Magnesium wie geeft het en wat doet het precies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 11:31

Nee joh dat hoeft niet nog ff en ze gaan weer het land op staat ze sowieso genoeg buiten. Moet haar trouwens sowieso juist weer gaan rijden anders zakken de spiertjes die ze nog heeft nog verder in elkaar. Het is ook meer voor mij rust ff dat ze ff in training ergens anders staat. Mooi mee genomen dat ze haar daar anders voeren enzo kan ik misschien ook wat resultaat van zien.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:20

Op wat voor voer staat ze nu?

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:28

mijn paard is erg kijkerig en kan zich niet goed concentreren en komt dus magnesium tekort, hij krijgt hier een suplement voor om dit te verbeteren

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:30

marloezzke schreef:
mijn paard is erg kijkerig en kan zich niet goed concentreren en komt dus magnesium tekort, hij krijgt hier een suplement voor om dit te verbeteren

Ik vind dit een beetje een rare redenatie. Jij gaat ervan uit dat je paard magnesium tekort heeft omdát hij kijkerig is ? Dan mag ik in die van mij wel héél rap een pot Mg gaan stoppen

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:44

sorry ik heb het waarschijnlijk verkeerd geformuleerd.

mijn paard komt magnesium te kort waardoor hij zich niet goed kan concenteren, maar dit is ook een deel van zijn karakter. hij is niet zo erg dat hij puur een magnesium kuur krijgt, wat sommige paarden wel krijgen, hij krijgt magnesium bij in de vorm van het suplement calm, wat zijn magnesium hoogte verhoogt en zorgt voor meer innerlijke rust. ik mag dit niet week na week blijven voeren, maar om de 3 a 4 weken een week niet.

maar er zijn inderdaad paarden die heel erg kijkerig zijn en zich niet kunnen concenteren en dus magnesium tekort komen dat is vaak wel de oorzaak bij dit soort paarden, probeer maar eens uit.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:54

Shine staat op hoogwaardig voer waarbij het Mg-gehalte prima in orde is, en nog steeds is ze erg kijkerig. Is dus de aard van het beestje in dit geval

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:12

bij mijn paard zit het ook in zijn karakter maar het heltp bij mijn paard zeker wel, hij zal atlijd kijkerig e.d blijven maar het helpt wel.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:25

Joyja schreef:
gouda schreef:

Ze staat in Benschop momenteel. De bedoeling is wel om terug te gaan. Ze is daar voor 1.5 maand in training. Ook al zijn ze heel goed voor haar en helpen ze mij megagoed wil toch terug, misschien wel eerder zelfs. Wil gewoon dat ze veel buitenloopt en weet niet of ik dat daar voor elkaar kan krijgen namelijk. Heb nu al heimwee namelijk had ik niet gedacht dat je dat zo kon hebben

Het is wel belangrijk om heel eerlijk naar kaylee te kijken als ze daar gaat opknappen zegt dan ook heel veel natuurlijk & kijk dan vooral ook naar wat hoeveel en wanneer ze gevoerd word en vergelijk dat met waar je stond!

Dit vind ik wel een wijs advies.Je hebt een aantal maanden terug ook een topic geopend over volgens mij de hoeveelheid voer dat je paard kreeg en dat was niet zo heel veel en vooral niet zo heel vaak en dat zou een hele goed rede kunnen zijn dat het nu niet zo lekker gaat met je paard.Als ze nu goed opknapt zou ik zelf denk ik niet terug gaan naar de stal waar je paard weg komt.Ik hoop dat het snal weer beter gaat met je paard.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 08:17

Remember schreef:
Op wat voor voer staat ze nu?

Op de stal waar ze stond 2 kilo Subli basisbrok, 2 plakjes hooi, 2 grote plakken kuil. Zelf gaf ik nog bij: penen, Subli EM, halve schep slobbber of muesli, maismeel, vitaminenpoeder etc.

Nu krijgt ze 4 dikke plakken vogeltjeshooi, 2 kilo havensbasisbrok en magnesium.
Zelf geef ik haar nog penen. We hebben nu een week rust om te wennen daar.

xJurdyWonanx

Re: Magnesium wie geeft het en wat doet het precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:27

Rafaela hier op bokt denkt dat mijn paard het ook heeft. zelf twijfel ik enorm omdat hij alleen af en toe trilt met zijn achterhand. niet als we aan het rijden zijn en stilstaan en in zijn stal ook niet. alleen als hij af en toe gepoetst werd en toen ik laatst bij een vriendin achterom was ( waar hij nog nooit was geweest ) was hij ook nogal gespannnen en stond ook zo te trillen.
dus die spiertrillingen zijn de enige symptonen die ze daar ook vermelden. Maar er staat ook huidproblemen, niet mee willen werken met rijden enz, dit is juist helemaal niet waar. en alle anders symptonen lijkt hij juist omgekeerd te hebben.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 11:17

