GeJe schreef:Bij Casco krijg je de helft van de waarde min de administratiekosten. Je moet hem wel naar Duitsland sturen dan met aankoopbon die weer niet ouder is dan een (?) aantal jaren.
De verzekering van het ruiterbewijs is volgens mij een WA (ben je dan dubbel verzekerd?) en die keert dus niets uit in dit geval.
Helemaal goed, volgens mij is de termijn voor de cap 2 jaar.
Volgens mij is de ruiterbewijsverzekering er vooral voor om getouwtrek te voorkomen. Wettelijk is de eigenaar van een paard altijd aansprakelijk voor de schade die een paard veroorzaakt. Als jij een paard van een ander rijdt, is die ander dus aansprakelijk voor de schade die jij met dit paard aanricht. Maar wat als jij bijv. eraf valt en het paard wordt aangereden. Paard dood, auto zwaar beschadigd.
Kan de eigenaar jou dan aansprakelijk stellen voor het paard? Want jij hebt dom gereden? Of is het het probleem van de eigenaar want hij is als eigenaar aansprakelijk voor schade die zijn paard veroorzaakt?
De ruiterbewijsverzekering van de ruiter dekt in dit geval de schade aan anderen, dus die kapotte auto en dat dode paard.
Daarom geven sommige eigenaren hun paard alleen mee aan mensen met een ruiterbewijs (heel verstandig volgens mij).
Ik denk dat een ruiterbewijsverzekering dan ook volkomen overbodig is als je alleen op je eigen paard rijdt en je natuurlijk een gewone WA hebt.
Die van mij is al jaren verlopen...