Leren rijden zonder zadel? Hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Enya

Re: Leren rijden zonder zadel? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:35

Heb gewoon leren rijden met zadel, verder zonder zadel gewoon veel oefenen, rijd nu elke week ook een paardje, eigenlijk altijd zonder zadel, paard kan ook nog wel eens wegspringen en ervandoor gaan, dan blijf ik ook gewoon netjes zitten, dus oefenen is het enigste wat ik als tip kan geven :D ..

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:06

Iemand nog een tip voor jongetjes? :-) kreeg klachten van mijn zoontje!

chrips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:10

gewoon veel oefenen, en inderdaad ook met voltige. En oja brede pony's/paarden helpen ook veel!

Ik ben op een van mijn haflingers zo ver dat ik achterstevoren in galop een oxer kan springen haha. Ik heb wel veel moeten oefenen maar ik vind het wel heel grappig om te doen :)

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:34

Ik heb eerst gewoon met zadel gereden maar ik heb van nature een stevige zit. Nu rij ik ook vaker zonder zadel en spring ik vaak ook zonder zadel. Erg leuk :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:53

Persoonlijk zou ik ze eerst met zadel leren rijden. Dat gebonk is zonder zadel vervelender voor het paard lijkt me. Ik zou ze eerder zitoefeningen doen aan de longe. Aan de longe hoeft de ruiter zich enkel te focussen op de houding en niet op het paard en dan kun je ook veilig met je ogen dicht rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:06

Met een zadel bonk je sneller dan zonder zadel , dus zonder zadel leren rijden is helemaal niet verkeerd +:)+

Het zadel is een raar haar stukje tussen paard en ruiter , dat het juist moeilijker maakt om de bewegingen te volgen.

Neem daarbij nog dat een zadel het toe laat dat de ruiter er op allerlei manieren aan gaat hangen en klemmen , daardoor leren mensen snel een verkeerde zit aan.

Zonder zadel donder je er af als je niet goed zit , en dan kijk je dus wel uit om meteen al te heftig te doen : je leert dan om steeds een stapje verder te gaan , pas als je het ècht kan :)

Dat is beter dan dankzij stijgbeugels en wrongen boven blijven en ondertussen heel vervelend hangend en stuiterend rond te draven en galopperen :)

daphnenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:26

ik heb leren rijden op een manege die altijd dekenlessen gebruiken voor de beginnertjes, zo heb ik het dan ook geleerd, dan zit je op een dekje met een dekensingel eromheen en hobbelen maar! als je dan goede balans had en goed kon zitten dan mocht je naar de zadellessen! door die lessen krijg je wel een goede onafhankelijke zit en een goede balans, dus ik zie er alleen maar voordelen aan :j

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:39

Een gymnastiek bal aanschaffen en daar meerdere keren op een dag op gaan zitten, dus voor de computer voor de tv etc. neem er wel 1 die een beetje overeen komt met je lengte, dwz niet een hele kleine zodat je makkelijk bij de grond kan, maar ook niet een grote zodat je maar net met je tenen er bij kan, meestal staat de geschikte lengte wel op de verpakking. :)
Ook trampoline springen is goed voor je balans. :j
Dit zijn beide hele makkelijke methoden om je balans te verbeteren en je dus te helpen beter te kunnen blijven zitten zonder zadel en ook nog eens methoden die je paard niet hinderen terwijl jij het nog moet leren. ;)

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:30

ja ik denk ook gewoon zo vaak mogelijk oefenen zonder zadel en dan wordt je steeds beter zonder zadel en verderweg steeds vaker wat meer proberen ;)

Chamaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:47

Ik zou toch echt eerst met zadel laten doen hoor. Of op z'n minst iets van een barebackpad ofzo. Lijkt me behoorlijk slecht voor de rug met al dat gebons. Als je dan redelijk kan zitten zonder zadel.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:51

Ik kan tegenwoordig zonder zadel en zonder hoofdstel rijden *stap/draf/galop*.. Tis heel simpel. Ga eerst met zadel rijden. En daarna gewoon zadel eraf en zien hoe het gaat. Doen is de beste manier om het te leren :P. Twee jaar terug heb ik ook een keer gewoon hoofdstel eruit gehaald. Ging prima _/-\o_

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:57

Hoi,

Ik heb ook met zadel leren rijden vroeger en toen ik mijn eigen verzorgpony had (jaar of 10) durfte ik alles en kroste altijd zonder zadel op de pony rond. Het 'gewoon doen' en vaak heeft bij mij waarschijnlijk goed geholpen want zit prima zonder zadel op de meeste paarden.

