Wie heeft de gouden tip voor een nette stal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:49

sume schreef:
Bedankt voor alle tips.
Graag wil ik even terug komen op het feit dat ik vlas vrij duur vind.
Ik heb namelijk alleen in meneertje zijn stal de afgelopen maanden al ong. 30 zakken gebruikt en dat keer gemid. 5 euro vind ik een fors bedrag wel moet ik erbij zeggen dat er 5 a 6 zakken nodig zijn om de stal opnieuw te vullen na een algehele schoonmaak de stal is nml. 4x4 meter.
Volgens de leverancier kun je ongeveer 10 weken het vlas gebruiken dat zou bij mij dus betekenen ongeveer een zak of 13 per 10 weken aan opvullen en bijstrooien, alleen ik verbruik er dus 30 in de 16 weken dus bijna het dubbele.
Stro daareen tegen verbruik ik wel veel maar is veel goedkoper in aanschaf voor mij doordat het rechtstreeks van het land komt en ik het niet bij de vakhandel hoef te halen.

Maar goed ik blijf dus voorlopig met vlas aan de gang want het is echt droger en het afval is idd. ook minder en de tip om mest van een ander erin te doen ga ik ook proberen, baat het niet schaad het niet toch?

30zakken is erg veel, wat een smeerkees

Ik heb 2 boxen van 4x6m, daarin gaan (per box) 3 zakken a 130L bij opnieuw opstrooien. En dan elke week +/- 3maand lang 1 zak a 130L erbij, soms 1 1/2 zak...

Maar 30 is echt veel.

Kun je geen stop erin stoppen

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:02

anita schreef:
Wij hebben onze pony geleerd om in een emmer te plassen. En dit werkt super!

Klinkt handig, maar dan vraag ik me toch af hoe je dat geleerd hebt!?!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:12

Die van mij kan ook op comando plassen. Als je weet dat hij op bepaalde plekken en bepaalde tijden plast zeg je valk voor hij aanstalt maakt om te plassen "plassen" Gaat hij dan plassen beloon je hem. Die van mij plast standaart als hij s'avonds op stal komt na een paar happen bix/hooi.

Hoe reageert je paard op (hengstige) merries? Anders zou je de stal helemaal goed schoon kunnen maken en dan een paar keutels van een (hengstige) merrie in stal kunnen leggen. Vaak gaan ze daar dan over heen poepen en worden ze op die manier "zindelijk". Het werkt vooral als je een beetje dominant paard hebt wat graag over iemands anders drollen heen poept.

(Weet btw niet zeker of dit al genoemd is)

Barvrouwke

Re: Wie heeft de gouden tip voor een nette stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:18

@ sume;
Owh.. ik ben wel heel traag met reageren zie ik, of gaan jullie nou zo hard??
Nagoed, het zijn gewoon deurmatten van de gamma ofzo.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:00

Euhm,misschien een domme en schadelijke vraag
Maar is het geen idee om je paard 's nachts buiten te laten staan?OOIT moet hij toch gaan plassen?

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 22:26

's zomers mag hij soms buiten blijven, dit om 2 redenen 1ste mijn landje is niet zo heel groot en hebben ze dus zo kaal bij dag en nacht begrazing en in de 2de plaats is het in de stal vaak koeler dan buiten dus lekkerder voor de paardjes.

Hij reageerd wel op hengstige merries onze fjord is merrie en daar heb ik in 7 jaar nooit gemerkt dat ze hengstig was maar sinds meneer er is is ze een echte pismerrie geworden en meneertje kan dus niet van haar afblijven (springt er nog net niet op).

Dus ik heb vandaag al de poep van de merrie in zijn stal gelegd en ben benieuwd of hij daaroverheen gaat poepen, zie het morgen wel.

Maar ja de poep maakt het niet zo nat het zijn eerder zijn plasjes? die het um doen.
Misschien de merrie een paar dagen in zijn stal? leert hij om op haar plekkie te plassen? wie weet ik ga nog even van alles proberen want zoals het nu is is een doorn in mijn oog dus dat moet toch even anders.

