hoe leer je een veulen goed verkeersmak te maken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Taat_

Re: hoe leer je een veulen goed verkeersmak te maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:57

Heey,
Mijn pony is echt SUPER verkeersmak!!!
XxXTamar

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:04

lotjj92 schreef:
ik vind het echt belachelijk een paard al iets willen beleren wanneer die 9 maanden is.. ga jij een baby van 4 weken proberen te laten lopen of te laten eten?.. nee toch!.. laat hem nog gewoon lekekr veulen zijn.. als die 2 is kan je beginnen met iets.. en met 2 1/2 nog iets meer en met 3 beleren maar dit is gewoon te jong! hij word er niet makker op als je hem nu gaat beleren hoor!

Heb jij dan als 4 weken oude baby geen eten gehad dan?

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:08

wat ik heb gedaan was toen mijn jaarling al aardig stil kon staan aan de hand, was eerst een touwdje aan de ring maken waar je hem normaal vast zit, en daar het halstertouw aan vast maken, mocht hij zo schrikken, barst na een tijdje het touw en niet je halster.

L_Odette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:17

We zijn nou bezig met 3 jarige te beleren, gewoon kleine stukjes langs de weg, als er een vrachtauto of ander groot 4 wielig ding aan komt even vragen (met handgebaren) of ze langzamer willen passeren en dan gewoon rustig op in praten. Pas woorden als braaf en goed zo gebruiken als dat ook echt het geval is. Daarnaast rijden we max. 15 minutjes en dat 1x in de week, daarnaast longeren we lichtjes en doen veel grondwerk in de baan. Oefeningen als over een zeil heen lopen, tussen 2 hindernissen, oefenen met de trailer. We gaan ook vaak buiten wandelen met een ouder en al verkeersmak paard erbij. Dit geeft vaak een goede invloed op het veulen of jong paard.

Succes verder enne laat hem indd met zn 9 maandjes nog maar lekker veulen zijn. Lekker jolig doen, en af en toe een poetsbeurtjes enzo...Maar overdrijf het niet ivm saai worden, ondeugden kweken...ach je kent het wel...

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:22

LowLow, jouw paard moet nu ineens alles leren, terwijl hij als veulen niets hoefde te doen. dat lijkt me moeilijker dan als hij al iets kent. hij hoeft niet alles te kunnen op deze leeftijd, maar alleen maar in het land laten lopen is ook niet alles hoor. juist op deze leeftijd leren veulens in een kudde erg veel, en kunnen ze ook veel opnemen. als ze zo'n 1 ot 1,5 jaar zijn worden ze uit de kudde gestoten, en dan moeten ze pas echt veel ineens aanpakken. als je er pas mee begint als het paard drie is ben je al echt laat. ik merk het verschil duidelijk, als ik mijn dieren vergelijk met het jonge spul dat hier weleens komt. de mijne leren gewoon veel sneller, en zijn veel koelbloediger. gewoon omdat ze weten hoe ze met mensen moeten omgaan. en daar heeft zowel het veulen als jijzelf profijt van.

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:23

Gewoon lekker mee nemen langs de weg, eerst rusigere wegen dan de wat drukkere, neem wel mama mee..

Saskia_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:28

Ik ben het volledig eens mer aerdenhout1 reactie. Natuurlijk is het goed voor een jong paard om te leren 'paard'te worden. Maar als je ook echt wat met hem wil gaan doen zul je ook nu al moeten gaan poetsen, voetje geven en aandacht geven. Ik verzorg nu zelf een hengst van 2,5 en ik kan je vertellen dat ik niet blij was geweest als de eigenaar niet zoveel had gedaan in zijn eerste jaren. Voetjes geven doet hij perfect, poetsen en stilstaan gaan keurig en tegenwoordig poetsen we hem met inrijbit om hem aan het bit te wennen. Ook stappen we nu in de bak met een sjabrak en dekensingel ( om hem aan de singel te laten wennen) en we lopen in de bak met bandages. Hij pakt het allemaal prima op en dat hoeft hij dus straks nog niet allemaal te leren. Want dit hadden we nog niet kunnen doen als de eignaar in de eerste jaren niets met hem had gedaan.
Ik ben van mening dat je in de eerste levensjaren hem juist uit de wei moet halen om wat met hem moet doen ( hiermee bedoel ik geen heel inspannend werk), omdat de eerste jaren juist zo belangrijk zijn voor de rest van het leven van je paard.

