smid neemt zadels mee als ,,borg'' wat zouden jullie doen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Freggel

Re: smid neemt zadels mee als ,,borg'' wat zouden jullie doe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:40

Zwart is het alleen als de smid zelf zijn inkomsten niet opgeeft aan de belasting.

En dat maakt niet uit of je via acceptgiro of contant betaald. VIa acceptgiro is alleen makkelijker te achterhalen. Maar dit is wel erg off-topic .

Zelf betaal ik ook al contant, al heb ik ook wel eens een smid gehad waarvan ik een acceptgiro kreeg.

Maar dan nog, als dit al waar is dan zijn er genoeg andere methoden om je geld te krijgen dan om zadels mee te nemen. Wat bovendien zelfs strafbaar is.

Cheeffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:43

Ik zou gelijk aangifte gaan doen, die smid is echt te ver gegaan!

Succes!

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:44

ik betaal mijn smid ook altijd meteen , of laat het op stal achter zodat de stalbaas het kan geven . anders bel ik hem op en vraag ik of ik volgende keer 2 maal kan betalen ( bijvoorbeeld is nog nooit voor gekomen) gelukkig heb ik een iets betere 'band'met mijn smit dan dit verhaal

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:45

wyko schreef:
Ik vind het maar een raar en wazig verhaal. Er zal vast wel meer meespelen want een smid gaat zijn naam niet op het spel zetten om niks.
Betalingen zijn toch ook meestal contant direct na het gedane werk? Of ben ik de enige die het zo doet???
En als hij zijn werk goed heeft verricht, dan heeft hij ook recht op zijn geld, net als ieder ander die werkt.

Ik doe dat wel altijd om problemen als dit te voorkomen. Die hoefsmid zit idd fout maar je vriendin net zo goed. Waar 2 vechten hebben 2 schuld zeggen ze altijd Ben benieuwd of je vriendin en de smid het op kunnen lossen met elkaar. Een rekening van december had al wel betaald moeten worden natuurlijk

Dit gaat overigens niet zwart ze geven dit wel op bij de belasting, net als de km ed.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:46

Heel erg dom van mevrouw de smid.

Niet alleen pleegt ze diefstal en geeft ze dat ook nog traceerbaar (SMS-je) toe, maar 'men' zal haar die kast ook nog hebben zie open breken.

En wat nu als je straks, als de politie de zadels komt terugbrengen, zou zeggen: "dat zijn mijn zadels niet, ik had veeeeel duurdere" of "mevrouw de smid heeft de zadels beschadigd"

Niet handig dus....

Edit: typo

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:50

Als de hoefsmid die zadels inderdaad meegenomen heeft, heeft ze de wet overtreden door het recht in eigen hand te nemen:
"Zij betaald niet, dus mag ik iets materieels meenemen als borg."

Direct aangifte doen, en doordrammen tot er ook wat aan gedaan wordt. Dit is diefstal.

Dus: zorg dat 't bij wijze van spreken in de krant komt zodat iedereen weet dat zij niet in de buurt van je paarden moet komen. Zorg dat ze d'r klanten kwijtraakt, zorg dat je die zadels terugkrijgt en een schadevergoeding voor de schade aan de kast.

€10,- administratiekosten slaan nergens op, het verschuldigde bedrag is €80,- en wanneer er na verloop van tijd administratiekosten bijkomen, moet dat van tevoren afgesproken zijn. Dus "als het binnen 2 maanden niet betaald is komt er €10,- bovenop".

En begrijp ik goed dat je vriendin nou moet betalen voor de benzine die verbruikt is om naar haar stal te rijden om haar zadels te stelen?

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:53

Ik trek geen partij voor niemand niet maar de smid heeft gehandeld nadat de klant niet betaald heeft. De klant is nu dus heilig?
De smid de boosdoener?

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:53

MISTRAL94 schreef:
Ik trek geen partij voor niemand niet maar de smid heeft gehandeld nadat de klant niet betaald heeft. De klant is nu dus heilig?
De smid de boosdoener?

Precies..

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:57

Aangifte doen en een andere smid gaan zoeken! Als die vrouw al zo met mensen omgaat, hoe gaat zij dan met paarden om , vraag ik me af...???

Vind trouwens wel dat een rekening van december al lang betaald had moeten zijn hoor, maar om dat dan op die manier op te lossen...

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:58

Je hoort je rekeningen op tijd te betalen, daar ben ik het mee eens.
Maar het recht in eigen hand nemen en 2 dure zadels meenemen/ stelen?
De hoefsmid die dat bij mij kan flikken moet geloof ik nog geboren worden... Ik heb gelukkig een super aardige hoefsmid die dat nooit in zijn hoofd zal halen.

Als ik die vriendin was, was ik alláng naar haar huis gereden en niet eerder weg zijn gegaan tot ik mijn zadels veilig en wel in mijn auto heb liggen. Ook had ik direct aangifte gedaan.

