Welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:46

Mijn ongebroken bitje is van rubber. Moet je alleen wel een pony hebben met een vochtige mond, anders schuurt het.

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:46

volgens mij zijn die niet gebroken trensjes van rubber.. moet je gewoon even googlelen

vastpakken tjah.. de een zegt dat het door het rijden komt de ander zegt dat het ongehoorzaamheid van het paard is..

ik gok het er tussen in..

sommige paarden kunnen het zelfs doen vanuit een stijfe rug!

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 20:48

En knarsetanden?

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:50

geen idee? mischien een doorsnee tik ofzo?

zou ik als ik jou was een een apart topic voor starten bij rijtechnise problemen...

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 20:52

Ook dat hoeft volgens mij niet per see met het bit te maken te hebben.

Volgens mij is het echt per paard en ruiter erg verschillend. En heeft iedereen met ander bitten goede ervaring.
Dan blijf ik denk ik toch maar bij mijn bustrensje.

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:54

zou ik wel doen houd gewoon aan wta je nu hebt

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:12

Mijn W-tje heeft de kk dubbelgebroken bustrens. Dat is een mooi bit, mooi afgewerkte bussen, geen scherpe randen enz.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:41

Dubbelgebroken trensen werken wel degelijk scherper in, maar als er geen druk op staat (en je de goede maat hebt, ook qua dikte) is het een hele zachte. Overigens is het ook nog afhankelijk van de lengte van het middenstukje en de dikte/rondte.
ongebroken zonder scharen werkt juist minder streng in.

Maar het hangt ook heel erg af van wat voor mond je paard heeft en met wat voor hand jij rijdt.

Mijn paard had ik eerst een bustrens dubbelgebroken met plat middenstuk, maar deze was een maatje te klein. Hiermee liep ze dus ook zeer tegen het bit, pakte hem vast en knarsetanden. Ik had nog een rubbere ongebroken liggen van 1 maatje groter dus toen heb ik die gebruikt. Helaas liep ze daar door heen en had ik dus geen *** te vertellen. Die werkte duidelijk amper in.

Daarna een dubbelgebroken trainings watertrens gebruikt, een vrij dunne, hier liep ze erg goed op. Maar nou vondt mijn instructrise dat dit bit haar te groot was, dus ik heb nu een paar keer gereden met een enkel gebroken dikke holle watertrens, die ze opzich ook wel goed volgt.
Voor de kar loopt ze met een bokkebit (dikke stang met kleine scharen met kinketting) deze werkt duidelijk scherp.

Ik wil liever geen bustrensen meer, die kantelde bij mij altijd en mijn paard kreeg dus ook altijd wondjes. Bij de watertrensen ligt naar mijn gevoel het bit stabieler.

Maar het bittenprobleem hier continues...

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:44

ik ben opzoek nar een dubbel gebroken bit omdat iedereen zecht(de meeste) dat dat veel zachter is...

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:33

Mij is ook verteld dat een dubbel gebroken bit scherper is en ik heb gemerkt bij een vorig paard dat als ik hiermee reed ze op mijn pinkjes te bedienen was maar als ik een gewone bus of watertrens indeed ik duidelijk met harde hand moest rijden, dus bij haar reed ik met een dubbel gebroken bit.

Maar waarom veranderen van bit als je paard het goed doet met het bit dat je nu hebt zou ik een zelfde terug kopen.
Je loopt anders het risico dat je veel geld uitgeeft en niet tevreden bent en toch weer kiest voor zo'n zelfde als je nu hebt.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:39

sjee de ruiterkast gaat open waar de rijkunst op hoort.
als je al problemen hebt probeer die eerst eens op te lossen met lessen, mischien moet er wel een tandarst komen.
Waarom je paard van alles in de mond gaan hangen? als het probleem mischien bij jezelf ligt.
Of in de mond van je paard.

