobby uitvoert...

Mijn baas vind het geen probleem en ik kan inderdaad ook morgen van de stoep afvallen

Ik zou die opmerking niet serieus nemen, als een baas zo'n opmerking maakt dan ik me niet voorstellen dat ie het ook echt meent..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:30

KiWiKo schreef:
Helaas MOETEN we in een huis wonen, en we brengen er nog al wat uurtjes door We WILLEN paardrijden en dat doen de meesten toch maar gemiddeld 2 uur per week logisch dat er thuis meer ongelukken gebeuren dan op een paardenrug

Mijn behandelende neuroloog zei tegen mij dat zijn dochter nooit, maar dan ook nooit op een paard mag

Wij ruiters vinden het geen risicosport, niet in overdreven zin althans....... Maar verzekeringen, werkgevers en andere belanghebbenden kijken naar de statistieken........ en daar wordt rekening gehouden met het aantal mensen dat de sport beoeffend, het aantal uren in de week dat de sport beoeffend wordt en het aantal ongevallen dat door de sport veroorzaakt wordt. tja en dan blijkt dat paardrijden toch echt een risico sport is.

Ik zelf heb denk ik, even grof gerekend hoor...... van mijn 8ste tot 12 de eens in de week 1 uur dat is... 200 uur

van mijn 12de tot 16de elke dag een uur 1450
van mijn 16de tot 26 ste elke dag 2,5 uur 10000
van mijn 26ste tot 32 ste elke dag een uur 2000
van mijn 32 ste tot 36 ste elke dag 1,5 uur 2000

totaal vlieguren ongeveer grof geteld 15500

Ik heb in die jaren 4 keer een ritje ziekenhuis gekregen...... en al met al misschien tvier maanden echt uit de running geweest......

dus op zich valt het risicosport voor mij wel mee

Op mijn brommurt was ik gevaarlijker

Ik denk dat er statistisch gezien juist meer paardrijongelukken gebeuren bij ruiters met minder 'vlieguren' (wat een ongelukkige benaming hier ) dan bij de ruiters die er dagelijks opzitten. Door veel te rijden krijg je toch wel een bepaalde handigheid waardoor je minder snel valt denk ik.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:06

Ik heb in al die jaren dat ik rijd (en dat zijn er inmiddels 30 )
pas 1 week moeten verzuimen vanwege een paardrijongeval.
Valt wel mee dus.

Wel heb ik het bewust niet genoemd op mijn CV omdat er idd werkgevers kunnen zijn die er niet zo happig op zijn.
Vervolgens kwam het in het sollicitatiegesprek toch aan de orde en bleek dat mijn baas ook paard rijdt . Geen probleem dus en kreeg de baan

Chantalll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:27

Dit klopt, ze mogen het zeker verbieden. Een meisje bij mij op de administratie doet aan rugby. Haar baas heeft vorge week een gesprek met haar gehad dat ze deze sport niet meer mag beoefenen door het werk wat zij moet doen.
Paardrijden is en blijft een risico ...

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:30

Maar nu eens omgekeerd geredeneerd;

ik heb vaak last van mijn rug (spieren). Ik heb een kantoorbaan. Al een paar keer ben ik een week uit de running geweest omdat alles vast zat.
Er is 1 ding wat heel goed helpt; paardrijden. Daarvan wordt mijn rug weer lekker los. De bedrijfsfysiotherapeut stelt zelfs, dat voor je rug de houding op paard ideaal is. Hij zegt dat ik vooral veel moet paardrijden.

Dus 2 dagen uitval in 25 jaar vanwege een ongeluk met mijn paard of nog veel vaker de ziektewet in omdat mijn rug weer eens vastzit?
Ook aan niet-sporten zitten risico's voor een baas.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:32

De eerste werkegver die mij het paardrijden verbied, krijgt een proces aan zijn broek of een mooie ontslagbrief

Mijn werk is namelijk heel wat risicovoller dan paardrijden

Vorig jaar heb ik een behoorlijk heftig ongeluk gehad, waardoor ik een bloeding in mijn ruggewervel had en een zwaar gekneusd bekken, maar ben hierdoor maar een dag afwezig geweest (om naar de huisarts te gaan), heb wel andere lichtere werkzaamheden gedaan, collegas gevraagd om zware dingen te tillen.. Na ongeveer 3 maanden draaide ik weer allround mee, ook met de zware trainingen voor de bedrijfshulpverlening.

Wel ben ik in 2004-2005 totaal bijna 3 maanden afwezig geweest, door blaasontstekingen en allergieën op antibiotica. Veroorzaakt door het niet kunnen ontspannen in mijn vrije tijd, sinds ik weer een paard heb, heb ik ook geen blaasontsteking meer gehad! Sterker nog, ik ben niet eens ziek geweest!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:36

Verbieden kan helemaal niet.

1. Je baas hoeft helemaal niet te weten wat voor activiteiten je in je vrije tijd onderneemt, dat hoef je hem echt niet te vertellen.
2. Als je letsel hebt, hoef je helemaal niet in detail te vertellen hoe je eraan komt. Als je zegt: ongelukje, is dat in principe voldoende. Ook hoef je je baas niet te vertellen wat je precies mankeert. Daar mag hij eigenlijk niet eens naar vragen. Hij hoeft alleen maar te weten waarom je niet kan werken. "ik zit in het gips" of "ik moet bedrust houden van mijn arts" is dan een voldoende uitleg.

De enige aan wie je het evt wel moet vertellen is de arbo-arts. En die kan je bijvoorbeeld wel verbieden om te rijden als je nog herstellende bent.