Hoe? Lange witte manen schoon krijgen voor wedstrijd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hanin

Re: Hoe? Lange witte manen schoon krijgen voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:15

Mijn pony heeft bijna geen manen
Dus ik heb geen last van manen schoon krijgen voor de wedstrijd
Elke nadeel heeft zijn voordeel zeg ik maar weer

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:03

ik heb mijn pony ook welleens gewassen met waterkoker mee en water koken en 9 colaflessen in de fiets tas met lekker warm water

zo kon ik toch nog een beetje redelijk wassen. alle tips zijn hier wel bruikbaar

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:03

Memuska is bang van vuilniszakken, dus ik los het als volgt op: ik neem een oude handdoek en klips die aan ene kant vast aan de zijkant van haar halster. Het andere uiteinde stop ik bij tussen haar deken. Dan was ik de manen met lauw/warm water en spoel ze goed uit. Vervolgens droog ik ze met een droge en schone handdoek zo goed mogelijk uit. Daarna krijgt ze een wollen halsdeken om en blijft ze een poosje uit de wind staan, op stal. Dat gaat redelijk goed!
Succes ermee!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:09

Shampoo voor grijze mensen. Worden ze wit van.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:16

OemmiejO schreef:
Shampoo voor grijze mensen. Worden ze wit van.

Moet je niet te lang in laten trekken, wordt ie blauw

spreek uit ervaring

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:44

Mmm,handig topic, blijf ik even volgen.
En waterkoker (op stal) lijkt me ook handig .

ACSM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 07:14

maessie schreef:
Het allerbelangrijkste is dat je de manen met enige regelmaat wast, dan kun je ze met alle soorten shampoo wel schoon krijgen! (1 keer per maand zou genoeg moeten zijn, zeker bij de manen kan zelfs minder nog wel) Wat het wassen zelf betreft, probeer idd lauwwarm water te krijgen, dit wast ook makkelijker. En een tip waar je nu niet zoveel aan hebt: hoe vaker je wast, hoe minder nat je paard word, omdat je er handigheid in krijgt! (Als ik de manen was, heb ik slechts 1 kant van de nek nat, puur door handigheid) En met dit weer gewoon even goed droogwrijven na het wassen en even een dekentje er om slaan, dan is dit verder geen enkel probleem!

Vaker wassen heeft bij sommige haflingers geen effect Ik rij paar keer per maand wedstrijd en altijd zijn de manen weer smerig. Ik was ze met een klein emmertje en warm water (dmv waterkoker) of ik pak de manen en zet zachtjes de slang erop. Na enige ervaring kan ik nu de manen met de slang wassen zonder de hals erg nat te maken. Ik was met zilvershampoo.

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 07:31

Mijn haflinger heeft aan beide zijde lange manen. minimaal 2 x per week gaat er anti klit in(uit de spuitbus), zo hou ik de manen klit vrij maar ook erg schoon. Ook hij loopt overdag in de wei en rolt in de blubber. De sneeuw maakt de manen ook erg wit, maar ja zit niet in een potje.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 07:33

Als je der manen schoon en droog hebt kan je ze daarna invlechten.
Als ze dan gaat rollen ofzo dan is alleen de buitenkant van de vlecht vies.
Misschien ook handig voor als je de volgende keer weer wedstrijd hebt, dan hoef je de volgende keer niet zoveel te wassen.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 10:37

Ze heeft altijd vlechten in, maar ik heb al heel lang niet gewassen.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:41

yulan schreef:
En waterkoker (op stal) lijkt me ook handig .

Idd, kan je ook soep en thee maken

Rytir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:11

viefdepief schreef:
Ik ga dit topic even in de gaten houden, die van mij heeft dan wel zwarte manen, maar die zijn na al die modder toch ook wel heel erg grijs geworden..

Bij zwarte manen helpt dit best goed (voor witte dus helaas niet). Mijn paard heeft vrij lange zwarte manen en als ze enigszins weer zwart moeten worden begin ik met het uitpluizen en borstelen ervan. Daarna 'wrijf' ik het vuil eruit met een schone handoek met warm water (niet zeiknat, anders wordt je paard alsnog erg nat). Daarna gaat er wat glansspray in (zodat het wat langer zwart blijft), maar ik rijd geen wedstrijden en hoef dus ook niet van die gladde manen te vlechten
Wat mij betreft een ideale oplossing als je niet wil/kan wassen in de winter!

2Morrow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:25

Charos schreef:
Ik heb al meerdere malen wat gehoord over de cowboy magic créme, maar nog niet over de shampoo. Werkt deze ook zo goed?

Ja dat heb ik. De manen worden wel wit maar de mestvlekken op haar gewone vacht zeg maar niet. Het is schampoo wat je niet hoeft uit te spoelen maar het schuimt wel behoorlijk of dit nou zo goed spul is weet ik niet.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:52

Betadineshampoo werk super om alles weer wit te krijgen!!! Staarten, manen, benen... noem maar op. In m'n profiel zie je Amber... met betadineshampoo gewassen. Witte paarden kunnen niet glimmen??? reken maar van YES!!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 13:42

Ik heb bij de hypo een potje riders magic meegenomen, ben benieuwd hoe dit werkt aangezien het toch een stuk goedkoper is dan cowboy magic.

@gwen1222: ik zoek alleen wat voor de manen, ze staat gelukkig wel met deken op. Ik hoop dat riders magic dan net zo goed werkt als cowboy magic.

Kelly87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:14

Ik gebruik ook altijd Biotex voor witte manen en staarten, werkt écht super!! Lekker boenen en wassen, en voila... je Haf is weer écht blond