duur verteringsproces ruwvoer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re: duur verteringsproces ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 23:26

hoeveel krachtvoer krijgen ze bij jou, phia?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 09:22

Mijn paard krijgt onbeperkt hooi; hooi bevat tenslotte te weinig energie en eiwitten om kwaad te kunnen.
Aangezien ze van November t/m April zichzelf in de stal moet staan vervelen, is dit nog wel het minste wat ik kan doen. Ze heeft ze altijd iets om te knabbelen en het is een groot tijdverdrijf.
Wel is het voeren van een ruwvoer een groot nadeel voor de paardenbuik, die er behoorlijk bol van wordt, maar ach.. echt trainen komt pas rond mei/juni als ze ingereden/keuringsklaar wordt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 12:58

er zijn dus meer mensen die te kampen hebben met de bolle buikjes van hun paarden. ik rij momenteel maar zonder zadel, want met zadel is gewoon geen doen meer.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:02

Melanie5 schreef:
Om even bij de eerste vraag terug te komen:

Pellie schreef:
wie kan mij zo concreet mogelijk antwoord geven op de volgende vraag?

hoe lang duurt het verteringsproces van ruwvoer bij een paard wat weinig beweging krijgt?

dus de lengte van hap hooi tot mest

Afhankelijk van de hoeveelheid structuur (dwz % droge stof) in het ruwvoer, duurt het tussen de 12 en 24 uur. Voer je erg natte kuil, dan ga je naar de 12 uur. Met onbemest, lang en grofstengellig natuurhooi, zijn ze minimaal 24 uur bezig, voordat het de darmen verlaat. Hoe meer structuur in het hooi, hoe langer het in de dikke darm blijft. Dat is de belangrijkste darm. Dus hoe meer structuur, hoe beter.

Kijk nu wordt het interessant.Hier lijkt iemand te zijn die er verstand van heeft Als ik dit lees dan zou je eigenlijk maar 1 keer per dag grof hooi kunnen voeren want de darmen kunnen er wel 24 uur mee bezig zijn.Waarom wordt er dan altijd zo gehamerd op veel hooi voeren de hele dag door het liefst want dan kunnen de darmen lekker bezig blijven.

Verder hoorde ik laatst van een stalgenootje van mij over een paard wat op vlas staat dat je om die paarden goed moet denken dat die niet een lege maag krijgen want omdat er de heledag door gal in de maag druppelt en als een paard niet de heledag door kan eten {hooi en/of stro hij staat namelijk op vlas} de maag leeg kan zijn en dat de gal dan in een lege maag druppelt en dat zeer doet.{ik hoop dat ik het goed heb onthouden}Dus elke keer als ik op stal kom gooi ik even een plak hooi bij haar paard in de stal omdat ze me dat gevraagd heeft en hij dan dus bijna de heledag door kan eten en dan dus geen lege maag krijgt.

Is er dan een verschil met de maag en de darmen.Is het sneller uit de maag en blijft het dan langer in de darmen zitten?

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:08

Anouar15 schreef:
Als je naar mijn paard kijkt zie je in eerste instantie een paard dat wat aan de dunne kant is. Bij z'n vlanken en z'n schoft is hij wat ingevallen.
Maar z'n buik daaraantegen is weer aardig rond. Vaak zeggen mensen dat ik hem meer eten moet geven omdat hij er wat mager uit ziet. Maar als ik hem meer eten geef wordt alleen z'n buik groter.
De rest van z'n lijf mist gewoon spieren, daarom zijn z'n vlanken en schoft ingevallen.
Ik vind het wel vervelend om te horen dat ik hem meer eten moet geven omdat ze hem mager vinden.

Eigenlijk zou je dan dus meer met je paard moeten trainen.Dan krijgt hij meer spieren en zal hij er voller uit zien en zal je zijn buik weg trainen.Dan is het wel beter om meer kracht voer bij te voeren omdat je paard nu extra bouwstoffen{energie} nodig heeft om de spieren te kweken en te onderhouden.Ik denk niet dat als je nu minder hooi gaat voeren zijn buik weg gaat.Misschien is het voor jouw een oplossing om en bijrijder te zoeken zodat je paard weer getraind kan worden.Ik denk dat dat een veel beter oplossing is dan om minder voer te gaan geven.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 18:19

ik denk inderdaad dat er wel degelijk verschil zit tussen maag en darmen, voel het bij jezelf maar. je middageten is 's avonds nog niet verteerd maar je hebt wel weer trek in wat.

bij de één duurt de spinazie ook twee dagen, dat wil niet zeggen dat die persoon twee dagen zonder eten kan

en ik denk dat anouar best veel met d'r paardje doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:03

Groot verschil tussen maag en darmen. De echte vertering gebeurd in de darmen en dan in de dikke darm en dat duurt idd wel even onder invloed van darmbacterien. Een stukje vertering oiv maagzuur is het begin in de maag. Paarden de hele dag laten eten is om de maag idd gevuld te houden en dan wordt er ook speeksel gevormd, wat weer goed is voor de vertering.

