Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
lotjj92 schreef:ik vind het echt belachelijk een paard al iets willen beleren wanneer die 9 maanden is.. ga jij een baby van 4 weken proberen te laten lopen of te laten eten?.. nee toch!.. laat hem nog gewoon lekekr veulen zijn.. als die 2 is kan je beginnen met iets.. en met 2 1/2 nog iets meer en met 3 beleren maar dit is gewoon te jong! hij word er niet makker op als je hem nu gaat beleren hoor!

sjietaah schreef:lotjj92 schreef:ik vind het echt belachelijk een paard al iets willen beleren wanneer die 9 maanden is.. ga jij een baby van 4 weken proberen te laten lopen of te laten eten?.. nee toch!.. laat hem nog gewoon lekekr veulen zijn.. als die 2 is kan je beginnen met iets.. en met 2 1/2 nog iets meer en met 3 beleren maar dit is gewoon te jong! hij word er niet makker op als je hem nu gaat beleren hoor!
Heb jij dan als 4 weken oude baby geen eten gehad dan?
KiWiKo schreef:ik snap dit soort vragen nooit![]()
wat moet een maanden oude hengst in handen????? alles wat hij moet weten voor later leert hij in de groep. Voetjes geven, vast staan, mee lopen dat gebeurd ook in de opfok en dan door mensen die er verstand van hebben...... de stalhouder, hoefsmid, va...... dus nooit gekloot en geklungel. Leert het dier het allemaal in een keer goed.
Neemt niet weg dat je dan best eens met het dier kan gaan wandelen hoor......... maar ik kan je verklappen dat het diertje daar niet beter van wordt. Straks gaat hij een keer terug willen naar de groep... en als jij dat die ene keer niet op kan lossen, dan heb je dus al een majoor probleem gecreeerd, want jouw lieve hengstje heeft in eens geleerd dat het sterker is, en dat hij mensen kan imponeren........ en denk erom dat kwartje valt een stuk sneller dan alle anderen.
Laat ik het zo zeggen, de meeste paarden die ik ter correctie heb of lastig zijn met beleren zijn over het algemeen paarden die teveel in handen zijn geweest en dan op de "hij is zooooo lief" manier.
Succes.
Bij Koos de Ronde hebben ze ook leuke groepen lopen, hij zit in Rhoon en Zwartewaal...... dus nog dicht bij jou in de buurt ook

sjietaah schreef:
Ik heb al meerdere veulens gehad en opgeleerd en die van mij zijn nooit in de opfok gegaan. Wel stonden ze dag en nacht in de wei met een 2 jarige en 2 leeftijdsgenootjes.

KiWiKo schreef:@ merrieveulen, ik heb ook dat probleem van terug naar de groep willen niet, en zal ik ook nooit hebben......... gewoonweg omdat een paard voor mij een paard is...... en geen levende knuffel:D
Maar ik kan hier op bokt een aantal mensen aanwijzen waarvan ik nu al zeg........ Meid, dat gaat hem niet worden. En let maar op tussen nu en een half jaar barst het weer van de topics dat hun jaarling, tweejarige hengst niet te handhaven is.

Isabellover schreef:ik dnke als je niks met een hengste veulen doet. hem 3 jaar lekker in een weiland laat lopen en hem dan oppakt en er mee bezig gaat dat het veel moeilijker is. hij is dan veel sterker. asl je hem vanaf het begin af aan leert met halser te lopen en leert dat hij met vaststaan niet moetgaan hanegn dat het veel makkelijker gaat als hij groot en sterk is.
gewoon een paar keer per week een klein rondje langs de weg wandelen is voldoende.