Wat vinden jullie van sporen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:07

Ik heb in mijn 9 jaar paardrijden en 5 jaar eigen paarden nog geen spoor omgehad

lampjerulez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 15:36

Nee inderdaad ik rij ook al 9 jaar en kan alle paarden op de manege heel goed zonder sporen rijden. Natuurlijk vind ik sporen zelf op de manege zoiezo niet kunnen want dan denkt iedereen dat ze ineens met sporen kunnen rijden. Ik heb op mijn manege ook nog nooit iemand een manege paard met sporen zien berijden. Volgens mij mag dat bij ons niet eens

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:38

Ik vind sporen eigenlijk helemaal niet leuk. Ik heb een verzorgpaard en die is bijna zijn hele leven al met sporen gereden, en dan ook nog erg lange. Toen ik dus er voor het eerst opging zonder sporen, hij was gewoon niet vooruit en deed helemaal niks, je kon "schoppen" wat je wou maar hij voelde het gewoon niet. Nu moet ik dus met sporen rijden, ik probeer hem langzaam te wennen zonder sporen, dat vind ik veel vriendelijker!!

LittleRose

Re: Wat vinden jullie van sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:47

Rij zelf wel met sporten , maar echt hele kleine denk van een cm ofzo.
Zoals iedereen al zegt heb er geen problemen mee als ze goed gebruikt worden. Bij mij op de manege was er een keer een vrouw en die heeft het gewoon gepresteerd om een wond op een paard ze buik te krijgen met sporen . Toen had ik echt zoiets van doe ze AJB af !!

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:13

LittleRose schreef:
Rij zelf wel met sporten , maar echt hele kleine denk van een cm ofzo.
Zoals iedereen al zegt heb er geen problemen mee als ze goed gebruikt worden. Bij mij op de manege was er een keer een vrouw en die heeft het gewoon gepresteerd om een wond op een paard ze buik te krijgen met sporen . Toen had ik echt zoiets van doe ze AJB af !!

Ja dat heb ik ook eens ooit meegemaakt, en dat was niet zomaar een 'wondje'. Ik heb dat ook eens ooit gezien. Hallo zeg, waar zijn we mee bezig als je bij een paard een wond in z'n buik gaat schoppen. tjeetje zeg, waar moet dat naar toe....

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:20

ik houd zowieso niet van sporen, voor welke tak van de sport je ze ook gebruikt..!
als je ECHT kan rijden doe je het zonder vind ik..
en heel veel mensen kunnen er ook helemaal niet mee om gaan.
en het is ook niet praktisch: als een paard altijd al gereden wordt met sporen voelt die het niet eens als je zonder rijdt..
oftewel > paard verreden,,

en als iemand even zijn of haar zelfbeheersing verliest en boos op het paard wordt zie ik het al gebeuren dat het dier die sporen eens flink in zich krijgt. lekker is dat,, ik moet er niet aan denken

ik bedoel niet dat dit soort dingen bij iedereen gebeuren, er zijn ook normale mensen die wel met dit soort dingen om kunnen gaan. maar ik zie het ook wel eens anders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:25

Ik vind sporen mits ze goed en verstandig gebruikt worden geen probleem.

Zelf rijd ik alleen tijdens wedstrijden met sporen (M1=verplicht) omdat ik het van belang vind dat mijn paard gewoon goed aan mijn been moet zijn zonder sporen.
Het is in mijn ogen geen statussymbool!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:28

Als iemand met sporen wilt rijden moet ie het helemaal zelf weten maar naar mijn mening alleen mits iemand er mee kan rijden. Hoe vaak zie je niet mensen met sporen rijden die misschien wel een stille beenligging hebben maar hun hakken optrekken of naar binnen draaien? Als je wel een stille en goede beenligging hebt tja, dan komen je beenhulpen wel iets beter door en dan zou ik ook spoortjes boven een zweepje verkiezen. Ik rijd zelf niet met sporen en ben eigenlijk niet van plan dit ooit te doen. Niet zo zeer omdat ik er tegen ben maar omdat mijn enkels regelmatig op slot schieten (met rijden zo'n 2 á 3 keer per uur), ze schieten dan echt vast voor een +- minuut. Ik vind het dan gewoonweg niet eerlijk om dan met sporen te rijden.

Nizpie95

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:33

ik ben zelf verplicht om met sporen te rijden , ik rijd in de m2 , maar ik wissel thuis heel erg af de ene dag zonder de andere dag met sporen.ik geef zelf ook les aan kinderen , maar die mogen van mij niet met sporen rijden , omdat ze eerst maar eens goed met hun kuiten moeten gaan werken en niet constant te schoppen met hun hakken .

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:40

Ik vind sporen onnodig, en vind dat een goed beleerd paard de moeilijkste dressuur oefening zonder sporen moet kunnen rijden.
Het allerwalgelijkste vind ik, mensen die sporen kopen omdat ze hun paard niet voorwaarts krijgen, en het dus als puur aandrijfmiddel gebruiken.

Nizpie95

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:44

ja maar wat ken je eraan veranderen als je in de m terecht komt dan ben je verplicht om ze te dragen en mag je er geen zweep meer bij?
want die van mij is echt super voorwaarts en doet zijn oefeningen ook zonder sporen

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:11

Dat vind ik dus ook zo belachelijk, dat het verplicht is.
Snap het nut van dat regeltje niet.