Als je paard schraal is, en je gaat hem voeren om dikker te krijgen, krijg je idd in het begin alleen die dikke buik, maar langzamerhand wordt er mer vlees gevormd en krijgt hij een beter lijf. Voer anders wat zonnebloem olie een paar eetlepels per dag bij, groeien ze ook van. Als hij voller wordt op zijn hele lijf, valt die buik minder op en is de verhouding ook mooier.

Ik persoonlijk vind het niet mooi, een schraal paard, en dan idd hebben ze een dikke plak hooi naar binnen dan zit het lekker in die dunne darm en dan zie je die dikke buik juist veel beter. Effe 80kg erop zetten is voor een paard niks hoor, het is een flink lijf.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 22:06

op mijn oude pensionstal stond een kwpn-er niet ook niet gespierd en ronder te krijgen was. dat ziet er dan idd niet zo mooi uit, paard was ook nog eens groot en zwart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 08:05

Ik heb ook lopen tobben, maar heb een tijdje maismeel gevoerd en nu heb ik een muesli waar hij mooi mee op gewicht blijft. Verder voer ik Subli EM bij en hij is echt stukken beter geworden, een wereld van verschil. Hij is nu 13 maar ziet er uit als een 8 jarige in de bloei van zijn leven. Hij krijgt echt veel hooi en loopt overdag op een schrale wei. Niks dikke buik en gelukkig ook deze winter geen ribben te zien.

Is best moeilijk hoor om een paard op het oog er netjes uit te laten zien. Zeker als je een paard hebt dat overdag buiten loopt en niet in een stal met steeds dezelfde temperatuur, 5 x keer per dag afgepast voer. Sommige paarden hebben een makkelijk figuur om zo maar te zeggen. Mijn ruin is een binnenvetter en als hij bij een merrie staat, maakt hij zich enorm druk om die merrie om die steeds te beschermen en dan kunnen de kiloos er af rezen. Dan moet ik bijvoeren met bv pulp, maar daar wordt hij na een paar dagen heet van, van de melasse (suiker) die er in zit, maar dat werkt ook heel goed als je met mate voert.

Agnes75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 08:56

Anouar15 schreef:
Als je naar mijn paard kijkt zie je in eerste instantie een paard dat wat aan de dunne kant is. Bij z'n vlanken en z'n schoft is hij wat ingevallen.
Maar z'n buik daaraantegen is weer aardig rond. Vaak zeggen mensen dat ik hem meer eten moet geven omdat hij er wat mager uit ziet. Maar als ik hem meer eten geef wordt alleen z'n buik groter.
De rest van z'n lijf mist gewoon spieren, daarom zijn z'n vlanken en schoft ingevallen.
Ik vind het wel vervelend om te horen dat ik hem meer eten moet geven omdat ze hem mager vinden.

Ik heb wel eens gehoord dat als een paard bij de flanken invalt, hij te weinig ruwvoer krijgt. Die buik krijgen ze dan van het krachtvoer. Misschien moet je wat meer hooi voeren en wat minder brok, misschien dat dat helpt?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:40

Ik vind een halve kilo muesli voor een niet werkend (koudbloed)paard erg veel hoor!

Ze krijgen bij mij onbeperkt hooi , lopen 24/7 buiten, werken toch best wel ,we trainen weer voor een nieuwe trektocht.

Ze stonden op een handje muesli, dat heb ik sinds het weekeinde opgevoerd naar 2 handjes.

Ze moeten niet te vet worden ,daar krijg je weer allerlei ellende van, huidproblemen enzo.

Maar goed, het gaat volgens mij om de hoeveelheid ruwvoer waar jullie een meningsverschil over hebben , dus mijn mening doet er eigenlijk niet toe.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:41

Agnes75 schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat als een paard bij de flanken invalt, hij te weinig ruwvoer krijgt. Die buik krijgen ze dan van het krachtvoer. Misschien moet je wat meer hooi voeren en wat minder brok, misschien dat dat helpt?

Andersom dus.
De buik is van ruwvoer (hooi en stro). Hooi is de basis van elk voerrantsoen voor een paard. Een paard heeft minimaal 4 tot 6 kilo ruwvoer nodig voor de werking van de darmen. Krachtvoer is de brandstof voor de arbeid die je het paard geeft. Een paard dat niks doet heeft aan hooi voldoende.

