Bijwonen castratie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lorena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:10

hm op de opmerking van Sjoert ga ik maar even niet in...

ik ben zelf ook bij een castratie geweest, in een operatiekamer, op tafel dus. Ik kan je zeggen dat ik het helemaal niet zo erg vond. Het stinkt nauwelijks, en het is niet zo bloederig. Foto's maken ligt denk ik compleet aan de betreffenda VA, ik zat nog op de middelbare school en mocht toen al een dagje meelopen en dus van alles zien. Veeartsen zijn echt superleuke mensen (maar toch wil ik er geen meer worden)

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:49

@ Lorena: Maar een castratie op een kliniek is toch anders dan een castratie thuis
In de kliniek word het via de lies gedaan waardoor je maar een klein sneetje hebt.
Als je je paard thuis laat castreren doen ze dat niet via de lies. De wond die je overhoud van een thuiscastratie is ook een open wond

lacey072

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 22:54

Wat een enorm lange zaadleider trouwens, zit die hele sliert ook in de balzak ?

CarpeDiem schreef:
ik heb een foto van een castratie op tafel. Staat een vriendin / collega ook met een bal in dr hand:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=LSYFSXPM[/img]

Anoniem

Re: Bijwonen castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:02

Wat ik me afvraag, nu ik jullie ervaringen lees, is:
Mag je zelf kiezen hoe je je hengst laat castereren? (staand, liggend of op de kliniek?).
Of is het afhankelijk van de voorkeur van je DA?
Of zijn er nog meer factoren die meespelen?

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:13

Volgens mij beslist je dierenarts of hij het staand of liggend wil.
Ik wist trouwens niet eens dat het ook staand kon. Maar hoe doen ze dat dan? Plaatselijk verdoven ofzo?
Voor de rest is in een kliniek volgens mij veel duurder en ik vind het persoonlijk ook onzin, want het is een vrij simpele ingreep. Alleen als een bal te ver naar achteren ligt dan moet het geloof ik wel op de kliniek. Maar heb er verder ook weinig verstand van, heb het alelen vaak gezien.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:15

Als je paard staan gecastreerd word, krijgt je paard een middel waar hij wat suf van word, en word dan idd plaatselijk verdooft
Je kan zelf kiezen of je je paard thuis of in de kliniek laat castreren.
Onze hengst laten we thuis castreren en dan liggend.
Ik zou zeggen koop de hoefsmid! Daar worden de 3 castratie's besproken! Incl. complicaties.
Ik vond het een erg mooi artikel en ook erg leerzaam!

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:17

meursing doet het staand en de mensen uit ridderkerk hier doen het liggend.

een vrij simpele ingreep.. voor de jongere paardjes ja..

er zit ook iemand op bokt die heeft pas haar 6 jarige hengst staand laten castreren.

de mijne is 7 en vindt het te risicovol om gewoon staan te doen, aangezien het zaakje al aardig groot is. en wil hem zo min mogelijk last er van overhouden.

het is: of plaatselijke verdoving met grote wonden, waar hij last van heeft.
of schoon op tafel en via de lies, maar wel algehele verdoving..

ik kies toch liever voor het tweede... liever veel meer geld kwijt als mn pony.

Sabrina538

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:21

hey

ik ben bij meerdere castraties geweest van mn toenmalige verzorgpaarden, t is echt niet smerig en hartstikke intressant. die hengsten werden gewoon staand gecastreerd, ging nog lekker vlot ook.

voor het paard brengt het denk ik ook minder stress mee als hij thuis gecastreerd wordt.

xxx

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:22

Het valt idd wel mee hoor!!! Heb het ook al een paar keer gezien hihi, heb 'ze' zelfs weg mogen gooien in de container

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:23

@ Sabrina538: Maar een thuis castratie brengt wel weer veel meer risico met zich mee

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:31

DunDijk schreef:
@ Sabrina538: Maar een thuis castratie brengt wel weer veel meer risico met zich mee

Waarom dan? Ja je moet er de hele tijd bij blijven als ie weer opstaat en gaat lopen e.d dat hij zo de sloot in wandelt, maar voor de rest? De ingreep is een vrij simpele dacht ik zo.