Nog een tip: Loop altijd een rondje als je buitenloop, anders kan je paard de link leggen dat hij om kan keren en terug kan rennen naar stal, dat is nu nog te houden maar straks echt niet meer !

Succes ermee !!

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:30

Ben er trouwens nog vergeten bij te zetten, dat we pas sinds hij 2 is echt langs de weg zijn gaan lopen en pas sinds hij 2,5 is aan dingen hebben laten wennen. Mijn reactie was nu meer gericht op de reacties van mensen die vinden dat je je paard maar in de opfok moet zetten en niks ermee moet doen.

L_Odette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:31

@merrieveulen...
De veulens staan vanaf de geboorte aan huis. Zijn thuis op het weiland geboren en zijn vanaf jongs af aan al aan mensen gewend. We zijn niet ineens begonnen. Ze zijn handtam en erg aanhangkelijk naar mensen toe maar ook naar de andere paarden in de groep. Het is niet zo dat we er 3 jaar niet naar omgekeken hebben en nu opeens vollop aandacht geven. Misschien heb ik de verkeerde intentie gewekt met mijn post. Sorry ik hoop dat het nu duidelijker is...

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:04

zeker! wij krijgen namelijk weleens beestjes die echt niks kennen, en die moeten dan ineens met de trailer gebracht worden, aan een halster, en noem maar op. met alle stress die daarbij komt, is de eerste echte ervaring met mensen dan meestal geen goede. die paarden kennen niks, hebben zelfs nauwelijks mensen van dichtbij gezien. als ze dan drie zijn moeten ze ineens alles doen, en het gaat naar mijn mening vaak niet met beleid. gewoon zadel erop, moe rennen aan een longeerlijn, ruiter erop met aan elke kant van het bit een grote vent, en gaan. zoooo dom...
niet dat ik dacht dat jullie dat zo deden, het is maar een voorbeeld. ik vind het erg belangrijk dat een veulen al veel leert, afhankelijk van hoeveel het individuele dier aankan...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:13

Merrieveulen......... dan verschillen wij behoorlijk van mening

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:15

sjietaah schreef:
lotjj92 schreef:
ik vind het echt belachelijk een paard al iets willen beleren wanneer die 9 maanden is.. ga jij een baby van 4 weken proberen te laten lopen of te laten eten?.. nee toch!.. laat hem nog gewoon lekekr veulen zijn.. als die 2 is kan je beginnen met iets.. en met 2 1/2 nog iets meer en met 3 beleren maar dit is gewoon te jong! hij word er niet makker op als je hem nu gaat beleren hoor!

Heb jij dan als 4 weken oude baby geen eten gehad dan?

dan drink je bij je moeder!.. tuurlijk moet een veulen eten krijgen.. maar bedoel je gaat een baby van 4 weken neit leren brood te eten!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:16

voor merrieveulen

KiWiKo schreef:
ik snap dit soort vragen nooit wat moet een maanden oude hengst in handen????? alles wat hij moet weten voor later leert hij in de groep. Voetjes geven, vast staan, mee lopen dat gebeurd ook in de opfok en dan door mensen die er verstand van hebben...... de stalhouder, hoefsmid, va...... dus nooit gekloot en geklungel. Leert het dier het allemaal in een keer goed.

Neemt niet weg dat je dan best eens met het dier kan gaan wandelen hoor......... maar ik kan je verklappen dat het diertje daar niet beter van wordt. Straks gaat hij een keer terug willen naar de groep... en als jij dat die ene keer niet op kan lossen, dan heb je dus al een majoor probleem gecreeerd, want jouw lieve hengstje heeft in eens geleerd dat het sterker is, en dat hij mensen kan imponeren........ en denk erom dat kwartje valt een stuk sneller dan alle anderen.

