Dressuurzadel voor Haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:12

Een zadel nieuw of oud mag nooit schuiven als dat gebeurt zou ik toch maar even na laten kijken want dan is hij messchien wel te breedt

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:14

Dobbel, als het te breed is kan ik het gaan doorverkopen, aangezien de ruitershop het toch niet terugneemt omdat dit speciaal voor mij besteld is...
Als het na het weekend niet beter is, dan zal ik het waarschijnlijk tweedehands moeten verkopen...
Dan schaf ik me een boomloos aan... (ten einde raad)

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:22

.
Laatst bijgewerkt door Loezoe op 19-12-23 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:33

Ik heb een Kentaur dressuur
Afbeelding

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:40

dobbel schreef:
Een zadel nieuw of oud mag nooit schuiven als dat gebeurt zou ik toch maar even na laten kijken want dan is hij messchien wel te breedt

Sommige haflingers (paarden) hebben gewoon een ronde rug. Dan heeft geen enkel zadel houvast en hoe goed het zadel ook pas, het blijft schuiven. Zelfs een op maat gemaakt zadel.

Mijn haflinger heeft absoluut geen brede rug maar wel heel erg vormloos (totaal geen schoft, helemaal plat). Een haflingerzadel is veeeel te breed daarom heb ik een gewoon zadel voor hem. Ik heb een Ainsley Vanquard met medium boom, en het is door de zadelmaker helemaal op maat gemaakt. Van voren wat minder vulling, van achter wat meer zodat je geen naar-achter-kiepen-effect hebt. Een dressuurzadel blijft over het algemeen wat beter liggen door de langere zweetbladen dan een veelzijdigheidszadel. Maar toch... hoe goed mijn zadel ook past, het BLIJFT schuiven!! Op- en afstijgen is een ramp! En na ieder rondje moet ik het even rechtleggen met mijn zit. Echt hopeloos! Het enige wat ik kan doen is afwachten totdat het een oud paard wordt, dan zal zijn rug wat inzakken..
Wat trouwens heel goed helpt tegen schuivende zadels is een non-skid shabrak! Ik heb er eentje van HH die ik gebruik met crossen en springen, dan schuift mijn zadel vrijwel niet.

Phrono

Re: Dressuurzadel voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:42

Ik heb een wintec Isabell Werth met rode boom voor mijn bijrijdhaflinger. Zit heerlijk! Maar zoals al gezegd wordt, elk paard heeft weer een andere rug. Gewoon iemand laten komen en verschillende zadels proberen.

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:34

Ik heb ook een haflinger gehad en daarbij veel problemen met zadels. Uiteindelijk was een wintec goed voor de rug van mijn paard, maar naar enkele maanden kreeg ik ontzettende last van mijn rug. Daarna heb ik een Passier Grand Gilbert gekocht, met een extra brede kamer en dat lag voor beide partijen ontzettend goed. Je moet hier alleen wel het budget voor hebben.

Verder hoor ik goede verhalen over Kentaur. Maar hier kan ik zelf niet over oordelen.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:00

kijk even in mijn profiel en je ziet dat ik een tinker met ronde rug heb en ja een goede zadelmaker kan dat verhelpen

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:38

dobbel schreef:
kijk even in mijn profiel en je ziet dat ik een tinker met ronde rug heb en ja een goede zadelmaker kan dat verhelpen

Ik heb een goede zadelmaker laten kijken. En schuiven op een ronde rug is niet helemaal te verhelpen.. Je kan toch ook niks op een bal vastbinden zonder dat het schuift? Ik heb in je profiel gekeken en jouw tinker kan best een ronde rug hebben maar hij heeft wél schoft. In ieder geval veeeeeel meer dan mijn haflinger. Op de eerste foto zie je duidelijk een verhoging op de plaats van de schoft. Dus daar zou een zadel houvast aan moeten hebben. Mijn haflinger is echt plat. Dus niet niet zo snel oordelen dat een goede zadelmaker dat kan verhelpen. Daaruit maak ik op dat jij mijn zadelmaker niet goed vindt.

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:13

Ik had een wintec 500 dressuurzadel voor mijn vorige paard, een tinker, net zo'n bouw, met verwisselbare boom, mocht je dan ooit nog een ander paard gaan leasen of een eigen paard kopen, kun je gewoon de boom verwisselen als het niet past en hoef je geen nieuw zadel te kopen, lekker makkelijk, een kuststof zadel als deze lijkt net van leer maar vergt niet zo veel onderhoud, ze zijn 490 euro ongeveer nieuw zo uit mijn hoofd, en harstikke goed!

