elke 8 weken ontwormen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:03

Porscherider heeft volgens mij helemaal gelijk.
Wij geven onze paarden elke 8 weken een volledige wormenspuit omdat we ook een ezel hebben.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 16:08

Oké

Dat van adrienna stond ook in dat artikel, maar dan nog even flink beargumenteerd.

Fijn! nu ben ik ook een beetje wijzer over de soorten die er zijn

Zal dit zeker mededelen aan de eigenaar..

Esgaroth

Re: elke 8 weken ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:24

Ik ontworm twee keer per jaar. Jaaa ik zorg echt niet goed voor mijn paard

Hij heeft nog NOOIT wormen gehad.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 20:06

Ja precies, ik krijg hier een dubbel gevoel van..

3 van de 7 zeggen; ja
4 van de 7 zeggen; nee

Ik denk dat ik de DA even bel ofzo..

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:08

Agnes75 schreef:
Als je paard diarree krijgt, dan komt dat juist doordat hij een worminfectie heeft! Als je maar eens in de zoveel tijd een wormkuur gebruikt, dan hebben de wormen alle tijd om te groeien en eieren te leggen. Als je dan ineens een wormenkuur geeft, dan sterven de wormen massaal af en die dode wormen komen dan in de darm terecht. Deze reageert daarop en dit leidt tot diarree. Dat is dan juist een goed teken en die diarree is meestal na een paar dagen wel weer over. Ik vind 1 x per jaar ontwormen echt te weinig! Ben wel benieuwd wat er dan in de mest zit van zo'n paard...

De paarden hebben nooit diarree. Tot we er een wormkuur ingooien dan ineens wel. Valt toch wel op...
En de mest-tests van onze paarden zit bijna nooit wat in eigenlijk.
Moet er wel bij zeggen dat ze in een vaste groep staan op een weiland van 4,5 hectare.
En ze worden 2 tot 4 keer per jaar ontwormd, dus niet 1x per jaar
Als dit toch werkt, en dit al ruim 20 jaar goed gaat, waarom zou ik dan om de 8 weken ontwormen?

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 12:42

Jeej, eindelijk een medestander van het artikel..

Ik denk dat we het gewoon doen zoals de paarden het gewend zijn. verandering is niet altijd verbetering.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:44

Ik doe het gewoon om de 8 weken. Morgen moet meneer er weer een. Ik dacht eigenlijk dat iedereeen dat zo deed.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 09:32

mariska1989 schreef:
Jeej, eindelijk een medestander van het artikel..

Ik denk dat we het gewoon doen zoals de paarden het gewend zijn. verandering is niet altijd verbetering.

Als de paarden in een vaste groep naar buiten komen, deze allemaal synchroon lopen met de ontwormingen en er goed mestbeleid word gevoerd, is ook de besmettingsdruk van het land niet zo hoog.
Als mensen mestmonsters laten analyseren om te laten bepalen of een kuur nodig is of niet, is dat iig al meer dan alleen maar naar de kalender te kijken of de 6 maanden al om zijn zodat het paard weer zijn halfjaarlijkse wormenkuur te geven.

Maar om dan maar te gaan generaliseren dat het goed is wat je de laatste 20 jaar hebt gedaan, verandering schadelijk is en dat iedereen het dan zo maar moet gaan doen, vind ik een armoedig argument.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:14

Mijn veearts zei pas het volgende:
elke 8 weken ontwormen
altijd dezelfde spuit met ivermectine
1 keer per jaar tegen lintwormen
alle paarden altijd tegelijk
het liefst iets overdoseren dan onderdoseren...
hopelijk heb je hier wat aan...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:19

Cassidy als de paarden 20 jaar geen wormen hebben, kun je toch wel zeggen dat het proefondervindelijk werkt voor die paarden. Ze spreekt van ik en niet dat iedereen dat zo moet doen, dus jouw aanval slaat nergens op.

Agnes75, paarden kunnen wel degelijk diarree krijgen van een wormkuur, dat staat volgens mij zelfs in de bijsluiter en je stopt er uiteindlijk GIF in, dat brengt heus wel wat te teweeg in de ingewanden.

En puur om de reden dat je met GIF omgaat, zou je dat zo voorzichtig mogelijk moeten doen en alleen als het nodig is en niet standaard elke 8 weken, wat overigens wel aan te raden is op bedrijven waar veel wisseling van paarden is, voor paarden op overbegraasde weides war niet dagelijks poep geruimd wordt en voor veulens, die ook nog andere wormen hebben die inderdaad vrij snel tot de dood kunnen leiden.

Er zijn eeen heleboel dingen die je kunt doen om herbesmetting tegen te gaan en als men dat ook doet, ipv alleen ontwormen, kun je best naar minder vaak.

