wie heeft zijn paard zelf ingereden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: wie heeft zijn paard zelf ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:59

Ha Licorne, alsof je het proces van Morris beschrijft.
Ik hang nu ergens halverwege. Erop zitten snapt ie, dat ie daarmee rustig en veilig kan lopen is hem ook al duidelijk, maar dat die idioot daarboven gaat vertellen welke kant je opmoet, dat is toch echt voor anderen

Het allergrootste voordeel van zelf doen is de enorme tijdspanne en daarmee de rust die je kunt nemen. Goede begeleiding is wel noodzaak als het niet je dagelijks werk is

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:06

Ik heb twee van mijn verzorgpaarden zadelmak gemaakt en ingereden en daarnaast nog een stel andere paarden of alleen zadelmak gemaakt of doorgereden na het zadelmak maken. Ik vind het erg fijn dat je weet wat er gebeurd is, als er later eens iets niet lekker loopt weet je meestal precies wat er fout is gegaan en heb je het aan jezelf te danken. Ik verbaas me er trouwens telkens weer over hoe braaf de meeste paarden eigenlijk zijn. Als de basis goed is, is het zadelmak maken niet zo'n punt meer meestal.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:16

Hoi ellebel, dat verbaasd mij ook nog steeds, hoe braaf de meeste paarden eigenlijk zijn....... Ik heb tientallen paarden zadelmak gemaakt en ingereden, soms krijg ik er eentje binnen waarvan ik denk "oei oei oei dat wordt me er eentje"........... En je start het leerproces, en na een tijdje draaien ze bij, en alsnog kun je, in veel kortere tijd dan je had verwacht, zo opstappen en wegrijden. Ik vind het nog altijd af en toe wonderbaarlijk, soms zelfs bijna onwaarschijnlijk. En juist daardoor zo prachtig en zo boeiend om te doen. En ook mijn stinkende best te doen de geweldige goodwill van die jonge beesten niet te beschamen!

Greetz,
Licorne

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:37

Ik heb ook mijn paard ingereden samen met een kennis van me. Hij was toendertijd nog niet van mij maar van een handelaar. Daarnaast heb ik voor een manegeeigenaar verschillende pony's zadelmak gemaakt en doorgereden. Het voordeel is natuurlijk dat je elkaar meteen leert aanvoelen en een soort van vertrouwensband ontwikkeld. Het nadeel wat ik nu begin te ondervinden is dat je ook je eigen minpunten meeneemt als je het paard inrijdt. Ik heb zelf nooit professioneel gereden, was manegeruiter en zag geen uitdaging meer in het gewone rijden dus daarom me voornamelijk gericht op het jonge spul. Maar ik heb zelf verder geen geweldige zit en ik kan ook niet zo veel. Nu heb ik priveles en zijn we begonnen met het naar achter leggen van mijn beentjes. Hier is mijn paard het iets minder mee eens. Hij vind het heel raar dat mijn benen nu ergens liggen waar hij ze nog nooit heeft gevoeld en dit leidt tot onbegrip en dus is hij minder aan mn been, komt weleens wat omhoog bij overgangen naar voren en stribbelt tegen. Maar dat ligt er helemaal aan dat ik hem 3 jaar anders heb gereden. Als je zelf een goede ruiter bent zul je dat niet zo snel hebben.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:46

Nee, maar wel paarden van anderen.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:30

voordelen zijn er genoeg en ook genoemd

de nadelen :
als je geen flauw idee hebt wat je aan het doen bent kun je je paardje ook behoorlijk verzieken en dat krijg je meestal niet zomaar weer goed ,,

je rijd je paard op je eigen stijl in , niet iedereen kan zomaar met jouw paard wegrijden , voordeel maar als je zoals ik nu je paard verkoopt soms ook een nadeel , ze is zo boterzacht dat de meeste mensen er geen weg mee kunnen

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:52

vlasta schreef:

jeetje gaat dit niet erg snel voor je paard?
Ik ken een paard die ook zo snel ging en die ging op een gegeven moment blokkeren en die kon ze dus 2 jaar op het land zetten om bij te komen....(niet boos bedoeld hoor maar eerder vragend)

Hoi Vlasta,

Goed juist dat je die vraag stelt !
Maar nee hoor, er wordt absoluut niks overvraagd.