Mijn paarden krijgen de hele dag door hooi of kuil. Ze staan overdag in de paddock met een berg hooi of kuil.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 22:47

oh jawel hoor AM, zeker wel. het was ongeveer 300 á 400 gram maar ik kan kijken wat er gebeurd als ik dit ga minderen idd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:39

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:45

monsera schreef:
Kijk nu wordt het interessant.Hier lijkt iemand te zijn die er verstand van heeft Als ik dit lees dan zou je eigenlijk maar 1 keer per dag grof hooi kunnen voeren want de darmen kunnen er wel 24 uur mee bezig zijn.Waarom wordt er dan altijd zo gehamerd op veel hooi voeren de hele dag door het liefst want dan kunnen de darmen lekker bezig blijven.

Verder hoorde ik laatst van een stalgenootje van mij over een paard wat op vlas staat dat je om die paarden goed moet denken dat die niet een lege maag krijgen want omdat er de heledag door gal in de maag druppelt en als een paard niet de heledag door kan eten {hooi en/of stro hij staat namelijk op vlas} de maag leeg kan zijn en dat de gal dan in een lege maag druppelt en dat zeer doet.{ik hoop dat ik het goed heb onthouden}Dus elke keer als ik op stal kom gooi ik even een plak hooi bij haar paard in de stal omdat ze me dat gevraagd heeft en hij dan dus bijna de heledag door kan eten en dan dus geen lege maag krijgt.

Is er dan een verschil met de maag en de darmen.Is het sneller uit de maag en blijft het dan langer in de darmen zitten?

Ben het niet met Melanie eens, gemiddeld strengelig hooi duurt toch echt 48 uur voordat het er weer uit komt. De bactereien in het caecum van het paard hebben die tijd gewoon nodig om de vezels en cellulose af te breken, en binnen kortere tijd redden ze dat niet.

Verder heeft een paard geen galblaas, dus kan er ook geen gak zijn maag indruppelen ( gal komt sowieso pas in het duodenum de darm binnen). Wél is het paard gemaakt om 16 uur per dag te eten, en heeft het dus een vrijwel constante HCl stroom in de maag. Kan hij niet zolang eten, dan blijft die HCl stroom er, en kan het maagslijmvlies beschadigen er maagzweren ontstaan.

Je vraag over maag en darmen, hoelang het erin blijft zitten weet ik niet precies. Maar het voedsel wordt eerst gekauwd, en komt dan in de maag terecht, hier wordt het bewerkt met HCl, en gaat dan door naar de darmen. In het Ileum (dunne darm) worden al wat eerste nutrienten eruit gehaald, waarna het voedsel naar het Caecum (blinde darm) gaat. Hier zitten bacterien die de vezels en cellulose verteren, waarna het voedsel naar de Colon (dikk darm) gaat. Hier worden de nutrienten die vrijgekomen zijn door de bewerking van de bacterien opgenomen en vind de water terugresporptie plaats. Dit zie je ook terug in de lengte van de darmen, het ileum is relatief kort en de colon relatief lang.Ook de maag is eigenlijk maar heel klein en fungeert als doorgeefluik, niet als opslagplaats.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:09

Wat is HCI?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:42

Zoutzuur, dus maagsap.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 11:12

hé wat leuk, er wordt weer gepost!

ellepel, ik ga je link straks even lezen,
carina ook bedankt voor je verhaal, jij hebt er iets meer kennis van zie ik.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:58

Héél interessant om allemaal te lezen!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 18:08

wow ellepel, da's een heel boekwerk! thanks!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:15

ja vond ik ook, maar super om te lezen!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:38

Je kan toch ook gewoon helemaal van de mueslie afgaan, en in plaats daarvan een liksteen met bijvoorbeeld kruiden geven (is hier te koop: http://www.paardendrogist.nl/index.asp ) en gewoon voldoende ruwvoer geven zodat ze de hele dag te eten hebben? Dan komen ze ook niets te kort.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 12:03

je bedoelt zo'n rode liksteen? die hebben ze wel.

het is niet echt muesli wat ze krijgen, maar pure granen
Afbeelding

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:59

Mais is wel een dikmaker, en dat zit wel in jouw voer. Misschien dat je alle maiskorrels uit je voer kunt halen .

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:46

dorientjuh schreef:
Mais is wel een dikmaker, en dat zit wel in jouw voer. Misschien dat je alle maiskorrels uit je voer kunt halen .

Of de granenmixa van de Subli, dar zit geen nauwelijks mais in geloof ik.

Hoe dan ook, zeker als ze dag en nacht buiten staan, ruwvoer is gewoon belangrijk. Het is het kacheltje van je paard. Concentrates (krachtvoer) is puur voor hardwerkende paarden die niet voldoende energie kunnen halen uit hun ruwvoer. Ik zou ze in geval van "te dik" dan ook eerder van de muesli/granen afhalen dan van het ruwvoer.