Hengsten op wedstrijd ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:56

nog steeds L1+1 hier in nederland (voor zover ik kan vinden) maar in Belgie maakt het niets uit !
als je zo gek bent op die hengst zou ik er voor gaan meis!
als wat problemen ziet hangen enkel om het feit dat hij nog hengst is zou ik hem laten ruinen.
ik weet niet hoe oud hij is ? misschien heeft hij al een hoop spier en vertoning en anders word het gewoon flink trainen

succes met je beslissing!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:03

glen_vanii schreef:
het is L2+1 RUBYWHITE

thnx ik wist dat ik warm zat

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:12

zou dan toch maar ff goed informeren want ik mag van start gaan met onze hengst omdat ik in het verleden L springen + winstpunt heb behaald

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:17

sherif schreef:
zou dan toch maar ff goed informeren want ik mag van start gaan met onze hengst omdat ik in het verleden L springen + winstpunt heb behaald

dat mag dan weer niet langer geleden zijn dan 3jaar toch?

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:26

ik heb mijn laatste officiele wedstrijd gereden toen ik 15 jaar was..en ben nu bijna 32 dus reken maar uit heb pas contact gehad met het federatiecentrum en gelijk mijn persoonsnummer doorgekregen die ik moet vermelden...

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:29

sherif schreef:

maar bij dressuur moet je toch L2+1 zijn??
of is dit alweer veranderd?

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:34

dat zou je ff moeten navragen...

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:38

ja ik ben de knhs reglementen al aan het door spitten maar kan er niks over vinden :p

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:41

ff bellen met het federatie centrum in Ermelo

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:31

Ik heb met een aardig aantal hengsten gewerkt en ik raar het je ten zeerste af.De meeste hengsten zijn helemaal niet leuk in de omgang,en het is zeer vermoeiend om de hele tijd boven ze te blijven staan.Ook heb ik eens meegemaakt dat ik aan het rijden was bij Resim Dressage op een merrie,en een hengst{ Ronaldo} los kwam in de bak.Hij stormde direct op mij en die merrie af..ik ben er vliegensvlug afgesprongen heb die merrie meegesleurd naar de gang,met medewerking van iedereen hebben we alles op tijd afgesloten en die hengst gevangen.Er waren ook nog ruinen in de bak,die deed ie gelukkig niks.Maar je ziet dat dit dus bv net goed ging...en dit was dan nog op een prof. stal.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:34

No offence,maar ik zie in je profiel dat je nog niet zo oud bent...je moet echt geen hengst kopen..dat is volgens mij echt geen goed idee.Je kunt beter een wat ouder rustig leerpaard kopen,ik denk dat je daar veel meer plezier aan beleeft.

sidneylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 19:47

Bedankt voor jullie reacties, ik inmiddels ook al een leuke ruin gezien waar ik ook al verliefd op ben ik denk dat ik in de eerste plaats voor die ga Elisa 2: zoals je vorige posts hebt kunnen lezen heb ik al meerdere hengsten gereden en ik heb er ook ervaring mee, alleen had ik nog nooit een hengst op wedstrijd uitgebracht dus daarom vroeg ik me af hoe ze zich op vreemd terrein gedragen.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 08:48

zelf hebben we 3 hengsten (en 1 ruin) waarvan er 2 onder het zadel zijn, wij werken erg graag met onze hengsten,maar vergt inderdaad wel de nodige oplettendheid!

Keesje

Re: Hengsten op wedstrijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 08:57

CCCCorine schreef:
chelsea82 schreef:
Wat is het probleem?
Ruinen en merries kunnen ook raar doen op vreemd terrein hoor.

Ja zeker. Alleen als je bijvoorbeeld tijdens het losrijden van je ruin of merrie afstuitert, dan geeft dat in het algemeen geen ernstige problemen.

Ik zou er echt niet aan moeten denken dat ik met een hengstige merrie aan het rijden ben en iemand in dezelfde baan van zijn hengst afstuitert en er dus een hengst los door de baan loopt...

Ik heb helemaal niets tegen hengsten, hoor! Wel vind ik dat op een hengst een prof thuis hoort. En als de instructeur van TS het kopen van deze hengst afraadt, dan denk ik dat hij niet genoeg vertrouwen heeft in de combi TS <---> hengst. Ik zou dan toch kiezen voor een ander paard of laten ruinen. Niet aanvallend bedoeld tegenover TS hoor! Helemaal niet zelfs, maar er zijn nu eenmaal weinig mensen echt geschikt voor het rijden van hengsten.

helemaal mee eens, jou instructeur kent jou, weet hoe jij rijdt etc, terwijl wij dit allemaal niet weten en slechts afgaan op feiten zonder te weten of jij dit aan zou kunnen, snap je ?

ik zou lekker voor de ruin gaan

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:22

ben het er niet mee eens dat er een prof op een hengst hoort, ben absoluut geen prof en zal dit ook nooit worden , heb wel 24 jaar ervaring met paarden ..ken zelfs meisjes die 12 jaar oud zijn en de sterren van de hemel lopen met hun hengst...is gewoon een kwestie van overwicht kunnen hebben op een hengst..en laten we eerlijk wezen de ene hengst is de andere hengst niet! Goede begeleiding ben ik wel absoluut voor!

Keesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:25

@ sherif; ik weet niet hoe CCCCorine dit bedoelt precies, maar ik heb het opgevat als; iemand die voldoende ervaring heeft met paarden en weet hoe om te gaan met probleemsituaties en overwicht heeft, etc. een erg gevorderde ruiter dus.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:33

hier onze ene balleman met hem ga ik volgend jaar van start

Afbeelding

en deze man mag dit jaar mee met mij

Afbeelding

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:20

Ik heb ook een aantal hengsten op wedstrijd uitgebracht, het is prachtig hoor, maar je moet er echt continue bij zijn. Het rijden is meestal niet eens het probleem. Inderdaad, de ene is de andere niet en ik heb er ook wel 1 gehad waar ik in mijn eentje mee op pad ging, maar bij de meeste had ik echt begeleiding nodig en je kunt ze meestal niet op de trailer laten staan. Nu heb ik een merrie en dat is heerlijk! Lekker relaxed aankomen, geen gebrul, je paard wordt niet 10x zo groot zodra ie uit de trailer komt, en als je klaar bent ga je relaxed even wat drinken zonder dat je dier de trailer afbreekt. Geweldig!

Goed dat je nu ook een ruin hebt gezien!

Succes met je keuze.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:24

Maar dat hoeft dus echt niet zo te zijn. Die van mij brult niet wacht rustig op de trailer. Gedraagd zich netjes in een bak met merries. Ik denk dat het gewoon een kwestie van opvoeden is. Mijn jonge hengst brult wat meer maar dat mag ook nog wel op die leeftijd. Die wacht ook keurig op de trailer en is ook braaf met andere paarden.

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:26

Ik rij ook een aantal hengsten en oké ze steigeren veel en durven bokken==> met andere woorden willen ze de baas zijn, maar je moet altijd gewoon DOORRIJDEN , laten zien dat jij baas bent , gewoon rijden rijden rijden zodat ze niets kunnen uitspoken werkt hoor.
Ik vind hengsten en ruinen super diertjes , zou niet kunnen kiezen, want een hengst jaa.. dat is altijd sensatie e , maar een ruin natuurlijk ook wel , maar die zijn over het algemeen toch wat kalmer .

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:46

Sherif, naar wat ik begrijp staan die hengsten ter dekking, dan vind ik het een ander geval.

Ik vind het gewoon onzin dat een hengst die niet goedgekeurd is hengst blijft, het gaat er bij veel mensen gewoon om dat ze kunnen zeggen 'Ik heb een hengst'. Ik zeg absoluut niet dat dat bij de TS het geval is, maar als je echt weg bent van dat paard, waarom niet kopen en ruinen?! Voor jezelf makkelijker, want je hoeft niet 24/7 op je hoede te zijn en voor je paard lekkerder, want die heeft geen hormonen door z'n lijf gieren en kan lekker met andere het land op

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:54

inderdaad deze 2 mannen hebben wij in de dekdienst , we hebben nog een 3 jarige staan en deze wordt volgend jaar op de HK aangeboden..wanneer blijkt dat hij niet geodgekerud gaat worden (bv sperma niet goed of rontologisch niet goedgekeurd..(dit laatste is niet eens verplicht bij ons stamboek,maar we willen 100% achter onze hengst kunnen staan) dan zal hij geruint worden....

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:03

En dat vind ik een top-instelling Sherif

Je kunt een hengst wel hengst houden omdat 'hij voor een hengst zo braaf is', maar er zitten altijd meer nadelen dan voordelen aan. Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat ze op vreemd terrein wat stoerder zijn en dan meer uitstraling hebben (euhh, dat heeft de merrie die ik rijd ook!), maar vaak zijn ze ook zo flegmatiek (continu achter je been proberen te kruipen) als de nete en ongeconcentreerd, dus valt je voordeel weer in het niet

loes-freke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:12

Oscar schreef:
Mooi, dan is dat in elk geval geen belemmering
Ik meldde het maar even omdat ik iemand ken die in een soortgelijke situatie heeft gezeten (ook helemaal verliefd, uiteindelijk de hengst gekocht) en er daarna achter kwam dat ze het dier helemaal niet uit mocht brengen. Da's dan toch zuur......
In elk geval veel succes met je beslissing!

en daar was ik ook een van, maar laat hem nu uit brengen door een Z-ruiter en moet zeggen hij gedraagt zich wel super.
alleen met opstappen wilt hij nog wel eens even om hoog, maar verder is het net een ruin.
door zijn super karakter laten we hem hengst.
dan blijf ik maar kijken langs de zijlijn, hoe hij het doet.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:19

godszijdank hebben we een grote bostuin waar de hengsten dagelijks in mogen spelen, want het houden van hengsten is ook erg moeilijk ...vele die ik ken staan bijna de hele dag binnen ..en hier ben ik absoluut geen voorstander van..gelukkig zijn onze hengsten erg gelukkig ondanks dat ze niet met andere paarden in de wei/paddock mogen spelen, zo gaan we elk weekend de bossen in (zitten aan de veluwetrail)
hengsten moet je kunnen onderhouden en ze een goed bestaan kunnen bieden wil je ze happy houden..we werken namelijk graag met gelukkige dieren

100% achter je hengst kunnen staan is een must voor ons...de 2 andere mannen hebben beiden veel gepreseerd zowel in de show als op de renbaan dat we het nu een uitdaging vinden om hen in de sport uit te gaan brengen zodat mensen kunnen zien dat ze meer kunnen dan alleen maar showen en rennen en kunnen dus 100% achter deze mannen staan..nu maar hopen dat onze jongste het ook goed gaat doen en goedgekeurd gaat worden