werking bontjes onder het zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:56

Ik rij meestal alleen met een bontonderlegger en verder niets onder het zadel. Niet zozeer voor de drukverdeling, maar voor de temperatuur regulatie.
Als ik na het rijden het zadel eraf haal, dan voelt de rug onder het bontje nauwelijks warmer aan, nauwelijks zweet. De warmte regulatie is beter dan bij vijvoorbeeld een Anky dekje. Ik hoef het bontje ook veel minder vaak te wassen dan normale Shabrakken. Dat geldt wel voor een goede kwaliteit lamsvel. Van syntetische bontshabrakken hoef je dat niet te verwachten.
Voor mij dus niets mode artikel, doe bijvoorbeeld ook niet aan setjes. Ook niet om m'n zadel passend te maken, want een slecht passend zadel, krijg je echt niet passend met een bontje.
Er zijn ook mensen die een bontje puur funcioneel gebruiken.[img]Ik rij meestal alleen met een bontonderlegger en verder niets onder het zadel. Niet zozeer voor de drukverdeling, maar voor de temperatuur regulatie.
Als ik na het rijden het zadel eraf haal, dan voelt de rug onder het bontje nauwelijks warmer aan, nauwelijks zweet. De warmte regulatie is beter dan bij vijvoorbeeld een Anky dekje. Ik hoef het bontje ook veel minder vaak te wassen dan normale Shabrakken. Dat geldt wel voor een goede kwaliteit lamsvel. Van syntetische bontshabrakken hoef je dat niet te verwachten.
Voor mij dus niets mode artikel, doe bijvoorbeeld ook niet aan setjes. Ook niet om m'n zadel passend te maken, want een slecht passend zadel, krijg je echt niet passend met een bontje.
Er zijn ook mensen die een bontje puur funcioneel gebruiken.Ik rij meestal alleen met een bontonderlegger en verder niets onder het zadel. Niet zozeer voor de drukverdeling, maar voor de temperatuur regulatie.
Als ik na het rijden het zadel eraf haal, dan voelt de rug onder het bontje nauwelijks warmer aan, nauwelijks zweet. De warmte regulatie is beter dan bij bijvoorbeeld een Anky dekje. Ik hoef het bontje ook veel minder vaak te wassen dan normale Shabrakken. Dat geldt wel voor een goede kwaliteit lamsvel. Van syntetische bontshabrakken hoef je dat niet te verwachten.

Er zijn ook mensen die een bontje puur funcioneel gebruiken.

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:11

Suzan schreef:
Er zijn ook mensen die een bontje puur funcioneel gebruiken.

Precies! En dat zijn de mensen die begrijpen waar een bontje nou echt voor dient

beenyman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:09

er werd gezegd dat het puur tussen de oren zit. hier ben ik het niet mee eens! mijn paard loopt met bontonderlegger echt stukken beter dan zonder bontonderlegger...!

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:14

als ik opstap met mijn gelpad dan blijft mijn zadel prima liggen.

maar met mijn bontje eronder en de singel strak.. dan kom ik er niet op mijn zadel schuift gelijk naar me toe en als ik niet snel genoeg aansingel dan ga ik in een bocht eronder hangen haha.
bij mij vzh past het dus niet maar bij mijn springzadel dan rijd het wel lekker

Shyla25

Re: werking bontjes onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:17

Ik heb mijn bontje onder mijn boomloze dressuurzadel en mijn gewone dressuurzadel.
Als ik met rij is mijn pony veel rustiger met haar rug en voelt fijner aan.

Ik gebruik hem om extra drukverdeling te krijgen en als schokdemper.
Hij zit bij mij op mijn dekje omdat hij anders niet blijft zitten. Dus echt vocht opnemen gaat niet maar daarvoor heb ik het dekje eronder.

Soms rij ik zonder dekje en dan is het wel fijn dat de vacht vocht opneemt alleen heb ik een pony waar alles dan op gaat glijden vooral als het bontje op de rug ligt.