Mijn paard trilt ook alleen af en toe soms wel heftig maar ze heeft het ook snel koud. Ze verhaart slecht en heeft een vacht voor -20 terwijl de rest een zomerhuidje heeft, ze is vaak lastig te rijden heel wispelturig de ene dag loopt ze als een zonnetje maar meestal is ze schrikkerig en wil ze dingen niet. Haar hoeven zijn deze winter ook best slecht groeien voor geen meter de hoefsmid kwam pas weer na 3.5 maand! Normaal kon hij om de 6/8 weken wel een rand eraf halen.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:39

Wat ik zou doen is haar op onbeperkt ruwvoer zetten, véél hooi dus met wat kuil erbij voor het lekkere. Verder een hoog gevitamineerde brok/mengeling, basisbrok zou ik te schraal vinden. Denk aan bijv. de kruiden-muesli van Havens, 2-3x per dag 1kg, waarvan 1x met een scheut appelazijn en lijnzaadolie.

Verder toch lichte arbeid, beweging kikkert op! Zo veel mogelijk buiten en daarnaast nog wat aan de longe of gewoon onder het zadel, zonder gek te doen.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 13:30

Ze eet niet meer hooi/kuil dan het bovenstaande. Ze heeft tijden zelfs geen hooi gelust. Nu is ze weer aan het hamsteren eet bijna al haar hooi en biks pas 's-nachts op. Penen eet ze wel weer meteen op.

Afgelopen week hadden we beide vrij. Ga vanavond weer wat wandelen naast het losgooien en dan rustig weer beginnen met longeren/rijden. Daarbij krijg ik hulp van de stalhouder die had mij geadviseerd een week rust te nemen. Heb een beetje moeite met de situatie namelijk.

Meer of betere brok durf ik momenteel niet te geven ivm verhoogde bloed/spierwaarden. Zal eens navragen wat de Havens brok nu precies was. Volgens mij een basissportbrok alle paarden en ook de wedstrijdpaarden en hengsten krijgen het.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:42

Gouda, doe je een en ander ook in overleg met je veearts? Het klinkt alsof je paard dieper in de problemen zit dan een supplementje op kan lossen.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:45

gouda schreef:
Ze eet niet meer hooi/kuil dan het bovenstaande. Ze heeft tijden zelfs geen hooi gelust. Nu is ze weer aan het hamsteren eet bijna al haar hooi en biks pas 's-nachts op. Penen eet ze wel weer meteen op.

Dan is op dit moment je ruwvoergift in orde, even in de gaten houden wanneer ze meer gaat eten en dan ook meer gaan voeren. Penen erbij is een goede optie, lekker doorvoeren dus.

Citaat:
Afgelopen week hadden we beide vrij. Ga vanavond weer wat wandelen naast het losgooien en dan rustig weer beginnen met longeren/rijden. Daarbij krijg ik hulp van de stalhouder die had mij geadviseerd een week rust te nemen. Heb een beetje moeite met de situatie namelijk.

Meer of betere brok durf ik momenteel niet te geven ivm verhoogde bloed/spierwaarden. Zal eens navragen wat de Havens brok nu precies was. Volgens mij een basissportbrok alle paarden en ook de wedstrijdpaarden en hengsten krijgen het.

Ik snap heel goed dat je er moeite mee hebt, het is niet niks om je paard 'af te zien takelen' zonder het gevoel te hebben er iets aan te kunnen doen. Vind het ook goed van van je dat je er andere mensen bij betrekt, andere visies zijn nooit slecht natuurlijk.

Waar ik dus een beetje mee zit is het bijvoeren van Mg, terwijl je met wat hoogwaardiger voer je Mg-gift ook op het juiste peil krijgt. De paarden bij ons staan ook op de basisbrok van Havens (paard dat vol in training is krijgt daarnaast een mengeling van PowerPlus Mix en Kentucky Lite-E), die is prima om te onderhouden, maar niet om tekorten op te vullen. En dat is wat je nu dus moet doen. Je kunt ook niet zomaar meer gaan voeren (niet qua kilo's en ook niet qua energie/vit/min), maar op het moment dat je haar weer wat aan het werk zet moet je voergift daar ook op aangepast worden. Dit kun je gewoon rustig aan doen, door bijv. een halve kilo brok door een halve kg muesli te vervangen en zo steeds uitbouwen.

