paard kopen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:39

Ik las net dat je graag voor een Arabiertje ging, klinkt een beetje Penny, kijkt niet zo zeer naar het ras maar ook naar de klik, etc.

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:51

melisje999 schreef:
Ik las net dat je graag voor een Arabiertje ging, klinkt een beetje Penny, kijkt niet zo zeer naar het ras maar ook naar de klik, etc.

Da's ook waar

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:54

Ik zou naar een goede handelaar gaan die meerdere paardjes heeft staan. Kan je dar de hele dag tutten rijden enz. Heb je ook veel meer keus en je hoeft niet stad en land af te rijden.

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:01

Gemma_Luuvv schreef:
melisje999 schreef:

Da's ook waar

wat, het penny gedeelte of het 'klik' gedelte

JoeyRosso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:31

Hey, wat gaaf... je eigen pony....

Ik was ook 13 toen ik een eigen paardje kreeg. Bij mij ging het heel anders. De eigenaar van de manege waar ik reed zou een paard voor me zoeken.
Vervolgens ging ik ergens anders een keertje rijden en mocht ik na de les een roodschimmel paardje droogstappen. Ik was helemaal weg van het beestje. Pas 2 weken later kwam ik erachter dattie te koop was. Hij was alleen pas 4. En ik had wel rij-ervaring, maar een 4 jarige?

Ik ben toen met dat beestje naar de eigenaar van de manege gegaan en hij vond ons een supercombi. Vervolgens heb ik 3 maanden les gehad op de manege waar dat paardje toen stond van zijn toenmalige eigenaar. Daarna heb ik hem nog en maand op mijn eigen manege op proef gehad. En nu zijn we 11 jaar verder en is het nog steeds mijn paard.

Dat op proef hebben van een paard is volgens mij echt belangrijk. Vooral op de plek waar jullie komen te staan, bij je tante dus. Ik heb het in ieder geval erg fijn gevonden.
En weet je, alles kan, maar je moet de goede begeleiding hebben, veel geluk en niet te snel willen kopen.
Ook een Arabiertje kan. Ik heb het meer meiden zien doen. Mijn keuze zou het niet zijn. Maar dat is nu. Toen ik 13 was, ging ervoor. Zorg alleen dat er altijd mensen zijn die je helpen kunnen als het mis gaat, dat je lessen blijft nemen en dat je paardje veel aandacht heeft.

Hoe jonger en pittiger je paardje, hoe meer aandacht en concequent gedrag hij nodig heeft. Dat zou betekenen dat je er in de winter ook iedere dag naar toe moet, of iemand anders het moet laten doen.

Sorry, van mijn verhaal.... Werd ineens langer dan ik wilde.

Succes meid.

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:34

Allebei Melisje..Ik had al gezegd dat je ook een echte klik moet hebben.. of het een arabier is.. of een nrps'er

Xx_Marleen

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:34

New forest haha ik ben dr verslaafd aan

JoeyRosso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:35

oja, een pony kan best, maar dan moet je niet te lang worden

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:39

Ik denk wel dat je naar het ras moet kijken.

Er wordt hier gezecht dat dat niet belangrijk is...

Wat wil je? Springen, dressuur, recreatief, endurance.?
Ik zou geen arabier kopen om mee te dressuren of te springen. Deze zijn meestal wat strakker in de rug en minder mooi in de hals. Dat is voor dressuur en springen niet handig.
Een fjord om mee te gaan springen is ook niet handig, daar kun je beter mee gaan dressuur rijden of recreatief.
(Ik benadeel hier niet bepaalde rassen, ik neem ze alleen als voorbeeld omdat dit vaak voor komt.)

Wil je springen of dressuren, neem dan een NRPS'er (ook met arabierenbloed, maar een stuk minder bij bepaalde pony's), New Forester of een KWPN'er.
Wil je recreatief rijden, dan kan je alle rassen daarvoor wel gebruiken.

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:41

Gemma_Luuvv schreef:
Allebei Melisje..Ik had al gezegd dat je ook een echte klik moet hebben.. of het een arabier is.. of een nrps'er

Whaha, okee tsyah..Sommige mensen kijken alleen naar het ras...Vind ik zonde...

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:42

Bijv. Ik was op zoek (heb zaterdag afspraak ) naar een pony, ik ging ook niet kijken wat voorn ras het is

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:22

Er zijn heel veel jonge meisjes zoals jij die de fout maken om meteen de eerste pony waar ze gaan kijken te kopen, omdat je zó graag een paard wilt en zo enthousiast bent. Doe dit alsjeblieft niet en neem heerlijk rustig de tijd om te zoeken, Als je de pony leuk vind zeg je tegen de mensen waarvan hij is "ik wil ook nog even verder kijken en jullie horen het nog" en dan kijk je rustig nog even verder. Als ik jou was zou ik een grote pony nemen, een New Forest van een jaar of 10 zou perfect zijn voor jou. Ik raad je een koudbloed zoals een fjord of tinker af, want die zijn heel eigenwijs en sterk. Heel veel succes en neem dit alsjeblieft van me aan, anders krijg je misschien nog eens heel erg spijt! Groetjes van mij!

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 16:52

hoi

ik wil graag er lekker op kunnen rijden buiten, dus een verkeersmakke pony
ook wil ik er wel mee springen en dresuur rijden, waarschijnlijk ook wedstrijden. want dat doe ik nu op de manege ook, en vind dat heel leuk

waar ik m'n pony zet. komt hij overdags in de wei te staan. en ze hebben een bak met licht dus kan ik er in de avond ook op rijden, alleen misschien niet iedere dag..heb ook mijn school nog en 1 x per week streetdance. maar in de zomer is t allemaal makkelijker..
een arabier, omdat ik die veel hebt verzorgt en ze allemaal hartstikke leuk waren, maat als ik een andere leuke lieve gezonde pony ziet zou ik die ook niet laten staan om t ras.
maar mijn ouders zullen ook beslissen, dat overleggen we dan thuis en we nemen iemand mee.en keuren ook

bij een handelaar liever niet. soms hoor je daar rare verhalen over en vaak weten ze geen achtergrond van de pony's..maar misschien is t wel iets..we kijken rustig rond. ik heb nog de tijd..