Hengst meerijden in de les.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:44

Er hoeft niets aan de hand te zijn met een hengst in de les. Ik vind dat degene die hem rijdt, en de instructeur/instructice voordat de hengst in de les komt, moeten bepalen of het kan. Maar dat kun je dan ook wel zeggen voor ruinen en merries in de les.

Ik heb ook wel eens bij iemand in de les gereden met een ruin, die dat paard ook totaal niet onder controle had. En zelf met mijn merrie is dat ook wel eens zo geweest. Dan gaat de les aan zo iemand op, en dat is zonde. Dat kan bij een hengst, maar net zo goed bij een merrie of een ruin.

Hier op de club heeft trouwens een tijdje iemand met een hengst in de les gereden. Die had het paard niet goed genoeg onder controle, dus nu mogen er geen hengsten meer in de clublessen.

Bokkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:51

ik vind dat er altijd risicos aan paardensport zit , dus zulke dingen kunnen gebeuren en anders ga je toch zelf in een andere les rijden of priveles ne,men??

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:03

Aan alle sporten zit een risico

Sabrina538

Re: Hengst meerijden in de les.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:24

hey

wij hebben ook regelmatig een dekhengst meelopen in de les, maar ik zie hier echt t probleem niet van in. zolang je je paard onder controle hebt... en ik denk niet dat het uberhaubt al vaak zal voorkomen dat je ene hengst en een hengstige merrie in de les hebt lopen... ik denk dat je je ene beetje teveel zorgen maakt...

xxx

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:30

Ik heb vaak met een dekhengst (en ook gewone hengsten) gewoon beugel aan beugel meet een hengstige merries gereden. Er hóeft niets ana de hand te zijn. Dat het paard een hengst is, is dus op zich geen risico. Je kunt gekke senarios verzinnen, maar dat een ruin een merrie bespringt gebeurt ook wel eens. Denk niet dat je je druk hoeft te maken En anders heb je toch een gratis veulen?

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 09:07

Ik wil ten eerste zeggen dat ik het niet echt een heel groot probleem vind. Zoals somiige van jullie zeggen. Ik zeg dat IK het niet zou doen vanwege het risico. Ik heb nooit gezegt dat ik mijn paard niet aankan als die hengstig is. Het gaat ook niet zozeer alleen over mij, maar ook over mij medelessers.

Als ik jullie reacties lees blijkt dus dat er eigenlijk nooit zo iets gebeurt als dat ik in mijn hoofd had. Mijn vriendin had eigenlijk al hetzelfde gezegd als de meeste van jullie. Maar vroeger toen ik nog jonger was is er wel iets gebeurt met een hengst. Die reed buiten en op de terug weg viel dat meisje eraf. Hengst galopeerde terug naar stal en sprong op een merrie die daar gepoetst werd. Is uiteindelijk niks gebeurt, maar ben daar wel van geschrokken. Ik blijf van mening dat ik het niet slim vind om met een (dek)hengst in een les te rijden, maar het risico dat er iets gebeurt is dus niet zo groot.

Ik wil graag nog even kwijt dat het niet mijn bedoeling was om mensen die op een hengst rijden aan te vallen ofzo. Ik was gewoon benieuwd naar meningen van andere mensen. Omdat mijn vriendin het dus ook niet met mij eens was.

Dus mensen, geen boze gezichten en geen verwijten dat ik mijn paard niet aankan!!

[edit] en ik vind ook dat iedereen het recht heeft op les en dat ieder dat voor zich moet weten. Als er van beide kanten wat extra wordt opgelet is er niks aan de hand.

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:19

viola schreef:
wreckh schreef:
Wat als mijn hengstige merrie ervandoor gaat en ik val eraf en zij rent naar die hengst (ze trekt er nu al dehele tijd naartoe)

Dan zal de hengst als hij goed opgevoed is er toch heus niet zomaar opstringen hoor. En daarbij als dit gebeurt is het jouw fout. Dan heb jij dus blijkbaar je paard niet goed genoeg onder controle als ze hengstig is. En zou de hengst daarvoor niet in de les mogen? lijkt me dan eerder dat jij weg moet blijven als ze hengstig is.

Hier ga ik in mee. Zij heeft haar paard goed onder controle, dus daar is niets mis mee. Maar ook jíj moet je paard goed onder controle hebben. En daarin zijn hengst en merrie gelijk en maakt het niet uit wie wat is.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:23

Dat gedrag wat jij opnoemt ontstaat juist door hengsten angstvallig weg te houden bij merries en ruinen.

Als jou hengst het normaal vind om tussen de merries en ruinen te lopen zal zoiets niet gebeuren.

Wat jij wil is dus wel de hengst weghouden, hij zal dan ook neit leren dat hij zich normaal meot gaan gedragen tussen merries en ruinen. Nog veel 'gevaarlijker' dus.

Mijn hengstje is pas voor het eerst in een binnenbak op vreemd terrein wezen rijden. Daar reed tegelijk een merrie in, hij heeft er niet op of om van gekeken, denk dat dat al genoeg zegt.

Juist door de mensen die hengsten overal weg willen hebben word het voor hengsten eigenaren steeds moeilijker om hun hengsten zo op te voeden dat ze contact met merries en ruinen normaal vinden. Oftewel door hengsten te verbieden meete rijden, ergens te komen, worden de situaties dus alleen erger gemaakt

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 09:27

Ik geloof niet dat ik heb gezegd dat je hengsten weg MOET houden bij merries. Ik denk dat je daar zeker gelijk in hebt. Ik zal blijkbaar meer spoken zien dan er zijn. Ik heb zelf een hengst jaarling. Het is een echte sul en vraag me af of hij ooit gaat beseffen dat hij hengst is. Ik heb er eerst een tijdje aan gedacht hem hengst te laten, maar ben daar toch op terug gekomen, omdat ik dat risico ooit in lessen of andere gevallen niet wil lopen. Dat is dus mijn keuze en dit leg ik niet op aan anderen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:31

wreckh schreef:
Ik heb nooit gezegt dat ik mijn paard niet aankan als die hengstig is. Het gaat ook niet zozeer alleen over mij, maar ook over mij medelessers.

Ik bedoelde het ook niet persoonlijk dat jij je paard niet onder contole heb, want daar weet ik immers helemaal niks vanaf. Maar omdat jij het als mogelijkheid gaf dat een merrie los raakt en naar de hengst gaat, dan is het toch echt de merriehouder die zijn paard niet onder contole heeft en valt de hengst niks te verwijten.
Het komt zo vaak voor dat mensen al bang wordt als het woord hengst valt en de schuld meteen op de hengst word geschoven omdat hij er toevallig nog ballen onder heeft hangen terwijl de hengst vaak beter onder controle staat dan de merries. (niet beledigend bedoeld hoor tegen die heel veel merriehouders die hun paard wel gewoon onder controle heben)