Het is ook maar net de manier WAAROP je je paard traint he...

Ik bedoel, er zijn combinaties die jarenlang in de B en L ploeteren en waarbij het maar niet echt wil... paarden die niet correct gereden worden... denk dat dat HEEL wat slechter is voor de ontwikkeling en het welzijn van een paard

Die van mij is nog steeds vaak met een half uurtje training wel klaar
Doet ze de oefeningen goed, nou prima toch, hoeven we die ook geen 5 of 10 keer te herhalen !

Bovendien krijgt ze ook nog eens 1 a 2 keer per jaar 1 a 2 weken vakantie.. lekker alleen hele dagen in de wei en verder niks... (namelijk als wij zelf op vakantie zijn).
En binnenkort gaan we lekker een weekje door de bossen crossen .

_Linnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:58

Ik! Heb t heel rustig aan gedaan. Ze heeft eigenlijk met het inrijden geen stap verkeerd gezet.
Het voordeel is dat ze precies op mijn hulpen reageerd. Nadeel is dat mijn fouten ook haar fouten zijn en dat het heel lastig is om deze fouten eruit te rijden. Maar goed, ik werk liever aan de fouten die ik heb gemaakt dan aan de fouten van een ander, dus zo'n groot nadeel vind ik het ook weer niet.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:12

Ik ben er nu nog mee bezig
Ik heb mijn paardje toen ze 4 was gekocht (ze is nu bijna 5) en ben nog steeds bezig (veel tegeslagen gehad, geen passens zadel, spierbevangen, twee maanden ziek, enz) en elke keer meten we weer een beetje vanaf het begin beginnen.
Maar ik vind het het leukste wat er is. Die band die je krijgt vind ik heel speciaal. Mijn paard kwam helemaal groen van het land, had twee weken bij een handelaar gestaan en kwam toen bij mij. Eerst vertrouwde ze niemand en nu vetrouwd ze me met alles! Echt geweldig!

Ik heb er wel ontzettend goede hulp bij gehad, en nog steeds heb ik gewoon les. Ik wil geen verkeerde dingen aanleren, en mijn instructrice kan zo de vorderingen van mijn paard bekijken en mij verder op weg helpen.

Wel moet ik toegeven dat mijn paard niet de makkelijkste is (nogal lenig zullen we maar zeggen ), maar toch ga ik er lekker zo mee door.
En ik zou het zo weer doen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:41

Floint heb ik zelf ingereden, hij is dan wel niet van mij maar hij staat hier al weer bijna 2 jaar. voor en nadelen hm...je weet precies hoe je paard reageert en hoe hij vooruit is gegaan. als het goed is weet je zelf ook goed wat je wel en niet moet/kunt doen. tivina heb ik tm het hangen zelf gedaan en daarna laten doen, dat vond ik niet zo fijn. lite heb ik ook zelf gedaan die ben ik nu wedstrijd klaar aan het maken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 09:08

Nee, mijn paard wordt ingereden bij de Fokkerij waar ze vandaan komt, waar ze ook keuringsklaar op't zelfde moment zal worden gemaakt.
Ja, ik ben met het paard zelf opgegroeid, maar het de mogelijkheid te kiezen en aangezien ik het ook erg druk met school heb en ik het toch een behoorlijk risico allemaal vindt, wordt ze ingereden; maar niet door mij.

Evaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 09:14

Telt shetlander ook mee ?