Verder las ik ergens een vergelijking tussen een gelpad en een schapevacht.
Die vergelijking is er echt niet.
Een gelpad is al hij de ruggegraad niet vrij houd slecht voor de rug.
Ook verdeeld hij de druk niet zo goed als een vacht dit omdat rond het drukpunt een grotere ophoping van gel ontstaat.
De gel kan niet weg en geeft dus meer druk en warmte dan een vacht.

Dus ik rij (dan wel met een blauwe voor de mooiheid) met een bontje omdat dit beter is voor mijn pony's rug

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:24

Ik had heel toevallig afgelopen vrijdag een discussie met onze zadelmaker over bontjes. Hij maakte een onderscheid tussen dressuur- en springzadels. Voor dressuurzadels vond hij het overdreven - een goed passend zadel heeft het niet nodig en dan brengt een bontje alleen maar onbalans. Hij verteld dat het wel eens wordt aangeraden voor springzadels, soms hebben die hele harde dunne kussens om het contact tussen ruiter en paard te optimaliseren en dan kan een bontje wel eens nodig zijn.

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:28

Ik gebruik een bontje met gelpad erin zodat ze schokken van het zadel niet te ver doordringen. Want Misty heeft een gevoelige rug.

Kimberley84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 01:30

Ik hoor iedereen over hun Goed passende zadels! Maar dan doe je er een bontje onder die relatief dik is gevolg-> zadel ligt niet meer Goed passend! En mensen als je er een bontje onder legt, ben je je contact toch ook kwijt met de rug? Vandaar dat het ontspannender aan voelt, je voelt immers veel minder!
Voor mij is het puur een onding en een modeartikel!

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:07

Kimberley84 schreef:
Ik hoor iedereen over hun Goed passende zadels! Maar dan doe je er een bontje onder die relatief dik is gevolg-> zadel ligt niet meer Goed passend! En mensen als je er een bontje onder legt, ben je je contact toch ook kwijt met de rug? Vandaar dat het ontspannender aan voelt, je voelt immers veel minder!
Voor mij is het puur een onding en een modeartikel!

Daar ben ik het dus niet mee eens
Ik heb hem standaard onder mijn boomloze zadel liggen en ik voel net zo veel als zonder mijn bontje

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:29

Het is ook niet mijn ervaring hoor, dat je met een bontje minder voelt. Pony, ik denk dat wij gewoon véél gevoeligere types zijn dan sommige tegenstanders van een bontje (maar goed, wij zitten zonder zadel (ik dus) of met een boomlooszadel dus dan voel je sowieso al veel meer ) maar met mijn boomzadel voel ik nog steeds net zo veel met als zonder bontje hoor, gevoelig tiepje he

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:34

het werd al vergeleken met een goedpassende schoen, nou daar doe je idd geen extra sok in.....maar met een zool van bont loop je toch lekkerder dan met een zool van hout.

ik kan me voorstellen dat het voor sommige paarden toch prettiger loopt met een bontje/goed dekje ertussen dan zonder!

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:44

Daarnaast verkleint een goede onderlegger niets meer aan een boom dan een medium dik dekje..... moet je wel een spine-free onderlegger hebben...

Hebben de meeste ruitersportzaken WEL verschillende maten onderleggers maar kijken de meeste kopers daar niet naar. Heb het dan over echte lammetjes voor onder het zadel en niet die kunstschapen

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:44

T@nj@ schreef:
Het is ook niet mijn ervaring hoor, dat je met een bontje minder voelt. Pony, ik denk dat wij gewoon véél gevoeligere types zijn dan sommige tegenstanders van een bontje (maar goed, wij zitten zonder zadel (ik dus) of met een boomlooszadel dus dan voel je sowieso al veel meer ) maar met mijn boomzadel voel ik nog steeds net zo veel met als zonder bontje hoor, gevoelig tiepje he

Ook als ik mijn boomzadel erop heb met bontje voel ik alles
Misschien omdat ik anders zit dan de meeste mensen tegenwoordig
Ik zit echt op mijn botjes en niet op me doos zoals je veel meiden ziet doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:45

Ik gebruik het met een lange buiten rit en dan op mijn dekje. (oei mode gevoelig ben ik )
Puur omdat ik denk dat het wel fijn is voor Kawa.
Want ook door het dekje heen voelt het lekker zacht.

