ruzie met de ontwormspuit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:15

Die van mij kun je met 3 man aan gaan hangen en dan nog lukt het niet met een wormenspuit.
Vroeger gingen de spuiten dus 's avonds over het voer (muesli) en dan kregen ze de rest van de avond niets anders meer.
Tegenwoordig heb ik pillen, die gaan gewoon met de muesli mee naar binnen, ze zien ze nog geeneens.

Targaryen

Re: ruzie met de ontwormspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:56

Hihi, ik kan er ook niet mee overweg. De eigenaresse van mijn vzpaarden doet het altijd. Bij de Shet is het geen probleem, maar bij de KWPN is dat en heel ander verhaal.
Dan hangen ik, de man van de eigenaresse en soms ook nog iemand anders eraan, omdat ze het anders écht niet wil. Door het voer helpt ook niet, dat ruiken ze.

Maar je hebt toch ook pilletjes?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:27

Ik ben pas blond, goh die spuit krijg ik niet ingedrukt, ff op de grond tikken paar keer en in een keer splash al dat spul in mn haren .

Was die van equest. Spuiten met een smal einde moet je nooit hebben die zijn nog moeilijker in te drukken.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:32

En vergeet niet dat honden en paardenontwormspuiten niet samengaan.
Het gemorste spul is behoorlijk dodelijk voor honden !!

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:34

Sugarmiss schreef:
En vergeet niet dat honden en paardenontwormspuiten niet samengaan.
Het gemorste spul is behoorlijk dodelijk voor honden !!

Weer wat geleerd.

Ik haat ontwormen.....dat is 1 ding wat zeker is, kunnen ze die paarden neit gewoon als het waren ontwormen middels een enting tegelijk met normale enting?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:45

Er bestaat een anti-wormmidel wat bij koeien en varkens ingespoten wordt. Dit zelfde middel zit ook in paarden-ontwormmiddelen.
Sommige pensionstallen spuiten dit middel ook en ik ken ook enkele fokkers die dat doen. Vaak gaat het goed, maar soms gaat het mis.
Het middel is er tenslotte niet voor bedoeld. Ik raad het dan ook sterk af.

In Amerika is al een tijd een 'Daily Dewormer' in de handel, dit is een middel wat dus dagelijks over het voer gaat.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:46

weetje hoe wij onze paarden wormspuiten geven als ze dat niet willen?

we doen het op een boterham en zonder problemen gaatie naar binnen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:49

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:04

Sugarmiss schreef:
Er bestaat een anti-wormmidel wat bij koeien en varkens ingespoten wordt. Dit zelfde middel zit ook in paarden-ontwormmiddelen.
Sommige pensionstallen spuiten dit middel ook en ik ken ook enkele fokkers die dat doen. Vaak gaat het goed, maar soms gaat het mis.
Het middel is er tenslotte niet voor bedoeld. Ik raad het dan ook sterk af.

Jij bedoelt denk ik Ivomec.

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 00:00

ja, dat ivomec heb ik al eens gevraagt aan mijn DA, maar die deed het niet.
ik weet niet meer wat daar precies de reden van was, maar het was in elk geval niet goed.

verder, bedankt voor alle tips,ik ga het de volgende keer maar eens proberen door het eten te doen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 08:31

Ivomec valt niet onder de wet voor paardengeneesmiddelen en mag officieel niet aan paarden gegeven worden
behalve invomec-P dat is speciaal voor paarden en staat ook als dusdanig geregistreerd

hetzelfde geld voor Aescotrim (trimethoprim/sulfadiazine)
dat is een goedkoop geneesmddel voor koeien/varkens (o.a. luchtweg-aandoeningen)

de dierenarts geeft ditzelfde middel wel aan paarden in een andere (voor paarden geregistreerde veel duurdere vorm) terwijl het precies dezelfde samenstelling heeft....
we worden dus gewoon genept

ik heb altijd een pot Aescotrim in huis
Laatst bijgewerkt door unamie op 24-02-06 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 08:35

En met ivomec inspuiten heb je zoals bij elke enting toch extra risico

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 08:45

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:07

unamie schreef:
KiWiKo schreef:
bij een lastige trek ik altijd de tong uit de mond

deed ik vroeger ook wel eens ...maar dat blijkt erg fout te zijn
de tong hangt aan 2 lange botjes (tong beentjes) die zeer kwetsbaar zijn
eenmaal beschadigd kan dit grote gevolgen hebben
dus nooit de tong uit de mond trekken

een angstig paard laat ik bij het ontwormen altijd eerst even aan de spuit ruiken en dan wacht ik net zolang tot ze niet meer hysterisch reageren
daarna laten ze ze het direkt toe
juist als je het even snel wil doen, en je overvalt ze iedere keer ,krijgen ze een hekel aan ontwormen !
mijn paarden omtworm ik gewoon zonder halster om als ze in de paddock staan
en ze blijven allemaal netjes wachten
ook degene die eerst zo lastig waren ...dus geduld is een schone zaak en word zeker beloond