Appelazijn werkt zuiverend, vergemakkelijkt de afvoer van afvalstoffen en is goed voor de spijsvertering. Met de lijnzaadolie voer je essentiele vetten en mineralen, en uiteraard goed voor huid/haar en hoeven.

Verder inderdaad overleggen met je DA, laat haar nog eens grondig onderzoeken, het kan heel goed dat het met ander voer en meer beweging nog niet op te lossen is, maar dat er meer bij komt kijken.

Sterkte ermee

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 14:54

Fronton schreef:
Gouda, doe je een en ander ook in overleg met je veearts? Het klinkt alsof je paard dieper in de problemen zit dan een supplementje op kan lossen.

Waar ik dus ff mee zit dat de da niets kon vinden en mij vervolgens gewoon niet terug belt als ik verder vragen heb Moest maar een voedingsadvies vragen en dat heb ik gedaan bij Pavo. Kwam zo'n beetje uit wat ik gaf dus tja. Weet nog niet helemaal wat ik ga doen. Heb het wel een beetje gehad met die desbetreffende bekende kliniek

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 14:57

Remember schreef:
gouda schreef:

Dan is op dit moment je ruwvoergift in orde, even in de gaten houden wanneer ze meer gaat eten en dan ook meer gaan voeren. Penen erbij is een goede optie, lekker doorvoeren dus.

Citaat:

Ik snap heel goed dat je er moeite mee hebt, het is niet niks om je paard 'af te zien takelen' zonder het gevoel te hebben er iets aan te kunnen doen. Vind het ook goed van van je dat je er andere mensen bij betrekt, andere visies zijn nooit slecht natuurlijk.

Waar ik dus een beetje mee zit is het bijvoeren van Mg, terwijl je met wat hoogwaardiger voer je Mg-gift ook op het juiste peil krijgt. De paarden bij ons staan ook op de basisbrok van Havens (paard dat vol in training is krijgt daarnaast een mengeling van PowerPlus Mix en Kentucky Lite-E), die is prima om te onderhouden, maar niet om tekorten op te vullen. En dat is wat je nu dus moet doen. Je kunt ook niet zomaar meer gaan voeren (niet qua kilo's en ook niet qua energie/vit/min), maar op het moment dat je haar weer wat aan het werk zet moet je voergift daar ook op aangepast worden. Dit kun je gewoon rustig aan doen, door bijv. een halve kilo brok door een halve kg muesli te vervangen en zo steeds uitbouwen.

Appelazijn werkt zuiverend, vergemakkelijkt de afvoer van afvalstoffen en is goed voor de spijsvertering. Met de lijnzaadolie voer je essentiele vetten en mineralen, en uiteraard goed voor huid/haar en hoeven.

Verder inderdaad overleggen met je DA, laat haar nog eens grondig onderzoeken, het kan heel goed dat het met ander voer en meer beweging nog niet op te lossen is, maar dat er meer bij komt kijken.

Sterkte ermee

De stalhouder gaat het krachtvoer straks rustig uitbouwen. Geloof ook dat ze de kruidenmuesli adviseerden van havens. Lijnzaadolie geeft de stalhouder haar ook een scheut om de magnesium aan te binden aan de brok.
Appelazijn heb ik haar een keer moeten geven vanwege een hangend rooster. 1 scheutje door de slobber zorgde ervoor dat ze de slobber liet staan. Madam is erg kieskeurig namelijk.
Ze kreeg bij bij altijd Subli Em dat is ook op basis van olie.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:06

Die kruidenmuesli is heel fijn spul om paarden in een dip weer wat aan te sterken . Ken ook wel een stel 'gezonde' paarden die compleet op die muesli stonden, maar die werden er gewoon wat vadsig van omdat het zo rijk is en ze het gewoon niet meer nodig hadden. Dus in periodes voeren, is het niet meer nodig weer afbouwen tot basisbrok evt. met een prestatiemengeling.

Ik snap trouwens best dat ze die appelazijn niet hoeft, vind het ook vreselijk smerig spul eigenlijk

Maar het klinkt als een goede opzet zo, fijn dat je stalhouder zo goed meedenkt en ook met oplossingen komt. Lekker weer rustig aan de slag met d'r en hopen dat het gauw beter gaat!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 16:08

Ja hoop dat ik eindelijk lol mag hebben met dr. Kreeg haar 28 aug 2004 en 2 september kreeg ze een ongeluk. Sinds die tijd eigenlijk aan het modderen geweest en is ze nooit meer geweest als toen ik haar kocht.