straffen voor luchtzuigen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 16:54

marquez1 schreef:

ehm ja beetje lastig om schreven . Maar ik bedoel dat op veel stallen 2 keer per dag een paard veel voer krijgt. Dan krijgen ze bijvoorbeeld 2 plakken hooi en een bak brok per voer beurt.
Dat is best veel. Het zou beter zijn om bijvoorbeeld 5 keer per dag in kleine hoeveel heden te voeren.

ok ik snap het. maar zoals ik zei heeft mijn paard dus altijd hooi, hij krijgt ook nog wel brok bijgevoerd omdat hij laatst ineens heel erg mager werd.
[/quote]

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:56

Ik denk dat je zelf de oorzaak al aangeeft. Hij voelt zich eenzaam, en heeft een maatje nodig. Gelukkig heeft hij over een tijdje gezelschap.
Als het maar voor zo'n korte periode gaat, zou ik toch eens gaan nadenken over een anti-luchtzuig-band. Hij is nu aan zijn verslaving aan het werken als jij die nu doorbreekt door zo'n band, dan kickt hij misschien nog af.
Als hij straks bij soortgenootjes loopt is hij het luchtzuigen misschien vergeten, en kan de band af.
Misschien kan je die bestellen bij een nederlandse ruitershop het kost wat maar dan is je paard misschien wel van het luchtzuigen af.

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:57

ah frankrijk tja daar heb ik helemaal geen verstand van
Maar kun je niet iets van de divoza proberen ofzo? Die verkopen die dingen ook. Of ja laat iemand zo'n ding kopen en per post even versturen. Heb je geen familie in nederland wonen?

Elpharo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:58

Ik denk dat ze bedoelt te weinig voerbeurten EN grote voerbeurten per dag. Ik heb dat van die maag ook gehoord...als een paard buikpijn heeft raken ze ook gestresst en kunnen ze gaan zuigen...kleine beetjes voer en HEEL VEEL ruwvoer is een redelijke oplossing. Veel contact met andere paarden, veel naar buiten en afleiding...stom genoeg zijn er ook paarden die gaan zuigen als ze op een te drukke plek staan. De moeder van mijn paard zoog ook (en flink) en die hebben we ten alle tijden tijdens de zoogperiode met luchtzuigband omgehad...die was de op-te-lossen fase al lang voorbij en dan is het symptoombestrijding. Die van mij ging het op tweejarige leeftijd ineens bijna doen (jeweetwel, de bak of staldeur vastpakken op die herkenbare manier) en daarmee ben ik dus van stal verhuisd (niet alleen om die reden, maar ook omdat hij te weinig buiten kwam en te weinig ruwvoer kreeg, wat echt killer is voor alle paarden, maar vooral die types die zich gauw vervelen). Nu is er niks meer aan de hand...tot hij een paar dagen minder naar buiten kan en iets minder doet...dan gaat hij meteen weer gekke dingen doen.

Enne, paarden kunnen dacht ik toch echt wel doodgaan aan luchtzuigen. Al is het alleen maar door de koliek die ze kunnen krijgen...het gebeurt niet zo heel vaak gelukkig. Ik heb wel een keer gezien bij een manegepony waarvan de band niet strak genoeg zat, dat hij steeds vreemder ging doen (het is te lang geleden om nog precies te zien wat er geberde)...toen de instructeur de band losmaakte, steigerde hij zo'n beetje halfslachtig en viel toen zo om....het kwam ook vanzelf weer goed, maar het was best scary....maar probeer je paardje toch zoveel mogelijk uit zijn box te krijgen of probeer anders een stal t evinden waar dat wel kan...en kijk of je zijn voer kan aanpassen, misschien heeft je paardje wel echt buikpijn...en zoveel mogelijk ruwvoer...zo, nu heb ik alles al drie keer gezegd geloof ik...sorry Ik vind luchtzuigen echt vreselijk, maar je zal je paard er nooit om wegdoen, dus probeer het op te lossen..succes ermee....

Elpharo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:00

heee..waar zijn nu al die berichten die tussendoor geplaatst zouden moeten zijn..over dat hij dag en nacht buiten staat? Die wilde ik net gaan lezen!! Beuh?