Ik heb dus zelf me shetje ingereden, ik ben gewoon begonnen met wat hangen enzo, en op een gegeven moment erop.. (altijd met iemand ernaast!) En eerst af en toe alleen maar zitten, toen met iemand ernaast rondje stappen.. Zo ging het maar door..
Toen longeren met mij erop..
Later alleen door de bak gelopen.. alles ging
En dan opbouwen..
Daarna zadel laten wennen (weet ik foute volgorde, maar had eerst nog geen zadel )
En dan met zadel longeren dat soort dingen!

Voordelen;
*Ze went heel erg aan je,
*Je kan het doen hoe je zelf wilt, hoe jou style is

Nadelen;
*(bij mij) kan er nu niet goed meer een ander meisje op me shet, ik ben zelf te groot, een kleiner meisje gaat ze uitproberen, en ligt er zo van af..
*Als je het fout doet, kan je moeilijk herstellen

dat soort dingetjes

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 10:01

Ik heb het ook zelf gedaan, maar met begeleiding van iemand die vaker paarden inreed. Ik had het niet anders willen doen, aangezien ik toen 13 was en toen niet ervaren genoeg was.

Ik zie verder alleen maar vooroordelen. Ik heb er zelf veel van geleerd en ik ken mijn pony nu 'door en door'. Nadelen weet ik niet, maar dat komt mss omdat ik zo'n goede hulp had.

Onze aanpak:
Ik had haar al laten wennen door haar lang aan de shabrak te laten snuffelen, daarmee heb ik haar geaait en toen kon ik hem zo op haar rug leggen, met het zadel deed ik hetzelfde. Toen werd ze kaal gelongeert, zodat ze de hulpen met de stem kende. Toen deden we hetzelfde met zadel en hoofdstel en toen kon de vrouw erop die me hielp. Daarna mocht ik erop en kreeg ik les van haar. Daar heb ik heel veel aangehad.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 10:18

Ik heb samen met een vriendin 7 shetlanders ingereden ( half jaar geleden) ze gaan met sprongen vooruit en ze leren er elke keer wat bij, we rijden ong 2 keer in de week, dus de pony's hebben omstebeurten een week rust. we rijden aleen maar buiten, en als het regent rijden we binnen. Nadelen : Hebben we niet.
Voordelen: Je kent je pony door en door.

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 10:21

Ik heb Duncan zadelmak gekregen. Je kon erop zitten, en met enige moeite ook sturen, gas geven en remmen. Maar dat ging totaal niet zoals het hoort

Heb hem voorderest alles zelf geleerd. Was toen 14. En heb het zelf alleen gedaan.
Pas toen hij 5 was (ik had hem dus al 2 jaar) kregen we les.
Is gelukkig goed gegaan, maar of het verstandig was? Dat vraag ik me af.
Voordeel vind ik wel, dat ik Duncan nu echt helemaal naar mijn hand heb, en dan we ook echt een band hebben. Hebben echt vertrouwen in elkaar
Nadeel is wel dat er veel tijd in gaat zitten, en dat het soms best frustrerend is als dingen gewoon niet gaan zoals je wil.
Pff... voordat hij snapte hoe hij bijvoorbeeld moest wijken Je moet zooveel geduld hebben soms.

Waarschijnlijk is het zadelmak maken helaas niet zo goed gedaan, daar ben ik niet bij geweest, maar hij is nu nog steeds erg angstig voor het zadel. Alleen met hele voorzichtige benadering, en hem geruststellen kun je het zadel erop leggen.
Ben dus misschien maar blij dat hij daar niet ingereden is, want dat zal ook wel niet zo vriendelijk zijn gebeurd

Heb iig een super knollenbeest Daar gaat het om.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 10:56

tja wat versta je onder zelf in rijden.
Ik heb mijn arabier zelf zadelmak gemaakt en ruiter mak en daarna ging hij naar een trainingsstal waar ze de knoppen er goed op hebben gezet en nu rijd ik hem zelf veder door.

