Jonge kinderen (onder 6) en paardrijden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:07

Ik ben toen ik 8 was begonnen met paardrijden 1 uurtje per week.

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:13

Mijn zoontje heeft afgelopen voor de eerste keer "officeel" gereden....met zadel op onze shet....hij vond het zo leuk dat we zo aan een 15 minuten zaten.
Ik ben absoluut neit van plan om hem dagelijks erop te zetten...zo heel af en toe mag hij even een paar rondjes.
Hij had wel een beetje spierpijn volgens mij de volgende dag wahahaha, met luier verschonen riep hij "au mama" ihihihi.
Toch denk ik juist dat een shet niet de ideale pony is voor de hele kleintjes omdat ze in verhouding ontzettend breed zijn.
O ja mijn zoontje is 2 jaar en 9 maanden.

Widner

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:17

Bij mijn verzorgpony`s is er een meisjje die altijd meewil, zij voorop, ze mag alleen stappe ongeveer tien minuten omdat ze pas 2 is, maar ze doet echt alles, ze is niet bang voor de pony`s ofzo

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 21:40

jacqueline schreef:
Mijn zoontje heeft afgelopen voor de eerste keer "officeel" gereden....met zadel op onze shet....hij vond het zo leuk dat we zo aan een 15 minuten zaten.
Ik ben absoluut neit van plan om hem dagelijks erop te zetten...zo heel af en toe mag hij even een paar rondjes.
Hij had wel een beetje spierpijn volgens mij de volgende dag wahahaha, met luier verschonen riep hij "au mama" ihihihi.
Toch denk ik juist dat een shet niet de ideale pony is voor de hele kleintjes omdat ze in verhouding ontzettend breed zijn.
O ja mijn zoontje is 2 jaar en 9 maanden.

Wij verwachten dat mijn oppaskindje morgen ook behoorlijke spierpijn zal hebben
echt heel leuk om hem te zien paardrijden, hij is erg fanatiek...Hij wil niet hard, maar wel hobbelen (draven)

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:00

ohja over dat snelle bevallen, ja ik heb mijn 2 kindjes er ook uitgeschoten, geen wee gehad enkel 3 persweeen en daar waren ze, denk dat dat echt helemaal niets met paardrijden te maken heeft
en bovendien hebben jochies daar al helemaal niks aan;-)

het is wel geweldig om te zien zo'n uk op een paard !!

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 23:22

@ kekaro: Hahaha idd, ik denk dat jongens daar dan niet veel baat bij hebben
En idd, om zo'n uk te zien rijden is geweldig!
Op onze stal shet "rijden" 3 kinderen, waarvan er 1 gehandicapt is, als je die ziet op Kiki, geweldig! Hij schatert het uit van het lachen!

sandr0

Re: Jonge kinderen (onder 6) en paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 10:27

MIjn jongste was net 3 jaar en toen "reed "ze op ons oude paard( 1.62 ) in galop aan de longe. Ook mijn zoontje vond dat helemaal geweldig. 5 minuutjes want dan waren ze t zat. Prima zolang ze t leuk vinden. Helaas hebben we dat paard niet meer. Ik heb nu een 4 jarige waar de kids niets mee kunnen ( te groot, te jong en te breed). Ze mogen nu 1 keer in de week op een pony van iemand op stal rijden. Mijn kinderen zijn nu 5 en 7 jaar oud. Ze vinden t helemaal leuk. De jongste rijd m,isschien een kwartiertje en is t dan zat. De oudtse een half uurtje tot 3 kwartier. Ligt er maar net aan hoe t gaat en of ze nog zin hebben. Zolang ik ze niet hoef te pushen en ze het met plezier doen mogen ze van mij rijden. heb t ook nog overlegd met de fysio die hier ook op stal komt voor de paarden ( er word toch veel gezegd dat t voor jonge kinderen heel slecht is om te rijden_) en zolang je t niet overdrijft ( dus 7 x in de week een uur, of rijden op een brede belg dat ze in spreidstand zitten en dat een uur lang) is er niets aan de hand. Overdaad schaad maar dat is met alles.

Zie hier mijn kanjers:

Afbeelding

Afbeelding
Dit is dus Rody de oudste, hier net 7

Afbeelding

Afbeelding
En dit is dus Britt onze jongste van net 5 jaar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 10:47

Zo als ik het hier zo lees dan zouden mijn heupen wel helemaal versleten moeten zijn
Ik ben op jonge leeftijd begonnen met paarden rijden..op 3 jarige leeftijd begon ik met gewoon zitte en op mijn vierde had ik wekenlijks les van 3 kwartier.
In groep 6/7 kreeg ik een verzorg pony dat zich al snel uit brijde naar dagelijkrijden niet lang daarna (brugklas) kreeg ik mijn eerste pony.(op die pony had ik al gereden toen ik 4 was).nou daar heb ik natuurlijk ook elkedag op gereden.
Nou ik kan jullie vertellen dat mijn heupen in prima staad zijn
Afbeelding

