Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Melanie5 schreef:Om even bij de eerste vraag terug te komen:Pellie schreef:wie kan mij zo concreet mogelijk antwoord geven op de volgende vraag?
hoe lang duurt het verteringsproces van ruwvoer bij een paard wat weinig beweging krijgt?
dus de lengte van hap hooi tot mest
Afhankelijk van de hoeveelheid structuur (dwz % droge stof) in het ruwvoer, duurt het tussen de 12 en 24 uur. Voer je erg natte kuil, dan ga je naar de 12 uur. Met onbemest, lang en grofstengellig natuurhooi, zijn ze minimaal 24 uur bezig, voordat het de darmen verlaat. Hoe meer structuur in het hooi, hoe langer het in de dikke darm blijft. Dat is de belangrijkste darm. Dus hoe meer structuur, hoe beter.
Als ik dit lees dan zou je eigenlijk maar 1 keer per dag grof hooi kunnen voeren want de darmen kunnen er wel 24 uur mee bezig zijn.Waarom wordt er dan altijd zo gehamerd op veel hooi voeren de hele dag door het liefst want dan kunnen de darmen lekker bezig blijven.Anouar15 schreef:Als je naar mijn paard kijkt zie je in eerste instantie een paard dat wat aan de dunne kant is. Bij z'n vlanken en z'n schoft is hij wat ingevallen.
Maar z'n buik daaraantegen is weer aardig rond. Vaak zeggen mensen dat ik hem meer eten moet geven omdat hij er wat mager uit ziet. Maar als ik hem meer eten geef wordt alleen z'n buik groter.
De rest van z'n lijf mist gewoon spieren, daarom zijn z'n vlanken en schoft ingevallen.
Ik vind het wel vervelend om te horen dat ik hem meer eten moet geven omdat ze hem mager vinden.
Anouar15 schreef:Als je naar mijn paard kijkt zie je in eerste instantie een paard dat wat aan de dunne kant is. Bij z'n vlanken en z'n schoft is hij wat ingevallen.
Maar z'n buik daaraantegen is weer aardig rond. Vaak zeggen mensen dat ik hem meer eten moet geven omdat hij er wat mager uit ziet. Maar als ik hem meer eten geef wordt alleen z'n buik groter.
De rest van z'n lijf mist gewoon spieren, daarom zijn z'n vlanken en schoft ingevallen.
Ik vind het wel vervelend om te horen dat ik hem meer eten moet geven omdat ze hem mager vinden.
misschien dat dat helpt?
Agnes75 schreef:Ik heb wel eens gehoord dat als een paard bij de flanken invalt, hij te weinig ruwvoer krijgt. Die buik krijgen ze dan van het krachtvoer. Misschien moet je wat meer hooi voeren en wat minder brok,misschien dat dat helpt?
monsera schreef:Kijk nu wordt het interessant.Hier lijkt iemand te zijn die er verstand van heeftAls ik dit lees dan zou je eigenlijk maar 1 keer per dag grof hooi kunnen voeren want de darmen kunnen er wel 24 uur mee bezig zijn.Waarom wordt er dan altijd zo gehamerd op veel hooi voeren de hele dag door het liefst want dan kunnen de darmen lekker bezig blijven.
Verder hoorde ik laatst van een stalgenootje van mij over een paard wat op vlas staat dat je om die paarden goed moet denken dat die niet een lege maag krijgen want omdat er de heledag door gal in de maag druppelt en als een paard niet de heledag door kan eten {hooi en/of stro hij staat namelijk op vlas} de maag leeg kan zijn en dat de gal dan in een lege maag druppelt en dat zeer doet.{ik hoop dat ik het goed heb onthouden}Dus elke keer als ik op stal kom gooi ik even een plak hooi bij haar paard in de stal omdat ze me dat gevraagd heeft en hij dan dus bijna de heledag door kan eten en dan dus geen lege maag krijgt.
Is er dan een verschil met de maag en de darmen.Is het sneller uit de maag en blijft het dan langer in de darmen zitten?

thanks!
. dorientjuh schreef:Mais is wel een dikmaker, en dat zit wel in jouw voer. Misschien dat je alle maiskorrels uit je voer kunt halen.