Toen ik mijn vriendin leerde kennen die net een eigen paard had en die eigenlijk best bang was en niet zo'n goede zit heeft een een barepad aangeschaft. Een dekje met singen en een riemptje aan de voorkant. Ideaal vind ik het. Ze zat zonder zadel maar gleed niet door de speciale stof van de barepad en het riempje kon ze pakken dreigede ze te vallen zonder het paard in de mond te zitten.

En veel oefenen natuurlijk, je kan het niet zomaar..

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:04

daphnenatas schreef:
ik heb leren rijden op een manege die altijd dekenlessen gebruiken voor de beginnertjes, zo heb ik het dan ook geleerd, dan zit je op een dekje met een dekensingel eromheen en hobbelen maar! als je dan goede balans had en goed kon zitten dan mocht je naar de zadellessen! door die lessen krijg je wel een goede onafhankelijke zit en een goede balans, dus ik zie er alleen maar voordelen aan :j

Zo heb ik ook leren rijden en zo leren ze het op die manege nogsteeds.

Pony's krijgen een dikke wollen deken (deze is dan een aantal keer gevouwen) en een dekensingel om. Hoofdstel om en bij beginners nog met een bijloper ernaast (zijn vaak gevorderde kinderen die het leuk vinden).
Wij deden ook vaak gymlessen op het paard. Teugels in de knoop en bewegen maar, armen zwaaien, benen over de hals, omdraaien etc. Dit deden we in stap en in draf. De lessen duurden een half uur, dat is voor ukkies meer dan genoeg.

Er was ook een systeem mbt tot niveau, elke les was een ander niveau. Dus als je het goed deed, steeg je in niveau en uiteindelijk mocht je naar de zadellessen. (Net zoiets als bij zwemmen met kleurtjes)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:03

Ik heb eigenlijk nooit zonder zadel leren rijden. Weet nog wel dat zonder zadel rijden altijd een ramp was. Stap ging nog wel uiteraard, een rustig drafje lukte een rondje, daarna niet meer. Ik ben toen begonnen met voltige en ik merk dat hierdoor mijn zit veel vaster is geworden. Waar ik eerst altijd echt steun nodig had van de beugels, heb ik dat nu nauwelijks meer nodig. Heb in totaal 9 jaar gevoltigeerd en heb hierdoor echt een vastere zit gekregen.

Ik denk dat het inderdaad vrij 'makkelijk' te leren is met een voltigesingel waar je aan vast kunt houden als dit nodig is. Zodra dit goed gaat en je echt zonder singel kunt zitten, zou je ook eens kunnen proberen om echt zonder zadel/singel te gaan rijden :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:06

Hier vinden we t belangrijk om eerst te leren lichtrijden en doorzitten, netjes in de mond te zijn, dan gaan de beugels overkruist over de hals, en word het zonder beugels geleerd. Goeie zit? zadel eraf.

Die methode in de eerste post vind ik waar-de-loos... als je kan rijden zonder zadel hoef je het zadel en de beugels niet meer lijkt mij.
Ook vind ik t 10 keer niks als iemand die niet kan rijden op de blote rug van mn pony zit te stuiteren, nee bedankt! :)

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:14

Twee maanden geleden kocht ik voor mijn kinderen een nieuwe pony. De vorige eigenaar had twee pony's en één zadel. Op de pony die wij kochten werd daardoor dagelijks meerdere uren zonder zadel gereden en gesprongen.

Enkele weken geleden had ik de dierenarts/ostheopaat op bezoek, die keek naar de rug van deze pony en zei dat deze er slecht uit zag, onderbespierd en waarschijnlijk lange tijd een verkeerd zadel op gebruikt.... Ik gaf aan dat de vorige eigenaar er altijd zonder zadel op reed, hij gaf aan dat dit de rug van de pony niet ten goede is gekomen...
Een passend zadel zorgt voor een goede drukverdeling....

Dus leuk al dat zonder zadel rijden maar... het blijft belangrijk dat je weet wat je doet en niet in tussen tijd de rug van je paardje verknalt....

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:01

Krista_ schreef:
In principe is het hetzelfde als met zadel, alleen lichtrijden zal moeilijk gaan denk ik :Y)

Wij moesten vroeger tijdens de manegelessen regelmatig zonder beugels rijden en dan ook gewoon (proberen te) lichtrijden. Niet door te gaan staan in de beugels dus, maar door te "klemmen" met je knieën. Is niet makkelijk, maar met wat oefening ging het wel hoor.
Zonder zadel kan dat op dezelfde manier.

elize2310

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:58

Miss_Maya schreef:
Wan schreef:
of je doet wel met zadel rijden maar dan gewoon de beugels eraf (of loslaten, maar kan ook gevaarlijk zijn)

Zonder beugels met zadel is moeilijker hoor !!

je hebt met zadel geen last van de schoft, maar sturen met je lichaam is idd moeielijker :)

Loesk1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:50

Ik rijd altijd zonder zadel. Misschien kan je eerst proberen zonder beugels ? Als dat dan lukt zonder zadel, hoe vaker je het doet hoe beter het gaat :j

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:23

sunny43 schreef:
Twee maanden geleden kocht ik voor mijn kinderen een nieuwe pony. De vorige eigenaar had twee pony's en één zadel. Op de pony die wij kochten werd daardoor dagelijks meerdere uren zonder zadel gereden en gesprongen.