Helemaal mee eens, zo moest ik mijn toen 2 jarige merrie ook ontwormen. Deze kon ik normaliter los in de wei ontwormen en deed met 1 hand de mond wat open en met de andere hand de spuit erin. Dat najaar liep ze met een oudere merrie op 2ha land en die oude merrie deed niks anders dan hysterisch op en neer galoperen dus die van mij was helemaal knetter. Ik besloot haar op stal te zetten en even bij te laten komen. Ze kon het immers dus besloot ik geduldig mijn moment af te wachten door haar wat te aaien en het halster vast te houden. Toen had ik alleen geen hand vrij om haar mond te openen en die kuur erin te spuiten (en prikken vind ik zo onplezierig). Mijn bijrijdster destijds zou even helpen, mijn twenter dreigde nog wat omhoog te komen en zij besloot t maar even op te lossen met de zweep Nou dat moest maar niet dacht ik zo, geduld is een schone zaak, ze gaf t al snel op en zonder probleem kon ik haar die kuur geven.

De keer erop heb ik het weer geprobeert en reageerde ze eerst wat onthutst maar even later gaf ze al snel toe. Nu geef ik al mijn 3de paarden weer zonder problemen hun ontwormingskuren.

Bij mijn weten is het ook altijd beter het direct achter in de mond te spuiten dan het te mengen.

Overigens vertelde mijn DA dat je ook kunt ontwormen dmv een soort ontwormingsbrok. Hier had ik nog nooit van gehoord.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:09

Die brokken ken ik ook, maar dat is geen totaal middel, dus je zult toch minimaal 1x iets anders moeten geven.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:26

..je heb ook kleinere wormenkuurtjes he...als je ze van hyppomec neemt dat zn hele kleine tubes en smaken naar anijs...ook hetgeen wat er in zit is niet megadik zodat je niet staat te wroeten en puren om dat spul er eens uit te krijgen...wat ook kan helpen als de kuur er moeilijk uit komt..dat je hem eerst opwarmt..(ik stop hem gewoon ff in mn broekzak of jaszak)...helpt ook heel goed met antibioticakuren, die dingen zijn helemaal drama als het wat kouder is!....

en bij ons is juist de shetlanders die de meeste problemen geeft..hahahahaha...drama!!....

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:27

mijn ervaring ook.......... de shets zijn echt het ergste

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:31

Ik heb altijd een wormenspuit met gel ipv pasta en het ruikt naar drop.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:43

je moet trouwens iedere keer een ander merk gebruiken voor je paard. Omdat in iedere spuit andere werkzame stoffen zitten en het beter is om met die stoffen af te wisselen ivm imuniteit.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:45

Er zijn wel honderd verschillende merken, maar er zijn maar 3 verschillende werkzame stoffen.
En de wormen kunnen alleen imuum worden als je iedere keer te weinig geeft

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:53

KiWiKo schreef:
mijn ervaring ook.......... de shets zijn echt het ergste

hoezo? dan neem je toch gewoon hun hoofd tussen je benen

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:58

* ziet het al helemaal voor zich...

Ik heb de mazzel van een heel makkelijk paard wat dat betreft. Maar ik heb ook wel eens andere meegemaakt. Op een manege waar we even 150 paarden gingen ontwormen, daar kwam ik ook niet zonder blauwe plekken vanaf. Maar goed met die paarden werd ook niet de tijd en rust genomen om ze het te leren.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:24

hmmm Ik heb ook vrij kleine handen waardoor ik vaak met 1 hand niet de spuit kan vasthouden en indrukken tegelijk... drama's.
De enige bij wie het mij wel zonder problemen lukt maar dat komt omdat ik gewoon allebei mijn handen kan gebruiken is juist wel bij mijn Shettepret. Hij vind ze zo lekker dat ik zijn mond weer moet openwringen om de spuit eruit te kunnen krijgen !!

Zou inderdaad mooi zijn als ze voor die spuiten een andere oplossing vinden in ieder geval zo dat het voor grote en kleine handen te doen is om het met 1 hand te doen

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:21

Lontje schreef:
hmmm Ik heb ook vrij kleine handen waardoor ik vaak met 1 hand niet de spuit kan vasthouden en indrukken tegelijk... drama's.
De enige bij wie het mij wel zonder problemen lukt maar dat komt omdat ik gewoon allebei mijn handen kan gebruiken is juist wel bij mijn Shettepret. Hij vind ze zo lekker dat ik zijn mond weer moet openwringen om de spuit eruit te kunnen krijgen !!

Zou inderdaad mooi zijn als ze voor die spuiten een andere oplossing vinden in ieder geval zo dat het voor grote en kleine handen te doen is om het met 1 hand te doen

hyppomec, verkrijgbaar bij de paardendrogist..klein en makkelijk...voor 600 kilootjes en 800 kilootjes(ideaal!!..)

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 00:55

hmm, dat ken ik niet.
ik zal er eens naar kijken