Hoe vaak poetsen jullie je spullen ( hoofstelllen enz.)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe vaak poetsen jullie je tuig?

1 keer per week
Geen stemmen
Hmm ligt er aan
Geen stemmen
Hmmm bijna niet
Geen stemmen
Meerdere keren per week
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Cin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:17

Ik maak het ook iedere dag schoon na gebruik, dan hoofdstel netjes opknopen en in mijn hoofdstel tas en zadel idem dito en ook in een zadeltas en dan weer netjes in ijn kast. OOk een spons over mijn laarzen ( en ja ook in een tas) en weer klaar. Is maar 5 minuten werk als je het bijhoudt. Ik maak het ook schoon met Stubben zeep, echt wereldspul

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:30

Cin schreef:
Ik maak het ook iedere dag schoon na gebruik, dan hoofdstel netjes opknopen en in mijn hoofdstel tas en zadel idem dito en ook in een zadeltas en dan weer netjes in ijn kast. OOk een spons over mijn laarzen ( en ja ook in een tas) en weer klaar. Is maar 5 minuten werk als je het bijhoudt. Ik maak het ook schoon met Stubben zeep, echt wereldspul

Vergeten te zeggen, ik steek de mijne ook inderdaad nejes op
Jaaa die Stubben zadelzeep is echt

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:30

Skitter schreef:
Cin schreef:

Vergeten te zeggen, ik steek de mijne ook inderdaad nejes op
Jaaa die Stubben zadelzeep is echt

Ik maak mn hoofdstel en zadel ong 1 keer in de 2 mnd schoon denk ik. Bit natuurlijk wel iedere dag! Ik weet het, het is te weinig, maarja.. meestal komt het er niet van..

Maar hoe bedoelen jullie hoofdstel opknopen..?

M_hOrse

Re: Hoe vaak poetsen jullie je spullen ( hoofstelllen enz.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:46

Ik heb geen eigen paard , maar ik zou het hoofdstel elke week even bijhouden, het zadel om de 2 weken ofzo, en elke maand een uitgebreide onderhoudsbeurt!
Of als het leer heel slecht is natuurlijk op dat moment doen!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:49

Hoofdstel opknopen: keelriem door de teugels steken en vastmaken, neusriem om het hoofdstel heen vast en sperriem 1x gedraaid om de teugels.

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:50

Ooh aha!

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:11

HEEL erg WEINIG...hehe

Hoofdstel heb ik nu denk ik al ruim 3 kwart jaar niet meer ingevet (andere heb ik nu sinds juni en 1x gevet), maar op de sperriem na kan ik ook niet zeggen dat het nodig is. Maak het hoofdstel vaak schoon onder de kraan (en die andere dompel ik onder in een emmer ). Gewoon zweet eraf, bit schoon etc en dat houd het super. Hoofdstellen zijn mooi soepel.

Zadel wordt wel iets vaker gedaan, maar ook niet extreem veel. En als ik m schoonmaak is het ook ineens grondig, met zadelzeep, vervolgens met schoon water na, dat beetje op laten drogen en dan met olie of vet erover (afhankelijk van de staat)...

En wil trouwens niet weten hoe de hoofdstellen van de mensen aanvoelen die wekelijks in het vet gaan...volgens mij is dat een vettig doordrenkt gevoel...brr

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:21

maar wat ik nou afvraag?
Vaak geeft op 't zadel 'IETS' af.
Dat je witte/beige rijbroek dus zwart wordt bijv.

Wat is dat? Is dat de zadelzeep, lederolie, of ledervet??

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:27

oei , dan ben ik het slechtste bezig!

we spoelen het hoofdstel wel af enzo na een rit (als ze vuil zijn)
en ja het bit dan voornamelijk!

maar echt invetten en alles losmaken enzo doen we 2x per jaar

dan gaan we een hele namiddag op het gras zitten en doen alles dan...
eerst zepen dat het vuil er goed af is, laten drogen, dan in vetten met ...(? buh want dit geeft de eigenaar aan ons..) en dan alles goed laten drogen en terug in elkaar frutselen, dat van die beugel riemen doen we ook!

ik weet wel dat de eigenaar het koets tuig en de marathon koets ELKE keer grondig schoonmaakt...

maar de rest (zadel enzo) is niet nodig zei hij, we weten wanneer het hoog nodig isals hij gaat "kraken" ....

alies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:47

hele stomme vraag van mij!! hoe gebruik je die zadelzeep precies?

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:56

alies schreef:
hele stomme vraag van mij!! hoe gebruik je die zadelzeep precies?

Spons nemen, of doekje, nat maken, gewoon over de zeep heen halen tot het zeepig wordt en dan op je zadel insmeren tot je het niet meer ziet

Sammiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:38

Hoofdstel maak ik ongeveer om de maand schoon.
Borstels maak ik schoon zodra ik ze te vies vind om mee te poetsen.

Ik heb een Wintec zadel dus weinig onderhoud

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:47

mmm... ik weet wel dat ik altijd met stubben zeep alles schoon maak.
in ieder geval elke dag het bit!!
en 1x in de maand zadel + hoofdstel en meestal dag voor de wedstrijd even oppoetsen!

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:28

Stubben zadelzeep daar zweer ik inderdaad ook bij. Ik maak mijn hoofdstel zo'n beetje elke week wel een keer schoon, meestal op zaterdag want, dan heb ik lekker veel tijd. Maar omdat ik zovaak mijn spullen schoonmaak is het in mijn ogen niet nodig om ook nog eens te gaan poetsen voor een wedstrijd.

SOms doe ik het toch wel, met name mijn hoofdstel.

Ik balsem mijn spullen met passier balsem! Alles doe ik in de kantine of huiskamer met warmwater, maar niet te vochtig want water trekt in leer en dan gaat het opzwellen! (mijn vader werkt in de leerindustrie;))

Mijn bit gooi ik altijd gewoon in een emmer water als ik aan het schoonmaken ben, het wordt ook nooit echt heel erg vies, dus is ook niet altijd nodig. Misschien is het wel prettiger voor het paard om het altijd ff onder de kraan te houden

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:40

maar wat is dan het spul wat altijd zo 'afgeeft'?

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:50

Ik denk dat dat ledervet is. Want ik had er eerder ook last van tot ik ben over gestapt op balsem, dat trekt er beter in en je hebt geen last van afgeven

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:59

is balsam het fijnst in gebruikt dan?

Ledervet vind ik ook niet zo fijn, nu gebruik ik (doorzichtige) olie. Dat smeert wel lekker.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:36

Hoofdstel maak ik altijd schoon na het rijden,zadel doe ik af en toe eens een x..ik heb zo conditioner spuitbusje is idiaal.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:50

Het is nu denk weer zo'n 1 maand geleden, wil het in de vakantie weer een keer doen. De eigenaresse zelf doet het volgens mij 3x per jaar ofzo. Véél te weinig .

Ik maak het eerst met een doekje schoon, zodat het zand enzo eraf is. Daarna pak ik lederolie of ledervet (weet 't eigenlijk niet zo goed ).

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:55

Eeh.. eigenlijk bijna nooit

M'n TPU-hoofdstek echt nooit, maarja, daar valt ook weinig aan schoon te maken. Verder vet ik mijn lederen hoofdstel wel af en toe in, evenals het zadel

Peesjes borstel ik altijd uit na een strandrit, dus ongeveer 1x per week/ twee weken.