Laat ik het zo zeggen, de meeste paarden die ik ter correctie heb of lastig zijn met beleren zijn over het algemeen paarden die teveel in handen zijn geweest en dan op de "hij is zooooo lief" manier.

Succes.

Bij Koos de Ronde hebben ze ook leuke groepen lopen, hij zit in Rhoon en Zwartewaal...... dus nog dicht bij jou in de buurt ook

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:18

Lotjj92 - Haha ik wou al zeggen
Ik kreeg toen de fles.. Maar ik snapte je wel hoor.. Ik las het alleen eerst zo ik denk van goh die heeft geen eten gehad toen

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:46

Kiwiko, ik snap waar je heen wilt. ik ben het ook zeker met jou eens, je moet een veulen niet enkel maar in het land laten, maar er ook niet mee gaan aanklooien zonder te weten waarmee je bezig bent.

het probleem van het terugwillen naar de groep komt mij niet bekend voor, terwijl ik toch al met aardig wat veulens te maken heb gehad... ik denk dat er gewoon verschillende manieren voor zijn, er is niet één manier die per definitie de enige goede is. opfok is ook niet natuurlijk, omdat een veulen normaal gesproken tot zijn 1e tot 1,5e levensjaar bij de kudde blijft, en daar door volwassen dieren wordt opgevoed. daarna gaat hij pas met zijn mede pubers de wijde wereld in. als mensen een veulen met 5-6 maanden bij de merrie weghalen moeten zij toch echt een deel van die taak overnemen. een paard heeft een leider nodig, al verschilt de mate daarin van dier tot dier.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:05

sjietaah schreef:

Ik heb al meerdere veulens gehad en opgeleerd en die van mij zijn nooit in de opfok gegaan. Wel stonden ze dag en nacht in de wei met een 2 jarige en 2 leeftijdsgenootjes.

Nee maar dan heb jij je eigen opfok.Dat is natuurlijk ideaal en dan zou ik ze ook niet ergens anders onder brengen maar topic starter heeft haar veulen alleen staan en gooit hem af en toe even los dat vind ik iets totaal anders en niet gezond voor het veulen.

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:31

Ik snap de meerwaarde niet van het getuttel en gedoe met een veulen. Zorg dat ze vast kunnen staan, voetjes geven en meer van zulke 'basisdingen' en gooi ze de opfok in!

Waar mijn paard is ingereden, zeiden dat ze liever grasgroene paarden hebben.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 01:36

dat klopt, grasgroene paarden zijn voor de ruiter makkelijker te beleren. dat komt omdat ze minder kennis hebben van mensen en hun taal, en dus minder uitproberen. ook omdat iedereen om zijn eigen manier werkt. kijk als ik een paard in de rijden heb, heb ik er liever eentje die niet teveel kent. als het voor mezelf is heb ik liever een veulen, die kan ik dan vna jongs af aan alles leren. met Faram reed ik bijvoorbeeld zo weg, maar die kende al zo veel dat behalve mijn gewicht er niks nieuw aan was. en dat werkt nog altijd het fijnste.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 07:39

@ merrieveulen, ik heb ook dat probleem van terug naar de groep willen niet, en zal ik ook nooit hebben......... gewoonweg omdat een paard voor mij een paard is...... en geen levende knuffel:D

Maar ik kan hier op bokt een aantal mensen aanwijzen waarvan ik nu al zeg........ Meid, dat gaat hem niet worden. En let maar op tussen nu en een half jaar barst het weer van de topics dat hun jaarling, tweejarige hengst niet te handhaven is.

L_Odette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 09:46

*ghighi* tis heel sneu maar het is wel zo wat Kiwiko zegt. Mark her words!!!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:20

KiWiKo schreef:
@ merrieveulen, ik heb ook dat probleem van terug naar de groep willen niet, en zal ik ook nooit hebben......... gewoonweg omdat een paard voor mij een paard is...... en geen levende knuffel:D

Maar ik kan hier op bokt een aantal mensen aanwijzen waarvan ik nu al zeg........ Meid, dat gaat hem niet worden. En let maar op tussen nu en een half jaar barst het weer van de topics dat hun jaarling, tweejarige hengst niet te handhaven is.