Ik heb het gekocht omdat je dingen uit wilt sluiten
Kawa liep al een poos niet lekker
de ene da zie dat, de ander dat.
Ik dacht eens kijken of een zcht bontje misschien wat doet voor de rug (toen wel meteen op de rug)
Maar dat hielp niks.

Ik heb wel altijd een normaal dekje
dus niet die dikke dekbedden

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:55

Afbeelding
Dit is mijn boomloze dressuurzadel
ps bontje ligt te ver naar achteren, is mijn fout had verkeerd opgezadel.
Krijg je als je haast hebt en voor het eerst met een nieuw zadel bezig bent. Later heb ik het wel beter gelegt.

Afbeelding
En dit mijn gewone zadel.

Ik heb deze maat (L) genomen omdat hij onder beide zadel past
Als hij geen bontrand had gehad was een M misschien wel ok geweest maar deze ligt steviger.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:56

Het enige mode bewuste aan dit geheel is dat ik een BLAUW bontje heb

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:01

Ik rij alleen met een heel schapenwollenshabrak, omdat mijn paard daaronder veel minder zweet en de warmte beter wordt afgevoerd.
De halve is puur voor het uiterlijk bij mij. Tussen je zadel en je shabrak in zorgt het ding er alleen maar voor dat je zadel niet goed ligt. Sinds mijn zadel goed is opgevuld rij ik nooit meer met dat ding, kan namelijk niet ontdekken wat voor meerwaarde die voor mij of mijn paard heeft.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:03

runningkawa schreef:
Ik gebruik het met een lange buiten rit en dan op mijn dekje. (oei mode gevoelig ben ik )

Hihi, RK, toch wel in combi met een mooi setje he

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:13

Een paar zwarte peesbeschermers...
Vast niet goed genoeg

Soms een paar witte met reflectie

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:20

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:27

Ik denk dat als je dan toch met een bontje wilt rijden, je dan beter een bontsjabrak kan gebruiken dan alleen een zadelonderlegger op een sjabrakje.
En anders niks eronder, schapenvacht hoort direct op de paardenvacht.

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:51

mijn vorige paard gaf steeds een reactie op de dekjes die ik onder het zadel legde (verschillende wasmiddelen en diktes geprobeerd) en dan is een bontje de uitkomst. Ik had die eerst op de rug liggen en dan het dekje en het werkte prima en geen last meer.

IMO maakt het niet uit of je er nu wel of geen bont onderlegger onder je zadel hebt liggen.
Als je er wel één onder hebt liggen, merk je niet zo snel of je zadel nog wel past of niet ( spreek uit eigen ervaring)
omdat je en een dekje en een onderlegger eronder doet, hoog je je zadel op en heb je niet zo snel in de gaten of het zadel naar verloop van tijd nog wel past!!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:59

Onder mijn oude zadel had mijn bijrijdster destijds ook een bontje omdat het voor de paardenrug beter zou zijn. Later had ik door de zadelmaker een passend nieuw zadel laten aanmeten en vroeg hem of ik dit bontje nog kon gebruiken. Volgens hem geen probleem, maar had het niet de functie om de druk beter te verdelen of dat het zadel beter zou gaan liggen. Met of zonder bontje rijden, ik merk aan mijn paard geen verschil.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:09

sommigen praten net of je met een bontje je zadel wel een halve meter hoger hebt liggen dan zonder...
een ankypad + bontje is niet veel dikker dan een rambo of HH pufferpad...

Ik ben sowieso van mening dat je minstens 2 X per jaar je zadel moet laten nakijken, of het nog past/goed ligt, door een zadelmaker....

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:08

Ik heb gekozen voor alleen een onderlegger van bont ipv een heel shabrak omdat ik anders nog breder zit met mijn boomloze zadel