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:58

Natuurlijk is de klant ook fout. Maar de smid heeft de wet overtreden: in plaats van een officiele aanmaning te sturen heeft ze gestolen.

Smid had klant aanmaning moeten sturen "deze rekening staat nog open gaarne overmaken voor *datum*. Is de rekening dan nog niet betaald zullen administratiekosten in rekening gebracht worden"

Als de smid de vrees had haar geld niet te zien, had ze een incassobureau in kunnen schakelen.

Niemand mag de wet overtreden, maar een rekening te laat betalen overkomt iedereen wel eens...

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:59

Wat een rare smid hoor. Maar aan de ene kant vidn ik het ook raar dat die rekening nu al is betaald.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:00

Dit mag niet zomaar, moet via een incassobureau gaan na een aantal schiftelijke aanmaningen.

Het is niet netjes wat je vriendin heeft gedaan (laat betalen) maar wat de smid doet is zonder meer strafbaar.

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:22

Ik weet inderdaad ook niet beter of een smid betaal je altijd contant. Desalniettemin, had zij het anders op moeten lossen en natuurlijk niks openbreken en ontvreemden..daar zijn incasso buro's voor.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:23

belachelijke actie van die smid, ik zou aangufte doen.
als een klant niet betaald stuur je een aanmaning, daarna een deurwaarder.
niemand heeft het recht om een zadelkast open te breken en twee zadels mee te nemen... net als de extra kosten ineens..gewoon belachelijk.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:27

Maar dat kost net zo goed geld, die smid zal daar ook vast wel over nagedacht hebben. Een deurwaarde doet het niet voor niets. Er wordt hier 1 kant van het verhaal verteld, eigenlijk kun je pas oordelen als je beide kanten van het verhaal kent

Maar nogmaals ik trek geen partij, voor ik dat weer te horen krijg

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:30

Aparte manier van problemen oplossen heeft jullie smid Als je vriendin niet kon betalen had hij dit toch ook even met haar zwart op wit kunnen zetten? Dan kan hij nl de gewone procedure volgen van een aanmaning sturen evt een 2e en dan een incassoburo.

Als jou vriendin een bankafrekening heeft waar duidelijk opstaat dat het volledige bedrag overgemaakt is naar het juiste rekeningnr dan is dat tevens wel een betaalbewijs. Daar zou je hoefsmid genoegen mee kunnen nemen aangezien zo`n betaling niet terug te draaien is.

Maar om nu gewoon 2 zadels twv 6000euro mee te nemen? Beetje raar. Mijn smid is vrij makkelijk, diegene die niet kan betalen zijn paard wordt gewoon niet gedaan. Zulke klanten is hij liever kwijt dan dat hij moet wachten op zijn geld

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:31

De kosten voor de deurwaarder worden de wanbetaler aangerekend, dus voor de hoefsmid is er geen reden om geen deurwaarder in te schakelen.

Maar als de smid reden zag zadels te stelen, zullen knoopjes om die afweging te maken ook wel een beetje lossig zitten...

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:33

zekers aangifte doen ja! en de volgende keer contant betalen, die reiskosten kloppen inderdaad voor geen meter!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:33

Deurwaarder kost idd geld zolang de klant nog niet betaald heeft. Voor een dergelijk bedrag is het voor een klein bedrijfje bijna niet de moeite om een incassobureau in de arm te nemen. Normaal kom je bij kleine bedrijfjes dan dus idd gewoon op de black list zoals Rubywhite al zegt.

Maar dit is dus echt gewoon diefstal. Zou wat moois zijn als ik vergeet het water te betalen dat ik in mijn huis kom en mijn huis is ineens leeggeplunderd. Die spullen zijn meer waard dan de rekening, ook dat mag niet.
Gewoon de politie inlichten Overigens zou die smid niet meer bij mij hoeven komen en vind ik het van de zotte dat de pensionhouder er nog aan mee werkte ook!

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:34

meteen aangifte doen en niet eerst lief gaan praten. laat r lekker in de stront zakken. en zou meteen ook aangifte doen tegen de staleigenaar.

goechi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:37

wat een associale meteen aangifte doen ze had het toch over gemaakt

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:40

en een andere hoefsmit!

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:41

Sapphire schreef:
ik zag in een ander topic dat je in spijkenisse woont, mag ik vragen wat de naam van die hoefsmid is en op welke stal je vriendin staat, mijn paard staat namelijk ook in spijkenisse.

Zelfde vraag, mag ook via pb.

En als ik jou was zou ik meteen aangifte doen, vindt dit geen manier van doen!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:46

meisjj schreef:
en een andere hoefsmit!

Inderdaad, MAAR als je een dienst afneemt hoor je deze gewoon te betalen. Dat de hoefsmid dan direct 2 zadels mee neemt begrijp ik dan niet...het lijkt wel een "wanhoopsdaad"