DunDijk schreef:
Ik zou zeggen koop de hoefsmid! Daar worden de 3 castratie's besproken! Incl. complicaties.

De hoefsmid? Is dat een nieuw blad? nog nooit van gehoord, bedoel je niet de hoefslag? Of is er echt een paardenblad die ik nog niet ken?

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:37

Ukster schreef:
meursing doet het staand en de mensen uit ridderkerk hier doen het liggend.

een vrij simpele ingreep.. voor de jongere paardjes ja..

er zit ook iemand op bokt die heeft pas haar 6 jarige hengst staand laten castreren.

de mijne is 7 en vindt het te risicovol om gewoon staan te doen, aangezien het zaakje al aardig groot is. en wil hem zo min mogelijk last er van overhouden.

het is: of plaatselijke verdoving met grote wonden, waar hij last van heeft.
of schoon op tafel en via de lies, maar wel algehele verdoving..

ik kies toch liever voor het tweede... liever veel meer geld kwijt als mn pony.

Helemaal mijn idee! De mijne waren 6,5 en 12 toen het gebeurde, ik heb het ook in de kliniek laten doen hoor! Maar met ene jonkie is dat natuurlijk wel anders.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:23

Kweet nog dat ik laatst op stal kwam en hoorde: harder, harder, zo is het goed. Rustig aan, nee nu, harder harder!!!

In de veronderstelling dat er vreemde zaken aan de gang waren ging ik maar eens polshoogte nemen. In de stal van een van de hengsten stonden twee mannen. Eentje die de praam in bedwang hield en iemand met een kneustang *de castreur dus*.

Het geroep had uiteindelijk te maken met de mate waarmee de tweede man aan de praam moest sjorren.
Geloof me, ik kwam niet meer bij.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:50

Ik ben met Tivoli ook bij de castratie geweest. Het gebeurde op de kliniek en ik moet zeggen dat het een stuk minder bloederig was dan dat ik op sommige foto's hier zie. Ik moet zeggen dat ik ook niet echt de behoefte heb om er foto's van te maken, brrr. Ik moest van de DA wel op een stoel gaan zitten omdat hij al regelmatig mensen had meegemaakt die flauw waren gevallen. Ik had het meest de zenuwen dat hij in de narcose zou blijven en dat er met het wakker worden iets fout zou gaan bij het opstaan (je hoort wel eens dat ze een been breken ofzo). Warrego moet volgende week en ik moet zeggen dat ik me nu gelukkig een stuk minder zenuwachtig maak.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:44

Irisamaire schreef:
DunDijk schreef:

Waarom dan? Ja je moet er de hele tijd bij blijven als ie weer opstaat en gaat lopen e.d dat hij zo de sloot in wandelt, maar voor de rest? De ingreep is een vrij simpele dacht ik zo.

DunDijk schreef:

De hoefsmid? Is dat een nieuw blad? nog nooit van gehoord, bedoel je niet de hoefslag? Of is er echt een paardenblad die ik nog niet ken?

Whahaha sorrie, ik bedoel idd de hoefslag, ik heb weer eens te snel getypt
De complicatie's bij een thuis castratie zijn er idd meer
De wond die je bij een thuiscastratie overhoud is een openwond, en erg gevoelig voor vuil ed.
Ik zal als ik de hoefslag weer thuis heb (heb hem uitgeleend) even het stukje van de complicatie's overtypen

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:38

Ja ben wel benieuwd!
Klopt inderdaad wel van dat vuil in de open wond, daar heb je wel gelijk in. Is alweer lang geleden dat ik een castratie heb gezien, de laatste was toen ik 16 was, ben nu bijna 23! Dus er staat me nog weinig van bij dat 't risicovol was omdat we altijd zo gezellig aan de klets waren met de DA! hahaha!

lacey072

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 13:35

HocusTivoli schreef:
Ik ben met Tivoli ook bij de castratie geweest. Het gebeurde op de kliniek en ik moet zeggen dat het een stuk minder bloederig was dan dat ik op sommige foto's hier zie. Ik moet zeggen dat ik ook niet echt de behoefte heb om er foto's van te maken, brrr.