Enkele weken geleden had ik de dierenarts/ostheopaat op bezoek, die keek naar de rug van deze pony en zei dat deze er slecht uit zag, onderbespierd en waarschijnlijk lange tijd een verkeerd zadel op gebruikt....

Dat zal dan waarschijnlijk meer te maken hebben met op 2 pony's 1 zadel gebruiken (zeer onwaarschijnlijk dat dat op beide ponys goed paste) en 'slecht' rijden, dan rijden zonder zadel.....
Als je zonder zadel slechte balans hebt, en je gaat zitten stuiteren/hangen aan je pony, kleine kans dat die dan lekker soepel over zijn rug heen loopt ;-) Een rug raakt niet onderbespierd van zonder zadel rijden, ansich. Maar door slecht rijden of bijv. rug wegdrukken (slecht passend zadel? Bonkige ruiter?)

Ik vind het best goed hoor, begin eerst maar zonder zadel (en dan niet alle gangen, daar heb je het evenwicht niet voor). Met zadel hebben mensen inderdaad de neiging om meteen lang te gaan draven terwijl de ruiter als een zakzout op die rug bonkt, maar omdat ze zich vast kunnen houden cq verkramen/klemmen hebben ze wel het idee dat ze blijven zitten.
Zonder zadel worden ze direct met de neus op de feiten gedrukt.
Het is wel van belang dat je het oefent/leert op een paard met een diepe ruggengraad (om beschadigingen daaraan te voorkomen), liefst wat breder voor de stevigere zit, en het liefst een paard met vlakke gangen + mogelijkheid om te joggen. Daarmee maak je het een stuk makkelijker. Zo is mijn pony vroeger veel gebruikt om mensen te leren rijden zonder zadel, en reed ik zelf ook vaak zonder. Nu met westernzadel vind ik dat veelste lekker zitten om hem er nog weer af te halen :+

elodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:45

gewoon doen en oefen meer kan je eigenlijk niet doen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:59

Ik heb inderdad als kind leren rijden zonder zadel (vanaf toen ik 4 was tot een jaar of 8). Op eigen brave pony pap zette me erop ook zonder teugels aan de longeerlijn en gas erop :'). Kan me niet herrineren dat ik daardoor er ooit afgeknalt ben wel dat ik meer gallopeerde dan draafde, dat maakt ook niet uit. Je leert er onafhankelijk van zitten dat is het belangrijkste en heb ik nu nog profijt van. Ik zit niet "vast" maar wel onafhankelijk.
Ging toen ik wat ouder was ook zonder zadel het bos in (wel met hoofdstel) los was ik denk ik 10 ofzo op een doodbraaf paard crossen tegen m'n broertje en bomen springen enz.
Spelenderwijs is het bij mij dus gegaan.
Kan me ook niet herrineren dat ik ooit perse zadel wilde omdat ik dat fijner vond.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 09:04

Ik rijd eigenlijk bijna nooit zonder zadel, kan het wel maar ik doe het gewoon niet graag. Vaak zonder zadel rijden is namelijk niet erg gezond voor de rug van je paard, twee scherpe zitbeenknobbels die met 60 kg erin worden geduwt is niet altijd even fijn. Als je met zadel rijd is de druk gelijk en over een veel groter oppervlak verdeelt dit is dus ook beter voor je paard zijn rug.

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:53

gewoon vaak oefenen ja
je hebt ook zon (weet ff niet meer hoe het heet) dik schapendekje met houvast er aan en die maak je gewoon vast met een single dat zou eventueel ook

ik heb ook gewoon leren rijden met zadel enz want bij mij op de manege mocht je dat niet zonder zadel
toen ben ik van de manege afgegaan en had ik een verzorgpaard mijn ervaring ik vind dat als je een verzorgpaard hebt dat je dan veel meer leert omdat je alles zelf uitprobeert en gewoon de vrijheid hebt
daar ben ik dus heel vaak zonder zadel op gaan rijden en het ging steeds beter (L)
xx

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:00

Zonder zadel rijden is vooral een kwestie van balans. Heb je geen balans zal je er zonder zadel geheid naast liggen ja, maar over het algemeen moet het zonder zadel goed te doen zijn als je lekker kunt rijden.
Als je absoluut niet zonder zadel kunt rijden zijn zitlesjes misschien op zijn plaats.
Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, maar een hoop mensen denken te snel dat ze een uitzondering zijn.