dressuurzadel vs. vzh-zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:30

Een vzh zadel is het eigenlijk voor beide houdingen net niet... het kan wel, maar is zowel voor springen als voor dressuur niet ideaal.

Een dressuur zadel is beter als je echt dressuur rijdt, omdat het je in de juiste houding laat zitten. Benen lang en rechtop. Op een vzh zadel zal dat nooit helemaal kunnen, omdat die toch ronding in de zweetbladen heeft.

Hetzelfde met springen. In een springzadel zit je steviger en kan je makkelijker met de sprong meekomen dan op een vzh zadel. Daarop kan je de ideale spronghouding niet maken, omdat je wrongen anders zitten.

Een vzh zadel is echt bedoeld om een beetje mee te dressuren en een beetje mee te springen. Ideaal voor mensen die het beide iets doen. Als je alleen dressuurt zou ik toch echt een dressuurzadel nemen. En als je beide fanatiek doet dan een dressuur en een spring, als je portemonnee dit toe laat.

Het is dus niet zozeer de steun, als wel de vorm, waarin je benen zitten op de zadels...

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:35

wat vinden jullie van de afwisseling tussen een vzh en een dressuur. Ik wil iets intensiever gaan dressuren en mijn zit is waardeloos dus misschien dat ik er een dressuurzadel bij wil kopen over een poos. Maar voor springlessen en buitenrijden zou ik dan waarschijnlijk toch mn vzh blijven gebruiken. Hoe vinden jullie het omschakelen tussen die twee houdingen? Voelt het dan niet heel onnatuurlijk als je je dresuurzadel gewent bent en dan weer eens zo'n ander zadel pakt?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:38

Nee hoor dat valt echt heel erg mee.

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:12

Mr_Mikey; Jouw VZH-zadel ligt niet goed, het zadelt kantelt achterover.
Dit veroorzaakt ook die stoel-zit waarover je het hebt.
(Ik heb hetzelfde probleem met het zadeltje van mijn Fries, helaas nog steeds geen goed passend zadel kunnen vinden ivm zijn holle rug..)

Springen met een dressuurzadel kan trouwens prima hoor.
Naar mijn mening springt een VZH lekkerder, maar met een dressuur kan het ook

Steff_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:39

Ja dat klopt ook. Hij heeft ook een holle rug.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:53

Dat kan best. Ik heb het ook zo een dressuurzadel en een vzh zadel samen. Ik rijd alleen bijna nooit op mijn vzh zadel. Mijn bijrijdster rijdt er wel altijd op. Zij dresuurt wel, maar springt ook regelmatig. Wil de vzh nog wel een keer inruilen voor een springzadel of een vzh neigent naar springen...