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 08:47

Daar ging het eigenlijk helemaal niet om onley. Er zijn niet echt problemen, en die wil ik helemaal niet met een ander bit oplossen.
Dat had ik er eigenlijk ook meteen al bij gezet.
Ik wilde gewoon de mogelijkheid van verschillende bitten weten, en het verschil

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:29

Volgens mij is de ts alleen op zoek naar het vriendelijkste bit.
En daar is toch niks mis mee, lijkt mij

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:44

m aar wat is het vriendelijkste bit??? ik daacht altijd dat stangetjes(in welke vorm dan ook) juist veel scherper inwerkte...

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 19:44

Anouar15 schreef:
Volgens mij is de ts alleen op zoek naar het vriendelijkste bit.
En daar is toch niks mis mee, lijkt mij

Inderdaad, dat was wel mijn bedoeling met dit topic

JoeyRosso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:05

Anouar15 schreef:
Ik heb sinds kort een myler bit en met rijden merk ik een wereld van verschil. Hiervoor had ik een leren bit en een dubbel gebroken bustrens. Anouar was altijd heel onsrustig in de aanleuning, hij zocht mijn hand nooit op. Als ik iets contact vroeg ging hij er tegen in of dook achter de teugel. Altijd heel onrustig.
Met dit bit zoekt hij mijn hand veel meer op en is de aanleuning veel rustiger.
Het lost niet alles op, maar ik merk wel verschil.

wat is een myler bit in godsnaam Ik ken dat niet...
Ik ben ook iemand die al jaaaaren loopt uit probeer wat goed is en wat niet....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:17

Esgaroth

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:31

En door zo'n topic als dit, raak ik alleen maar meer in de war. Ik heb zeer veel respect voor alle meningen, maar dat is nu juist het hele probleem. Iedereen zegt wat anders! Er is niet 1 antwoord per bit, waardoor je het toch zelf bij je paard moet uitproberen.

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:37

Met een watertrens kan je paard meer "spelen" met het bit. Een bustrens minder. Daarom worden ze meer gebruikt bij jongere paarden. Dan hebben ze meer zekerheid in hun mond. maar met een watertrens kan een paard dus meer spelen maar daar moet je paard van houden. Dus dat met je dan voor jezelf bedenken.

Hou het simpel. Iedereen stunt altijd met allerlei bitten. Maar probeer eerst eens gewoon een dubbelgebroken of enkelgebroken watertrens.
Misschien kan je een paar bitten lenen en uitproberen. ik had eerst een enkelbroken watertrens maar mijn paard ging in verzet en nu heb ik dubbelgebroken en het bit wat hoger en nu is het al veel minder.

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:08

Ik heb sinds woensdag een nieuw paard. 4 jaar jong, en behoorlijk groot (1.68) Dus ik wou een zacht bit (super zacht in haar mond) maar ondanks haar grootte toch niet dat ze met me aan de haal gaat.

Ik ben naar ooteman gereden, en daar gevraagt een dubbelgebroken bustrens was volgens hun het zachtste.

Maar even een vraagje, wat is zachter? ongebroken bustrens of dubbelgebroken bustrens? Want ze loopt me een partij te kopschudden onder het rijden. dus misschien heeft het met het bit te maken?

ThinkTwice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:11

Ik heb altijd geleerd dat je een paard, vooral eentje die zijn hele leven al ergens op heeft gelopen, altijd hetzelfde bit in moet hangen. Gewoon omdat ze hieraan gewend zijn.

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 19:06

Majo schreef:
En door zo'n topic als dit, raak ik alleen maar meer in de war. Ik heb zeer veel respect voor alle meningen, maar dat is nu juist het hele probleem. Iedereen zegt wat anders! Er is niet 1 antwoord per bit, waardoor je het toch zelf bij je paard moet uitproberen.

Dat is denk ik ook het probleem, volgens mij is deze vraag ook niet echt te beantwoorden.
Elk paard is anders, en bij elk paard meot je denk ik ervaren wat het beste is
Maar in princiepe kan je wel gewoon zeggen wat het scherpste, zachtste, meest stabiele bit is.