(hij is hellaas niet een van de makenlijkste dus heb er een flinke boterham aan en dat is ook de rede geweest dat hij naar een trainingstsal ging om de knoppen er op te zetten)

PintoNatal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:10

Mijn pony heb ik voor een groot deel zelf ingereden. Hij was 2,5 en ik was 7jaar.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:34

Jauke heb ik ook heel bewust groen gekocht om zelf te beleren. Ik ben geen top ruiter en dat is dan misschien direct weer een nadeel omdat de knopjes erop zetten wat langer duurt. Grote voordeel vind ik echter dat je precies weet wat hij geleerd heeft, je er ruim de tijd voor nemen kan, je elkaar door en door kent, er niet al op jonge leeftijd tig mensen op gezeten hebben en alles gewoon heel vertrouwd aanvoelt, zowel voor jou als voor het paard. Als ik nu weer een paard kopen zou zou ik weer voor een groen paard gaan, absoluut!

laffayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:47

hoi hoi,

ik heb in December tot mijn grote verdriet mijn lieve d - pony verkocht om over te stappen op paard.
nu is het verdriet toch wel voor t meest gezakt , maar toch blijf ik hem missen.
heb hem namelijk zelf ingereden en was gewoon mijn maatje.
Nu heb ik na de kerst in december een groen paard gekocht
( burgraaf ) en is nu al geheel zadelmak en luistert spelender wijs op beenhulpen en komt uit zichzelf!!! aan de teugel lopen, een gewldig beestje.
ik merk gewoon dat hij mij voor 100% vertrouwt en daarom gaan we zo snel vooruit.
hij is nu 3 jaar en rijdt hem om de dag zon 20 minuutjes.
binnenkort komen er foto's

gr laffa

Widner

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:50

Ik heb al best veel shetlanders ingereden Best veel in mijn penny tijd! Hoe ikdat deed? erop gaan zitte en proberen te blijven zitten de rest ging eigelijk heel simpel vanzelf??

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:07

ik heb me eigen pony niet ingereden maar wel beleefd voor de kar
gewoon rustig aan beginen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:47

Ik heb er een heel aantal ingereden, vooral voor de handel, maar ik heb het ook weleens in opdracht gedaan voor iemand. Vond ik erg leuk vakantiewerk!

Toen ik vorig jaar eindelijk een paard voor mezelf kon kopen heb ik bewust een 2-jarige gekocht. Met hem doe ik vooral grondwerk en laat hem spelenderwijs aan vanalles wennen.
We hebben de tijd gehad om elkaar te ontdekken, het gaat niet altijd makkelijk, maar het is tot nu toe heel erg de moeite waard geweest. Walter wordt steeds rustiger, dus als ik hem volwassen genoeg vind kan ik er waarschijnlijk zo mee wegrijden

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:48

M'n eigen paard moet nog (W-tje, ik heb er al wel op gezeten). Maar voor anderen heb ik er al met al zo'n 30 gedaan.

Amor_Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:44

Ik heb mijn pony ingereden maar wel met begeleiding.
Ik had toen zelf de ervaring niet.
Rustig aan opbouwen en niets overhaasten

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:56

nickyu schreef:
voordelen zijn er genoeg en ook genoemd

de nadelen :
als je geen flauw idee hebt wat je aan het doen bent kun je je paardje ook behoorlijk verzieken en dat krijg je meestal niet zomaar weer goed ,,

je rijd je paard op je eigen stijl in , niet iedereen kan zomaar met jouw paard wegrijden , voordeel maar als je zoals ik nu je paard verkoopt soms ook een nadeel , ze is zo boterzacht dat de meeste mensen er geen weg mee kunnen

Als je je paard correct beleerd,dan moet iedereen er op weg kunnen rijden {als ze daarna wat fout doen en er dan naast belanden,dat is hun eigen schuld }

Ik heb ook paarden genoeg ingereden,mijn eigen jonge paardje ook.Maar als je het doet,doe het dan onder begeleiding van iemand die het "echt" weet.Want je kunt zoveel verzieken in het begin,juist dan is het belangrijk dat je paard het goed aanleert.