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:25

Zelf ben ik begonnen op mijn 7e, heb wel last gehad van mijn bekken toen ik zwanger werd, dat heeft te maken met de banden waar je bekken aan hangen, door de hormonen worden die slap om makkelijk te kunnen bevallen, bij mij dus iets te slap ...gelukkig gaat het 3 jaar na de bevalling beter en zit ik sinds kort weer te paard!
De bevalling ging trouwens prima, 8 uurtjes was alles gebeurd, gemiddeld staat voor een eerste bevalling 12 uur.
Mijn dochter van 3 zit nu ook geregeld te paard, maar meestal is dat alleen zitten ( of liggen )als Fuego zijn hooi eet.
Ik denk niet dat het schadelijk is, als het gewoon binnen de perken blijft, als je kind op de wip zit is er nog nooit iemand geweest die zei dat dat niet goed was, ik geloof er niet in.
Ik vind het bovendien veel te leuk én gezond, om lekker tussen de dieren op te groeien en er mee leren om te gaan!
Dit zijn dus Fuego en Nikita....
Hier allebei 3 jaar.....
Afbeelding

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:56

Ik ben begonnen op m'n zesde en dat was dan elke week een uur op de manege. Reed toen wel bij wat oudere kinderen in de les dus het was wat intensiefer dan een les voor kleine kinderen, ook werd er gegalopeerd.
Weet nog de allereerste keer dat ik les had gehad, de volgende dag kon ik niet meer lopen van de spierpijn
Als het aan mij lag begon ik eerder maar ik moest toen eerst m'n zwemdiploma's hebben van mn moeder.

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:41

Bij ons op stal zijn daar speciale lesjes voor. De ouders moeten mee komen, en moeten heel de les naast de pony blijven lopen. De lessen duren 45 minuten en er zit ook een deel 'theorie' bij (ook voor de ouders).

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:30

Ik ben heel m'n leven al op paarden en pony's gezet, toen ik 3 was kwam er een shatlander waar ik een aantal keer in de week op zat en toen ik 5 was reed ik mijn eerste springwedstrijdje op de manege. Dus van kinds af aan zit ik al op, onder naast en bij paarden en heb nog nooit last van m'n heupen gehad.
Ik zie het alleen maar als een voordeel, omdat paarden op deze manier iets heel makkelijks en gewoons is geworden.

Ikke 3 jaar:
Afbeelding

Ikke 5 jaar:
Afbeelding

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:48

geweldig dat bonte ponietje!!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:17

Mijn dochter is 5 jaar en rijdt op een shetje. soms rijdt ze een paar dagen achter elkaar een uurtje (stappen, draven en soms een galopje)
Soms een hele tijd niet. Ze doet ook wel mee aan ringsteken bij ons in het dorp en aan behendigheidswedstrijdjes. Maar ik houd haar altijd vast, want alleen speelt ze niets klaar. spelenderwijs komen we er wel.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:20

Ik ben op mijn derde begonnen met 1x in de week les bij de lokale ponyclub op een shettie. Toen hebben we heel veel van die ponyspel wedstrijdjes gereden enzo. (het kwam ook wel eens voor dat mijn pa mij en de shet weer eens bij de trailer op moest komen halen, omdat hij er weer eens vandoor was gegaan en zo over het hekje was gespongen)

Vanaf mijn 6e op een C pony en vanaf mijn 8e op een e-pony. Heb er medisch nooit last van gehad en altijd goede begeleiding gehad. Het voordeel eraan dat ik lekker vroeg ben begonnen was dat ik op mijn 11e Z startte met mijn ponneke.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:28

Ik ben op mijn vierde begonnen en heb in de pubertijd gruwelijke groeipijnen gehad. Ik zou mijn kinderen op die leeftijd nog niet te vaak in het zadel laten zitten en ook niet te lang.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 08:15

Mijn dochter is nu 3,5 en vind het geweldig dat ze af en toe is op mijn paard mag zitten. Maar als ik een pony voor haar zou hebben zou ik haar toch echt niet meer dan 1 keer in de week een min. of 10 laten rijden.

De dochter van een kennis van mij heeft een paar maanden met krukken gelopen omdat ze bekken problemen had. Dokter zei dat ze op een te jonge leeftijd te veel en te lang heeft paardgereden. Dat meisje is nu 12 en kan niet meer paardrijden zoals ze zou willen omdat ze hier nog steeds last van heeft bij het rijden.
Ik denk idd dat dit misschien per persoon zou verschillen, maar ik kijk in ieder geval wel uit.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:27

Gosh, dan heb ik zeker gewoon heel veel mazzel gehad ofzo. Eng zeg al die verhalen.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:48

Ikzelf was 4 toen ik driemaal per week met de pony van een nicht bosritjes ging maken. En 5 toen ik begon op een manege..En tot heden rijd ik nog steeds dagelijks meerdere paarden..Heb er niets aan over gehouden.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 21:35

Zo te lezen is het dus ook erg persoons gericht of iemand (op latere leeftijd) last van zijn bekken krijgt.
Achja, zolang het kind het leuk vind om te rijden, en de pony ook

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:57

Als je op 4/5 jarige leeftijd van een uur in de week een verkeerde stand van bekken krijgt, dan zit er al iets niet goed.

Wel maakt het uit hoe breed een paardje is en dat een kind er niet iedere dag er op zit.

Mijn vriendinnen en ikzelf zijn allemaal rond ons 5e begonnen met paardrijden op een manege, 1x in de week, en vanaf tienerjaren iedere dag met eigen paard/pony.
Inmiddels hebben we allemaal 2 of 3 kinderen en we hebben allemaal gemakkelijke bevallingen gehad en nooit bekkenproblemen o.d.

Dus nogmaals, als er van 1 uurtje in de week bekkenproblemen komen, dan heeft er toch al iets verkeerd gezeten.
PS. De koninklijke familie heeft altijd al vanaf zeer jonge leeftijd leren rijden en voor zover ik weet, ook geen problemen.