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 17:00

Madelen schreef:
Sorry, ik had je volgende post nog niet gezien waar precies de antwoorden op mijn post al in stonden. Misschien is gezelschap van een ander dier mogelijk? Een geit, ezel, oid?

mijn ouders willen er voorlopig geen dieren bij, en een ezel is heel moelijk te houden, en geitjes zijn wel leuk maar moetje ook weer speciale hekken enzo maken. vrienden van ons zijn wel opzoek naar 2 geitjes, zij hebben ook aardig land dus als ze die geitjes binnenkort krijgen dan gaat mijn paard naar hun toe. maar ze zijn nu in engeland dus dat duurt nog wel ff.

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 17:04

Elpharo schreef:
heee..waar zijn nu al die berichten die tussendoor geplaatst zouden moeten zijn..over dat hij dag en nacht buiten staat? Die wilde ik net gaan lezen!! Beuh?

vorige pagina:P

Elixir

Re: straffen voor luchtzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:47

Ja paarden kunnen doodgaan aan luchtzuigen, vele denken van niet maar het is wel zo maar komt gelukkig niet vaak voor zoals Elpharo zei... Maar ja het paard bij ons in de manege zuigt erg wel veel... maar ze heeft het dan ook makkelijk, overal zijn het voederbakken met twee balkjes in waar ze dus echt wel heel makkelijk haar tanden kan gaan opzetten en dan zo lucht kan gaan zuigen.. dus dat doet ze dan ook.. ze doet het dus vooral tijdens het eten.. niet tijdens dat ze stro eet of zo maar tijdens dat ze eet uit haar voederbak.. erg irritant dus.. en straffen doen we niet meer maar wel eens met de stem haar naam zeggen.. eerst reageerde ze daar op maar nu eigenlijk niet meer.. ze blijft er gewoon mee doorgaan.. en ja dat paard waarvan zijn maag geklakt was.. was ook door het luchtzuigen.. echt waar

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:27

Luchtzuigen.. pagina's vol over geschreven...

viewtopic.php?f=3&t=513308

Straffen lost niet op voordat je aan de oorzaak gaat werken

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:43

cp112 schreef:
hij verveelt zich (volgens mij) omdat hij alleen is, voor zover ik weet heeft hij grotendeels van zijn leven altijd met meerdere paarden gestaan, ik wil wel heel graag nog een paard en heb er laatst ook al een aangeboden gekregen maar dit komt financieel even niet uit helaas.
maar over een maand of 2 ga ik werken op een fokkerij dus dan neem ik hem lekker mee:P hopen dat hij dan ophoud.
en ik ga hem ZEKER NIET straffen als hij luchtzuigt, zoals ik zei zet ik even mijn stem op, roep ik zijn naam en dan houd hij meestal gelijk op. maja ik ben er dus niet altijd

Heb je al eens gekeken (vraag me alleen niet hoed) of je paard het altijd doet? Of alleen als jij binnenloopt en/of als hij voer krijgt? Ik denk dat je het antwoord inderdaad al geeft...gezelschap...jammer als dat op korte termijn niet lukt....als hij het op de fokkerij erg leuk vind heb je nog wel kans dat het op tijd is voor het een gewoonte wordt....tis wel vervelend heh

Oh ja en oops....je antwoord stond inderdaad op de vorige pagina Ik zou bijna zeggen dat ik blond ben

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:56

Afstraffen helpt niet. Als je er dan niet bij doet, zal hij het toch weer gaan doen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 20:46

Elpharo schreef:

Heb je al eens gekeken (vraag me alleen niet hoed) of je paard het altijd doet? Of alleen als jij binnenloopt en/of als hij voer krijgt? Ik denk dat je het antwoord inderdaad al geeft...gezelschap...jammer als dat op korte termijn niet lukt....als hij het op de fokkerij erg leuk vind heb je nog wel kans dat het op tijd is voor het een gewoonte wordt....tis wel vervelend heh

Oh ja en oops....je antwoord stond inderdaad op de vorige pagina Ik zou bijna zeggen dat ik blond ben

ja hij doet het niet aan zijn voerbak ofzo (heeft ie ook niet meer doe het nu in een emmer) soms aan de staldeur(die is half) maar meestal gewoon als hij in het land staat, hij zet niet eens ergens zijn tanden op maar doet het gewoon zo, vond ik in het begin ook wel raar, misschien dat het komt omdat hij het nergens anders Kàn doen. achja, hopen dat het over paar maand op die fokkerij beter gaat, hij wordt dan gezelschaps (opvoed opa) voor de afgespeende veulens.