De perfecte pensionstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Idioteque

Re: De perfecte pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:45

Weiland met grote schuilstal ,waar ze in groepen van ongeveer 3/4 paarden staan.
Qua voer in de zomer gewoon gras natuurlijk en in de winter hooi bijgevoerd, zo veel dat ze er onbeperkt van kunnen eten. Ik wil zelf bepalen wat voor voer ik daarnaast geef. (halve schep muesli zonder haver per dag)
Ik wil in ieder geval een bak, het liefst natuurlijk een buiten en binnen bak. Maar zolang er maar een bak is ben ik wel tevreden eigenlijk. Ik vind mooie buitenrij omgeving belangrijker. Solarium en warm water hoef ik niet. Stapmolen ook niet.
Een weiland met schuilstal is al wel brandveilig

Maarja waar vind je zoiets niet hier in ieder geval...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:10

Ik heb mijn paardjes gewoon thuis staan, want volgens mij bestaat de perfecte en dan vooral betaalbare pensionstal niet er zijn vast altijd dingen die beter kunnen.

Wat ik belangrijk vind voor mijn paarden, is ruime lichte en frisse stallen. Er moet genoeg te zien zijn maar ook rust op stal heersen. Paarden moeten elkaar kunnen zien en besnuffelen. In de stal vind ik goede bodembedekking belangrijk, mijn paarden staan op een dikke laag vlas. De drinkbakken moeten voorzien zijn van vers water en ruime voerbakken waar ze uit kunnen eten zonder dat een buurman/vrouw ze kan storen.

Verder vind ik het belangrijk dat de stallen schoon zijn, dagelijks de mest eruit en 1x per week bijstrooien.

Ook belangrijk, dagelijks naar buiten. Liefst zo lang mogelijk. Mijn paarden kunnen de wei op of staan overdag in de bak. Bij slecht weer hou ik ze ook wel eens langer op stal en gaan ze s avonds gewoon later naar binnen, zet ik gewoon de bakverlichting aan.

Zomerdag bij mooi weer kunnen ze dag en nacht buiten blijven, maar weinig op stal dat is toch wel wat mijn paarden fijn vinden.

Verder heb ik een verlichte rijbak aan huis, een wasplaats met warm en koud water alleen is dat nu helaas nog buiten. Een rijhal zou fijn zijn, maar ik mag gebruik maken van de rijhal even verderop en kan daar ook winterdag mijn paarden overdekt wassen etc.

Mijn stal is misschien geen luxe maar de paarden komen niks te kort. Elke dag beweging, elke dag naar buiten, weer of geen weer (mits er 50cm sneeuw ligt ). Ze krijgen om de 2u hooi gevoerd en 2x daags pavo stimix.

Als alles mee zit komt straks mijn droomstal bij huis, we zijn bezig met uitbreiding van een loods waar ook gedeeltelijk overdekt gereden kan worden. Dat zou enorm tof zijn!

Vanillala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:24

Ik heb het liefst een rustige stal, een paar boxen maar, waar de paarden elkaar kunnen zien en snuffelen. Paarden worden 's ochtends en 's avonds gevoerd, gaan verder de hele dag de wei in (in ieder geval iets van 10-18 ofzo) zowel 's zomers als 's winters. Eventueel bij slecht weer een paddock oid. En in ieder geval een verlichte buitenbak. Ik ben niet zo moeilijk met buitenbakrijden als het een beetje slecht weer is.

Natuurlijk moet er frisse lucht zijn, maar aangezien de paarden overdags buiten staan, hoeft heel veel daglicht ook niet persé. Buitenstal is leuk, maar geen must.

Van die dingen als solarium, stapmolen, betegelde wasplaats en whatnot vind ik echt niet nodig, een paal/hek om mijn paard aan vast te zetten buiten en een tuinslang zijn voldoende. Uitmesten kan en wil ik zelf doen en het hoeft ook niet allemaal spik en span te zijn en brandnieuw.

Leuke omgeveing om buiten te rijden, dat wil ik ook.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:31

Het belangrijkste vind ik dat de paarden open stallen hebben, dus met hun hoofd uit de stal kunnen en dat er geen tralies on de stal heen zitten. De paarden moeten contact kunnen maken met de buren. Héél belangrijk vind ik ook een spiegel in de rijbak (hebben we zelfs buiten). Weiland is ook een must. De kwaliteit van de rijbak vind ik ook erg belangrijk. Er moet ook voldoende gelegenheid zijn om de paarden (in de winter) los te gooien. Stapmolen is wel handig, maar geen pré. Warm water in wasstraat is ook wel handig, maar geen pré. Bij ons is warm water beschikbaar uit de kraan, en met emmers werkt ook goed. Solarium is ook niet echt een pré.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:36

Ergens met lekkere uitrijmogelijkheden. Een binnen en buitenbak (liefst 20*60) weides (min. met zn 2en naar buiten) warm water, afspuitplek, longeerbak, ruime boxen met goede ventilatie en dat ze naar buiten kunnen kijken. Euhh... Gewoon netjes eruit zien.

Een solarium enzo hoeft van mij niet.

r0dY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 23:59

hahahahaha dat dacht ik ook

dat dacht ik ook, heb mn paarden daar niet staan hoor, maar de zoon van die mensen zit bij me op school