Bedenk net dat er nog een reden is dat ze 'snachts binnen zijn: fjord heeft last van zomerexceem dus is ze iets meer beschermd binnen en het is hier samen uit en samen thuis vooral bij de fjord (ze breekt dus de hele stal af als ze alleen staat)

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:32

Ik weet niet wat voor stal jij hebt, maar wij hebben een inloopstal waar binnen van die speciale paardenmatrassen liggen. 1x in de zoveel tijd spuiten we alles af met citronella (zeker in de zomer) en dan is alles weer schoon.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:27

ik had ook zo'n viezerik
en gooi er eerst een baal vlas in en dan een laag stro er overheen
werkt heel goed bij viezerikken
inmiddels is mijn paard gelukkig veel netter geworden

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:43

Box goed opstrooien, achterin geen stro maar een lege strook. Paar keer per dag het vieze naar achter in een hoek. Eind van de dag het eruit halen, en weer goed bijstrooien.

Anders blijf je bezig met de stal.

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:38

Je kunt ook een andere stal proberen. Ik had een echt vieze merrie, maar vond haar ook altijd erg onrustig op stal. Daarom een paar paarden verzet, ze staat nu op een rustiger plek, en sindsdien is het veel beter geworden.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:49

Kendra schreef:
Je kunt ook een andere stal proberen. Ik had een echt vieze merrie, maar vond haar ook altijd erg onrustig op stal. Daarom een paar paarden verzet, ze staat nu op een rustiger plek, en sindsdien is het veel beter geworden.

daar zit zeker een kern van waarheid in
paarden zijn (net als honden) gevoelig voor aardstralen
in de natuur mijden ze die dan ook
in een stal gaat dat niet dus verplaatsen is zeker een optie
ook in donkere stallen voelen paarden zich niet prettig

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:29

Ik herken mijn merrie helemaal in jouw eerste post mijn fjordje is ook te lui om haar hoeven op te tillen en poept op een strook/ kwart circel en dan gaat er een laagje stro door doordat ze d'r hoeven niet optilt en daar poept ze dan weer netjes over.
Wij hebben op stal een stalbodem met gaatjes waardoor urine wel wegzakt, maar zeker met vochtig weer is het bij wel eens nattig in de stal. Ik moet wel zeggen, ze is in de zomer veel schoner dan staat ze overdag de hele dag buiten. Toen ze in de stal van box verhuisd was heeft een een tijd super netjes met haar stal gedaan, tot ze niet de wei meer op konden/mochten.

Je hebt een ruin lees ik...Bij ons op stal staan een deel van de ruinen, die ontzettend smerige stal hebben iedere dag, op een rubber mat.
Een L-vorm erom heen achter en 1 zijwand zit geen mat op de plek waar geen mat zit ligt stro. De meeste van de ruinen plassen en poepen nu alleen nog op het stro. De mat spat namelijk op. Alleen bij te weinig stro op de 'open' plek kan er wel voor zorgen dat het een enorme zooi kan worden omdat ze natuurlijk een deel opeten.

IK weet dat het bij mijn merrie niet zal werken, zij heeft in haar jongere jaren ook op een rubbermat gestaan met weinig bedekking.

Geen idee of het wat voor je is, en of je het uberhaupt iets vind

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 19:12

Nou allemaal heel erg bedankt ik heb nu een aantal opties om te proberen en ga het zeker doen.

Heb gisteren wat mest van de merrie bij de ruin in de stal gedaan en hij heeft er inderdaad overheen gemest maar de rest had hij toch keurig over de stal verspreid heb nu 3 drollen naast elkaar gelegd ben benieuwd wat er vannacht gebeurd.

Het idee om een deel van de stal op te strooien en een deel zonder stro of strooisel te laten staat me ook wel aan alleen ben ik bang dat hij toch nog wel nat komt te liggen aangezien mijn stallen iets scheef aflopen en ik aan de voorkant geen stro kan leggen want dat lopen ze eruit, heb namelijk open stallen dus moet het stro aan de achterkant of zijkant en ben bang dat de urine dan toch over het ongestrooide gedeelte zal lopen, maar dan kan ik daar weer van die gaatjes matten doen natuurlijk.

Nou ik ga gewoon het een en ander proberen en maar hopen dat meneertje nu eindelijk eens vies van zichzelf wordt.

Maar toch in ieder geval hartelijk bedankt voor alle moeite die genomen is om een goede tip te geven