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:26

nikkigioa schreef:
dobbel schreef:

Ik heb een goede zadelmaker laten kijken. En schuiven op een ronde rug is niet helemaal te verhelpen.. Je kan toch ook niks op een bal vastbinden zonder dat het schuift? Ik heb in je profiel gekeken en jouw tinker kan best een ronde rug hebben maar hij heeft wél schoft. In ieder geval veeeeeel meer dan mijn haflinger. Op de eerste foto zie je duidelijk een verhoging op de plaats van de schoft. Dus daar zou een zadel houvast aan moeten hebben. Mijn haflinger is echt plat. Dus niet niet zo snel oordelen dat een goede zadelmaker dat kan verhelpen. Daaruit maak ik op dat jij mijn zadelmaker niet goed vindt.

Ik ben er ook van overtuigd dat een écht goede zadelmaker dat kan verhelpen. Mijn zadelmaker heeft ook voor mijn haflinger mijn zadel aangepast. Zowel op mijn huidige haflinger als op mijn oude haflinger schuift het zadel NIET, geen cm. Ik ken meer mensen die hun zadel bij mijn zadelmaker vandaan hebben en er op ronde paarden mee rijden en ze zijn allemaal dik tevreden.

Ik heb overigens (om even op het topic terug te komen) geen dressuurzadel, ik heb een Stubben VSD (veelzijdigheid richting dressuur).

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:51

Ik heb een Wintec 500 voor mijn Haf, met een witte boom. Ligt prima!

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:54

Een Fryzo zadel missschien?

Goldie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:58

Saskia9 schreef:
Ik had eerst een jc,
En nu een rossner met een brede boom,
Speciaal laten aanpassen..zit lekker!

Fijne zadels zijn dat he ik wou er ook een, maar op mijn paard lag het voor geen meter, ze was te smal... Heb nu een wintec, met de smalste boom die er is erin, en dat op een paard van 1,60 Dat is toch maf

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:04

Ik heb voor mijn ronde brede Fries een Kentour zadel. Ligt ook prima.

wouterpaard

Re: Dressuurzadel voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:16

Ik heb sinds vorig jaar ook een jc dressuurzadel (heb ook nog een jc veelzijdigheid) ook omdat deze breder zijn. Mijn haflinger is rond met weinig schoft. Het zadel ligt perfect.
Mijn zadel was ook zo rond de 700 euro. Maar als je ander leer neemt of kaal ben je zo'n 500 euro kwijt.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:23

nikkigioa schreef:
dobbel schreef:

Dan kijk je niet goed want mijn zwarte tinker heeft geen schoft, en ja hij is het laatste jaar zo veranderd dat ik ook nog op zoek ben naar het perfecte zadel, en ja een goede zadelmaker is in mijn ogen erg belangrijk en ik zie helaas veel slechte zadelmakers rondlopen, Maar je moet mijn woorden niet verdraaien ik heb nergens gezecht dat jij een slechte zadelmaker hebt, ik heb het niet over jou gehad maar over het schuiven in het algemeen en dat jij je aangesproken voelt zegt meer over je zelf als over mij.

Maar goed mijn wintec staad nu dus weer te koop als je belangstelling hebt hoor ik het wel.

Honeymoon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:27

Ik vind beide zadels op de foto's alsnog naar achteren kiepen en dus niet goed liggen. Ik merk het zelf ook aan mijn zit, dat ik heb achteroverkiep effect moet compenseren.
Ik heb precies hetzelfde probleem met mn pony, heb al verschillende mensen en zadelmakers laten kijken, heb nu echt een vreselijk zadel qua ligging (en dan nog wel met ingebouwde voorsingel, speciaal erin gezet voor hem). Hij kiept alsnog, zo erg dat hij schuift en de kussens loskomen van zn rug tijdens het lichtrijden. Kussens zijn recentelijk opgevuld. Boommaat is overgins wel goed. Wintec biedt ook geen uitkomst.
Ben benieuwd of er nog mensen tips hebben, woensdag weer een ander zadel passen... zucht.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:52

Ik heb een KN met gewone medium boom..