je hebt helemaal gelijk hoor, die kom ik ook tegen, en sterker nog, zes jaar geleden was ik er zelf nog zo eentje. toen Faram begon te puberen kon ik hem ook niet meer aan, met alle gevolgen van dien. ik was toen 15, en had geen ervaring met het opvoeden van tweejarige hengsten. het is wel goedgekomen, ook al moest Faram wel gecastreerd worden. ik heb hem alsnog zelf opgevoed, en hij is lief voor kinderen, honden, eigenlijk voor iedereen, zolang hij maar een leider heeft die duidelijk voor hem is. ik heb daar ontzettend veel van geleerd, en ik weet dan ook precies waar je het over hebt. ik ben niet van mening dat mijn probleem toen is gekomen omdat ik teveel met hem deed, maar omdat ik slecht gedrag niet aanpakte. ik heb inmiddels meerdere jonge dieren opgevoed en beleerd, en door een goede leidersopstelling te hebben heb ik het probleem nooit meer gehad. is het toch nog ergens goed voor geweest. maar inderdaad, veel mensen zien hun jonge hengst als knuffeltje, 'ach, het is nog maar een veulen, dat bijten leert hij wel af' en dan is het eigenlijk al te laat. een paard moet gewoon weten wat hij aan je heeft, ook al is hij nog zo jong en schattig. dat is voor het paard ook prettiger, elk paard wil een leider om te volgen, waarbij hij veilig is. als de baas geen leider is, wordt het paard onzeker en gaat hij proberen of hij zelf niet beter het leiderschap kan overnemen. en dat is eigenlijk het probleem bij veel mensen denk ik.

Roosjelief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:51

ik dnke als je niks met een hengste veulen doet. hem 3 jaar lekker in een weiland laat lopen en hem dan oppakt en er mee bezig gaat dat het veel moeilijker is. hij is dan veel sterker. asl je hem vanaf het begin af aan leert met halser te lopen en leert dat hij met vaststaan niet moetgaan hanegn dat het veel makkelijker gaat als hij groot en sterk is.

gewoon een paar keer per week een klein rondje langs de weg wandelen is voldoende.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:01

inderdaad, maar het belangrijkste is dus wel dat je het goed doet, en niet zomaar wat aanklungelt. een veulen opvoeden is moeilijker dan het lijkt, en de problemen beginnen meestel pas als het dier 1,5 tot 2 jaar is, en zelfstandiger gaat worden. hij moet wel de nodige dingen al leren, daar ben ik het mee eens, maar je moet wel weten wat je doet, anders krijg je hetzelfde probleem als wat ik had...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:19

Isabellover schreef:
ik dnke als je niks met een hengste veulen doet. hem 3 jaar lekker in een weiland laat lopen en hem dan oppakt en er mee bezig gaat dat het veel moeilijker is. hij is dan veel sterker. asl je hem vanaf het begin af aan leert met halser te lopen en leert dat hij met vaststaan niet moetgaan hanegn dat het veel makkelijker gaat als hij groot en sterk is.

gewoon een paar keer per week een klein rondje langs de weg wandelen is voldoende.

Hier maak je dus een denkfout........ als je een paard in de imprentingsfase duidelijk kan maken dat mensen sterker, groter, slimmer en behendiger zijn...... dan WEET hij dat hij niet sterker is...... Hij heeft er immers geen benul van dat hij groter en sterker geworden is....... Ze krijgen dat benul wel als ze gaande weg ontdekken dat ze los kunnen komen, dat als ze een keer op de achterbeentjes gaan staan het mens wel ophoud, en dat ze het mens mee kunnen sleuren naar een polletje gras....... JA DAN krijgen ze in de gaten dat ze sterker zijn en kunnen imponener

Ik heb nog nooit problemen gehad met paarden die 3 jaar weg zijn geweest..........

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:54

precies kiwiko... over het algemeen werkt het op die manier het beste. er zijn altijd paarden die het blijven proberen, maar dat zijn wel de uitzonderingen. en dan heb je nog het soort dat het inderdaad gelukt is, zoals die van mij. bij sommige mensen probeert hij het nog steeds, omdat het bij mij ooit gelukt is...