Enne, hoevaak ontwormen mensen zich in Nederland?
Want ook mensen krijgen wormen, en hier worden eigenlijk mensen regelmatig ontwormd. (Dit vooral omdat de hygiëne nog zo slecht is.)
Ik wil maar zeggen, om je eigen lijf maak je je niet zo´n zorgen dat je elke 8 weken een kuurtje erin gooit, maar bij een paard wel? Lijkt het niet logisher om te kijken of je paard echt wormen heeft, en om per paard na te gaan hoe groot de kans is dat het wormen heeft?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:24

Mijn paard krijgt eigenlijk bijna nooit diarree van een wormenkuur....Is zij dan zo resistent of is er wat anders aan de hand? Ik ontworm 4x per jaar als ik moxidectine gebruik en 8x per jaar met ivermectine en elk jaar een Equimax. Paard ziet er prima uit, verandert niet na een wormkuurtje. Ze heeft alleen diarree gehad toen ik haar Equimax tegen lintwormen gaf, omdat van haar leven nog nooit iets gehad heeft tegen lintwormen. Dat ze toen diarree kreeg, leek mij overduidelijk, want alle (beginnende) lintwormen kwamen er uit. De tweede keer Equimax gaf geen reactie.

Het lijkt mij ook niet dat dat gif uit de spuit voor het paard is bedoeld, maar dat het voor de wormen is bedoeld. Zou zo'n middel anders geregistreerd kunnen worden als het zo schadelijk zou zijn?

Maar goed, iedereen heeft zo zijn eigen systeem, afhankelijk van de omstandigheden. Als je met 4x per jaar klaar wilt zijn, koop dan een spuit met moxidectine, ben je voor 60 euro klaar en je bespaart het paard een hoop ellende.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:43

Dit heb ik geleerd:
Iedere zes tot acht weken moet je je pony ontwormen met een ontwormingspasta. Daarbij is het goed om te kijken wat er in zo'n ontwormingspasta zit. In de wintermaanden ontworm je in ieder geval met de stof Ivermectine of Moxidectine. Die helpen namelijk horzellarven te doden. Eventueel kan je deze middelen het hele jaar door geven als je wilt. Maar je kan ook (wat eigenlijk nog beter is) in de zomermaanden een middel met Pyrantel of Febendazol geven. Die middelen zijn wat goedkoper maar moet je dus wel na een keer of vijf (het best dus in de winter) afwisselen met de duurdere merken. Dat doe je om te zorgen dat de wormen niet resistent worden (dan wennen ze aan een middel en worden ze zo sterk dat ze er niet meer dood van gaan).

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:25

Één van mijn vorige hoefsmeden raadde me zelfs aan ze maar 1x per jaar te ontwormen, alleen in december.
Ik doe het wel iets vaker, maar zeker niet om de 8 weken.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:29

ik heb in denemarken gewoont, en daar zijn wormspuiten niet vrij verkrijgbaar.
als je denkt dat je paard een wormspuit moet hebben, moet je de veearts bellen voor een mestonderzoek, en die bepaalt dan of je een wormspuit krijgt.
en altijd is het geval, dat de tussen pozen langer zijn dan 8 week.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:34

dorientjuh schreef:
Dit heb ik geleerd:
Iedere zes tot acht weken moet je je pony ontwormen met een ontwormingspasta. Daarbij is het goed om te kijken wat er in zo'n ontwormingspasta zit. In de wintermaanden ontworm je in ieder geval met de stof Ivermectine of Moxidectine. Die helpen namelijk horzellarven te doden. Eventueel kan je deze middelen het hele jaar door geven als je wilt. Maar je kan ook (wat eigenlijk nog beter is) in de zomermaanden een middel met Pyrantel of Febendazol geven. Die middelen zijn wat goedkoper maar moet je dus wel na een keer of vijf (het best dus in de winter) afwisselen met de duurdere merken. Dat doe je om te zorgen dat de wormen niet resistent worden (dan wennen ze aan een middel en worden ze zo sterk dat ze er niet meer dood van gaan).

Volgens mij is het juist af te raden om 6 weken na een spuit pyrantel een spuit ivermectine te geven. Waarom? Pyrantel bestrijdt de volwassen stadia van bepaalde typen wormen en niet de larven. Ivermectine bestrijdt ook de volwassen stadia van dezelfde wormen. Als je deze middelen dus door elkaar gebruikt, worden de larven niet bestreden en die richten nou juist zo veel schade aan. Bovendien werk je zo resistentie tegen beide middelen in de hand en dan blijven er niet veel mogelijkheden meer over. En volgens mij is er ook veel resistentie aangetoond tegen fenbendazol, dus dat helpt dan ook niet zo veel.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:53

De paarden van de boerderij werden eerst om de 10 weken ontwormd, dat is nu zelfs om de 15 weken!