Dat is natuurlijk ook wel zo, als je druk bezig bent met foto's maken, kun je niet echt goed kijken.

lacey072

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 17:46

CarpeDiem schreef:
Dat we hem ook wel ff willen doen. Nu weten we toch hoe het moet. Opmerkingen over het mannelijk lid van de hengst. Nou ik denk dat je zelf wel een beetje kunt verzinnen hoe het gaat met 3 vrouwelijke assistenten en 1 mannelijke dierenarts

Groetjes

Dat is dan wel een heel gezellige dierenarts. Ik neem aan dat niet alle dierenartsen zulke grapjes kunnen waarderen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:03

Lorena schreef:
hm op de opmerking van Sjoert ga ik maar even niet in...

Nou Sjoerd heeft wel gelijk. Een poosje terug zag ik op Bokt iemand die die dag geregistreerd was en in zijn(haar? ) eerste Topic om foto's van een castratie vroeg...wil inderdaad niet weten wat die daarmee van plan was...

lacey072

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 23:21

Als ik straks foto's heb gemaakt , plaats ik ze gewoon op bokt. Ik bedoel, daarom plaats je toch foto's om ze met anderen te delen ?

Ik snap de waarschuwing van sjoerd niet. Wat kan iemand nou doen met die foto's ?

jimmyquarter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:00

ik kan ze nu ook niet meer verwijderen

HocusTivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:15

Nou, Warrego is gisteren gecastreerd op de kliniek en ik heb er bij zitten kijken. Ik heb er nu een stuk meer van kunnen zien. (Volgens mij was ik met Tivoli ook te zenuwachtig.) Gelukkig is alles goed gegaan. Hopelijk mogen we hem vandaag weer ophalen.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:42

Er is wel verschil tussen staand en liggend castreren.

Ik heb zowel een staande als een liggende castratie bijgewoond. De staande vond ik geen succes. Er werd idd met een kneustang gewerkt. De pony was deels versuft en een plaatselijke verdoving, maar er moest wel een praam aan te pas komen, volgens mij was de verdoving niet sterk genoeg. Het was geen fijne operatie
: het beestje had duidelijk erg veel pijn en vond het hele gebeuren niets. De zwelling was enorm in de dagen erna en de wond was niet genoeg steriel geweest (en een puswond stinkt echt gigantisch!!).

Bij de liggende castratie was het hele paard geheel onder narcose gebracht. Het dier had er dus absoluut geen last van. Na het doorsnijden van de zaadleiders werd er nog een heel busje met antibioticapoeder in de zaadleiders gestopt, zodat de kans op ontsteking minimaal is. Dat is bij een staande ingreep onmogelijk om te doen. Bij een liggende castratie kan de veearts overal beter bij: dus ontsmetten gebeurt nauwkeuriger.
Het enige nadeel is de narcose: een overdosering kan voorkomen. Tja en dat overleeft een paard dan niet. Gelukkig komt dat niet vaak voor. De zwelling was bij dit paard veel minder en de wond genas ook sneller.

Bij beide castraties heb ik gewoon mogen filmen. Ik heb wel vooraf toestemming gevraagd aan de dierenarts. Geen van de artsen vond het een probleem.

Joyvita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:54

Interessant onderwerp: ik vind het goed wat foto's gezien te hebben, daardoor heb ik enig idee gekregen hoe e.e.a. in zijn werk gaat en dat Max verdoofd zal worden.
Onze shethengst Max (10 mnd)wordt binnenkort geruind en de DA heeft me verteld dat het in de kliniek moest gebeuren, omdat hij er dan goed bij kan (1 bal ingezakt).

daantje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:00

Misschien een vraag die hier niet zo past
maar hoe duur is nou zo'n castratie aan huis